Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 17:53:14
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3128698 keer)

Suchet

• Offline Offline
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #765 Gepost op: 27 November 2011, 14:56:11 »
@Leen,

Dank voor dit flinke stuk informatie. Blijkbaar toch niet zo'n goed idee om voor BMB een module in S4 te maken. Laten we het vooral redelijk simpel houden en dat we voor BMB het beste kunnen aansluiten bij de standaard 00 maten en voor de modules Peco 75 rails gebruiken. Dat zou mogelijk al genoeg problemen kunnen opleveren met ouder materiaal. Blijft wel over dat ik wel overweeg om in elk geval de afstand tussen de bielsen volgens de "methode Leen" aan te passen.

Ga me als ik wat meer tijd heb eens verder verdiepen in die code 75 rails en dan vooral de wissels.

Rob
« Laatst bewerkt op: 27 November 2011, 15:08:37 door Suchet »
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #766 Gepost op: 27 November 2011, 15:02:04 »
Hier heb je 2 lokchassis naast elkaar om het verschil aan te geven:

Rechts een 00 chassis met Romford wielen, links een EM-chassis met finescale wielen die al met S4-profiel zijn of bijna. De B2B (back-to-back) is hier 16,7mm. Let vooral op de dikte van de wielen en het verschil in B2B. Bij S4 staan ze dus nog iets verder uit elkaar.

Bij EM/P4/S4 ziet het er idd mooier uit, maar het is allemaal veel meer en veel secuurder werk en vergeet de extra kosten niet.

Ik zal later nog foto's uploaden van BH rails.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2011, 20:06:46 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #767 Gepost op: 27 November 2011, 20:20:36 »
Goed verhaal Leen. Uit mijn ervaring is het het meest praktische om een rail neer te leggen waar iedereen mee uit de voeten kan.
Op de modulebaan van de vereniging zijn we ook begonnen met lage Rocoline. Erg mooi toen, maar het bleek dat heel veel (ouder) materieel van de leden niet op die (wat lagere) rails kon rijden. Teleurstelling dus bij die mensen.

Vandaag ben ik begonnen met het houtwerk aan te passen, zodat straks De Inbreng passend gemaakt kan worden.
Met peco75.
En meteen twee fotootjes gemaakt met de mobiel :). Komen vanavond online, anders morgen.
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #768 Gepost op: 27 November 2011, 21:54:42 »
Nu even een klein  ;D stukje tekst uit de vrije hand over bullhead, flatbottom, code 75 en code 100, en over rails en track.

Allereerst even over de terminologie.  ???
Wat wij in het NL modelspoor bedoelen met een stuk rail is in feite een lengte spoor. Dus incl. bielzen en soms zelfs incl. de ballast. In het Engels heet dat "track". Met "rail" bedoelen de Engelsen alleen het stuk metalen profiel van het spoor waarop de treinen rijden. Wij kennen in het Engelse modelspoor 2 soorten "rail", nl. bullhead en flatbottom. In de tekst hieronder zal ik zoveel mogelijk van track spreken, om verwarring met rail te vermijden.

Flatbottom is het railprofiel wat wereldwijd en al heel lang ook in NL gebruikt wordt. Bullhead werd in de beginperiode van het spoor ook hier in NL gebruikt, maar daar gaat het nu niet over. BH is vooral te herkennen aan de prominente gegoten "railchairs" waarin het railprofiel geklemd werd.
Flatbottom rail werd vóór WW2 op kleine schaal in Engeland gebruikt, verder werd er alleen bullhead rail gebruikt. Na WW2 werd successievelijk bullhead vervangen door flatbottom.

In het modelspoor is het gebruik van spoor met flatbottom rail de norm, zeker in NL, maar ook in de UK. Peco rail is in H0/00 ook FB, mede daardoor hebben ze een behoorlijk marktaandeel in de USA. Peco maakt voor hun H0/00 markt gebruik va 3 railprofielen, nl. code 100, code 83 en code 75 (code 100 is 100 pro mille van een inch railhoogte (2,5mm), code 75 is 75 pro mille etc.). De code 100 rail is het oudste en meest algemene type, de code 75 fijnschaal is voor de z.g. veeleisende liefhebber, en de code 83 is er nog niet zo lang, maar is vooral gericht op de USA.

De bielsafstand van Peco track is 4mm, te weinig voor Engels spoor. Dat moet ca. 6mm zijn. Peco maakt wel BH track voor spoor 0, maar niet voor 00/EM/P4.
Kortweg het Peco spoor wat wij kopen lijkt niet op het Engelse prototype qua bielsafstand. Het lijkt bovendien qua railprofiel ook nog eens niet op het spoor uit de stoomtijd. In de UK gonst onder de serieuze modelspoorders al jaren een oproep aan Peco om track met de juiste bielzenafstand voor 00 te gaan maken, maar tot nu toe is dat er nog niet van gekomen.

