Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3143673 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1215 Gepost op: 13 January 2012, 00:42:08 »
of een kadee nr 18 en de ander nr 17

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1216 Gepost op: 13 January 2012, 13:48:05 »
Dat kan ook nog, maar ik probeer ik wel zoveel mogelijk dezelfde koppelingen per rijtuig te gebruiken.

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1217 Gepost op: 14 January 2012, 11:10:25 »
Martijn
Heb ook net een ESU loksound 4.0 ingebouwd. Wel is waar in een stoomloc (Class A4 Bittern), maar toch. Inbouw is erg makkelijk. Speaker van 23mm vind ik prima. Er zat alleen een klein foutje in de documentatie (functie 7 en 8 omgewisseld). Ik heb echter wel een vraag; heb jij of een van de anderen al een sound decoder in een stoomloc gezet? Bij deze heb ik het idee dat hij te veel 'beats per revolution' geeft. Oftewel; volgens mij geeft een driecylinder A4 3 beats per wielomwenteling. Met mijn decoder heb ik er 9! Of ik tel de verkeerde dingen (openen en sluiten van valves?).
Leen, weet jij hier iets van?

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1218 Gepost op: 14 January 2012, 16:37:39 »
Nee, van het beoordelen van digitaal geluid t.o.v. het prototype weet ik niet zo erg veel, daarvoor heb ik te weinig kilometers op de bok gereden. Op Rmweb zei eens iemand dat hij het digitale geluid  het meest op het geluid van een spuitbus vond lijken.  ;D
In principe zou je m.i. nooit 9 identieke beats per omwenteling moeten kunnen krijgen. Toen op een keer op de NYMR de Sir Nigel Gresley zachtjes mijn kant opreed heb ik er wel op gelet dat de beats in een 3/4 (1-2-3, 1-2-3 etc.) maat waren, maar ik heb niet exact het aantal hoorbare geluiden per omwenteling geteld.
Als het goed is heb je 3 beats per omwenteling, en de in- en uitlaat klinken m.i. niet helemaal hetzelfde, andere meebewegende zaken klinken ook anders. Dus als je 9 geluiden per omwenteling hoort, dan zullen er volgens mij maar 3 hetzelfde mogen klinken. Ik heb onlangs de Artitec 3700 in Houten gehoord, en had daar ook een paar - misschien onterechte - vraagtekens bij.

Ik zal mijn A4 binnenkort ook nog eens goed beluisteren, als hij meer dan 1m kan rijden.  :-\
O, en ik heb nog wel een DVD over de A3 en de A4, misschien is het daarop ook goed hoorbaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2012, 23:29:54 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1219 Gepost op: 14 January 2012, 17:51:54 »
Op de DVD hoor ik bij een optrekkende A4 6 klappen per omwenteling.

Hieruit moet dat blijken:
http://www.lner.info/article/tech/valvegear/gresley.htm

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2012, 18:31:08 door Stoomboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1220 Gepost op: 14 January 2012, 19:09:28 »
Leen,
Dank! wat een mooi diagram! Als je het zo bekijkt zou het dus wel kunnen kloppen. Ik moet eerlijk zeggen, de geluiden op mijn ESU decoder zijn van de 60008 Union of South Africa. Opgenomen en geleverd door South West Digital. Je zou dus verwachten dat het allemaal wel klopt. Heb ook even op Youtube filmpjes gekeken naar andere modellen. Daar zitten echter wel behoorlijke verschillen in doordat er andere merken decoders (en dus andere geluiden) worden gebruikt. Ik zal nog eens goed luisteren of er verschil hoorbaar is tussen de geluiden.
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1221 Gepost op: 14 January 2012, 22:26:14 »
Volgens mij is er wel eens wat mis met de instellingen op decoders, ook al gebruiken ze de juiste samples. Ik heb vaker in recensies gelezen dat er behalve met het geluidsniveau e.d. iets met het ritme mis was.
Het schijnt dat je met Zimo decoders je geluid zelf helemaal kan vormen en instellen, wel nadat je een "steep learning curve" doorlopen hebt. Dan moet je natuurlijk eerst wel een referentie hebben van hoe het moet klinken.

