Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845633 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17895 Gepost op: 07 april 2021, 10:16:08 »
De LNER nr. 4468 “Mallard” bezit het wereld snelheidsrecord voor stoomlocs.
Gr, Hans
Dit embleem zit sinds het snelheidsrecord op de zijkant van de Mallard (en dus ook op het spoor 1 model):


En hier op stoom (en natuurlijk zoals in het echt met 3 cilinders).

<a href="https://www.youtube.com/v/77kodImnN94" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/77kodImnN94</a>

Groet
Fred

Meer A4 (en A3) modellen zijn te zien in mijn e-boek hierover: http://sncf231e.nl/lner-pacifics-and-nyc-hudsons/
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17896 Gepost op: 07 april 2021, 14:23:21 »
Vandaag kreeg ik bericht van Hattons dat mijn pre-orders van de Hornby 2021 range geannuleerd zijn. Een reden wordt niet genoemd, maar die laat zich wel raden. Het is jammer dat de grootste winkel nu niet meer de 2 grootste fabrikanten verkoopt (Hornby en Bachmann).
Met vriendelijke groeten, Benjamin

LimboBrit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17897 Gepost op: 07 april 2021, 15:11:44 »
Op RMweb zijn er nog meer meldingen vandaag over geannuleerd pre-orders van Hornby spullen bij Hatton's. In februari kreeg ik te horen dat mijn "Clan Stewart" pre-order gecanceld was. Er wordt veel gespeculeerd over de relatie tussen Hattons en Hornby.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2021, 15:28:05 door LimboBrit »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17898 Gepost op: 07 april 2021, 16:21:52 »
Vandaag een mail gekregen van Hattons over mijn pré-ordered SECR Genesis 4 & 6 wheel coaches. De eerste geschilderde proto’s zijn beschikbaar. Ze zien er uitstekend uit.









Foto’s: Hattons Model Railways

Van boven naar beneden de 6T, 6BT, 4BT en de 4C12.

Gr, Hans

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17899 Gepost op: 07 april 2021, 16:36:08 »
afgelopen maandag een leuke update van Planet Industrials. Het handmonster van de Kerr Stuart "Victory" is gepresenteerd:


een ontzettend leuk model van een eenvoudige stomer:


uit de mailing:
Citaat
One thing that has struck us immediately is how hefty and well engineered the model feels. It's a large loco, around the size of a 57xx Pannier and considerably bigger than the Hornby B2 Peckett which might be your benchmark for a six-coupled industrial. It tips the scales at 237 grams and details like the coupling rods have a convincing thickness - these are solid metal castings rather than thin stampings or etchings.

Ik ben benieuwd. Ik begin steeds meer te twijfelen, over al dan niet een pre-order te plaatsen

Groet,
michel




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17900 Gepost op: 07 april 2021, 19:29:37 »
Mooi ding, die Planet Kerr Stuart!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2021, 19:32:59 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17901 Gepost op: 07 april 2021, 22:07:41 »
Deze week een prachtige plaat van Philip D. Hawkins met een van de meest iconische locomotieven ooit gebouwd. We zien hier de LNER A4 Class in BR livrei nr. 60003 voor de London to Leeds & Bradford Express in de buurt van Belle Isle.


Foto: ©️Philip D. Hawkins

De A4 Class stoomlocomotief werd ontworpen door Sir Nigel Gresley en kwam in 1935 in dienst. Ze werden ontworpen voor de London & North Eastern Railway. De stroomlijnvorm maakte haar uitermate geschikt voor hoge snelheden. Het droeg ook bij aan haar enorme bekendheid. De LNER nr. 4468 “Mallard” bezit het wereld snelheidsrecord voor stoomlocs. In totaal werden er 35 stuks gebouwd. In de 60’er jaren werden ze waardig vervangen door de al even legendarische Deltic class diesel locomotieven.
In 1966 werd de laatste A4 Class uit dienst genomen. Zes locs zijn gevrijwaard gebleven van de sloop, en een aantal daarvan rijdt nog steeds op een van de museumspoorlijnen.

