Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:49:53
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845591 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17385 Gepost op: 19 januari 2021, 20:22:26 »
Een jaar of twee geleden heeft Peco zijn nieuwe bullhead-rail voor 00 geïntroduceerd. De rail ziet er een stuk mooier uit dan de flatbottom-rails, mede door de grotere afstand tussen de bielzen.
Helaas kwam ik laatst bij wat test rijden toch een ontwerpfout tegen bij de nieuwe wissels.


De wisseltongen zijn van het puntstuk gescheiden ter hoogte van de rode pijl. Hierdoor kan het voorkomen dat een wiel van een trein in de groene rijrichting de andere rail raakt en dan gaat vonken of kortsluiting maakt. Bij de flatbottom wissels lag de isolatie verder naar de wisseltongen toe.


Omdat de wissel al vast op zijn plaats ligt. heb ik er voor gekozen om ter hoogte van de rode pijl de rail door te slijpen en daar de nieuwe isolatie te maken. Dit kon niet verder richting de wisseltongen, omdat de wisseltongen ter hoogte van de blauwe lijntjes zijn verbonden met de buitenste sporen. Wel eerst even de rail vastzetten met secondelijm bij het puntstuk, want deze heeft nauwelijks nog houvast na het doorslijpen (guess how I know  ::))


De zaagsnedes worden met een stukje styreen opgevuld. Aan de korte stukjes rail tussen de twee isolaties wordt een draadje gesoldeerd, die onder de bak met het puntstuk worden verbonden. Met een likje verf er overheen is er straks nauwelijks nog iets van te zien.

Is dit de meest handige manier? Nee, niet echt. Maar gezien de wissel al vast op zijn plaats lag, had ik niet veel andere keus. Een volgende keer zou ik er voor kiezen om de verbinding tussen de wisseltong en buitenrail te onderbreken bij de rode streepjes (onderstaande foto). Die verbindingen zou ik dan naar onder de grondplaat leiden en de wisseltongen laten schakelen dmv de wisselaandrijving.


Hopelijk corrigeert Peco dit voor de nog aangekondigde wissels.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 11:11:35 door mdjr78 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17386 Gepost op: 19 januari 2021, 20:30:46 »
Nou ik ben eindelijk nu een member van rmweb, dankzij Leen. Sinds oktober vorig jaar kon men zelf geen nieuwe accounts aanmaken, het contactformulier werkte ook niet en toen was Facebook als enige optie over om met ze in contact te komen.... en dat heb ik weer niet natuurlijk. Gelukkig was Leen zo aardig om mijn E-mail adres door te pasen naar een van mods daar.

Leen, bedankt!

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17387 Gepost op: 19 januari 2021, 21:09:12 »
Graag gedaan, Bas.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17388 Gepost op: 20 januari 2021, 09:46:40 »
Vorige week liet ik een fraai schilderij zien van Philip D. Hawkins. Ik had deze week even contact met hem. Hij vindt het leuk dat we zijn werk op het BNLS forum laten zien. Philip is niet de enige RailArt Kunstenaar in de UK, maar wel een van de bekendste. Deze week laat ik de verschillende fasen zien van zijn werk “Sunlight, Steam & Snowhill”.















Alle afbeeldingen ©️Philip D. Hawkins

Gr, Hans



mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17389 Gepost op: 20 januari 2021, 11:12:42 »
Fraaie, sfeervolle plaat.

