Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841803 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17685 Gepost op: 03 maart 2021, 19:49:42 »
Dan verschillen we hierover van mening.  ;D En hierover waarschijnlijk ook: €13 plukbonus voor een pakje van bijv. €10 lijkt mij buitenproportioneel.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17686 Gepost op: 03 maart 2021, 19:51:08 »
Het is woensdag, dus tijd voor een nieuwe weekplaat van Stephen D. Hawkins. Deze week een afbeelding van een BR(LNER) A1 Class 4-6-2 Stoomlocomotief.


Foto: ©️Philip D. Hawkins

Het is 1959. Een van de Peppercorn A1 Class stoomlocs, nr. 60131 “Osprey”, verlaat Leeds Central Station met de “Yorkshire Pullman” rijtuigen naar Kings Cross Station in Londen. Aan de linkerkant staat een Jubilee, nr. 45698 “Mars” klaar voor een reis naar Liverpool. En rechts is een J50 Class 0-6-0 Shunterloc aan het werk. Het station werd gesloten in 1967.

Leeds Central Station was een terminus. Het werd in 1854 geopend met als gezamenlijke eigenaren de London & North Western Railway, de Lancashire & Yorkshire Railway, de Great Northern Railway en de North Eastern Railway. Het station werd inderdaad op 1 mei 1967 gesloten.
Op de voorgrond rijdt Peppercorn A1 "Osprey" met het "Yorkshire Pullman" bord voorop. Bachmann produceert sinds 2003 de A1 voor 00, maar de "Osprey" is tot nu toe nog niet gemaakt. Datzelfde geldt voor Graham Farish die de A1 voor N spoor in het assortiment heeft. De "Osprey" op deze foto is een omgenummerde van Bachmann:


De bekendste A1 is  ongetwijfeld "Tornado" die vanaf 1994 van scratch geheel nieuw weer opgebouwd werd. In juli 2008 maakte hij voor het eerst stoom en sindsdien is hij menigmaal op museumbanen en de mainline te zien geweest. Zowel Hornby als Bachmann maken deze lok voor 00- en Graham Farish voor N-spoor. Dit is de (goedkopere) Railroad versie van Hornby:


De Pullman rijtuigen die je op het plaatje achter de A1 ziet vormen de "Yorkshire Pullman", een van de "Famous Named Trains". Volgens mijn gegevens betreft het de All Steel "K" type Pullman rijtuigen van 1928 die rond 1960 nog in het noorden rondreden. Hornby heeft van dit type rijtuig vijf verschillende modellen gemaakt:


Links op het schilderij zie je ex-LMS Jubilee nr. 45698 “Mars” met daarachter maroon rijtuigen, waarschijnlijk Mk1's of ex-LMS-rijtuigen. Van "Mars" bestaat een 00-model van Mainline van rond 1980:


Het model ziet er goed uit, maar het Mainline-mechaniek met de pancake motor was niet echt geweldig. Het chassis is later door Bachmann twee keer verbeterd en de latere Jubilee-modellen van na de eeuwwisseling zijn DCC-friendly en van een veel beter gehalte. Graham Farish maakt de Jubilee voor N-spoor en heeft zelfs ook een  "Mars" geproduceerd:


De lok helemaal rechts op het schilderij is een Gresley J50, een ex-LNER lok. Hornby heeft daarvan sinds een aantal jaren een fraai 00-model in het assortiment. Hier zie je er twee, links in BR-early en rechts in LNER-uitvoering:

Alle foto's © hattons.co.uk

Achter de J50 staan één of meer rijtuigen in blood & custard uitvoering. We kunnen niet zien welk type het betreft, maar in deze contreien zouden het wel eens Gresley of MK1 rijtuigen kunnen zijn.
Zoals je ziet hebben we plenty mogelijkheden om dit fraaie schilderij in model uit te beelden.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 11:34:44 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17687 Gepost op: 04 maart 2021, 13:13:26 »
Vorige week kwam na vier weken het pakket van Hattons binnen en gisteren na drie weken het pakket van Kernow. Ik ga hier nu even niet op de inhoud in, maar i.v.m. Brexit alleen op de kosten.
...............................

