Gisteren weer een stel 4- en 6-wheel Genesis rijtuigjes van Hattons ontvangen. Na de aankondiging een paar jaar geleden heb ik me er een beetje in verdiept hoe ze er in het echt uit zagen en of er bij de Big Four in de jaren '20 en '30 nog wel van die rijtuigen rondreden. Een aantal prototypes (GNR, LNWR) ziet er - op de beschildering na - beslist anders uit dan deze rijtuigen, maar in een LMS- LNER- of GWR-trein misstaan ze zeker niet. Ik meen toen ook gezien te hebben - het staat ergens in dit topic - dat er bij de SR al vrij snel niet zoveel van die korte rijtuigen meer waren.
Ik ben benieuwd wat je allemaal uitgevonden hebt. Uit nieuwsgierigheid (en omdat ik het leuk vind) ben ik zelf ook wel eens op zoek geweest, maar informatie lijkt vrij schaars. Wat ik tot nu toe weet is dat met name de GER bij de grouping nog een aanzienlijk aantal 4 en 6 wielige rijtuigen had. Kennelijk kwamen er tot de latere jaren dertig in de uithoeken van het LNER netwerk nog wel treinen met 6 wielige rijtuigen voor. De LMS heeft in elk geval in 1932 nog een 6 wielig rijtuig gebouwd, ik meen een passenger brake. Verder reed er nog het nodige rond bij light railways en mogelijk in workmens trains. Veel meer heb ik niet kunnen vinden. Groeten,Gerard
.....................De oude Midland Railway en later de LMS hadden crimson (een soort rood) als clubkleuren. De rijtuigen zien er, vooral in de oudere uitvoeringen, heel fraai uit. Dit is een 6-wheel full brake LMS rijtuig:....en dit een 6-wheel LMS all third:......................
Een mooie trein zo, met die Precedent. En dank voor de info. Ik heb gisteren zelf nog wat verder zitten zoeken op het www. Over drie-assers ben ik verder niet heel veel wijzer geworden. Ik ben wel een voor mij nog onbekende spoorwegmaatschappij tegengekomen: de Stratford upon Avon en Midland Junction Railway. Een interessant detail is dat die een goederenlok heeft gehad, identiek aan/van hetzelfde ontwerp als de latere NS serie 2801 - 2805 (oorspronkelijk van de NRS). Dat was dus weer een leuk stukje kennis over de Britse spoorgeschiedenis.