Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:02:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:57:05
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3145292 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2505 Gepost op: 06 November 2012, 22:54:51 »
Gaat er a.s. zaterdag nog iemand uit dit hoekje naar Houten?

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2506 Gepost op: 06 November 2012, 23:18:27 »
Citaat
Gaat er a.s. zaterdag nog iemand uit dit hoekje naar Houten?
Misschien. Ik moet wel naar een klant / en even mijn kleindochter knuffelen (die is net met papa en mama terug van vakantie)  maar ik moet ook nog wat wisseltjes hebben  ::) Maar die kan ik ook online bestellen.
Even kijken hoe het schema er uit komt te zien. Ik weet dus nog niet...

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #2507 Gepost op: 06 November 2012, 23:34:04 »
@stoomboy je zei bij ons tripje vorig jaar al die gast houdt t lang vol bij east kent modelsis de goden verzoeken natuurlijk he ;D wel jammer :-\

@T.spat ik heb hem ook een coal class 37 uitvoering van bachmann meeste van mijn class 37s zijn bachmann
die vind ik persoonljk het mooiste kwa detailering.volgend jaar eerst een class 37 line upje maken ze liggen nu te wachten tot ik verhuist ben ;)

@Thijs ik skip houten in ieder geval ik ga binnenkort naar warley met Stoomboy en zijn maat (y) dus daar weer es inslaan ;D
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2508 Gepost op: 07 November 2012, 14:45:53 »
De man bij EKM is er blijkbaar nog steeds, alleen zijn ze verhuisd naar een ander (goedkoper?) pand en ze zijn nog maar een paar dagen open. Het lijkt er wel op dat hij een beetje aan het afbouwen is. Alleen heb ik ook begrepen dat ze meer online willen gaan doen, hmm, minder online dan voorheen kan natuurlijk niet.  ;D

Ik ga niet inslaan in Houten, er valt daar ook meestal niet zoveel in te slaan, behalve dan een kop koffie en een gevulde koek. Ik ga er alleen heen vanwege een goed gesprek met mensen zoals jullie.  :D

Thijs, ik heb gisteren bericht gekregen van Hattons dat de Wainwright C Class nu weer op of na 28 november komt. Sja, ze zullen zeker proberen om van de kerstinkopen te profiteren.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2509 Gepost op: 07 November 2012, 18:39:47 »
@stoomboy
Leuk verslag van die wagonnetjes, bedenk nu met schaamrood op de kaken dat ik mijn bouwverslagje ook nog moet plaatsen, maar van het weekend maar weer eens tijd zien te vinden.
BTW, welke verende buffers gebruik je voor die kits? Ik heb er bij gebrek aan beter voorlopig maar even die standaard Parkside Dundas buffers op gezet.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2510 Gepost op: 07 November 2012, 19:02:49 »
Citaat
Thijs, ik heb gisteren bericht gekregen van Hattons dat de Wainwright C Class nu weer op of na 28 november komt. Sja, ze zullen zeker proberen om van de kerstinkopen te profiteren.

Jaaaa...ik heb het bericht ook gehad. Als het goed is tie net op tijd binnen zodat de Goede Sint het mij persoonlijk kan overhandigen! Jippie! (y)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2511 Gepost op: 07 November 2012, 19:36:10 »
Zet je stoel maar vast in de gang. Stel je voor dat je het vergeet.  :-[

Rob, ik heb verende buffers van Kean Maygib en van MJT. De zwarte op de LNER wagon zijn van MJT.
MJT zit tegenwoordig bij Dart Castings. Dit soort buffers van 12" of 13"gebruik ik:
http://www.dartcastings.co.uk/mjt/2370.php

Het is een pak van 20 buffers met veertjes. Het plastic bufferhuis van de kit laat ik zitten, en die boor ik op maat, eerst met een 0,4 of 0,5mm boortje helemaal door, en daarna voorzichtig met een 0,8 of 0,9 mm of 1mm boortje voor alleen het dikke gedeelte + het veertje, maar hooguit tot aan de bufferbeam, totdat de buffer soepel heen en weer gaat.

Dit zijn de vogelstaartdingetjes, officieel het "NEM Coupler Mounting Block":

Daarin kun je mooi een Bachmann NEM-koppeling kwijt, en daarin kun je desgewenst bijv. een Kadee no.18 prikken.
Ik heb ze een keer via mijn Ebay-mail besteld bij Transport Models of Preston (Ebay naam: Kitlady), die heeft blijkbaar een goede relatie met Roger Chivers, want ze verkopen ook zijn wagonkits, zoals bijv. de LNER "pigeon van". Hijzelf heeft moeite met het versturen naar het buitenland, heb ik gemerkt, want een complete bestelling van een aantal kits incl. dit soort snuisterijen kwam niet aan omdat hij het niet verstuurd had. Arthur Kimble van de NER kits is een maat van hem en die twee hebben samengewerkt.