Gisteren ben ik zo diep mogelijk op de kosten van het pakket ingegaan, maar wat zat er eigenlijk in het pakket?  ???
Toen ik in 1990 met Brits modelpoor begon was ik enthousiast over het Britse spoor tijdens de pre-grouping periode. Helaas was daar in model niet niet veel voor te koop, totdat daar rond 2015 na een jaar of 25 enigszins verandering in begon te komen. De laatste jaren zie je steeds meer pre-grouping materieel verschijnen en het blijkt opeens aardig populair te zijn. We hebben al de nodige loks zien verschijnen en de generieke rijtuigen van Hattons en Hornby, hoewel niet helemaal prototypisch, zijn een mooie kers op de taart.  (y)

In het pakket van Kernow zaten 1 GWR en 4 LBSCR (London Brighton & South Coast Railway) generieke pre-grouping rijtuigjes van Hornby. Hiermee kan ik een mooi beeld neerzetten van een kort LBSC-treintje van ruim 100 jaar geleden. De Hornby rijtuigen zouden veel op de LBSC rijtuigen moeten lijken, voor mij een reden om ze aan te schaffen. Hier zie je een Stroudley 4-wheeler op de Bluebell Railway:

Foto © commons. wikimedia.org

......en hier zie je de modellen vanuit een identiek standpunt:


Hierbij nogmaals, nu met het 3rd class rijtuig voorop.


Ik heb er voor de foto even een Bachmann LBSC E4 voor gezet:


...idyllisch, het treintje achter de rozenstruik:


...beeld vanaf de achterkant van de trein:


De drie verschillende rijtuigen, de 5 compartment 3rd class:


De 4 compartment 1st class....:


...en de brake van:


De GWR brake van is van hetzelfde type als die van de LBSC, helaas is dat nu eenmaal niet anders, maar hij kan voorlopig mooi achter de melktrein:


Bij alle rijtuigen zitten losse treeplanken. Die moet ik er nog even aan maken. Weatheren hoeft niet, want in die tijd werd alles netjes zorgvuldig schoongepoetst.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 14:24:10 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17688 Gepost op: 04 maart 2021, 23:22:17 »
Vanmiddag even de GWR milktrain laten rijden met de nieuwe 4-wheel brake van erachter en ervoor een BR Dukedog. Met enige moeite trekt de lok de zware melktrein met een Siphon H, 14 tankwagons en een brake van over de baan:

<a href="https://www.youtube.com/v/n5KAp3w6tyA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/n5KAp3w6tyA</a>

Leuk hoor, maar van deze trein klopt prototypisch niet erg veel :-[:
1) De Dukedog is in jaren '50 BR-uitvoering en de brake van in jaren '20 - '30 uitvoering.
2)  Een tankwagon woog vol ca. 28 ton. De Dukedog kon alleen zo'n zo'n trein met 14 tankwagons trekken als ze leeg waren.
3) Het is niet erg waarschijnlijk dat er vaak dit type 4-wheel brake van achter een melktrein hing.

M.b.t. punt 1 en 2 heb ik nu een "Hall" in jaren '30 groene GWR-uitvoering klaarliggen om de Dukedog te vervangen.
Een GWR King kon maximaal 17 tankwagons en een brake van trekken. De vraag is of de Bachmann Hall genoeg trekkracht voor deze melktrein van 14 tankwagens heeft.  ???

