De LNER nr. 4468 “Mallard” bezit het wereld snelheidsrecord voor stoomlocs. Gr, Hans
One thing that has struck us immediately is how hefty and well engineered the model feels. It's a large loco, around the size of a 57xx Pannier and considerably bigger than the Hornby B2 Peckett which might be your benchmark for a six-coupled industrial. It tips the scales at 237 grams and details like the coupling rods have a convincing thickness - these are solid metal castings rather than thin stampings or etchings.
Deze week een prachtige plaat van Philip D. Hawkins met een van de meest iconische locomotieven ooit gebouwd. We zien hier de LNER A4 Class in BR livrei nr. 60003 voor de London to Leeds & Bradford Express in de buurt van Belle Isle.Foto: ©️Philip D. HawkinsDe A4 Class stoomlocomotief werd ontworpen door Sir Nigel Gresley en kwam in 1935 in dienst. Ze werden ontworpen voor de London & North Eastern Railway. De stroomlijnvorm maakte haar uitermate geschikt voor hoge snelheden. Het droeg ook bij aan haar enorme bekendheid. De LNER nr. 4468 “Mallard” bezit het wereld snelheidsrecord voor stoomlocs. In totaal werden er 35 stuks gebouwd. In de 60’er jaren werden ze waardig vervangen door de al even legendarische Deltic class diesel locomotieven.In 1966 werd de laatste A4 Class uit dienst genomen. Zes locs zijn gevrijwaard gebleven van de sloop, en een aantal daarvan rijdt nog steeds op een van de museumspoorlijnen.Het spreekt voor zich dat deze loc erg populair was bij de modelspoor fabrikanten én dito hobbyisten. Er zijn dan ook heel veel van modellen geweest en nu nog, in allerlei varianten en kleurstellingen. Eentje wil ik daarbij in het zonnetje zetten: De blikken versie van Hornby Duplo die je met een sleuteltje moest opwinden. Hiermee begon namelijk mijn liefde voor modeltreinen. 😀
Vorige week kwam na vier weken het pakket van Hattons binnen en gisteren na drie weken het pakket van Kernow. Ik ga hier nu even niet op de inhoud in, maar i.v.m. Brexit alleen op de kosten.De winkelprijs (dus incl. 20% VAT en excl. verzendkosten) is voor beide pakketten nagenoeg gelijk en bedraagt rond de £130. Het verschil is dat je aan Kernow geen VAT betaalt en aan Hattons betaal je die zoals voorheen wel (die wordt door Hattons als BTW aan Nederland afgedragen). Kernow trekt 1/6 van het factuurbedrag af, waarna je bij invoer zelf in Nederland BTW moet betalen, tenzij je geluk hebt. Hierbij de specificatie:Het pakket van Hattons kostte £130, de verzending £5,80, totaal dus £135,80 incl. VAT. Er waren geen bijkomende kosten.Het pakket van Kernow kostte £129,96 incl. VAT d.w.z. £108,30 excl. VAT en de verzending kostte £15,82, totaal heb ik dus £124,12 aan Kernow betaald. Het pakket ving de aandacht van onze nationale plukbrigade en die berekenden €25,87 aan BTW plus de m.i. onterechte €13 afhandelingskosten, totaal dus €38,87:Uitgaande van een koers van €1,15 voor een pond heb ik voor een pakket van £130 bij Hattons €156,17 betaald en bij Kernow €181,61. Bij Kernow was ik dus €25,44 duurder uit. Dat komt door de z.g. afhandelingskosten (€13 belasting op belasting ) en de £10 (€11,50) hogere verzendkosten..........................
Een prachtige foto:Een GWR Colett 1400 Class 0-4-2T met autocoach.Gr, Hans