Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ketelwagens, welke hebben jullie? door meino
Vandaag om 17:33:15
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:32:37
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 17:28:47
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door BrightonBelle
Vandaag om 17:18:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Sikko
Vandaag om 17:14:11
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door tijgernootje
Vandaag om 16:44:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:44:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door bask185
Vandaag om 15:42:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 13:28:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 13:18:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:13
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:01:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:22:42
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 12:03:51
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 12:01:50
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Benelux795
Vandaag om 11:59:48
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:51:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 11:37:04
Roco Z21 detector programmeren door kar
Vandaag om 10:24:35
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 09:46:44
Br 38 Piko Superen. door Huup
Vandaag om 08:18:22
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
27 September 2025, 23:10:18
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
27 September 2025, 22:59:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
27 September 2025, 22:54:34
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3242673 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20145 Gepost op: 28 August 2025, 10:22:57 »
@Ferdinand Bogman,

Mooie foto’s; mooie reis. Ik begrijp dat je van Kingswear niet met de veerboot bent overgestoken naar Dartmouth en vervolgens per schip de Dart River bent opgestoomd terug naar Paignton. Jouw trip staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Heb de museumlijn al eens bekeken op een mogelijk thema voor een BMB Modulebak. Churston leek me wel wat. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87310.msg3222004257#msg3222004257

Uiteindelijk werd het die andere museumlijn: Corfe Castle.

Gr, Hans

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20146 Gepost op: 28 August 2025, 10:30:53 »
@Walter, dat klopt. Een aantal jaar geleden de inspiratie voor mijn project “Combe halt”. Dat bestaat inmiddels niet meer, maar het topic is hier nog wel terug te vinden. Een plaatje:



Groeten,
Gerard

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1333
  • Klaar voor vertrek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20147 Gepost op: 28 August 2025, 11:23:08 »
Ik begrijp dat je van Kingswear niet met de veerboot bent overgestoken naar Dartmouth en vervolgens per schip de Dart River bent opgestoomd terug naar Paignton. (…)
Churston leek me wel wat. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87310.msg3222004257#msg3222004257

Het ontbreekt in mijn reisverslag - want geen treinen. Maar ik heb wel de “Round Robin” gedaan. In de omgekeerde richting: eerst twintig minuten van Paignton naar Totnes met een dubbeldekker - helaas geen klassieke, daarna anderhalf uur de rivier Dart af met een passagiersschip. Na aanmeren in Dartmouth daar een visje eten, dan met de pont naar de overkant en vanaf Kingswear in een half uur terug naar Paignton. Wil je de loc hard aan het werk zien, dan kun je beter van Paignton naar Kingswear met de trein — of langs de route gaan staan :).

Leuk, die bijdrage over Churston! (Je video daar staat als privé aangemerkt.) Ik zag in Churston nog wel wat materieel opgesteld staan en bij de werkplaats stond de 4-6-0 Lyndham Manor, onder stoom.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20148 Gepost op: 28 August 2025, 17:58:36 »
@Ferdinand Bogman,

Ik weet helaas niet meer welk filmpje ik had toegevoegd. Klaarblijkelijk heeft de uploader zijn filmpje op YouTube op privé gezet. Maar hierbij wat leuke filmpjes om te zien wat er zoals rijdt op deze museumlijn:

- https://youtu.be/ArelCzrNexQ
- https://youtu.be/l6ruIZkGSOQ
- https://youtu.be/iL156GHtR7A
- https://youtu.be/hIiayLbBtxg
- https://youtu.be/P93W9ahnJ6Y
- https://youtu.be/KKn3DKo54WE
- https://youtu.be/G3NJ1_5GCmc

Gr, Hans

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1333
  • Klaar voor vertrek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20149 Gepost op: 28 August 2025, 19:32:34 »
 (y) Die 4464 Bittern is erg mooi!

