Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3141273 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #19290 Gepost op: 17 December 2022, 08:15:58 »
Gisteren weer een stel 4- en 6-wheel Genesis rijtuigjes van Hattons ontvangen. Na de aankondiging een paar jaar geleden heb ik me er een beetje in verdiept hoe ze er in het echt uit zagen en of er bij de Big Four in de jaren '20 en '30 nog wel van die rijtuigen rondreden. Een aantal prototypes (GNR, LNWR) ziet er - op de beschildering na - beslist anders uit dan deze rijtuigen, maar in een LMS- LNER- of GWR-trein misstaan ze zeker niet. Ik meen toen ook gezien te hebben - het staat ergens in dit topic - dat er bij de SR al vrij snel niet zoveel van die korte rijtuigen meer waren.

Ik ben benieuwd wat je allemaal uitgevonden hebt. Uit nieuwsgierigheid (en omdat ik het leuk vind) ben ik zelf ook wel eens op zoek geweest, maar informatie lijkt vrij schaars. Wat ik tot nu toe weet is dat met name de GER bij de grouping nog een aanzienlijk aantal 4 en 6 wielige rijtuigen had. Kennelijk kwamen er tot de latere jaren dertig in de uithoeken van het LNER netwerk nog wel treinen met 6 wielige rijtuigen voor. De LMS heeft in elk geval in 1932 nog een 6 wielig rijtuig gebouwd, ik meen een passenger  brake. Verder reed er nog het nodige rond bij light railways en mogelijk in workmens trains. Veel meer heb ik niet kunnen vinden.

Groeten,
Gerard

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #19291 Gepost op: 17 December 2022, 17:00:04 »
Achter de Atlantic zullen ze ook niet misstaan.  (y)

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #19292 Gepost op: 17 December 2022, 17:43:58 »
Ik ben benieuwd wat je allemaal uitgevonden hebt. Uit nieuwsgierigheid (en omdat ik het leuk vind) ben ik zelf ook wel eens op zoek geweest, maar informatie lijkt vrij schaars. Wat ik tot nu toe weet is dat met name de GER bij de grouping nog een aanzienlijk aantal 4 en 6 wielige rijtuigen had. Kennelijk kwamen er tot de latere jaren dertig in de uithoeken van het LNER netwerk nog wel treinen met 6 wielige rijtuigen voor. De LMS heeft in elk geval in 1932 nog een 6 wielig rijtuig gebouwd, ik meen een passenger  brake. Verder reed er nog het nodige rond bij light railways en mogelijk in workmens trains. Veel meer heb ik niet kunnen vinden.

Groeten,
Gerard

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik meen dat bij de LNER de pre-grouping rijtuigen van de NER , GER en GCR wel aardig overeenkwamen, maar die van de GNR niet. Met name het dak klopt niet:
https://digitaltraction.co.uk/mainsite/products/gnr-6-wheeled-carriage-pack/ Dat is jammer, want achter de Stirling Single zou het juist zo mooi staan. Natuurlijk worden er door Hornby en Hattons wel gewoon GNR-rijtuigen in teak aangeboden en kun je ervoor kiezen om ze gewoon achter je Stirling Single te zetten, dat is je eigen keuze.

Het is natuurlijk zo, dat elke maatschappij zijn eigen type rijtuigen had en dat deze generieke Hattons rijtuigen daarom nooit erg nauwkeurig een prototype zullen kunnen weergeven. Maar hetzelfde geldt in behoorlijke mate voor de karretjes die we van Bachmann en Hornby hebben. Ik ben wel zover dat ik vind dat het gaat om de indruk die je op je baan neerzet met een treinsamenstelling. Als je het echt 100% prototypisch correct wil hebben kun je in ieder geval niet met deze rijtuigen volstaan. Maar je kan wel kijken welke prototypes er enigszins op lijken, of, beter nog, welke er helemaal niet op lijken. Daarom heb ik het grootste deel van dit topic uitgekauwd en daarnaast op internet en in mijn boeken gekeken. In het topic komen de puristen aan het woord, die helemaal niets van generieke rijtuigen willen weten, maar ook degenen die Hattons behulpzaam waren bij het ontwikkelen. Verder staat er commentaar in over welke rijtuigen er wel en niet op lijken en waarom. Daarbij gaat het niet alleen om zaken als lengte, rechte of schuine voor-/achterkanten.

