Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845670 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17235 Gepost op: 05 januari 2021, 13:01:21 »
Hornby heeft vanochtend haar programma voor 2021 gelanceerd. Voor de Southern Railway zit er niet zoveel bij, eerlijk gezegd. Maar wel een paar opmerkelijke zaken. Zie: https://www.hornby.com/uk-en/shop/new-for-2021.html



Hornby komt met 4-Wheel en 6-Wheel coaches. Net als die van de concurrent Hattons zullen het generieke wagentjes zijn. Ook de prijs ervan zal vergelijkbaar zijn met die Hattons. Eigenlijk wel jammer dat twee fabrikanten min of meer hetzelfde product gaan maken. Er waren immers nog genoeg andere pre-grouping coaches om uit te brengen.

Zie voor een fimpje over de GNR versie in Teakhout: https://youtu.be/-ETSybFNDbY

Hornby komt ook met een nieuwe uitvoering van de Luggage Brake Bogie rijtuigen. Wat opmerkelijk is dat het dak hiervan net iets anders is, als dat exemplaar dat wij in huis hebben. De dakgoten van ons exemplaar zijn recht, die van de allernieuwste gebogen.



Tenslotte het goede nieuws is dat Hornby o.a. met twee versies komt van de Maunsell Dining car in SR Olive Green, en deze keer wel met die mooie belijning.

Gr, Hans


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17236 Gepost op: 05 januari 2021, 14:07:51 »
Ik vind de aangekondigde Ruston and Hornsby 88DS interessant. Gezien mijn ervaringen met de 48DS denk ik er toch serieus over er een te bemachtigen. Wat de 4 en 6-wheel coaches betreft, vind ik dat wel sneu voor Hattons. Je kunt waarschijnlijk nooit bewijzen wie het eerste dit idee had, maar Hattons is er al een jaar of twee in alle openheid mee bezig. Ik hoop niet dat er hier sprake is van een patroon.

Groeten,
Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17237 Gepost op: 05 januari 2021, 14:35:07 »
Het is niet voor het eerst dat Hornby dit kunstje "flikt". Denk maar eens aan de LNER Q6 en de Class 71 van DJM, de GWR "King" van Hattons/DJM en de Adams Radial Tank van Oxford Rail.
Nee, bewijs hebben we natuurlijk niet, maar het is allemaal wel net iets te toevallig.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 14:56:45 door St00mboy »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17238 Gepost op: 05 januari 2021, 15:18:07 »
Het was druk op RMWeb, maar ik heb net het topic over de coaches kunnen lezen (eigenlijk moest ik stukken voor mijn werk lezen, maar je moet prioriteiten stellen). Het lijkt er volgens min of meer ingewijden wel degelijk op dat Hattons eerder was. Het is natuurlijk een beetje het risico dat je neemt als je zo vroeg naar buiten komt met iets nieuws, zoals Hattons deed. De actie van Hornby werd niet door iedereen positief beoordeeld. Anderen denken dat de markt groot genoeg is en dat elk van de twee producenten zijn fanschare heeft. Zolang Hattons en Hornby er maar geen ruzie over krijgen. De toekomst zal het leren. Ik laat mijn voorbestelling voor twee van Hattons LBSC 4-Wheelers gewoon staan. Die hebben een heel bescheiden embleem en kunnen daarom prima doorgaan voor een paar wagentjes van een private railway achter een Peckett of whatever.

Groeten,
Gerard

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17239 Gepost op: 05 januari 2021, 16:46:00 »
Volgens mij hoef je hier idd geen complotdenker voor te zijn.... ;D
Ik handhaaf mijn bestellingen bij Hattons ook. Die brengen ook Great Central versies uit....

Grtz andere Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17240 Gepost op: 05 januari 2021, 17:03:38 »
................Zolang Hattons en Hornby er maar geen ruzie over krijgen. De toekomst zal het leren................

In dat geval zou Hornby ruzie met de twee grootste modelspoorwinkels van Engeland hebben. En Hattons heeft ook al ruzie met Bachmann. In dat geval moeten we maar een andere leverancier zoeken of een andere hobby, er zit niets anders op.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 18:09:53 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17241 Gepost op: 05 januari 2021, 17:26:43 »
@Leen,

Ik kreeg zojuist een nieuwsbrief van Hattons.
Ze maken enthousiast reclame voor de 2021 Range van Hornby.

Ook van de 4-Wheel en 6-Wheel coaches.
Lijkt niet op een ruzie, wel...



Gr, Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17242 Gepost op: 05 januari 2021, 17:50:56 »
@Huub,
Aan de andere kant,ik zou een totale huisstijl verandering wel leuk vinden.