BH track met correcte bielzenafstand voor 00, EM en P4/S4 - maar geen kant-en klare wissels - wordt wel gemaakt door kleine fabrikanten als SMP, C&L en Exactoscale. Deze leveren naast complete stukken BH track onderdelen - sleepers, chairs en rail - om track en wissels mee te maken. SMP is nog niet zo lang geleden overgenomen door Scaleway:
http://www.smpscaleway.com/
en levert naast track in zowel nikkelzilver als phosphorbrons o.a. gemakkelijk te maken kits voor wissels met een 36" radius. Voor het overige heb je mallen en/of templates nodig om van de onderdelen een stuk track of een wissel te kunnen maken.
Dat kan op 4 manieren:
1) Solderen op "copperclad sleepers".
2) Met lijm in elkaar zetten van losse plastic sleepers, chairs en lengtes rail.
3) Een kant-en-klare kit met tekening en manual die je in elkaar zet.
4) Zakjes met voor 2m voorgemonteerde lengtes bielzen van ca. 10cm elk, waarmee je m.b.v. losse railprofielen de lengtes track in elkaar zet (Exactoscale Fasttrack).

Exactoscale levert geen RTR lengtes track, maar wel de onderdelen voor hun Fasttrack waarmee je in 5 minuten zelf een lengte kan maken. De hoogte bovenkant rail hiervan is exact gelijk aan die van Peco code 75.
Van SMP en C&L heb ik alleen de varianten met dunne bielzen, de hoogte bovenkant rail daarvan is een mm of 0,8 lager dan Peco code 75. Er is echter ook een variant met dikke bielzen, maar die heb ik niet, dus weet ik niet precies hoe hoog die precies uitkomt, maar het zal beslist niet veel schelen met Peco.

Nu even een indruk van het visuele, eerst de track (alle foto's zijn klikbaar):

Vooraanzicht Peco code 100 (links) en code 75 (rechts).

Zijaanzicht Peco code 100 (vooraan) en code 75. De bielsafstand is voor beide gelijk.

Peco code 75 zoals geleverd (vooraan) en met gecorrigeerde bielsafstand en in oorlogskleuren.

Peco beschilderde code 75 (vooraan) en Exactoscale Fasttrack onbeschilderd. Ik vind de Peco rail het op deze manier heel goed doen.

Close-up van Exactoscale Fasttrack.

SMP type K met phosphorbronze rail.

En de wissels:

Peco beschilderde code 75 wissel met ongewijzigde bielsafstand.

Met SMP en C&L componenten zelfgemaakte gebogen wissel met BH rail op copperclad sleepers gesoldeerd. Er zijn geen chairs. Die zou je er nog op kunnen plakken of solderen. Kosten < €5,00.

Met kant-en-klare SMP kit gemaakte linker wissel met plastic bielzen. De PB rail heb ik er zelf bij bedacht, de kit wordt met Nikkelzilver rail geleverd. Kosten zie in SMP link hierboven.

Met SMP/C&L componenten zelfgemaakte rechter wissel met BH rail op copperclad sleepers gesoldeerd. Kosten < €5,00.

Idem, andere zijde.

Alle foto's zijn van stukken spoor die klaar (of nog niet klaar-) liggen voor de bouw van mijn baan. Op mijn schaduwstation ga ik op het rechte stuk de Peco rail gebruiken, en verder wordt alles BH rail.

De reden dat er aan de uiteinden van de Neutrale box bij BMB het beste een stuk Peco code 75 kan liggen, is gelegen in het mogelijke verschil in railhoogte tussen de diverse varianten. Op je eigen module kun je dat oplossen, maar bij de overgang naar een andere module moet dat m.i. compromisloos en dus standaard zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2011, 21:24:19 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #769 Gepost op: 27 November 2011, 21:59:59 »
Ben benieuwd naar de foto's, Thijs.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #770 Gepost op: 27 November 2011, 22:16:38 »
@Leen,

Deze samenvatting van de mogelijkheden voor eenvoudige, werkbare en toch goed uitziende "track" (je ziet het, ik leer het al  :)) kan wat mij betreft zo in de BMB wiki  ;)
Als ik het goed begrijp heb jij al een en ander aan SMP wissels in elkaar gezet. Is dat erg ingewikkeld, zouden wij beginnende spoorbouwers dat ook kunnen? De materiaalkosten zullen het probleem niet zijn, ik maak me meer zoregn over mijn vaardigheden op dit gebied.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #771 Gepost op: 27 November 2011, 22:39:47 »
Als je een soldeerbout kunt vasthouden en geduld hebt, dan zou het geen enkel probleem mogen zijn.
Een mens kan bovendien vaak meer dan hij denkt te kunnen.

