Een jaar of twee geleden heeft Peco zijn nieuwe bullhead-rail voor 00 geïntroduceerd. De rail ziet er een stuk mooier uit dan de flatbottom-rails, mede door de grotere afstand tussen de bielzen.Helaas kwam ik laatst bij wat test rijden toch een ontwerpfout tegen bij de nieuwe wissels.De wisseltongen zijn van het puntstuk gescheiden ter hoogte van de rode pijl. Hierdoor kan het voorkomen dat een wiel van een trein in de groene rijrichting de andere rail raakt en dan gaat vonken of kortsluiting maakt. Bij de flatbottom wissels lag de isolatie verder naar de wisseltongen toe.Omdat de wissel al vast op zijn plaats ligt. heb ik er voor gekozen om ter hoogte van de rode pijl de rail door te slijpen en daar de nieuwe isolatie te maken. Dit kon niet verder richting de wisseltongen, omdat de wisseltongen ter hoogte van de blauwe lijntjes zijn verbonden met de buitenste sporen. Wel eerst even de rail vastzetten met secondelijm bij het puntstuk, want deze heeft nauwelijks nog houvast na het doorslijpen (guess how I know )De zaagsnedes worden met een stukje styreen opgevuld. Aan de korte stukjes rail tussen de twee isolaties wordt een draadje gesoldeerd, die onder de bak met het puntstuk worden verbonden. Met een likje verf er overheen is er straks nauwelijks nog iets van te zien.Is dit de meest handige manier? Nee, niet echt. Maar gezien de wissel al vast op zijn plaats lag, had ik niet veel andere keus. Een volgende keer zou ik er voor kiezen om de verbinding tussen de wisseltong en buitenrail te onderbreken bij de rode streepjes (onderstaande foto). Die verbindingen zou ik dan naar onder de grondplaat leiden en de wisseltongen laten schakelen dmv de wisselaandrijving.Hopelijk corrigeert Peco dit voor de nog aangekondigde wissels.
Nu weer even verder met een stukje kortkoppelverhaal. Tot nu toe had ik nogal problemen met de magnetische Hunt Elite koppelingen:........ Hunt Elite en Original koppelingen in de praktijk niet goed door elkaar te gebruiken zijn en dat mijn magneetjes niet bij Hunt Elite koppelingen gebruikt kunnen worden om de afstand tussen twee rijtuigen te vergroten................Met het plaatje ijzer zijn de koppelingen wel juist gepositioneerd. Nu maar eens tussen twee rijtuigen met de beide typen koppeling:.....van bovenaf gezien:Met het plaatje ijzer zit alles weer recht en dat opent weer alle mogelijkheden voor wat ik verder met de Hunt Koppelingen van plan was. Ik wilde:1) De beide typen koppeling door elkaar kunnen gebruiken.2) De afstand tussen rijtuigen kunnen vergroten, zowel met Original als Elite koppelingen, ook als ze door elkaar gebruikt worden.Door het plaatje ijzer heb ik - met dank aan Richard (Nighttrain1) - weer een flinke mijlpaal kunnen zetten in het koppelingenverhaal. Het hek is van de dam......
Vorige week liet ik een fraai schilderij zien van Philip D. Hawkins. Ik had deze week even contact met hem. Hij vindt het leuk dat we zijn werk op het BNLS forum laten zien. Philip is niet de enige RailArt Kunstenaar in de UK, maar wel een van de bekendste. Deze week laat ik de verschillende fasen zien van zijn werk “Sunlight, Steam & Snowhill”.............Gr, Hans
Fraaie, sfeervolle plaat.In dit geval betreft het station Birmingham Snow Hill. Een Churchward 28xx komt het station binnen rijden met een goederentrein, terwijl een Castle Class het station verlaat.
Bij mij kwamen de problemen door de Hornby T9 en Maunsell coaches aan het licht. Beide zorgde voor vonken (maar geen kortsluiting).Die oplossing van RMweb had ook aardig geweest. Ik zou er niet op gekomen zijn om een gat in de biels te boren. Geeft het korte stuk rail wel wat meer houvast.