Leen.

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1222 Gepost op: 16 January 2012, 08:51:20 »
Hi guys,

Beetje balen, de Class 24 loopt voor geen meter op de (DC) layout van de club. :(
Het enige dat ik zie is dat met het opvoeren van de snelheid de kop -en sluit lichten feller gaan branden, die gek genoeg ook niet wisselen als ik de rijrichting wissel.
Mijn eveneens van Bachmann afkomstige Class 47 loco, eveneens DCC Sound, loopt wel prima op deze DC layout zij het zonder sound.
Omdat ik zelf geen layout heb, heb ik de 24 nog niet uit kunnen proberen op een DCC layout.

Ik neem aan dat Rails-Of-Sheffield hem wel hebben getest voor verzending (zoals ik hen ook had gevraagd), maar dan wel op een DCC layout.
Het lijkt me eigenlijk stug, dat er iets mis is met die loco, en ik zal Rails vanavond als ze open zijn in de UK even bellen.
Ik heb zonder meer een hoge dunk van Rails en in het aller-slechtste geval neem ik aan dat ik garantie heb.

Ik ben absoluut a-technisch met Sound loco's en Decoders en dergelijke dus als iemand een idee heeft, hoor ik dat graag.
Ik heb zelf nog iets ontdekt in de bijlagen (die ik bij dezen heb ingescand) over een of andere CV met een bitje dat wellicht verkeerd zou kunnen staan (CV29 ?).
Ik hoop dat ik "warm" ben met die ontdekking en ik neem aan, dat ik die CV29 en dat bitje alleen maar kan checken en kan wisselen op een DCC layout ?
Of zou een gehele RESET van de Decoder naar de Factory settings een oplossing kunnen zijn ?

De Class 47 heeft een soortgelijke CV bijlagen waarin ook melding wordt gemaakt van die CV29 en bit 2.

Groet, Jan

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1223 Gepost op: 16 January 2012, 10:48:20 »
Zoals je in de beschrijving kunt zien is operation on DC al "enabled" bij aflevering. Dus zou hij op een DC layout moeten rijden. Het is wel zo dat sound loco's meer "sap" (=power) nodig hebben dan standaard DCC decoders.

Misschien een factory reset, staat in de beschrijving hoe je dat moet doen. Ook even kijken of de loc op een DCC layout of testspoor wel normaal functioneert voor je andere actie's onderneemt.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1224 Gepost op: 16 January 2012, 10:59:27 »
Ronald was me voor, maar ik heb het nu al klaar:

Als je bit 2 van CV 29 op 0 staat, dan kun je niet op DC rijden. Zo te zien staat DC op "aan" en zou je dus moeten kunnen rijden. Volgens de manual kun je nu ook geen lang adres invoeren, alleen een adres met 2 cijfers. Daarvoor moet je eerst bit 5 enablen.

Als je CV 29 uitleest dan telt het als volgt op:
Bit 1: 1; bit 2; 2; bit 3: 4; bit 4: 16; bit 5: 32.
Op dit moment staan bit 2 en 3 aan en zul je dus de waarde 6 uitlezen nl. 2+4=6. Als je bit 5 wilt enablen, dan moet je voor CV 29 de waarde 38 ingeven, nl. 2+4+32.

Als je op een DC baan rijdt, dan moet je ervoor zorgen dat je lok niet aangestuurd wordt door een feedback controller o.i.d., maar alleen door een controller met clean DC. Een DCC decoder kan de rimpel van de feedback controller niet goed interpreteren en kan er schade door oplopen. Ik hoop dat dat bij de club goed gegaan is en dat je decoder nog heel is.