M.b.t. punt 3 heb ik inmiddels wel uitgezocht welk soort rijtuig er gebruikt werd voor de guard. Dat was nog een aardige zoektocht. De GWR had hiervoor een speciale milktrain brake van diagram O13:

Omdat er maar vier O13's bestonden werd er verder gebruik gemaakt van oude TPO's (Travelling Post Offices) of oude full brakes, zoals die van Dean of de Churchward Snake C rijtuigen.
De enige GWR full brake die in 00 voor ons door de fabrikanten gemaakt is, is die van Hawksworth van Hornby en die reed pas in de BR-tijd, te laat dus.
Officieel werd het gebruik van 4-wheelers in passagierstreinen pas in 1959 afgeschaft, dus voorlopig gebruik ik de 4-wheel FB van Hornby maar er zit een 6-wheel rijtuig in de pijplijn.

Melktreinen met 6-wheel milktanks hadden vol beladen een max. snelheid van 60 mph (96 km/h) en leeg 50 mph (80 km/h). Dat gold in de jaren '60 en zal vermoedelijk daarvoor niet veel anders geweest zijn. Over het vervoer van melk in deze treinen zijn diverse websites zoals bijv. deze en deze te vinden.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 20:35:37 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17689 Gepost op: 05 maart 2021, 21:20:03 »
De GWR "Hall" was een succesvolle lok uit de jaren '20, die in zekere mate als inspiratie diende voor latere loks als de LMS Black Fives en de LNER Thompson B1's. Er werden 259 GWR "Halls" gebouwd. Mijn "Kinlet Hall" op deze foto is een Bachmann model uit 2005:


Ik had deze "Hall" eigenlijk nog nooit eens lekker de benen laten strekken en was benieuwd of hij ook als model succesvol zou blijken. Ik werd niet teleurgesteld: de melktrein met een Siphon H, 14 tankwagons en een brake van, toch geen kattepis , trok hij zoals hier te zien is met enig gemak over de baan:
<a href="https://www.youtube.com/v/l7uNhS4Ac9U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/l7uNhS4Ac9U</a>

Met deze lok voor de trein lijkt het meer op een echte jaren '30 melktrein dan gisteren met de Dukedog. In zo'n trein zal er weliswaar vrijwel altijd gebruik gemaakt zijn van een ander soort brake van dan de mijne, maar het is niet onmogelijk dat er ook wel eens een 4-wheel brake van voor gebruikt werd. Ik vraag me wel af of die dan niet helemaal bruin geverfd was, net zoals de O13 van hierboven.
De snelheid van de trein heb ik drie keer gemeten en die bedroeg net geen 50 mph (75 -78 km/h), voor een melktrein op deze baan een acceptabele snelheid.
De vraag is nu natuurlijk of hij geladen is of leeg.  ;D
Ik hou het erop dat hij geladen op weg is naar Londen.  ;)

Later  ;), tijdens WWII, zou de "Kinlet Hall" in een bomkrater rijden met ernstige schade als gevolg, maar hij kon gelukkig nog gerepareerd worden. Tijdens de oorlog zijn er slechts twee GWR-loks afgedankt vanwege door de barbaarse vijand aangerichte schade.  >:(

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 23:00:16 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17690 Gepost op: 05 maart 2021, 22:23:05 »
Toen ik vanmiddag het lokadres van mijn GWR "Castle" wilde aanpassen, viel opeens de front pony truck (de bogie met de voorloopwielen) naar beneden.  :o
Dit is 'em, een bogie ongeveer uit de DesignClever periode van Hornby :-\:


Zie je dat rechtop staande piefje? Daar zat een soort ventielslangetje overheen om hem in het chassis op zijn plek te houden.
Hier zie je waar hij onder de lok thuishoort:


Door het vierkante onderste gat waar je door naar achteren kunt kijken zie ik morgen het piefje verschijnen, als ik de bogie op de juiste manier onder de lok houd. Daarna moet ik, ook vanaf deze zijkant, proberen om er een stukje pijp o.i.d. overheen te krijgen en vast te plakken. Dat moet allemaal vanaf de zijkant, want vanaf de bovenkant kun je er niet bij, omdat daar precies het schroefje zit, waarmee het chassis aan de kap vastzit.
Kijk, dat noem ik nou DesignClever!  (y)

