Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3143674 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1785 Gepost op: 12 April 2012, 11:15:06 »
Ik ben van de antislipbandenlobby  ;D en haal voor zover mogelijk die ondingen overal vanaf.

Antislipbanden, plastic wielen, olieresten, vuil, stof etc. dragen allemaal bij aan de feestvreugde van stotterende, haperende of helemaal niet lopende loks. Maar ook al was dat er allemaal niet, dan is er nog steeds de oxydelaag op je rails. Blijkbaar - dit blijkt wel uit de reacties - zien mensen dat over het hoofd of denken ze dat het allemaal wel meevalt.

Ik heb vorig jaar de wielen van mijn Hornby Pullman rijtuigen schoongemaakt. Soms zat er wel 1mm zwarte schoensmeer om het wiel heen. Ik had ze nieuw aangeschaft en ze hadden alleen in een vrij droge ruimte met een vrij constante temperatuur - een slaapkamer met CV - gereden op mijn proefovaal van Peco code 100 rail, die ik geregeld met een rubberblok schoonmaakte, waardoor er smerige zwarte strepen op het rubber kwamen. Ik heb de boel gesloopt en sta nu op het punt om een nieuwe baan aan te leggen. Dit wil ik gewoon nooit meer meemaken, wat een smeerboel!

Daarna heb ik het internet afgestruind op zoek naar gelijkgestemden m.b.t. dit onderwerp. Het bleek dat er nogal wat Amerikanen zijn - best veel - die hetzelfde ervaren hebben en daarvoor oplossingen bedacht hebben. Het gebruik van de polish is er ook een, ik heb het echt niet zelf verzonnen. Ik probeer dit nu, en we zullen wel zien hoe de rails zich houden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2012, 11:38:08 door Stoomboy »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1786 Gepost op: 12 April 2012, 19:09:48 »
Leen, ik ken 't artikel. Het kan volgens mij ook met normale polish voor metaal. Zouden we hier toch ook wel moeten kunnen krijgen?

C&L; ik heb de zachte railstaaf, weet niet precies welk materiaal maar is erg buigzaam. Vervuilt op een normale manier, moest op de beide shows die ik gedraaid heb nu wel vaak poetsen. Is het ook niet helemaal ;) En Amerikanen hekel aan peotsen? Of bedoel je de Amerikaanse rijders? ;D ;)

Messing railstaaf? Verschrikkelijk. Dat je 't nog gebruikt. Het oxideert als een bezetene. Valse zuinigheid noem ik dat en heeft niks met nostalgie te maken. Ellende! :)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1787 Gepost op: 12 April 2012, 19:23:40 »
@Ronald
Ja, misschien gaat dat ook wel. Het ging er bij Flash in dat artikel om dat er een dun siliconenlaagje achterbleef, en ik weet niet of dat bij andere polish ook gebeurt.

Ik heb ook de zachte railstaaf van C&L nog, maar sinds een tijdje hebben ze Hi nickelsilver met blijkbaar betere eigenschappen. Ik heb de mijne al geverfd anders zou ik overwegen om er van die nieuwe in te schuiven. Ik heb trouwens ook nog een doos met stalen C&L rails, ook vanwege dit en de volgens de kenners betere rijeigenschappen van staal. Nu alleen nog bouwen.  :-[ ;)

Op internet staan best slimme oplossingen om de rails minder te poetsen en de meeste, zo niet alle, zijn afkomstig van Amerikanen. In de jaren '60 hadden ze al No-Oxyd, er is grafiet en nu weer ATF en denk eens aan alle schoonmaakkarren die ze bedacht hebben, knap hoor.   (y)

Leen.

Leen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1788 Gepost op: 12 April 2012, 19:25:18 »
Walthers Goo-Gone heb ik ook al eens geprobeerd op een klein stukje. Het leek er op dat dit werkte. Maar op een grote baan? Ik weet 't niet... je poetst toch een vettige substantie op je rail, en die zit wel tussen staaf en wiel.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1789 Gepost op: 12 April 2012, 20:33:14 »
Ik heb ergens weer gelezen dat Goo-gone het helemaal niet is, en dat Oops veel beter beviel.
Nou ja, dat is hier niet te koop.
Ik vind de grafiet oplossing heel interessant, maar het schijnt wel de nodige rommel op te leveren.  :(

Met de polish lijkt het net alsof het helemaal droog is, dat vind ik ook wel weer mooi.
Nu eerst kijken of het goed blijft, en daarna hoe het is om ermee te rijden.

Leen.

mat-60

• Offline Offline
« Reactie #1790 Gepost op: 13 April 2012, 11:19:21 »
Rij mijn hele modelbaanleven (vanaf 1964) al op Fleischmann messingrails. Eigenlijk altijd goede ervaringen mee. Wel ligt er altijd een poetsblokje klaar, zo heel af en toe tijdens het rijden even wat bijpoetsen.

Mijn Hornby Pullmans maar eens van de baan getild, wielen glimmen prachtig, geen vuiltje op te zien. Deze wagens rijden veel en zijn nu twee jaren oud.