<a href="https://youtube.com/v/hIiayLbBtxg" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/hIiayLbBtxg</a>
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20150 Gepost op: 30 August 2025, 22:32:11 »
Mooie reis Ferdinand, met schitterende foto's!!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20151 Gepost op: 02 September 2025, 15:15:23 »
Het is tegenwoordig een mode om Brits materieel uit te brengen in heel veel verschillende kleurtjes, nummers en opschriften. Hier zie je de nieuwe LBSC Billinton 10t 4 wheel en 20t 6 wheel Brake Vans van Rapido Trains.



Ze zijn overigens niet goedkoop. Voor de zes-assers £ 46,95 en de vier-assers £ 44,95 bij Rails of Sheffield.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6552
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20152 Gepost op: 12 September 2025, 19:24:37 »
Niet voor het eerst verschijnen er van Rapido Trains nieuwe producten die bij de lancering in verschillende kleurstellingen leverbaar zijn. Zo liet ik de SR Brake Vans zien; maar eerder ook de “generieke” Evolution coaches. De snelheid waarmee Rapido met nieuwe producten komt, is bovendien ongekend. En ook nog eens gespreid over het hele jaar. En nu is er weer een nieuwe toevoeging aan het het toch al ruime assortiment: De Southern Railway U Class 2-6-0.



Voor mij wel erg verleidelijk… Want de Swanage Railway heeft er ook een rondrijden. Het zou een mooie toevoeging zijn op mijn Corfe Castle project. Maar ik heb al zoveel locs. 😀

Gr, Hans

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2164
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20153 Gepost op: 12 September 2025, 21:12:22 »
Rapido trains UK heeft een SECR class G 4-4-0 aangekondigd, zie hier. Ook van Rapido een Great North of Scotland Railway/LNER D40, zie hier. En tot slot nog een Highland Railway Loch class, zie hier. Ook een 4-4-0.

Sonic Models kondigt ook nog een North British Railway Glen class 4-4-0 aan. Glen class

Voor de meer op het noorden van het VK georiënteerde liefhebbers een aantal interessante aankondigen.

Groeten,
Gerard

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4275
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20154 Gepost op: Vandaag om 10:59:13 »
Vraagje

Zit hier wat filmpjes te kijken van Britse Spoorwegen on de jaren 80. Wat me vooral bij de diesels opvalt: er is een grote verscheidenheid in aantal en plaatsing frontseinen. Alles van 1 (of staat er maar 1 aan?) tot 3 (of meer?). Soms symmetrisch, soms lijkt het wel dat ze random geplaatst zijn.

Was het allemaal zo vrij in die tijd? Was het een overgangsperiode?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #20155 Gepost op: Vandaag om 12:22:42 »
Dit heeft (mede) te maken met de treinidentificatie. In de stoomtijd waren er in Groot-Brittannië twee soorten in gebruik: Headcodes en Train Reporting Numbers.
Bij headcodes wordt met lampen aangegeven wat voor soort trein het betreft (reizigers of goederen, express of lokaal, etc).  Bij Train Reporting Numbers werd een code getoond vaak bestaande twee cijfers.
Beide systemen zijn door British Railways in de eerste nieuwe diesels doorgevoerd.

Vanaf de jaren 60 zijn beide systemen geïntegreerd, waarbij treinen een code krijgen bestaande uit een cijfer (soort trein), letter (bestemming en vervolgens nog twee cijfers (volgnummer). Hiervoor werden de dieselloks uitgevoerd met zogenaamde headcodeboxes.

Midden jaren '70 werd als gevolg van de automatisering van veel seinhuizen het gebruik van headcodes op treinen beëindigd (Elke trein heeft tot op vandaag echter nog wel steeds een dergelijke code). Hierdoor hoefde het treinnummer niet meer getoond te worden. Deze werden dan op 0000 gezet of vervangen door twee zogenaamde markerlights.

De aflevering van dieselloks loopt in dezelfde periode en de specificaties werden dus aangepast op wat op dat moment het beleid was. Vandaar dat je in de jaren 80 veel verschillende configuraties qua verlichting ziet.

Groeten,
Werner