Op Eurospoor 2017 heb ik voor forumlid Bas van Kesteren deze reparatie al een keertje uitgevoerd, maar hij had toen tenminste het stukje ventielslang er nog bij. Dat van mij stuiterde vanmiddag op de vloer en ik kan het nergens meer vinden.  >:(

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17691 Gepost op: 05 maart 2021, 23:21:42 »
..........................
Met generiek, dus niet prototypisch, rijdend materieel ligt er van alles op de loer, zeker als het over Victoriaans materieel gaat. Maar er is geen fabrikant die zijn vingers aan prototypisch correcte modelrijtuigen uit die periode gaat branden en dus mogen we blij zijn met de rijtuigen die Hornby en Hattons leveren...........................

De generieke pre-grouping rijtuigen van Hattons en Hornby, hoe blij we er ook mee zijn, lijken in het geheel niet op rijtuigen van o.a. de LNWR en van de GNR. In deze video zie je een paar heel fraaie modellen van GNR 6-wheel rijtuigen en je ziet ook meteen waarom onze generieke rijtuigen achter een GNR-lok als de Stirling Single ernstig tekort zouden schieten, zo niet belachelijk over zouden komen:

<a href="https://www.youtube.com/v/k_r8we9X4-I" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/k_r8we9X4-I</a>

Er zijn grenzen.... :police:  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2021, 23:24:05 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17692 Gepost op: 05 maart 2021, 23:38:11 »
... maar ja, wat moet ik dan straks achter mijn Stirling Single hangen...   ::)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17693 Gepost op: 06 maart 2021, 08:50:28 »
Mooi hoor, maar ja (bijna-) alles in die scale is mooi ;D
Ook een leuke B4 trouwens, mijn 00 ligt nog te wachten in de Hattons trunk :(

Grtz Gerard

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17694 Gepost op: 06 maart 2021, 11:05:16 »
Dat is natuurlijk een ongelooflijke stomme combinatie met die B4, die toen op mijn treinbaan reed; geen goed voorbeeld! Dit is de juiste:

<a href="https://www.youtube.com/v/dZEb5PyyL1I" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/dZEb5PyyL1I</a>

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17695 Gepost op: 06 maart 2021, 11:37:53 »
Het echte werruk!  Super!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17696 Gepost op: 06 maart 2021, 11:43:03 »
... maar ja, wat moet ik dan straks achter mijn Stirling Single hangen...   ::)

Het is nog steeds behelpen  ;), maar op basis van de generieke rijtuigen kun je m.i. drie kanten op:
1) Je koopt gewoon GNR-teak rijtuigen van Hornby (die zijn er nu al) of Hattons en hebt er gewoon sch....t aan dat ze er niet op lijken.
Het generieke 6-wheel teak-rijtuig van Hornby, deze is in LNER-uitvoering:


2) Je koopt de GNR-rijtuigen en verandert zelf het dak, zodat ze er meer op lijken.

3) Voor de derde mogelijkheid moet je even in de geschiedenis van de lok zelf duiken. Hij werd in 1907 afgedankt, voor de Centenary Celebrations in 1925 opgeknapt en heeft in de jaren '30 maar ook daarna nog diverse ritjes gemaakt. Hoewel ik aanneem dat hij tijdens die ritten GNR-rijtuigen trok, neem ik zelf de vrijheid om hem LNER-rijtuigen te laten trekken. Met generieke ex-NER, -GCR en -GER rijtuigen kom ik visueel dichterbij dan met de niet-gelijkende van de GNR.
Ondertussen wacht je af tot er GNR-rijtuigen uitgebracht worden, met al die verkochte Stirling Singles zou het toch onderhand een keer zover moeten komen. Ik had zelf gehoopt op het NRM/Locomotion, maar daar is het tot nu toe helaas stil gebleven.