Dus zo kan je zien hoe de meningen over dit onderwerp (wel iets off-topic) verschillen. Hoofdzaak is om de omgeving goed schoon te houden, regelmatig even de stofzuiger erover  :)

Ga dus niet aan de "middeltjes", moet er niet aan denken straks mijn flinke baan geheel temoeten ontdoen, als de proef mislukt......

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1791 Gepost op: 13 April 2012, 13:18:13 »
Litter betekend dan wel "afval" in het Engels, maar of daarmee bedoeld wordt dat we het alleen nog over schoonmaken hebben betwijfel ik. Ook ik merk dat de wielen van mijn Hornby treinen schoner blijven dan die van Fleischmann en Roco, misschien toch ander materiaal. De wielen van mijn Hornby wagons zijn nooit vies, die zijn van kunststof en dus al zwart van zichzelf.  ;D   In de nabije toekomst moeten daar wel andere wielen onder om binnenverlichting in te bouwen. Mijn Flying Scotsman met Observatierijtuig maakt zijn eerste proefrondjes, nog wel met tijdelijke aansluitingen, maar de soldeerbout en bedrading liggen al klaar.  :-\

mat-60

• Offline Offline
« Reactie #1792 Gepost op: 13 April 2012, 14:53:24 »
Moet een prachtig uitzicht zijn vanuit het observatierijtuig, tijdens het berijden van het viaduct in aanbouw  :D

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1793 Gepost op: 13 April 2012, 15:49:37 »
Tijdens de proefritten mogen er nog geen passagiers mee en de genodigden blijven liever nog even in hun doosjes tot de baan wat verder klaar is. Het werken onder de tafels voor het aansluiten van de baan kost me wat moeite, dus dat gaat even duren voordat ook de andere treinen mee kunnen rijden.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #1794 Gepost op: 13 April 2012, 15:52:57 »
Zie ik daar nou een dubbele tender?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1795 Gepost op: 13 April 2012, 17:56:17 »
Inderdaad, een tender voor de kolen en water en een extra voor water bij langere afstanden. Deze set op een Toy Fair in Maidstone gekocht. Het is de Flying Scotsman met 2 tenders, een passagiersrijtuig en een observatiewagon. De lok is mooi afgewerkt, alleen draait de achterste boogie niet mee, deze heeft wielen zonder flenzen die dus bij de bocht over de rails heenhangen - maar alleen als je er op let zie je dat. De rijeigenschappen zijn in vergelijking tot de prijs van deze set heel behoorlijk en de observatiewagon heeft binnenverlichting. Er zit nog een zakje met losse onderdelen bij, maar die zet ik er pas op als de baan wat verder gevorderd is en er geen sprake is van testrijden, zonde als er wat beschadigd.

Het best wel fraaie drijfwerk, enkele details zitten nog in het zakje.

Dubbele tender - de voorste met veel kolen en een beetje water, de achterste alleen voor water.

Het achterste wieltje dat in de bocht buiten de rails hangt.

De complete trein incl. extra wagons op een nog in aanbouw zijnd gedeelte. Het knalgroene onder de rails is isofoam van de Praxis, ik snij dat in smalle repen en dan is het enigzins te vormen naar de bocht, bevalt mij prima.

« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 18:42:05 door Cottage Railways. Reden: foto\'s bijgevoegd. »

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #1796 Gepost op: 13 April 2012, 22:51:42 »
Mooie trein en een mooie lok. Die flensloze wielen is wel een goed idee, zo ziet de achterkant van de lok er beter uit, anders krijg je zo'n los draaistel en een onjuiste doorkijk. Zou bij meer loks een optische verbetering zijn.

Bert

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1797 Gepost op: 14 April 2012, 21:27:17 »
Het is binnen! ;) Met dank aan Rob! Het onvermijdelijke kan geschieden: Na het uitpakken van de Multimuis de gebruiksaanwijzing doorgemodderd. Dus: binnenkort wordt mijn City of Truro de 21e eeuw in geholpen en ga ik, stap voor stap, aan de hand van de
Leen Methode, de decoder inbouwen.
Ondertussen op zolder drie bakken aan het maken, een combi van Roofmate en Pur geven de contouren. Morgen foto's.
Eerst even de bende aan kant... :-[
« Laatst bewerkt op: 14 April 2012, 21:29:16 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #1798 Gepost op: 14 April 2012, 22:00:20 »
Had deze modellen al een tijdje thuis, maar nog niet laten zien.

Hornby Imperial Airways pack.

Losse Pullman rijtuig 3th class parlour no 35.

Zowel de Pullman uit de set en de Pulmann los hebben werkende tafel lampjes.
De set was een koopje 118 pond bij Hattons omgerekend zo'n €145 geen geld voor zo'n hoog waardige set ik ben er steeds verbaasd over wat de Britse merken voor zo'n lage prijs kunnen.

Groetjes Ben.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1799 Gepost op: 15 April 2012, 10:24:32 »
Ja, en de Engelsen vinden dit al de hoofdprijs.  ???

Mooie set, Ben. Ik vind de T9 altijd een mooi ding, vooral in SR olive green, ook al had ik wat ïssues" met de mijne.

Leen.