Het spreekt voor zich dat deze loc erg populair was bij de modelspoor fabrikanten én dito hobbyisten. Er zijn dan ook heel veel van modellen geweest en nu nog, in allerlei varianten en kleurstellingen. Eentje wil ik daarbij in het zonnetje zetten: De blikken versie van Hornby Duplo die je met een sleuteltje moest opwinden. Hiermee begon namelijk mijn liefde voor modeltreinen. 😀

De LNER A4 is door de jaren heen door diverse fabrikanten RTR (ready-to-run) in heel wat uitvoeringen in 00 uitgebracht. De beroemdste A4 is zonder enige twijfel "Mallard" en die is er al heel lang. Hornby Dublo had weliswaar vanaf 1938 al een A4, zelfs ook een opwindbare versie (dat is tegenwoordig een dure jongen, Hans!), maar dat was de "Sir Nigel Gresley", voor WW2 als no. 4498  en erna als no. 7:


Pas in 1958 kwam er een "Mallard" in BR green:


Het HD-model werd na de jaren '60 gecontinueerd door Wrenn. Dit is er een uit de jaren '80. Er is niet veel verschil te zien met de oudere van HD:


Vanaf 1970 produceerde Trix een "Mallard" in de blauwe LNER-uitvoering:


Het Trix-model werd vanaf 1974 als Liliput UK verkocht. Na 1995 werd het model met 112 kleine aanpassingen als basis gebruikt voor de A4 met split-framed chassis van Bachmann. In 2011 kreeg de A4 een modern DCC-ready chassis :


De eerste A4 van Hornby kwam in 1979 uit als "Mallard" in BR-uitvoering. Het model had de bekende Ringfield pancake motor in de tender:


In 1998 werd het model in China ge-upgraded. Het kreeg een verfijnder chassis en naar ik meen ook een 5-polige Ringfield motor. In 2004 kwam de huidige versie van de A4 van geheel nieuwe tooling uit met de motor in de lok:


Daarnaast heeft Hornby vanaf 2003 een heel bijzondere 00-live steam A4 uitgebracht. Rond 2011 stopte Hornby met live steam. Dit is de Mallard:


In 2008 kwam er voor het eerst een A4 uit in de goedkopere Hornby Railroad range. Dit model was eenvoudiger uitgevoerd en bovendien van oudere tooling, maar wel DCC-ready en met de motor in de lok:


Ook Dapol heeft in de vorm van de superdeluxe "Black Label" A4 die in 2016 uitkwam een fraai model uitgebracht. Het had zelfs het beste en mooiste RTR 00-model van een A4 moeten worden tot nu toe, maar er waren nogal wat problemen mee, o.a. met (de afstelling van) de rookunit:


Zowel Graham Farish als Dapol hebben een A4 voor N-spoor gemaakt. Dit is die van Dapol:


....en dit die van GF:


Van de DP1 (Deltic Prototype) heeft het NRM/Locomotionmodels i.s.m. Bachmann vanaf 2007 een fraai 00-model uitgebracht:


De GNR J13/LNER J52 werd vanaf 1981 door Hornby geproduceerd. Het is een gedateerd model op een standaard chassis, waarvoor door Mainly Trains ooit een upgrade-kit uitgebracht is. Dit is die van het schilderij nl. no. 68846 in BR black:


Maroon Mk1 rijtuigen zoals op het schilderij zijn er door de jaren heen te kust en te keur geproduceerd door Mainline, Hornby en Bachmann. Dit is een SK (second corridor, tweede klasse) rijtuig in BR (ER)-uitvoering van Bachmann:

Alle foto's © hattons.co.uk.

Zo zie je maar: met een beetje goede wil is er in 00 een fraai model te maken van het stukje Belle Isle op het schilderij. Op het viaduct van de North London Line rijden natuurlijk weer andere treinen. Misschien kunnen we het daar een volgende keer eens over hebben.... ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2021, 11:23:28 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17902 Gepost op: 08 april 2021, 14:15:58 »
Bijna vergeten....  :-[
Bovenaan deze pagina hebben we natuurlijk de indrukwekkende Pullman trein in spoor 1 van Fred gezien met de "Mallard" ervoor.  (y)
Gelukkig kunnen we in de kleinere schalen ook zo'n trein samenstellen. In N zijn er Pullman rijtuigen van Graham Farish:

Foto © hattons.co.uk.