In dit geval betreft het station Birmingham Snow Hill. Een Churchward 28xx komt het station binnen rijden met een goederentrein, terwijl een Castle Class het station verlaat.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 15:34:07 door mdjr78 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17390 Gepost op: 20 januari 2021, 11:51:13 »
Schijnt gisteren op Yesterday TV geweest te zijn in de UK.
The Architecture The Railways Built
Nu terug te zien op Youtube: Tim Dunn takes the ferry to Wemyss Bay Station | The Architecture The Railways Built | Yesterday - YouTube


Over Wemyss Bay Station.
Jeroen

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17391 Gepost op: 20 januari 2021, 15:39:57 »
Fraai station

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17392 Gepost op: 20 januari 2021, 17:44:59 »
@Jeronimos
Mooie villum, bedankt voor het posten!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 22:54:54 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17393 Gepost op: 20 januari 2021, 21:24:53 »
Een jaar of twee geleden heeft Peco zijn nieuwe bullhead-rail voor 00 geïntroduceerd. De rail ziet er een stuk mooier uit dan de flatbottom-rails, mede door de grotere afstand tussen de bielzen.
Helaas kwam ik laatst bij wat test rijden toch een ontwerpfout tegen bij de nieuwe wissels.


De wisseltongen zijn van het puntstuk gescheiden ter hoogte van de rode pijl. Hierdoor kan het voorkomen dat een wiel van een trein in de groene rijrichting de andere rail raakt en dan gaat vonken of kortsluiting maakt. Bij de flatbottom wissels lag de isolatie verder naar de wisseltongen toe.


Omdat de wissel al vast op zijn plaats ligt. heb ik er voor gekozen om ter hoogte van de rode pijl de rail door te slijpen en daar de nieuwe isolatie te maken. Dit kon niet verder richting de wisseltongen, omdat de wisseltongen ter hoogte van de blauwe lijntjes zijn verbonden met de buitenste sporen. Wel eerst even de rail vastzetten met secondelijm bij het puntstuk, want deze heeft nauwelijks nog houvast na het doorslijpen (guess how I know  ::))


De zaagsnedes worden met een stukje styreen opgevuld. Aan de korte stukjes rail tussen de twee isolaties wordt een draadje gesoldeerd, die onder de bak met het puntstuk worden verbonden. Met een likje verf er overheen is er straks nauwelijks nog iets van te zien.

Is dit de meest handige manier? Nee, niet echt. Maar gezien de wissel al vast op zijn plaats lag, had ik niet veel andere keus. Een volgende keer zou ik er voor kiezen om de verbinding tussen de wisseltong en buitenrail te onderbreken bij de rode streepjes (onderstaande foto). Die verbindingen zou ik dan naar onder de grondplaat leiden en de wisseltongen laten schakelen dmv de wisselaandrijving.


Hopelijk corrigeert Peco dit voor de nog aangekondigde wissels.

Het verhaal van Werner zou wel eens het gevolg kunnen zijn van beleid bij Peco. Peco schijnt de intentie te hebben om het hele Insulfrog- en Electrofrogprogramma te vervangen door de Peco Unifrog:

Foto © wiringfordcc

Zo uit de doos zit er op de frog van het bullhead (BH)-wissel een kort stroomloos stukje van 20 mm, maar als je het wissel correct bedraadt maak je er een soort Electrofrog van. Niet helemaal, want de polariteit op de frog is niet hetzelfde en juist daardoor ontstaan de problemen. Aan beide zijden van de frog zitten nl. de rails met tegengestelde polariteit zo dicht bij elkaar, dat de achterkant van sommige wielen kortsluiting kunnen veroorzaken. De "gaps" hadden eigenlijk op een andere plek moeten zitten, bijv. waar Werner er nu op zijn wissel een gemaakt heeft.

Nadat deze wissels eind 2017 uitkwamen is er op RMWeb natuurlijk zoals gebruikelijk een maandenlange discussie over geweest met een paar op slot gezette topics. In het begin ging alleen de 2-assige Hornby Peckett niet over het stroomloze deel, maar out-of-the-box was dat wel te verwachten. Met bedrade wissels had niemand gelijk in het begin problemen, zolang de back-to-backs van de wielen maar in orde waren. Toen in april 2018 iemand meldde dat zijn NEM wielen kortsluiting veroorzaakten werd hij nauwelijks serieus genomen. Uiteindelijk bleken er toch vaker problemen voor te komen, vooral met "double pivot" voorloopwielen maar ook met het flensloze wiel onder de cabine van stoomloks van Hornby, de radial truck van Bachmann, loks met een lange wielbasis, en nog wel meer ook. Er is een aantal mogelijkheden geopperd om het probleem op te lossen zoals ombouw naar een Electrofrog of, bij reeds gelegde wissels door nagellak of vernis aan de kant van het stuk rail te smeren op de plek waar de kortsluiting veroorzaakt wordt.  Uiteindelijk heeft een forumlid zijn reeds gelegde wissels zoals hier beschreven ongeveer net als Werner naar Electrofrog gemodificeerd. Er wordt op die manier als vanouds weer een betrouwbaar Electrofrog wissel van gemaakt.