Ik ook, maar doe het dan ook totaal anders. Dit is drie keer niks. He bah weer.....
En Marc, die verlichting was vroeger ook wel op orde. Weird, om maar in termen te blijven.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17243 Gepost op: 05 januari 2021, 17:59:25 »
Laten we nog maar eens even wat meer uitgebreid op de aangekondigde Hornby-nieuwtjes ingaan. Het is per slot van rekening toch altijd een feestelijke dag als het over allemaal nieuw snoepgoed gaat. Als je je (straks misschien lege  :-\) knip nu even niet meetelt is het bijna een soort sinterklaas.  ;)  Het is niet voor niets dat vanmorgen de lijnen naar de websites van Hornby en RMWeb roodgloeiend stonden en toegang nauwelijks mogelijk was. Hans heeft de SR-nieuwtjes al genoemd, maar er is natuurlijk wel meer.......

Voor degene die vijf kwartier de tijd heeft om het allemaal virtueel te besnuffelen is er deze villum van Hornby Magazine:

<a href="https://www.youtube.com/v/A5KCrC8L9HE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/A5KCrC8L9HE</a>

Maar als je minder tijd hebt dan kan het sneller. Hierbij een opsomming met per item een villum voor de extra toelichting:
Er komt een nieuwe geretoolde LNER Gresley A1/A3 met een diecast voetplaat:

<a href="https://www.youtube.com/v/clTimMVZ6Zs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/clTimMVZ6Zs</a>

Er komen nieuwe LNER P2's in de vorm van no. 2002 "Earl Marischal", in de half gestroomlijnde en no. 2003 "Kord President" in helemaal gestroomlijnde uitvoering plus de momenteel in aanbouw zijnde no. 2007 "Prince of Wales":

<a href="https://www.youtube.com/v/zBCaikLmwy4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zBCaikLmwy4</a>

Er komt een volledig nieuwe geretoolde BR 9F "Evening Star":

<a href="https://www.youtube.com/v/WkGpfjVpBgM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/WkGpfjVpBgM</a>

Er komen LMS Stanier "Princess Coronation" en SR Bulleid Merchant Navy Class loks met diecast kap à la Hornby Dublo:

<a href="https://www.youtube.com/v/ZbPoiTXNPbw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ZbPoiTXNPbw</a>

De door Gerard al genoemde nieuwe Ruston & Hornsby 88DS:

<a href="https://www.youtube.com/v/KFWi0Y35y1E" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/KFWi0Y35y1E</a>

Er is nieuws over bestaande modellen van stoomloks:
<a href="https://www.youtube.com/v/7D72cYPlrhE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/7D72cYPlrhE</a>

Er is nieuws over bestaande modellen van dieselloks:

<a href="https://www.youtube.com/v/seCLWQhAPkw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/seCLWQhAPkw</a>

Er is nieuws over de HST en MK3 range:

<a href="https://www.youtube.com/v/M6W0teyu9yA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/M6W0teyu9yA</a>

Er is nieuws over de Mk4 coaches en DVT's:

<a href="https://www.youtube.com/v/IDZ2iJgB2oA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/IDZ2iJgB2oA</a>

Er is nieuws over de Railroad Range:

<a href="https://www.youtube.com/v/CFHdWRyuN5U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/CFHdWRyuN5U</a>

Voor degenen die ze vorig jaar gemist hebben komen er nieuwe Rocket packs:

<a href="https://www.youtube.com/v/berqEWb19-g" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/berqEWb19-g</a>

Hans noemde al de Maunsell SR restaurant cars in diverse uitvoeringen waaronder eindelijk een belijnde:

<a href="https://www.youtube.com/v/c42R1vKzR9k" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/c42R1vKzR9k</a>

....en de nieuwe gangwayed SR bogie luggage van, die eindelijk het oude Triang model uit de prehistorie gaat vervangen:

<a href="https://www.youtube.com/v/MtQE6-Dwk9E" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MtQE6-Dwk9E</a>

Er komen "Playtrains" voor heel jonge beginners:

<a href="https://www.youtube.com/v/4ieRb--15YA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/4ieRb--15YA</a>

Tot slot is er een update gegeven over de vorig jaar aangekondigde modellen:

<a href="https://www.youtube.com/v/NuQlNLASgIE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/NuQlNLASgIE</a>

Aan de pre-grouping rijtuigen zal ik binnenkort nog een aparte post wijden, vooral omdat die voor ons consumenten nu eenmaal moeilijk los te zien zijn van die van Hattons. Het rijtuig in de villum kost £27 en er kan voor £11 een apart verlichtingssetje in gemaakt worden met energie uit een knoopcel C2032.
De Hornby-mensen die je in de video's ziet en/of hoort) zijn Simon Kohler, sinds een paar jaar opnieuw Hornby's vertrouwde gezicht naar het publiek, en de charmante Montana Hoeren, die al enige tijd vaker als Hornby's PR-vrouw in villiums optreedt.

