Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Pauldg
Vandaag om 18:00:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 17:53:50
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3327366 keer)


Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3121 Gepost op: 31 January 2013, 17:23:34 »
Rob,
Dat wordt effe stevig rekenen, die 126 mph schaalsnelheid  ;D
Overigens hebben we een eigen term voor die hamsterwoede, LAS, Locomotive Aquisition Syndrom. Lijden we allemaal aan.  :D

Leen, ik ga es effe op die RM Websit kijken

Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3122 Gepost op: 31 January 2013, 18:15:10 »
@Rob en Ed,
Niks effe rekenen, veel te vermoeiend.  >:(  ;D
Jullie hebben een email met een schaalsnelheidsberekeningstabel.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3123 Gepost op: 31 January 2013, 19:23:32 »
Hallo, ik ben Rob en ik lijd aan LAS.
(en dan jullie allemaal: Haaaiiii Rob)

NB hoe heet iemand die aan LAS lijdt? LASser ?
Geeft ook meteen een nieuwe betekenis aan het woord LASnaad.

Nu weer on topic:
Wel weer iemand gevonden met hele mooie kits van schotse wagons:
http://www.lochgormkits.co.uk/html/coaches.html

Nu weer uitzoeken of die ook na 1923 tot in Noord Engeland "afzakten". Zo blijf je tenminste lekker bezig.

Rob
« Laatst bewerkt op: 31 January 2013, 20:57:18 door Suchet »
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3124 Gepost op: 31 January 2013, 21:06:10 »
Nu ik in de gang zit te wachten tot de postmeneer mijn pakje van Mainly Trains (als altijd weer een prima tip van Leen) met daarin onder meer mijn Comet Chassis voor mijn J72 bezorgt, zit ik me wat te verdiepen in chassis en dan met name het verschil tussen rigid en spring (sprung?) chassis. De laatste is wat moeilijker te maken maar biedt vele voordelen, onder meer betere wegligging, waardoor beter stroomafname wat vooral bij die korte lokjes van belang kan zijn. Maar dan gaat er wel weer een hele wereld voor je open ;D, zeker toen ik via de website van Highlevel kits op dit verhaal terecht kwam: http://www.clag.org.uk/beam-annex3.html. Je leert er meteen weer een heel jargon bij. Ik zet spring chassis voorlopig op mijn nog immer aangroeiende lijstje met nog uit te zoeken zaken. Ik voel er wel voor, maar wil eerst weten of het de moeite waard is.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3125 Gepost op: 31 January 2013, 21:57:32 »
Ik zou mijn eerste chassis rigid bouwen, of hooguit compensated.
Voor het smalle 00 is een rigid chassis meer dan voldoende. Tony Wright vindt het bouwen van een compensated chassis voor 00 franje en deed het zelf nooit.

Als je hem compensated bouwt, dan is je achterste as rigid, en daar komt ook je tandwiel op voor de aandrijving. De voorste twee assen laat je "floaten" in hornblocks. Die kunnen ca. 0,5mm op en neer. Boven deze twee assen maak je in de lengterichting van het chassis op de juiste hoogte een bewegend stangetje, waardoor in feite de rijhoogte bepaald wordt. Het stangetje zit haaks vastgesoldeerd aan een pijpje, wat ronddraait over een ander stangetje, wat tussen de beide chassishelften vastgesoldeerd zit. De assen kunnen niet hoger dan dit - eerste - stangetje, omdat die erboven hangt. Maar omdat het kan bewegen kunnen de assen ook iets op en neer. Je moet er wel voor zorgen dat je gelede koppelstangen hebt, anders werkt het niet goed.
Het is het principe van Mike Sharman, en er is vast wel iets over op internet te vinden. En anders kom je maar een keertje langs.

Ik kan van mijn J72 chassis even geen foto vinden, maar misschien staat er ergens in dit draadje nog een foto van.

Leen.

P.S. Ik zoek nog even naar rijtuigenboeken. Ik heb ze wel van de GNR, ECJS en de LNER, maar ik weet niet wat ik van de NER heb op dat gebied.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2013, 22:12:52 door Stoomboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3126 Gepost op: 31 January 2013, 22:18:12 »
Leen, heb de mail ontvangen. Dank daarvoor. Ga dit weekend even stoeien.  ::)
LAS-Ed

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3127 Gepost op: 01 February 2013, 07:31:07 »
@Leen,
Dank voor de uitleg, ik bedacht me gisteravond laat ineens dat ik ook nog dat boek van Iain Rice over het bouwen van chassis in de kast heb staan. Dat heb ik doorgebladerd en daar staat wel heel veel over compensatie in. Hij is er wel een groot voorstander van, omdat het de rij eigenschappen aanmerkelijk schijnt te verbeteren. Ik ga die hoofdstukken eens doornemen, nog wat rondkijken op bijv. RMWeb en besluit daarna wel of het voor een eerste projectje verstandig is meteen in het diepe te springen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3128 Gepost op: 01 February 2013, 10:41:58 »
@Rob
Compensatie en natuurlijk ook vering is een "sound principle", in het algemeen, en voor P4 min of meer een noodzaak.
Voor 00 wordt het door de kenners als overbodig gezien, maar omdat het "sound" is, probeer ik het zelf indien mogelijk toe te passen. Bovendien is een voordeel dat je eventuele afwijkingen in het chassis door natuurwetten, nl. de zwaartekracht, compenseert: alle wielen i.p.v. slechts drie drukken hoe dan ook met ongeveer dezelfde kracht op de rails. In ruil daarvoor is het zaak om de rijhoogte correct te krijgen en dat de (speling op de) gelede koppelstangen niet voor extra problemen kunnen zorgen: de wielkwartering moet altijd perfect zijn, maar dan helemaal (je hebt een email hierover).

