Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Roco Plan T door marco
Vandaag om 16:14:42
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3143856 keer)

Afgelopen

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2130 Gepost op: 17 September 2012, 10:53:44 »
Wij zijn op stap geweest met de "Devils Bridge Express" in Wales. Mooie tocht en leuke trein die je als Hornby model kon kopen op het station.  :-*  Nu blijkt dat dit treintje veel te hard rijdt.  :-\  Wat is dan het probleem, je kan de trafo toch op langzaam zetten ???   Ja, maar niet in een analoog bloksysteem waar meerdere treinen op dezelfde trafo rijden, de rest rijdt dan mooi langzaam en deze vliegt over de baan. :o   Nu denk ik zelf aan een permanente weerstand, maar worden die niet erg warm en er zit maar heel weinig ruimte in het lokje. Wie weet een oplossing?  (y)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2131 Gepost op: 17 September 2012, 11:23:01 »
Hier staat er iets over uitgelegd:
http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_drop_the_voltage_of_a_dc_motor_to_slow_it_down

Als je geen pulserende regelaar gebruikt zou je ook een DCC decoder kunnen proberen, waarvan de CV's voor snelheid afgeregeld zijn.

Leen

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2132 Gepost op: 17 September 2012, 19:18:49 »
Leen, Thijs,
Dank voor de leuke reacties! Ben inderdaad blij weer van de partij te zijn. Dat bouwen gaat redelijk snel hoor. Wat je op deze foto aan scenery zag heb ik dit weekend gemaakt. Ik was alleen thuis, dus kon lekker doorwerken.
Ik lees jullie draadje over de GWR Prairie. Ik wil de pret niet bederven maar heb zelf ook een Hornby Prairie gekocht in 2009 en die heb ik na veel ellende in 2011 weer verkocht. Ik kreeg hem gewoon niet goed aan het rijden. Dit alles ondanks het feit dat ik hem keurig zonder decoder (8 pins) heb ingereden. Ik heb diverse decoders geprobeerd, met en zonder stay-alive, het hielp allemaal niets. Hij bleef gewoon met horten en stoten rijden. De wielen en stroomopnemres waren ook keurig schoon, daar lag het niet aan. Bovendien is de constructie van de front pony truck erg fragiel waardoor ik hem na een onzachte aanraking met een stootblok kon vervangen. Een dure grap als de spare parts uit de UK moeten komen. Uiteindelijk heb ik hem maar te koop gezet. Was er gewoon niet meer happy mee. Ergo, denk nog even na voordat je echt koopt. Heb je trouwens de nieuw uit te komen grotere broers van de Prairie al gezien (2-8-0, 2-8-2 en 2-8-4). met compleet nieuwe tooling etc verwacht ik daar wel wat van.
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2133 Gepost op: 17 September 2012, 20:52:43 »
Nou, dat het zo erg was met de Hornby prairie, dat wist ik niet en het zou ook niet mogen.
Ik heb er op rmweb ook niets over gelezen. Had je wel de condensatoren verwijderd?
Ik zal in die van mij ook eens een decoder inbouwen.

Ja, die  nieuwe zullen wel weer heel mooi worden. Hier een voorproefje, voor als je het nog niet gezien had:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/55623-hornby-42xx-72xx-first-glimpses/

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2134 Gepost op: 17 September 2012, 21:30:39 »
En nu maar wachten op een mooie G5 of A6. Misschien wel in 2013.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #2135 Gepost op: 17 September 2012, 21:49:02 »
@ Ed, wat een drama met die loc. Ik heb die Prairie besteld, het is een Bachman, dus ik hoop dat tie straks beter bevalt! Decodertje erbij, afijn (ik hoop) volgende week weet ik meer  ;)
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #2136 Gepost op: 17 September 2012, 22:23:19 »
Ed,

Jammer dat hij zo slecht beviel.
Ik zou bijna denken dat jij een maandagochtend-productie hebt gehad; ik heb zelf ook zo'n ding en die loopt als een naaimachine.

Grtz,
Ton

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2137 Gepost op: 17 September 2012, 22:37:59 »
Citaat
En nu maar wachten op een mooie G5 of A6.

Ik weet niet of wij dat nog zullen meemaken. Misschien ooit een G5 als ze de nieuwe af hebben die ze aan het bouwen zijn, maar een A6  :-\ :-\ :'(.
Dat wordt kitjes bouwen, Rob.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2138 Gepost op: 17 September 2012, 22:40:44 »
Ach, dat is ook best leuk zo op zijn tijd. Nu alleen nog een redelijk kitje van een G5 of een A6 vinden.

Rob

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #2139 Gepost op: 18 September 2012, 01:03:05 »
@Ed,

Alweer een teleurstellende Hornby loco.
Inderdaad als er geen eer mee te behalen valt, afvloeien via eBay of anderszijds ........  :(
Het valt mij op hoevaak Hornby het "verliest" van Bachmann zonder Hornby echt af te willen kraken want soms steekt een product van hen met kop en schouders boven de rest uit (zoals die BR Blauwe Class 08).
Ik heb ook zo'n soort loco van Bachmann (4569) en hij rijdt uitstekend, al kan hij niet veel trekken !
Hij heeft iets elegants over zich in tegenstelling tot de Class 56xx die ik ook heb.
Ik denk, dat het een prairie is, maar weet het niet helemaal 100% zeker (foto).
Hij heeft namelijk een kaarsrechte watertank.