Hornby maakt al jaren Pullman rijtuigen in 00 en hier zie je een Pullmantrein met All-Steel "K"- type rijtuigen op de BMB-baan:
<a href="https://www.youtube.com/v/RrYx2_lG7fw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/RrYx2_lG7fw</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 22:08:19 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17903 Gepost op: 08 april 2021, 22:41:17 »
Vrouwen op het spoor, een leuke en interessante documentaire over "Rail Women" in Engeland en Frankrijk tijdens de 19e eeuw, tijdens de Eerste Wereldoorlog en erna:

<a href="https://www.youtube.com/v/DoWw8P0H3oc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DoWw8P0H3oc</a>

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17904 Gepost op: 08 april 2021, 23:11:33 »
@Leen,

Ook in de 2e Wereldoorlog. Hieronder een film van de inzet van vrouwen bij de Southern Railway. En wat opvalt geen werk voor doetjes, maar zowat al het werk waarvan je zou verwachten dat het door mannen gedaan wordt. Maar... die mannen waren er niet, want namen deel aan de strijd. En de vrouwen hielden de UK overeind.

In Nederland waren de vrouwen lang veroordeeld tot het aanrecht, en sinds ze zich daar aan ontworsteld hebben, lijkt het in de verste verte niet op wat de Britse vrouwen deden in de oorlog.

Zie: https://youtu.be/dE6bEYo3R-U

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17905 Gepost op: 09 april 2021, 08:12:41 »
Een prachtige foto:


Foto: Jack Boskett

Een GWR Colett 1400 Class 0-4-2T met autocoach.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17906 Gepost op: 09 april 2021, 22:12:20 »
Op 2 maart had ik twee pakketten binnen van elk £130 zonder verzending etc., het ene van Hattons, het andere van Kernow. Het verschil van de totale kosten was bij deze bestelling iets meer dan €25 in het voordeel van Hattons, dit is de specificatie:

Vorige week kwam na vier weken het pakket van Hattons binnen en gisteren na drie weken het pakket van Kernow. Ik ga hier nu even niet op de inhoud in, maar i.v.m. Brexit alleen op de kosten.

De winkelprijs (dus incl. 20% VAT en excl. verzendkosten) is voor beide pakketten nagenoeg gelijk en bedraagt rond de £130. Het verschil is dat je aan Kernow geen VAT betaalt en aan Hattons betaal je die zoals voorheen wel (die wordt door Hattons als BTW aan Nederland afgedragen). Kernow trekt 1/6 van het factuurbedrag af, waarna je bij invoer zelf in Nederland BTW moet betalen, tenzij je geluk hebt.  ;)
Hierbij de specificatie:
Het pakket van Hattons kostte £130, de verzending £5,80, totaal dus £135,80 incl. VAT. Er waren geen bijkomende kosten.
Het pakket van Kernow kostte £129,96 incl. VAT d.w.z. £108,30 excl. VAT en de verzending kostte £15,82, totaal heb ik dus £124,12 aan Kernow betaald. Het pakket ving de aandacht van onze nationale plukbrigade en die berekenden €25,87 aan BTW plus de m.i. onterechte €13 afhandelingskosten, totaal dus €38,87:
Uitgaande van een koers van €1,15 voor een pond heb ik voor een pakket van £130 bij Hattons €156,17 betaald en bij Kernow €181,61. Bij Kernow was ik dus €25,44 duurder uit. Dat komt door de z.g. afhandelingskosten (€13 belasting op belasting  >:() en de £10 (€11,50) hogere verzendkosten.
.........................