Even serieus  ;D, we willen natuurlijk wel graag zien wat je allemaal aan het bouwen bent, en hoe je het doet, daar is dit draadje immers voor.  :P

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2512 Gepost op: 07 November 2012, 21:07:42 »
@Stoomboy,

Als altijd dank voor de praktische info over die buffers, dat ga ik zeker ook toepassen. Ik heb de afgelopen tijd een paar maal kits bij Kitlady gekocht en die levert (tot nu toe) uitstekende service. Dus die ga ik maar eens benaderen.

Ik zit er nu over te denken om die Sprat and Winkle koppelingen te gaan gebruiken, ik heb al een start/proefsetje liggen. Die vind ik zo op het oog mooier dan die Amerikaanse Kadees, hoewel die wel erg goed werken. Eerst maar eens testen. Als ik die S&W werkelijk ga benutten, maak ik ook een paar "overgangs" wagons, bijv. ene kant S&W andere kant Kadee 18 en een met S&W en de regulier koppeling.

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2513 Gepost op: 07 November 2012, 22:01:56 »
Ik vind S&W koppelingen er lelijk uitzien. De haak vind ik erg lelijk en de beugel kan m.i. niet door de beugel. Het lijkt wel die Hornby Volvo bumper, maar dan dunner. Het ziet er niet echt uit als iets wat ze op het spoor zouden gebruiken. Niet dat Kadees er echt mooi uitzien op Brits materieel, maar die zijn wel ontzettend functioneel, en het lijkt bovendien op een spoorwegitem, want het is in het echt nl. gewoon een spoorweg item, alleen niet op Britse wagons.

Als je een mooie koppeling wil, dan moet je de Dingham nemen, die is gewoon echt mooi:
http://www.dingham.co.uk/how_it_works4.htm

(foto van www.dingham.co.uk)

De buffers heeft kitlady niet, die moet je gwoon bij Dart Castings bestellen hoor. En als je S&W of Dingham koppelingen neemt, dan heb je ook geen NEM schachten nodig.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2012, 22:06:06 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2514 Gepost op: 07 November 2012, 23:02:02 »
Eens! Die Dinghammetjes zien er prima uit. De Kadee's vind ik zooo USA..ga ik niet doen...

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2515 Gepost op: 08 November 2012, 00:00:12 »
Grote grom...

Vandaag is m'n pakje van Hattons door DHL aan de deur afgeleverd. Vanavond de tijd gevonden om de loc maar eens te bekijken. Zoals al eerder gemeld zocht ik iets voor bij m'n Hornby Class 153. Aangezien ik daarvan een vrij moderne uitvoering heb (Northern Rail), wilde ik ook iets moderns voor d'r bij. Bijvoorbeeld een loc van één van de vele private goederenvervoerders. Welnu, dat is gelukt:

Na lang wikken en wegen werd het een Vitrains Class 47 in de kleuren van Advenza Freight. Ongeveer een soort BR Blue, alleen dan met wat donkerder blauw. Ik heb nog getwijfeld over een Heljan Riviera Trains D1916 (47812), maar daarvan leek de breedte niet goed (te breed) en ik vond de raampartijen wat te hoekig. Ook een versie in BR Blue heb ik laten liggen, want ik wilde liever niet wéér een loc uit een ander tijdperk. De Bachmann 47 vond ik wat aan de prijs, dus die vielen al in een eerder stadium af.

Na openen van de doos was ik blij verrast met de eerste indruk van het model. Behoorlijk aan gewicht, op het oog aardig gedetailleerd en nog een boel details zelf aan te brengen. Toch vielen me ook wat losse onderdelen in de doos op. Helaas bleek het hier te gaan om afgebroken onderdelen van het remwerk van de draaistellen. Het remwerk is nogal fragiel en in één stuk uitgevoerd, maar dat kun je niet zien op foto's wanneer je een model bestelt. Op onderstaande foto zie je rechts bij het draaistel een stuk remwerk ontbreken dat er links wèl zit.