Groet, Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2140 Gepost op: 18 September 2012, 09:45:23 »
Ik denk, dat het een prairie is, maar weet het niet helemaal 100% zeker (foto).
Het is een prairie. Dat heeft niks met de watertank te maken, maar alleen met de wielopstelling. Prairie is 2-6-2, of 1C1 in de Europese notatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #2141 Gepost op: 18 September 2012, 10:06:26 »
Meestal is de costructie van Hornbylocs veertig jaar geleden bedacht. Bachmann is meestal van veel recentere datum.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2142 Gepost op: 18 September 2012, 10:36:34 »
@Rob
Een mooie messing kit van de G5 is gewoon - nou ja, per brief en op beurzen - verkrijgbaar van London Road Models.
http://www.scalefour.org/londonroad/index.html

De A6 kit was een witmetalen kit van Little Engines. Die duikt af en toe nog op beurzen en Ebay op.

En dan is er nog dit, een echt mooie kit in ontwikkeling:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/54396-lner-a6/

Als het goed is kunnen we die in december kopen.

Leen

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2143 Gepost op: 18 September 2012, 13:04:31 »
Inmiddels heb ik ook nog bij Dave Alexander een G5 kit gevonden, dus dat zijn al twee mogelijkheden. Nu eerst maar eens nazoeken of er ergens reviews van deze kits zijn.

Die nieuwe kit in ontwikkeling van de A6 ziet er ook heel fraai uit. Ik vrees alleen dat ik eerst maar eens met eenvoudige messing kitjes aan de slag moet om de vereiste vaardigheden (zoals solderen) wat beter onder de knie te krijgen. Binnenkort maar eens op zoek naar kits van oude NER coaches en wagons. Die zijn er vast wel ergens.
@Leen, heb je daar toevallig nog suggesties voor?

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2144 Gepost op: 18 September 2012, 13:29:02 »
D&S kits maakte volop NER coaches, maar helaas, dat is verleden tijd.

Er is nog iemand die een site heeft waarop hij NER rijtuigen RTR te koop aanbiedt, maar dan moet ik even zoeken.
Het schijnt dat deze persoon ze ook in kitvorm verkoopt, al stsst dat niet op de site. Verder is er nog Bill Bedford en Kemilway (Peter K), maar ik geloof niet dat die veel NER coaches hebben. Arthur Kimble van de A6 kit heeft er ook al een paar jaar een stel in de pijplijn, maar het zal me benieuwen of die nog uitkomen. Ik zal nog eens goed kijken tegen de tijd dat je zover bent, dan kunnen we misschien samen wat kopen om aan een aantal te komen. Een lok kopen is tot daaraan toe, maar voor een trein met NER-rijtuigen moet je echt je knip opentrekken.

Getriggerd door de alarmbel van Ed over de Hornby 61xx heb ik de mijne ook maar eens uit de doos gehaald. Het bleek de R2098A uit 2000/2001 te zijn. Hij liep na enig aandringen wel, maar niet perfect. Na onderzoek zag ik dat het onderste tandwiel van de aandrijving wat scheef op de as gedrukt was. Ik heb het met mijn timmermansoog wat rechter gedrukt, de hele lok goed gesmeerd, en daarna liep hij prima, al hoor ik nog wel verschil tussen of hij voor- of achteruit rijdt. Volgens mij komt dat door de kwartering. Misschien wordt het nog wat soepeler als hij eens lekker inloopt. Daarom staat hij nu te draaien op de rollerbank.
Technisch zit het lokje best aardig in elkaar, alleen die plastic crosshead, slide bar en piston rod... :-\ :-\ Is dat bij die nieuwe nog steeds zo? Het zou me niet verbazen. Overigens had ik er na aanschaf al een bulletproof TCS M1-decoder ingedaan, toen vond ik blijkbaar dat hij op het afstellen van CV's na goed genoeg liep.  :-[

Airfix deed in de jaren '80 een gigantische stap vooruit door echte modellen uit te brengen i.p.v. speelgoedmodellen. Technisch was het ook meer geavanceerd, al was het allemaal niet zonder zijn typische problemen. De tijd om dat allemaal te verbeteren werd ze helaas niet gegund. Nadat de loks zonder schokkende verbeteringen (m.u.v. het chassis van de GWR 14xx tanklok) een tijdje door Dapol gemaakt werden, zijn de tools in de jaren '90 verkocht aan Hornby. Jammer genoeg heeft Hornby tot nu toe ook weinig echte verbeteringen aangebracht, m.u.v. de nieuwe chassis van de onlangs verschenen 4F en 2P loks.

Leen.

P.S. De bouwer van de NER coaches is John Fozard:
http://www.freewebs.com/jnw290/nercoachesrtr4mm.htm

« Laatst bewerkt op: 18 September 2012, 21:34:48 door Stoomboy »