Je ziet het: het is allemaal niet niks en het zou voor sommigen zomaar weer eens een duur jaar kunnen gaan worden.  ::)
Ik denk dat ik dit jaar maar niet op vakantie ga..... ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 19:21:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17244 Gepost op: 05 januari 2021, 18:14:18 »
@Leen,

Ik kreeg zojuist een nieuwsbrief van Hattons.
Ze maken enthousiast reclame voor de 2021 Range van Hornby.

Ook van de 4-Wheel en 6-Wheel coaches.
Lijkt niet op een ruzie, wel...


Weet je nog dat Rails ook gewoon de Terrier van Hornby adverteerde? Dat heeft best nog wel even geduurd, en toen kregen we ineens het bericht van Rails dat ze geen Hornby meer verkochten.  :-\

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17245 Gepost op: 05 januari 2021, 22:26:02 »
Tenslotte het goede nieuws is dat Hornby o.a. met twee versies komt van de Maunsell Dining car in SR Olive Green, en deze keer wel met die mooie belijning.
Als ik het goed begrijp vanuit hetgeen dat Simon Kohler zegt, dan zouden ook de dining cars zonder belijning komen. Hij zegt namelijk dat ze in dezelfde uitvoering komen als de eerder uitgebrachte kitchen cars.

Groeten,
Werner

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17246 Gepost op: 05 januari 2021, 22:40:26 »
Toch wel heel erg voor Hattons.
 
Al bijna 2 jaren timmeren ze met veel enthousiasme aan de weg met hun nieuwe rijtuigjes, zien er prachtig uit en de ene vooraankondiging is nog niet geweest of de volgende verschijnt al weer, en in één dag is het feest van iets echt exclusiefs uitbrengen voorbij.
Ze zullen met knarsende tanden de producten van hun grote machtige concurrent wel MOETEN aanbieden, als ze ook nog mot krijgen met Hornby kunnen ze de zaak wel sluiten.......

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17247 Gepost op: 05 januari 2021, 23:45:50 »
Als ik het goed begrijp vanuit hetgeen dat Simon Kohler zegt, dan zouden ook de dining cars zonder belijning komen. Hij zegt namelijk dat ze in dezelfde uitvoering komen als de eerder uitgebrachte kitchen cars.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar op de pagina van Graham Muspratt staat nu nog dat ze belijnd zijn:
"2021 sees new tooling for both the Maunsell Diagram 2652 Dining Saloon Thirds and their conversions in July 1947 to  Third / Composite Dining Saloons to Diagram 2658...........
R40030 – SR Maunsell Third Class Dining saloon No. 7864 to Diagram 2652 in SR Lined Olive [Q4]
R40030 – SR Maunsell Third Class Dining saloon No. 7867 to Diagram 2652 in SR Lined Olive [Q4]'


Dit zijn ook geheel nieuwe rijtuigen, de "oude" zijn Restaurant First rijtuigen.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17248 Gepost op: 06 januari 2021, 07:49:55 »
De tijd zal het leren. Verder overigens weinig interessants voor mij bij de aankondigingen van Hornby.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17249 Gepost op: 06 januari 2021, 19:21:19 »
Ik heb al een paar keer van iemand de vraag gehad hoe je een Hornby Gresley rijtuig uit elkaar haalt. Er ligt er nu eentje uit elkaar dus duiken we er maar eens lekker flink diep in. Dit is een Gresley rijtuig in de LNER teak uitvoering:

Foto © commons.wikimedia.org

Sir Nigel Gresley, bekend van o.a. de Mallard en de Flying Scotsman, was vanaf 1904 bij de GNR (Great Northern Railways) betrokken bij het produceren van rijtuigen. Zijn teak rijtuigen reden o.a. op alle grote expresstreinen van de LNER. In model maakt Hornby al sinds 1978 een representatie van deze rijtuigen:


Voor die tijd waren ze niet slecht, want de vorm zat er goed in, maar de lengte (57 ft) klopte niet, omdat Hornby er een standaard onderstel voor gebruikte. En zo waren er nog wel meer tekortkomingen. In 2004 kwam Hornby uit met 5 nieuwe Gresley rijtuigen zoals deze:


Dat was een hele verbetering, maar ook hier sloeg Hornby op een aantal punten de plank flink mis:
1) De zijkant is te vlak, er hoort "tumblehome" aanwezig te zijn, nl. dat de zijkant aan de onderkant rond naar binnen toe afloopt. Bij de oude rijtuigen klopte dat wel.
2) De "beading" zit te hoog. Dat betreft de afdeklat midden op de zijkant onder de middelste gele horizontale lijn. Op het model zit die hoger dan in werkelijkheid, bij het oude rijtuig trouwens ook.
3) Op de bovenste panelen naast de ramen loopt de draad van het hout horizontaal i.p.v. verticaal.
4) De treeplanken op de bogies zijn te "flimsy". Die breken bij het minste of geringste af.