Het vreemde is, dat Peco bij de ontwikkeling van deze wissels niet erg veel rekening gehouden lijkt te hebben met zijn doelgroep. De doelgroep die al jaren om bullhead wissels smeekte bestond vrijwel zeker helemaal uit modelspoorders die Peco Electrofrog wissels gebruikten of zelf BH-wissels maakten. Voor hun is het bedraden van zo'n wissel een vanzelfsprekendheid. Waarom Peco dan toch weer het Insulfrog wissel als uitgangspunt genomen heeft is mij een raadsel, vooral omdat het ontwerp niet foolproof blijkt te zijn. In dit geval hadden ze beter uit kunnen gaan van een Electrofrog wissel. Hoe dan? Bijv. door de "gap van Werner ook alvast in de rails te maken en onder alle zes de gaps bruggetjes te maken. In dat geval kun je er door het verwijderen van 2 resp. 4 bruggetjes naar keuze een Insul- of Electrofrog wissel van maken. Dat lijkt me foolproof genoeg, al weet ik natuurlijk niet wat daar weer mee vaudt zou kunnen gaan....  ;D

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17394 Gepost op: 20 januari 2021, 21:53:46 »
Bij mij kwamen de problemen door de Hornby T9 en Maunsell coaches aan het licht. Beide zorgde voor vonken (maar geen kortsluiting).

Die oplossing van RMweb had ook aardig geweest. Ik zou er niet op gekomen zijn om een gat in de biels te boren. Geeft het korte stuk rail wel wat meer houvast.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 22:02:16 door mdjr78 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17395 Gepost op: 20 januari 2021, 22:14:26 »
Nu weer even verder met een stukje kortkoppelverhaal. Tot nu toe had ik nogal problemen met de magnetische Hunt Elite koppelingen:
........ Hunt Elite en Original koppelingen in de praktijk niet goed door elkaar te gebruiken zijn en dat mijn magneetjes niet bij Hunt Elite koppelingen gebruikt kunnen worden om de afstand tussen twee rijtuigen te vergroten................

Met het plaatje ijzer zijn de koppelingen wel juist gepositioneerd. Nu maar eens tussen twee rijtuigen met de beide typen koppeling:
.....van bovenaf gezien:


Met het plaatje ijzer zit alles weer recht en dat opent weer alle mogelijkheden voor wat ik verder met de Hunt Koppelingen van plan was. Ik wilde:
1) De beide typen koppeling door elkaar kunnen gebruiken.
2) De afstand tussen rijtuigen kunnen vergroten, zowel met Original als Elite koppelingen, ook als ze door elkaar gebruikt worden.

Door het plaatje ijzer heb ik - met dank aan Richard (Nighttrain1) - weer een flinke mijlpaal kunnen zetten in het koppelingenverhaal.  (y) Het hek is van de dam......

Ja, het hek is hopelijk van de dam, maar natuurlijk is het nu nog wel de vraag hoe sterk de verbinding Hunt Original - plaatje ijzer - Hunt Elite tussen de twee rijtuigen eigenlijk is. Toen ik even flink aan de trein trok ging deze verbinding los. Dat was niet erg hoopgevend.  :-\ Daarna heb ik de verbinding achter het tweede rijtuig in de trein met 13 GWR-rijtuigen getest. Hij bleek echter niet sterk genoeg, ook niet in de trein met 10 rijtuigen. Nadat ik aan de verbinding een magneetje toegevoegd had - dus Hunt Original - magneetje - plaatje ijzer- Hunt Elite - ging het met 10 rijtuigen wel goed. Hierdoor kwamen de rijtuigen 1.5 mm verder uit elkaar maar dat valt nauwelijks op.