Verder haal ik bij het inbouwen van een decoder altijd de condensatortjes weg. Dat zijn bruine de "blobs", die aan de motor en aan het PCB vastzitten. Ik weet niet of ze dat bij het inbouwen in de fabriek ook doen. Die dingen vervormen het signaal en kunnen tot slechte rijeigenschappen leiden. Ze dienen voor de HF-ontstoring bij het rijden met DC, zodat TV's er geen last van hebben als je rijdt. Bij DCC zijn ze niet nodig en zitten ze vaak zelfs in de weg.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1225 Gepost op: 16 January 2012, 11:40:50 »
Dit is de neus van mijn Bachmann Class 37:

en dit is hem helemaal:

Hij heeft geen werkende verlichting, daarvoor heb ik een setje gekocht van Express Models. Helaas kwam ik er tijdens het inbouwen achter dat het headcode panel niet door dit setje verlicht kon worden. Bij latere versies van de Class 37 hebben ze de letters vervangen door 2 koplampen, en daarvoor was het setje eigenlijk bedoeld. Dus blijft hij nu maar zonder licht rijden, want om nou alleen de achterlichten erin te zetten....  :-\  :( Als er een trein achter rijdt, dan moeten de rode achterlampen toch uit.
T.z.t. ga ik er misschien een keer SMD ledjes inbouwen, die kun je vanaf de zijkant misschien mooi op de headcode laten schijnen.  (y)

Ik heb er maar wel de condensatoren uitgehaald, er zaten er 3 naast en onder de motor en één op de PCB. Hiervoor moest de lok "heeeelemaal"  :-\ uit elkaar, maar dat is eigenlijk een fluitje van een cent. Daarna een decoder erin gezet, een oude MC2 van TCS nog zonder feedback. Deze decoders hebben z.g. "dither", waardoor je ze met CV 56 en 57 zo kan instellen dat ze heeeeeeel langzaam kunnen rijden.

Opvallend aan deze lok is, dat de koperen stroomopnemers je zelfs op afstand heel mooi tegemoet glimmen vanachter de wielen. Die heb ik dus eerst maar zwart gemaakt met een permanente marker:

Jammer van de verlichting, maar deze lok is wat mij betreft voorlopig gereed voor gebruik op mijn 1 meter lange baan.  ;D

Leen.

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1226 Gepost op: 16 January 2012, 13:13:11 »
@Ronald, @Leen

Bedankt voor jullie vlotte en nuttige reacties. (y)
Een Factory Reset zou inderdaad de oplossing kunnen zijn of inderdaad die CV29 uitchecken.

Leen liet me even schrikken met mogelijke schade aan de Decoder, maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat is gebeurd.
Maar ben wel met Leen eens dat je altijd beter "safe dan sorry" kunt zijn.

In de eerste plaats loopt mijn DCC Sound 47 probleemloos op die club layout.
Ik ga ervan uit dat die 47 een soortgelijke Decoder moet hebben als die 24 (beide zijn Bachmann loco's).
In de tweede plaats lopen AL mijn DCC sound loco's en treinen probleemloos op die layout en sommige daarvan geven daarbij nog sound ook (ondanks DC !), zoals al mijn loco's van Broadway Limited, en de rode DE-2 van Artitec. Een TRIX Bigboy en een TRIX VT11.5 met 2 motorwagens lopen ook goed op die layout maar wel zonder sound.

Ik heb ook zojuist met Adam van Rails-Of-Sheffield gesproken en aan hem uitgelegd wat er aan de hand is en wat ik had gedaan. Ook hij verzekerde mij dat de Decoder hierdoor niet beschadigd had kunnen raken.
Hij gaf ook goed advies en hij vertelde mij dat er een "blank" 21 hole pin bij de loco zat, die ik kon plaatsen waar de DCC pin nu zit als ik veel op DC wil gaan rijden.
Ik vroeg me al af waar dat ding voor diende (zie foto).
Maar ook hij raadde mij aan om eerst via de CV settings de loco geschikt te maken voor DC.
Voorts heb ik een garantie van 90 dagen, tegen die tijd ben ik er wel achter of deze 24 wel of niet goed is.
In geval van "any problems" was ik "more than welcome" om weer te bellen of te mailen.
Zonder meer goede service van Rails  (y)