Hierbij een stukje met Google Translate vertaalde tekst uit een van de posts uit het topic, dat somt het aardig op:

"Ze zullen kunnen doorgaan voor archaïsche Departmental stock op lay-outs uit de jaren 50
De 4-wielers lijken dicht bij de LBSCR-stock te liggen. De 6-wielers kunnen dicht bij de LBSCR Billinton-stock liggen, of mogelijk LCDR
Ze zouden het kunnen doen voor het Isle of Wight

De LNER gebruikte tot het midden van de jaren dertig nog steeds zeswielers als excursiematerieel
Sommige lijken erg op vierwielers van de Cambrian Railway, die tot halverwege de jaren dertig hebben overleefd
Ze kunnen doorgaan voor Midland Railway stock.
Ze zullen het niet echt doen als GNR (dakprofiel verkeerd, lambrisering verkeerd) of LNWR. Deurprofiel is verkeerd voor de Met, carrosserievorm is verkeerd voor North London Railway.
Niet helemaal goed voor de GER, maar kan doorgaan als representatief. (Gelijkaardige opmerkingen voor GWR) Mogelijk vrij dicht bij MSLR (=GCR).
Minder geschikt voor Schotse lijnen. Verkeerde carrosserievorm voor Maryport & Carlisle - maar bijna niemand weet het. Niet geschikt voor Furness Railway.
Noord-Staffordshire????
Zou kunnen doorgaan voor herbouwde vierwielers op een bewaard gebleven spoorlijn
Dat is een respectabele reeks bescheiden niches. In dit stadium zou ik zeggen dat de vierwielers er beter uitzien dan de zeswielers
De LMS en Schotland lijken het minst bediend, de SR goed bediend en de LNER tot op zekere hoogte
In die kleine opsomming heb je de North Eastern niet genoemd, die 6-wielers had in deze allround-hoekpanelenstijl, en platte uiteinden. Er waren 852 5-compartiment derde klasse van de 1400 32 ft 6-wielers [J.B. Dawson et al., North Eastern Record Vol. 2 (HMRS, 1997)]. Wat Schotland betreft, de Caledonian gebruikte deze stijl van panelen, maar of het voor zeswielers was, weet ik niet - de zeswielers uit het Drummond-tijdperk hadden deklatten voor de onderste panelen in de stijl waar Hattons nu van afgestapt is. Het Grote Noorden gebruikte deze stijl van lambrisering in de tijd van Pickersgill, zij het met een dak met drie bogen. Het mysterie voor mij is de LSWR - de meeste fotografen van de jaren 90 waren alleen geïnteresseerd in sneltreinen en natuurlijk bestond de belangrijkste daarvan uit een gezamenlijke voorraad van Midland-ontwerp. Ook ontbreekt in deze verzameling de S & DJR, waarvan sommige rijtuigen rechtstreeks uit Midland waren, maar vele andere in Midland-stijl maar in wezen van eigen bodem."

N.B. Ik moet nog wel even opmerken dat Hattons tijdens de ontwikkeling een of twee keer een aantal dingen aangepast heeft, maar ik neem aan, dat het bovenstaande nog steeds in belangrijke mate van toepassing is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2022, 17:45:58 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #19293 Gepost op: 17 December 2022, 22:00:44 »
Een paar keer per jaar verschijnt een online modelspoormagazine “Modellers’ Digest” van de Brighton Circle. Een van de beste in zijn soort. Deze keer weer 184 pagina’s over de LB&SCR.

Klik op deze link voor het volledige magazine:
LBSCR-Modellers-Digest-16

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #19294 Gepost op: 17 December 2022, 22:26:10 »
.....................

De oude Midland Railway en later de LMS hadden crimson (een soort rood) als clubkleuren. De rijtuigen zien er, vooral in de oudere uitvoeringen, heel fraai uit. Dit is een 6-wheel full brake LMS rijtuig:

....en dit een 6-wheel LMS all third:

......................

Henk (Derailed) vroeg:" Leuk, die LMS rijtuigen, maar wat kun je er nou eigenlijk voor zetten?" Eigenlijk van alles, een tanklok of een 2P 4-4-0 zou goed kunnen, maar het is natuurlijk heel leuk om er een ex-LNWR Precedent in crimson LMS-uitvoering voor te zetten. Toevallig zijn die een tijdje geleden door Rails/Bachmann geproduceerd:

Een beeld van de trein met 5 LMS-rijtuigen:

Behalve twee third class 6-wheelers en een full brake is er ook nog een 4-wheel 1st/3rd composite rijtuig....:

.....en een 3rd brake rijtuig:

Hierbij nog een blik op de achterkant van de trein:

Bij de 4-wheel composite is het middelste wiel los meegeleverd. Het schijnt dat de LMS vroeger wel eens het middelste wiel eraf haalde, vandaar. Je zou het er dus desgewenst zelf weer op kunnen zetten.