Pech dus, en inmiddels het euvel per e-mail gemeld aan Hattons. Hopelijk kan het remwerk als los onderdeel worden nagestuurd, en anders gaat deze terug voor een exemplaar met intact remwerk. Eerst maar de reactie van Hattons afwachten, maar ik heb alle vertrouwen dat het goed gaat komen.

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2516 Gepost op: 08 November 2012, 09:54:57 »
Ja, dat is pech. Ik heb vorige maand na overleg ook een lok naar Hattons teruggestuurd, en zij hebben het keurig opgelost.  (y) Ik neem aan dat ze dat ook nu zullen doen. Wel een mooie lok trouwens. In de vergelijkingstest van Model Rail van alweer een tijdje geleden kwam de 47 van VI Trains er net zo goed of zelfs iets beter uit als de Bachmann. De Heljan is 1mm te breed, de vraag is of dat opvalt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 09:57:40 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2517 Gepost op: 08 November 2012, 12:39:35 »
Even terug naar die koppelingen. Stoomboy heeft een punt wat betreft het uiterlijk van die S&W koppelingen, dat ga ik maar eens heroverwegen. Die Dingham zien er fraai uit, maar je kunt de wagons volgens mij niet draaien. Niet dat je dat nou elke 5 minuten doet, maar toch. Dan toch maar weer eens over die Kadees denken, ook al zijn ze niet UK.

@Stoomboy, gebruik je alleen die Kadee 18 plus die NEM doosjes, of pas je ook andere Kadees toe?

Rob

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2518 Gepost op: 08 November 2012, 14:19:37 »
@ Leen: ik ga er van uit dat Hattons dit netjes oplost. Ik lees niets dan lof over hun klantenservice hier en op andere fora.Indien er geen intacte 47'ers in Advenza Freight Livery meer zijn, dan ga ik misschien toch wèl back to the eighties met Railfreight Red Stripe of gewoon BR Blue...

Grappig dat je die vergelijkingstest noemt. Weet je in welk nummer van Model Rail die staat? Dan kan ik 'm nabestellen (of indien je een scanner hebt...  8)). De Bachy's vond ik echt teveel aan de prijs, De Heljans vond ik wat te 'chunky'. Maar als alle losse onderdeeltjes er wèl netjes aan vast blijven zitten in intacte toestand, kan het zo maar zijn dat hier alsnog een Heljan komt te rijden. De kopvorm van de Vitrains vind ik het beste geslaagd, hoewel de zijruiten wel iets beter gedetailleerd hadden mogen worden. Zo zijn de raamstijlen meegegoten in het transparante plastic en daarmee kleurloos. Een likje verf lost dit natuurlijk zo op. Groot pluspunt van de Vitrains is z'n prijs: voor 46 pond gaat hij over de toonbank bij Hattons. Overigens zijn er voor dat geld ook Heljans te koop.

Ik heb ook nog andere loctypes overwogen, zoals een Class 37 ('Tractor'). Mooi loctype, maar de uitvoering van Vitrains schijnt niet echt jofel te zijn. Wat dat betreft heeft Vitrains wel geleerd, want veel foutjes bij de 37'ers zijn op voorhand voorkomen bij de 47'ers. De uitvoering van Bachmann is ook niet verkeerd, maar weer wat duurder.

Ik merk overigens dat ik echt wel 'om' ben voor Brits en Iers modelspoor. Een vierdelige Bachmann Class 411 CEP EMU in BR Blue/Grey kost rond de 130 pond, ongeveer 163 euro. Daar heb je hier nog niet eens een tweedelige Plan V voor, terwijl die 4-CEP best behoorlijk gedetailleerd is. Jammer alleen dat er zo weinig Bris leesvoer te krijgen is in de winkel. De British Railway Modeller bij de Bruna op het station, that's all.

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2519 Gepost op: 08 November 2012, 15:08:23 »
Ja, ik snap niet dat zoveel mensen in Nederland Duits doen, en maar zo weinig Brits, Iers of Frans, terwijl het materieel minstens net zo fraai is.
Maar het Britse leesvoer is nog nooit zo eenvoudig en tegen redelijke prijzen binnen bereik geweest als tegenwoordig. De Hornby Magazine en de British Railway Modelling zijn beide digitaal online verkrijgbaar tegen vooroorlogse prijzen en binnenkort komt de Model Rail ook online verkrijgbaar, net nu ik op de Barrow Hill show een 2-jarig abonnement afgesloten heb  :-\ (gelukkig wel voor de halve prijs  ;D. een speciale aanbieding).

Als je mij even je emailadres PM't, dan stuur ik je het artikel op.

Leen.