Ik heb nog even gekeken naar mijn literatuur m.b.t. NER rijtuigen en de NER dynamometer car. Ik heb maar 1 map met diagrams van de NERA van de vijf die er toen waren. Daarin staan rijtuigen t/m diagram 50. Bovendien heb ik de North Eastern Record, een driedelige serie uitgegeven door de HMRS i.s.m. de NERA. In deel twee wordt in vogelvlucht, maar voor ons is dat aardig uitgebreid, de rolling stock beschreven.
Boeken met alle NER rijtuigen erin, zoals de rijtuigenboeken over de LNER en de LMS en het locomotievenboek van Ken Hoole, bestaan er bij mijn weten niet. Als we uitgebreidere informatie willen hebben zijn we aangewezen op de NERA, en mogelijk Ebay.


@Ed en Rob
Uit de diagrams die ik wel heb, zou ik voorzichtig willen concluderen dat de dynamometer car 52' lang is en ca. 8'6" breed. De breedte kan iets (hooguit 1mm) afwijken, omdat die her en der varieerde. Bovendien waren de rijtuigen onderaan iets smaller (tumblehome) dan bovenaan.
Het Hornby rijtuig is 8' breed en 57' lang. Ja, dat wordt een flinke zaag- en plakpartij. Om tot de juiste maten te komen zou ik zeggen dat we hem eerst in een verstekbak of met een cirkelzaag  ;D door de midden moeten zagen om er 2 cm tussenuit te halen. Daarna kunnen we dan van dun plastic of liever nog messing de zelf te maken overlays met op de juiste plaats de ramen en deuren tegen de zijkanten aan plakken. Dan is hij +/- op maat en kunnen we ons om de details bekommeren, en die zijn er genoeg. Als het een horrel wordt dan kunnen we altijd die van GA nog kopen. Die paar verspilde euro's maakt dan ook niet uit.  ;D
Mogelijk staat er ergens nog een specifiek artikel over de dynamometer car in een oude Backtrack, dat zou me niet verbazen, ik zal eens proberen het op te zoeken.

Het alternatief is om bij Dan Pinnock 2 of 3 kits te bestellen. Wie weet....  ???

Leen.

P.S. Jullie hebben een email met het hoe en waarom van de Dynamometer Car.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2013, 12:23:30 door Stoomboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3129 Gepost op: 01 February 2013, 13:04:58 »
Mijn branchline treinen gaan zo hard dat iemand op de fiets ze aardig kan bijhouden ;), dus ik heb voorlopig geen Dynamocar nodig, hoewel ik het wel een erg gaaf rijtuig vind. En stiekem ga ik die A4 ook steeds mooier vinden, soort van "acquired taste". Maar ik doe het niet, ik doe het niet ! (=LAS onthoudingsverschijnselen)

Maar NER wagons daarentegen....

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders


Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3131 Gepost op: 01 February 2013, 16:35:55 »
Gaaf ding, helaas net iets te groot voor mijn baan  :(. Die kits blijven opduiken, las laatst in het draadje op het RMWeb over waarom mensen wel of niet kits bouwen, dat het mogelijk is dat de komende jaren er nog een en ander op de markt komt. Ik vrees alleen dat die wegens hun zeldzaamheid weer net zo hard voor flinke prijzen bij andere mensen in de la verdwijnen. Ik ga voorlopig investeren/beleggen in NER-LNER kits. Kreeg laatst een mailtje van Dave Alexander dat hij zijn range heeft uitgebreid met ""N8, N10, J77 (two versions) and the Q7, with the Q5, Q5/2 and Y7 shortly". Allemaal loks die op mijn NER/LNER baan kunnen rijden, met name die Q7. En dan maakt hij ook nog een G5, een J27 en een J21. Allemaal Northhumberland en Co Durham main en branchline loks. Even een sfeerplaatje, een J21 in 1948 in Wearhead station:



(foto: Nick Catford, op de disused stations site: http://www.disused-stations.org.uk/w/wearhead/index5.shtml)

Kortom, ik kan nog wel even vooruit met mijn aanvallen van LAS. Ik kan helaas de wagons op de foto niet thuisbrengen, mogelijk Gresleys?

Rob

 
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3132 Gepost op: 01 February 2013, 17:17:26 »
Nee hoor, dat zijn geen Gresleys, maar clerestories - kijk maar, er zit een verhoogd dak, een clerestory op - waarschijnlijk NER coaches.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3133 Gepost op: 01 February 2013, 17:20:29 »
Nog meer fraais, een filmpje op Youtube met onder meer J27's en Q6 van Sunderland Shed, helaas wel in BR tijd. Mijn dag kan niet meer stuk  (y):
https://www.youtube.com/watch?v=ebMtk2BdmJc

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3134 Gepost op: 01 February 2013, 23:21:59 »
Ik heb alle 7 de filmpjes bekeken.
Leuk, ook die 150 years celebration in Shildon in het 7e filmpje.
Daar heb ik al een keer een uitgebreider filmpje van gezien, misschien deze wel:
https://www.youtube.com/watch?v=dxnoux0f040

of deze:
https://www.youtube.com/watch?v=OlI8wR2pUdg

of deze;
https://www.youtube.com/watch?v=8GNFRDa6k7g

Deze was het in elk geval niet:
https://www.youtube.com/watch?v=pjAcO-oiEic

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2013, 10:12:12 door Stoomboy »