Ik geloof dat dit het wel zo'n beetje was. In feite zit de basisvorm er bij de oude rijtuigen beter in dan bij de nieuwe, ook al zien die laatste er stukken beter uit. Larry Goddard, de bekende modeltreinenschilder, kwam erachter dat het onderstel 1 of 2 mm te breed gemaakt was, waardoor de vereiste ronding niet op het rijtuig paste. Hornby heeft aan de voor- en achterkant de boel zodanig beschilderd, dat het net lijkt alsof de ronding er wel in zit. Hoewel dit alles de ware LNER-liefhebbers ervan weerhield om deze rijtuigen te kopen, is het toch nog steeds het beste Gresley rijtuig wat voor redelijk geld te koop is en dus ben ik maar overstag gegaan.  ;) De prijs in 2004 was £28 per rijtuig, toen nog zo'n €42. Dat was voor die tijd ongekend hoog. Tegenwoordig vind je deze rijtuigen nauwelijks meer beneden de £50, tenzij je geluk hebt.
Het teak effect is op de eerste series van deze rijtuigen heel mooi weergegeven en ik meen zelfs dat ze al vrij snel de richting van de foutieve draad van het hout gecorrigeerd hebben.

Maar er kwamen slangen op Hornby's pad: in de periode rond 2010 ging het niet zo goed meer met Sanda Kan, Hornby's Chinese producent. Tot overmaat van ramp werd de fabriek na enige tijd overgenomen door Kader, de parent company van Bachmann, Hornby's grootste concurrent. In het begin was er nog de positieve bedrijven-bla-bla, maar na enige tijd bleek het toch niet zo'n ideaal huwelijk te zijn. Toch duurde het nog tot rond 2015 eer die situatie tot het verleden behoorde.
De Gresley rijtuigen werden na het wisselen van producent door een andere fabriek gemaakt en dat was duidelijk aan het teak te zien: het lijkt wel of ze er met een grote ragebol overheen geragd hebben:


De slechte teak-uitvoering heeft best nog wel een tijdje geduurd, maar inmiddels is dit bij de rijtuigen van de laatste versies gelukkig weer in orde gemaakt, zoals bij deze R4827 van twee jaar geleden:


Dit was zo'n beetje de roerige geschiedenis van het Gresley rijtuig van Hornby. Let dus bij een eventuele aanschaf goed op hoe de teak-uitvoering eruit ziet, want er zijn hele goede, maar ook hele slechte.
Maar nu gaan we er eindelijk eens lekker eentje slopen. 

Hier zie je de onderkant van het rijtuig. De kap zit op 6 plekken (bij de rode pijlen) aan het onderstel vast:


Hier zie je de kap zonder het onderstel. De nokjes waarmee het onderstel vastzit zijn duidelijk te zien:


Onder de 4 buitenste wielen zit een plastic nokje wat het onderstel vasthoudt. Hier zie je van dichtbij hoe twee van de nokjes aan de kap vastzitten:


...en hier met het onderstel eraan zit een nokje onder een van de wielen. Als je de bogie iets opzij schuift zie je het zitten (N.B. de treeplank hangt op de foto alweer op half zeven. :-\):


Als je aan de vier uiteinden van het rijtuig zo'n nokje voorzichtig naar binnen drukt kun je het onderstel iets omhoog trekken om het los te maken. Dan is het onderstel aan de buitenkanten los van de kap en zit het alleen in het midden nog vast. In het midden zitten andere nokjes. Op het onderstel zit een soort rechthoekig oog:


....en in de kap zit een gat met alweer een plastic nokje:


Als je nu in het midden de kap voorzichtig iets naar buiten trekt, dan kan het onderstel helemaal losgemaakt worden.
Voorzichtigheid is bij dit alles wel geboden, want niet alleen kunnen de plastic nokjes afbreken, maar dat geldt ook voor onderdelen als een pijp die langs het onderstel loopt en de treeplanken op de bogies.
Ik vraag me altijd af waarom ze zo'n rijtuig niet gewoon met schroeven in elkaar zetten.  ???

Nu kunnen er poppetjes of verlichting in gemaakt worden of kunnen evt. de bogies losgemaakt worden:


Hier zie je hoe het kortkoppelmechaniek eruit ziet:


De "camplate" zit aan een oog van het veertje onder het vastgeschroefde plaatje zodat hij alleen horizontaal kan bewegen. Ik heb hem glad gevijld en met een 2B potlood met grafiet gesmeerd, zodat hij lekker soepel kan bewegen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2021, 21:54:09 door St00mboy »