Dit is trouwens een LMS 2P:

Die is in de jaren '90 door Dapol ook in LMS crimson geproduceerd. Hij zit nu in het Hornby-assortiment, maar is al een hele tijd niet meer geproduceerd.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 December 2022, 22:55:59 door St00mboy »

GD

• Offline Offline
« Reactie #19295 Gepost op: 18 December 2022, 07:40:23 »
Een mooie trein zo, met die Precedent. En dank voor de info. Ik heb gisteren zelf nog wat verder zitten zoeken op het www. Over drie-assers ben ik verder niet heel veel wijzer geworden. Ik ben wel een voor mij nog onbekende spoorwegmaatschappij tegengekomen: de Stratford upon Avon en Midland Junction Railway. Een interessant detail is dat die een goederenlok heeft gehad, identiek aan/van hetzelfde ontwerp als de latere NS serie 2801 - 2805 (oorspronkelijk van de NRS). Dat was dus weer een leuk stukje kennis over de Britse spoorgeschiedenis.

Groeten,
Gerard

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #19296 Gepost op: 18 December 2022, 08:47:44 »
Leen dat ziet er prachtig uit met met die Precedent.
Mvg Henk.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #19297 Gepost op: 18 December 2022, 19:39:49 »
Ben ik met Henk eens, met die Precedent ervoor is het geweldig mooi   (y) Die wil ik wel hebben, maar de prijs van e.e.a. is wel ff slikken.  :-\ Effe over nadenken... ::)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #19298 Gepost op: 19 December 2022, 23:22:45 »
Ja, met de prijzen is het zeker steeds meer slikken.  :-\ Vgoegâh toen een lok nog dik beneden de £100 kostte kon je gewoon twee loks kopen als je ze mooi vond. Dat is nu wel even anders.... :-\

Leen.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #19299 Gepost op: 20 December 2022, 13:34:39 »
Elke maand twee nieuwe loco's aan de verzameling toevoegen lijkt me overdadig. Het lijkt wel heel normaal tegenwoordig om elke maand een nieuwe modeltrein te kopen. Ik vraag me wel eens af of er gewoon niet teveel modeltreinen op de markt komen. Van mij mag het wel wat duurder, zodat er selectiever en minder gekocht wordt (zegt hij, terwijl hij in het weekend drie nieuwe bestelde Quarry Hunslets gaat afhalen...).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #19300 Gepost op: 20 December 2022, 13:39:56 »
Sven,

Helemaal mee eens. Al ga ik nog een stap verder. Voorlopig koop ik geen RTR materieel meer. Mijn aandacht (en centjes) gaan nu in de elektronica en scenery-bouw van mijn nieuwe BMB bak annex thuisbaan. Daar ben ik nog wel een tijdje mee zoet. 😀

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #19301 Gepost op: 20 December 2022, 22:47:35 »
Een mooie trein zo, met die Precedent. En dank voor de info. Ik heb gisteren zelf nog wat verder zitten zoeken op het www. Over drie-assers ben ik verder niet heel veel wijzer geworden. Ik ben wel een voor mij nog onbekende spoorwegmaatschappij tegengekomen: de Stratford upon Avon en Midland Junction Railway. Een interessant detail is dat die een goederenlok heeft gehad, identiek aan/van hetzelfde ontwerp als de latere NS serie 2801 - 2805 (oorspronkelijk van de NRS). Dat was dus weer een leuk stukje kennis over de Britse spoorgeschiedenis.

Hier is nog wat interessante informatie te vinden over de locomotieven van de SMJR, die blijkbaar altijd te weinig geld hadden. Onder "number 2", staat iets vermeld over het Nederlandse type SMJR lok waarvan hier een foto staat in LMS-uitvoering):-\ Toevallig heb ik in een oude Backtrack net een artikel gelezen over Charles Frederic (eigenlijk Carl Friedrich) Beyer. Dat is de man van Beyer Peacock. Die kwam vanuit Sachsen naar Engeland en is daar in het midden van de 19e eeuw bij Sharp terechtgekomen en heeft daar flink zijn stempel gedrukt. Hij heeft bij Sharp en later bij zijn eigen firma Beyer Peacock in feite het concept van de stereotype Victoriaanse Britse locomotief op het spoor gezet, dat vervolgens van grote invloed was op talloze andere ontwerpen van (niet alleen Britse) spoorwegmaatschappijen en locomotiefbouwers. Ja, de stereotype 19e eeuwse Britse stoomlok is in niet onbelangrijke mate een Duits gebeuren, want Beyer was niet de enige Duitser die eraan gewerkt heeft. In het artikel wordt ook o.a. expliciet de Staatsspoorwegen als afnemer van BP genoemd en er staan zelfs 2 oude foto's uit 1932 in van twee 2-4-0 SS-loks, nl. P/2 class no. 933 in Amsterdam en en van P/3 class no. 1383 in Rotterdam. Hierbij een paar Wikipedia-foto's van deze typen loks:

Dit is een BP-lok uit de NS 900 klasse:

Foto © Door Nederlandse Spoorwegen - HUA, catalogusnummer 163289, Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31190233

...en dit is een BP-lok van de NS 1300 klasse:

Foto © Niels Karsdorp, Dh3201 - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23435571

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2022, 23:19:10 door St00mboy »

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #19302 Gepost op: 21 December 2022, 15:51:50 »
Ik heb een vraag. Maar eerst een inleiding. Ik ben hoofdzakelijk smalspoor zelfbouwer in 1:45 maar uit nostalgische overwegingen doe ik ook nog wel H0, Duits. Nu raak ik de laatste tijd steeds meer begeesterd door Engels materieel. Wat mij aanspreekt is het design, de kleuren, de biezen, de details. Ik houd van tijdperk 1 en 2. Ik weet verder niks van de Britse spoorwegen, ik kijk alleen naar wat ik mooi vind. Ik kocht wel bij Hattons rijdende onderstellen om zelf iets op te bouwen en daarom kijk ik daar wel eens bij de steamloco's, graag in de "Bargains' maar ik huiver voor termen als 'poor runner' 'details missing' en het ergste van alles 'not tested'.....

Schaal 00 normaalspoor.
Ik zoek dus een mooie locomotief, geen instap speelgoed-look maar gewoon een leuk ding, 2 of 3 assen (kleine boogstraal), geen losse tender, mooie kleur (geen zwart) en mooi gedetaileerd. Niet puur rangeren maar ook op nevenlijnen inzetbaar. NEM-schacht graag. Analoog. Mag wel pre-owned zijn maar dan wel in onberispelijke staat en rtr. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat heb ik er voor over? Moeilijke vraag. Hangt voor een groot deel af van de begeerte. Maar het moet ook geen onbetaalbaar handgemaakt messing super model zijn.
Moet ik een Hornby kopen? Of Depol? Of toch beter een Oxford rail? Bachmann dan? Ali-Epress? Of heeft iemand een beter idee?
Graag jullie ideen hier over. Wat is slim om mee te beginnen?

p.s.: karretjes er achter komt later wel, eerst maar eens een leuk locje.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

• Offline Offline
« Reactie #19303 Gepost op: 21 December 2022, 22:29:00 »
Tja, het lijkt een eenvoudige vraag van je, Albert. Maar dat is die dus niet. Na meerdere pogingen geef ik het in zekere mate op. Een antwoord hangt veel af van persoonlijke ervaringen en persoonlijke voorkeuren. Ik heb zelf lokjes van zowel Bachmann, Dapol, Hattons en Hornby. Ik ben er wel tevreden over. Ze rijden (tot nu toe) allemaal fatsoenlijk. De een heeft meer metaal dan de ander, de ander meer plastic (vooral de Dapol B4), op de Hornby “Pug” na (een ontwerp ui de vroege jaren 80) allemaal een NEM schacht, hoewel die bij een van de Hornby loks makkelijk loslaten. Met Oxford Rail heb ik geen ervaring qua loks. Wat moet je nemen? Geen idee, zowel Bachmann als Dapol als Hornby slaan ook wel eens de plank flink mis. Maar dat is mij tot nu toe niet overkomen. Andere Litterbinners hebben misschien andere ervaringen. Heb je wat aan dit antwoord? Waarschijnlijk niet, maar meer kan ik er zo ook niet van maken.

Groeten,
Gerard

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #19304 Gepost op: 21 December 2022, 22:42:25 »
@Albert,

Ik krijg vrijwel dagelijks een mail van Hattons met second hand locs van alle door jou genoemde fabrikanten. Daar zitten hele goede bij. En doorgaans scherp aan de prijs. Ik heb er een hele zwik en het rijdt allemaal prima. En omdat Hattons in Europa geregistreerd is, betaal je gewoon BTW. Bovendien zijn de portokosten schappelijk.

Gr, Hans