Vooralsnog probeer ik zoveel mogelijk bij Hattons te bestellen, omdat die in Nederland BTW-geregistreerd zijn en de verzendkosten laag zijn. Het blijft dan in principe gewoon bij het oude. (y) Maar Hattons verkoopt geen Bachmann meer en de leveringen van Hornby staan onder druk. Er wordt druk gespeculeerd dat er spanningen zijn tussen Hattons en Hornby en dat ze binnenkort misschien wel helemaal niet meer van Hornby geleverd zullen krijgen.  :-\  Nu Hattons bovendien de afgelopen weken massaal Hornby pre-orders geannuleerd heeft - ook die al langer geleden besteld waren - vraag je je af of er misschien andere mogelijkheden zijn. Daarom ben ik af en toe op zoek naar een leverancier die gewoon alles verkoopt zoals Kernow, maar die de faciliteiten biedt zoals Hattons, dus redelijke verzendkosten en geen extra BTW-gedoe met inklaringskosten. Het zou wel eens een witte raaf kunnen blijken te zijn, want tot nu toe heb ik nog geen succes. Invicta houdt geen VAT in (dus betaal je bij invoer BTW + inklaringskosten) maar ik kom er bijv. niet achter hoe hoog de verzendkosten zijn en Derails verzendt niet naar het buitenland.  :-\

BMB-er Jan (Iarnrod) bestelt wel eens iets in Ierland. Dat ligt in de EU en dan heb je vanzelfsprekend geen BTW-sores. Toen ik daar iets leuks voor €10 zag staan waren de verzendkosten €15 maar bij elk ding wat je erbij bestelde gingen ook de verzendkosten omhoog, bij 3 dingen zat ik al op €30. Dat is voor mij een no-go.   Jan bestelt ook wel eens bij Modellbahn Union, dat is bij de vijand. Ik had daar ook de rijtuigen kunnen bestellen die ik bij Kernow besteld heb, maar omdat ik al 30 jaar lang vrijwel alles in Engeland bestel heb ik daar niet eens aan gedacht. Hoeveel zou het pakket daar eigenlijk gekost hebben? De rijtuigen kosten €32,81 x 5 = €164,05 plus €10,26 verzending per UPS. Dat is totaal €174,31. Ik had dus in Duitsland €7,30 goedkoper uit kunnen zijn. Hmmm, zouden het nu vrienden worden?  ::) Hoe dan ook kan het dus zinvol zijn om ook eens de andere kant op te kijken (=naar het oosten) als je iets Brits wil bestellen, dat heb ik er nu wel mee geleerd.  (y)

Dit zijn vier Hornby LBSC rijtuigen uit het pakket van Kernow:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 14:27:16 door St00mboy »

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17907 Gepost op: 09 april 2021, 22:37:34 »
Ik heb onlangs ook maar eens een poging gewaagd:
Drie siliconen mallen voor dakleien bij 'cottage industrie' Diorama Debris besteld. Kosten £19.98 plus £13.50 verzending (!) Totaal dus £33,48 (zonder VAT)
Bij aankomst aan Post.nl €17,87 moeten betalen om de mallen te krijgen: €4,87 btw plus €13,-- vaste afhandelingskosten.
Ik heb zware heimwee naar mijn jarenlang zaken doen met kleine producenten van unieke dingen.

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17908 Gepost op: 09 april 2021, 22:38:53 »
Een prachtige foto:
Een GWR Colett 1400 Class 0-4-2T met autocoach.
Gr, Hans

Heel fraai idd. Ik kende hem niet, ben net even op zijn website wezen kijken; nog veel meer moois!
Thx for posting!

Cheers Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17909 Gepost op: 09 april 2021, 22:52:55 »
Interessante documentaire over Beyer Peacock & Co, de beroemde locomotiefbouwers uit Gorton, ter gelegenheid van de 200e verjaardag van Richard Peacock in 2020. Het gaat over de geschiedenis, de personen van Charles Beyer en vooral feestvarken Richard Peacock. De firma leverde wereldwijd locomotieven, ook aan de voorlopers van de NS:

<a href="https://www.youtube.com/v/fXPDsAzbWt0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/fXPDsAzbWt0</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 14:28:50 door St00mboy »