Hoewel de verbinding tussen de beide typen koppeling niet de meest ideale is kan er wel mee gereden worden. Tijdens een rijsessie bij de EMV in Best ging het rijden zonder magneetjes en ijzeren plaatjes ook al prima, zoals hier te zien is:
<a href="https://www.youtube.com/v/UdWRBG7ABHk&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UdWRBG7ABHk&amp;feature=youtu.be</a>

In het vervolg zorg ik er als ik rij wel voor dat ik een zakje van allebei bij me heb om eventuele calamiteiten het hoofd te kunnen bieden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2021, 23:05:07 door St00mboy. Reden: Vergissing gecorrigeerd: op de trein in Stroe zaten alleen Original koppelingen. »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17396 Gepost op: 20 januari 2021, 22:38:20 »
Vorige week liet ik een fraai schilderij zien van Philip D. Hawkins. Ik had deze week even contact met hem. Hij vindt het leuk dat we zijn werk op het BNLS forum laten zien. Philip is niet de enige RailArt Kunstenaar in de UK, maar wel een van de bekendste. Deze week laat ik de verschillende fasen zien van zijn werk “Sunlight, Steam & Snowhill”.
............


Gr, Hans

Fraaie, sfeervolle plaat.

In dit geval betreft het station Birmingham Snow Hill. Een Churchward 28xx komt het station binnen rijden met een goederentrein, terwijl een Castle Class het station verlaat.

Van beide Great Western Railway loks heeft Hornby een fraai 00-model:




Beide foto's © hattons.co.uk

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17397 Gepost op: 20 januari 2021, 22:44:23 »
Bij mij kwamen de problemen door de Hornby T9 en Maunsell coaches aan het licht. Beide zorgde voor vonken (maar geen kortsluiting).

Die oplossing van RMweb had ook aardig geweest. Ik zou er niet op gekomen zijn om een gat in de biels te boren. Geeft het korte stuk rail wel wat meer houvast.

Het schijnt dat ze alle wissels op die manier willen gaan maken, dus dat kan nog leuk worden. In feite zijn we dan weer terug bij af: bij de eerste code 75-wissels moest je net als bij dit wissel ook zelf de rails doorslijpen. Op een gegeven moment hebben ze dat veranderd en hoefden we onder het wissel alleen nog een bruggetje weg te halen, wat ik trouwens best wel een paar keer vergeten ben.... :-\

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17398 Gepost op: 20 januari 2021, 22:51:12 »
Behalve de modernere uitvoeringen komt er toch nog een geheel BR-groene Class 37 van Accurascale.
Nu nog een goeie smoes...  ::)

Leen.


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17399 Gepost op: 21 januari 2021, 08:04:18 »
Dat verhaal van die unifrog wissels vind ik maar niks. Het lijkt een soort slap compromis dat dan ook net niks is. Voor Croppers Yard heb ik nu nog wat Tillig rails en wissels gebruikt, die er nog lagen. Maar dat is toch te veel h0, de dwarsliggers liggen veel te dicht op elkaar. Misschien voor toekomstige projecten toch snel nog ergens wat electrofrog wissels gaan organiseren voordat die verdwenen zijn. Beter een voorraadje dan juist to late management.

Er stond een aantal jaar geleden een artikel over een geheel groene class 37 met spilt headcode en de boottreinen naar Harwich in de BRM. Ik meen uit Birmingham, of ergens anders uit de Midlands. ik zal eens zoeken of ik dat nummer nog heb. Misschien een leuke samenstelling voor op de BMB.

Groeten,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 08:08:30 door GD »