Ik ben zelf ook een beginnend spoormodelbouwer, maar heb een stuk of 30 wissels in elkaar gezet. De keuze was òf een ruime investering in ca. 20 Peco wissels, of zelf wissels proberen te maken.

Eerst begonnen met een SMP kitje, dat hier al een jaar of 15 lag te rollen, en daarna met meer SMP kits van de opruiming bij Mainly Trains. Tot slot heb ik bij C&L losse componenten - copperclad bielzen en lengtes BH rail - gekocht, de templates had ik immers al van de SMP kits. Ik heb ook op eigen houtje met BH rail een dubbele kruiswissel gemaakt met een Peco template. De tweede keer is het gelukt.

Deze wissels kun je m.i. beter niet rechtstreeks met een Peco of Seep relais hen en weer laten knallen. Ik ben bang dat dan de soldeerverbinding het op de duur gaat begeven. Ik ga proberen daarvoor iets te bedenken, zodat de knal gedempt wordt. Ik heb wel een stel servo's klaarliggen, maar voor het schaduwstation wil ik liever de reeds aangeschafte relais en decoders gebruiken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2011, 10:16:47 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #772 Gepost op: 28 November 2011, 20:34:42 »

Ok dan, met excuses voor de kwaliteit, want gemaakt met het mobieltje.
Te zien zijn twee bakken met (op de bovenste foto) aan de linkerkant het GWR station en rechts het smalspoorstation.
Aan de bovenkant loopt het nu dood, daar ben ik nu bezig een boog naar rechts te maken, waarna aan de rechterzijde het spoor terug loopt, via De Inbreng.

Op de onderste foto een blik met links smalspoor en rechts het GWR station.

Alles nog kaal, want 3x een interne verhuizing schiet niet op. Momenteel rijdt het weer op de twee bakken, ik wil nu eerst rond rijden, alle locs eens lekker uitlaten en dan verder met de scenery.
Gebouwen zijn Metcalfe en gaan tzt gesuperd worden.

Thijs

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #773 Gepost op: 28 November 2011, 20:54:56 »
Nou, dat ziet er goed uit, je bent lekker bezig.  (y)

Wat komt er op het smalspoor te rijden, iets uit Wales?

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #774 Gepost op: 28 November 2011, 21:08:02 »
Zojuist las ik vers-van-de-pers nieuws van Kernow: ze gaan i.s.m. Dapol de LSWR GATE STOCK PUSH-PULL SET in uitvoeringen van 4 periodes uitbrengen nl. SR Maunsell green, SR Malachite green, BR crimson en BR SR green.
Ik ken deze trein niet, maar het is een push-pull rijtuigenset, bedoeld voor de SR 0-4-4T O2 lok die ze ook aangekondigd hebben. Ik zal binnenkort de bibliotheek eens induiken.
Hier is het nieuws uit de eerste hand:
http://www.kernowmodelrailcentre.com/page/66/LSWR_Gate_Stock

en hier het nieuws zelfs voordat het bekend gemaakt zou worden met commentaar:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/48268-kernow-to-commission-lswr-gate-stock-pull-push-sets/page__fromsearch__1

Misschien heeft deze set rijtuigen op het prototype ook met de M7 gereden.

Michael, nu heb je tenminste een authentieke trein als je de O2 bestelt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2011, 21:12:52 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #775 Gepost op: 28 November 2011, 21:24:00 »
ja, het smalspoor wordt Welsh. Leuk wat Ffestiniog, ieniemienie rijtuigen...zoiets.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #776 Gepost op: 28 November 2011, 21:27:41 »
Dus de functie van het smalspoor is dat er reizigers kunnen overstappen naar het GWR spoor.
Maak je ook een goederenoverslag?

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #777 Gepost op: 28 November 2011, 21:34:56 »
Jep, onderste foto, bovenaan aan het eind is de goederen overslag.
Een dergelijk station schijnt in de UK niet echt veel voor te komen, ik heb die vraag op RM gezet. Een of twee stations,meet niet. Afijn ik vind het prima, ik denk dat het een prima onderwerp is.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #778 Gepost op: 28 November 2011, 21:49:36 »
In Butterley op het Midland Railway Centre was er zo'n soort station met smalspoor, de GVLR. Maar goed, dat is natuurlijk een toeristenspoorweg.
In Wales zou het toch vaker dan 1 of 2 x voorgekomen moeten zijn? De smalspoortreinen vervoerden toch kool en produkten die verder het land in moesten? Er waren geen vrachtwagens, hoor.

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #779 Gepost op: 28 November 2011, 21:57:31 »
Ja dat dacht ik dus ook. Passagiers overstap was er dus niet. Dat smalspoor werd gebruikt vanaf bij. de mijn naar een fabriek. En de rest met paard en wagen. Of trekschuit...Althans, dat vertelden ze mij op RMweb