Die 37 is zonder meer fijn Leen,
De draaistellen lijken sprekend op die van mijn Deltic afgezien van de geel geschilderde aspotten.
Heeft die 37 ook nog die aparte aandrijving op 8 wielen (op middelste en buitenste assen), zoals bij mijn Deltic en ook een Class 40 ?
De binnenste as van elk draaistel is een loopas die met een veertje op de rails wordt gedrukt.
Een "waarom makkelijk als het moeilijk kan" aandrijving, maar ondanks dat lopen die 2 loco's prima en vrijwel geruisloos, ook in bochten en wissels. Heb ze verleden week nog uitgeprobeerd.
Ik geloof dat Bachmann later is overgegaan op de no-nonsense aandrijving op alle wielen zoals ook het geval is bij mijn 47.
Dat zwartmaken van die stroomafnemers is een goed idee, kun je er goed bij als je de body hebt verwijderd ?

Welterusten maar weer,

Jan

De dik 7 jaar oude Deltic, die de "schuld" is van dit alles ...... Zonder hem was ik nu toch aardig wat rijker geweest. Hij mag nog steeds gezien geworden.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1227 Gepost op: 16 January 2012, 16:56:00 »
Ja, deze is van 2004 en heeft ook 8 aangedreven assen. Er is alweer een latere versie van 2010 van de 37/0, no.32-781 en -82 en die hebben volgens mij aandrijving op alle assen en ook verlichting, maar wel een andere headcode. De latere Deltic heeft ook aandrijving op alle assen.

Als je de kap losschroeft met 6 schroefjes, dan zit er bovenop het stalen gewicht zowel links als rechts een schroef, waarmee de draaistellen vastzitten. Als je die losdraait, dan kun je de draaistellen net iets laten zakken, waardoor je er met een viltstift goed bij kunt komen. Desnoods maak je de draadjes even los, dat is ook een piece of cake. Ik heb ze helemaal los gehad, daardoor kon ik nog wat haren en pluis weghalen, maar ook vet -gòòò ::)... mpie, wat zat er een hoop vet in, zeg, het zat zelfs op de kap! - verder heb ik hier en daar nog een klein drupje olie toegevoegd voor de zekerheid.
Het stalen gewicht zelf zit ook met schroeven vast, en nadat ik dat los had kon ik heel goed bij de motor komen. De draaistellen gingen er heel makkelijk weer in.  (y)

Leen.

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1228 Gepost op: 16 January 2012, 23:35:51 »
Dank je wel Leen voor je toelichting. ;)

Ook mijn Deltic is van 2004 en heeft die 6 schroefjes.
Mijn Goeroe heeft hem 3 of 4 jaar geleden eens helemaal los gehad omdat hij niet meer reed (een of ander los draadje meen ik mij te herinneren). Hij heeft hem toen ook meteen schoongemaakt en gesmeerd.
Zou zelfs voor mij nog een haalbare kaart moeten zijn. :)
Wel heb ik ooit eens de kap van de 40 losgehad (die heeft 8 schroefjes) om een paar zijraampjes (niet van de cabine) goed in hun sponning terug te drukken en weer vast te lijmen.

Minder wordt het als je die zwarte draaistel frames moet verwijderen van hun chassis.
Ik heb het ooit eens gedaan met een Class 25 omdat een koperen lager busje buiten het chassis zat en die loco dus heel knullig liep doordat een as fors off-line was en zwaar liep. Maar het is me uiteindelijk wel gelukt.

Bachmann heeft die frames allemaal opgeclipt en met de 47 is het zelfs volslagen onbegonnen werk om ook maar een poging te doen dat draaistelframe te verwijderen ! >:(

Groet, Jan

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #1229 Gepost op: 18 January 2012, 21:58:50 »
even een brutale vraag maareh gaan er buiten stoomboy en ik nog meer
mensen van BMB naar houten zaterdag??misschien kunnen we een bakkie doen mits er nog genoeg animo is natuurlijk ;D
British Rail diesel Fan