Je kan het natuurlijk ook op deze manier met de oude Hornby short clerestory rijtuigen doen, ook leuk:
<a href="https://www.youtube.com/v/EbsnhhweCH8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/EbsnhhweCH8</a>

O, en hiermee kom je ook aardig in de buurt. Wel zelf even het teak erop kliederen, anders ogen ze een beetje te flets.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 12:05:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17697 Gepost op: 06 maart 2021, 15:11:39 »
Toen ik vanmiddag het lokadres van mijn GWR "Castle" wilde aanpassen, viel opeens de front pony truck (de bogie met de voorloopwielen) naar beneden.  :o
..........................................
Zie je dat rechtop staande piefje? Daar zat een soort ventielslangetje overheen om hem in het chassis op zijn plek te houden.
Hier zie je waar hij onder de lok thuishoort:


Door het vierkante onderste gat waar je door naar achteren kunt kijken zie ik morgen het piefje verschijnen, als ik de bogie op de juiste manier onder de lok houd. Daarna moet ik, ook vanaf deze zijkant, proberen om er een stukje pijp o.i.d. overheen te krijgen en vast te plakken. Dat moet allemaal vanaf de zijkant, want vanaf de bovenkant kun je er niet bij, omdat daar precies het schroefje zit, waarmee het chassis aan de kap vastzit.
Kijk, dat noem ik nou DesignClever!  (y)
........................

De bogie van de Castle is weer gemaakt. Ik heb zelf een plastic pijpje van binnen een beetje opgeruimd, zodat het ongeveer om het piefje heen paste. Hier zit het achter de bogie nog om de ruimer:


...en hier zit het al voor proef op het bogie-piefje:


Zoals je op de eerste foto kan zien kon het metalen onderdeel, waaraan de bogie opgehangen is, bij nader inzien toch losgeschroefd worden en daardoor kon ik er gelukkig van bovenaf bij om mijn stukje pijp met cyano op het bogie-piefje vast te plakken. Dat vergemakkelijkte de reparatie aanzienlijk. Het blijft voor mij een raadsel waarom ze dat met lijm opgelost hebben en niet met bijv. een moertje.
Maar goed, het lijkt weer aardig vast te zitten en dit is het resultaat:


De verf ziet er ook niet al te mooi uit, het lijkt wel licht geweatherd. Dit is ook al de tweede kap die op deze lok zit. Met de eerste was iets mis - er zat een lelijke vlek o.i.d. op -  en toen ik die met zeep schoonmaakte sloeg de verf helemaal mat. Ik kreeg daarna van Hornby deze kap, de enige die ze hadden. Hij is in ieder geval in betere staat dan de kap die ik met zeep verziekt had, maar het kan nog veel beter natuurlijk. Hoe dan ook blijf ik er gezien de vreemde eigenschappen van deze verf maar liever vanaf.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 20:13:40 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17698 Gepost op: 06 maart 2021, 17:04:06 »
Eerder liet ik al wat plaatjes zien van een mooie Britse gewoonte: trein spotten. Duizenden scholieren stonden in de vijftiger jaren langs de sporen met pen en papier om de voorbij razende treinen te noteren, om thuis eea door te halen op de lijsten in de Southern ABC boekjes van Ian Allan. Het leverde zo’n goede van mond op mond reclame op dat de Britse spoorwegen de boekjes gratis uitdeelde aan de schooljeugd.


Foto: Tim Hale


Foto: Tim Hale

Gr, Hans


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17699 Gepost op: 06 maart 2021, 19:39:13 »
Rond 1970 waren de tabellenboekjes te koop bij de stationskiosken. Ik herinner me inderdaad in die jaren vanuit de trein de leeftijdsgenoten in slagorde op perrons staan om de grote nummers die voorop de stonden te noteren.
In ons land zag je dat niet, waren we al tram en trein aan het fotograferen.
Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 19:44:07 door HRP »
Groet,
      Ronald