Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
Vandaag om 15:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3160396 keer)

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #10155 Gepost op: 26 August 2016, 21:49:46 »
Citaat
Hornby brengt al sinds jaar en dag Pullman rijtuigen op de markt en ook Bachmann maakt tegenwoordig Pullman rijtuigen.
Er zijn nu 4 soorten verkrijgbaar. Drie ervan zijn zeer mooie reproducties van het prototype met brandende lampjes en de vierde ziet er ook mooi uit, maar dat is een ouder model met de nodige concessies.
In welke treinen zou je die verschillende versies nou zo'n beetje kunnen toepassen?
Hierbij gaan we niet te veel in detail, want dan kunnen we er beter een boek over schrijven, wat er trouwens al is.

Hornby heeft al vanaf 1974 resp. 1980 de bekende first class Parlour en de Parlour brake in het assortiment, tegenwoordig zitten die in de Railroad range.
Deze fraaie rijtuigen zijn gebaseerd op de Pullmans uit de jaren '20, al zitten er wel de nodige compromissen aan, o.a. te korte bogies.
De tafellampjes worden weergegeven door een goudkleurig plastic knopje en dat ziet er netjes uit, maar het kan niet echt branden.
Deze Pullmans zijn gebaseerd op de rijtuigen die bij de LNER rondreden. Zij zijn niet voorzien van NEM-schachten.

Vanaf 2002 bracht Hornby een nieuwe versie van de Pullman-rijtuigen uit. Dat zijn de inmiddels bekende fraaie Pullman rijtuigen met de brandende tafellampjes. Deze zijn evenals de vanaf 2010 uitgebrachte 6-assige Pullman rijtuigen gebaseerd op Pullman rijtuigen die voornamelijk op de Southern Railways/BR (Southern Region) dienst deden, o.a. op de boottreinen.
Deze rijtuigen zijn heel mooi weergegeven en gedetailleerd en ook de bogies zijn nu op de juiste lengte.
De oudste versies van 2002 zijn nog niet voorzien van NEM-schachten, de latere hebben allemaal NEM-schachten.

Tot zover de SR. Als men een LNER Pullmantrein wilde samenstellen dan kwamen jammer genoeg de minder mooie oude Pullmans dichter bij het prototype dan de nieuwe met de mooie lampjes.
Maar gelukkig kwam Hornby vorig jaar to the rescue met de "K" type Pullman rijtuigen. Dat zijn de Pullmans die vanaf 1928 op de LNERte zien waren.
Er kwamen 5 verschillende rijtuigen uit met witte daken. Zij zijn bijzonder fraai en kostten £46,00 per stuk.
Inmiddels zitten zij in de ramsj voor £33,00 en degen die ze eerder gekocht hebben, hebben nu hun haren uitgetrokken. :-\
In ieder geval kunnen zij nu een trein maken met 5 rijtuigen en wachten op de volgende serie om de trein langer te maken.

Die volgende serie is er sinds kort, maar die heeft grijze daken en is uitgevoerd in de post-war uitvoering.  :-\
In feite kun je hem niet echt mooi combineren met de eerdere versie van deze "K"-type rijtuigen, maar je kan er wel een fraaie na-oorlogse trein mee maken.
Ook deze rijtuigen hebben NEM-schachten.

Bachmann heeft vanaf 2005 de MK1 Pullmans (met NEM-schachten) uitgebracht. Dat zijn de veel latere BR Pullman-rijtuigen uit de jaren '60.
Ook dit zijn zeer fraai uitgevoerde rijtuigen met tafellampjes, maar de bruine kleur is wat lichter dan die van Hornby. Geen idee in hoeverre ze beide afwijken van het prototype, misschien was dat in het echt ook wel zo dat die rijtuigen lichter van kleur waren.

Van de Mk1 Pullmans is er nooit een brake coach uitgekomen, ook niet op het prototype.
Om je trein met Bachmann Pullmans compleet te maken heb je dus een brake coach nodig van het type waarvan Hornby er zojuist twee uitgebracht heeft:
http://www.hattons.co.uk/164377/Hornby_R4693_K_Type_Pullman_Third_Class_brake_Car_No_78_/StockDetail.aspx

of deze:
http://www.hattons.co.uk/164379/Hornby_R4695_K_Type_Pullman_Third_Class_Parlour_Brake_Car_Car_No_80_/StockDetail.aspx

(foto van Hattons, Liverpool)

Fraai hè?

Leen.
Mooi overzicht, Leen!
Ik las ergens dat tussen Londen en Brighton ook Pullmans reden. Kan dat kloppen, enzo ja, welke waren dat dan?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 00:05:54 door NS264. Reden: directe citaat verwijdert »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10156 Gepost op: 26 August 2016, 23:27:31 »
Wat dacht je van de Brighton Belle?:

(foto Hattons, Liverpool)
Zoals deze, maar dan met meer rijtuigen. Die reed vanaf 1934.

Als het goed is staat er in mijn Pullman boek, indien er tenminste ook lokgetrokken treinen met Pullmans naar Brighton reden, precies welke rijtuigen erbij waren.
Dat zouden de 4-assige rijtuigen kunnen zijn zoals Hornby ze sinds 2002 maakt of andere. Niet alle Pullman rijtuigtypen zijn in model verkrijgbaar.

Leen.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #10157 Gepost op: 27 August 2016, 00:50:33 »
@Jelle,

Volgens mij horen deze rijtuigen ertussen:

Het gaat om de volgende Pullman trein:
- R2897 Hornby - EMU 2-wagen set
- R4512 - No. 86 - 3e class Parlour
- R4513 - "Doris" 1e class Kitchen
- R4514 - "Hazel" 1e class Kitchen

Een complete trein staat op Ebay voor - schrik niet - 495,- BRP, een EMU daarentegen staat te koop voor 118,- BRP. Of er nu veel verschil zit tussen de rijtuigen die hierboven vermeld zijn en de "gewone" met lampjes en witte daken weet ik niet. Losse rijtuigen zijn in ieder geval dan goedkoper. Je mist dan alleen de naambordjes op de daken. Maar de EMU die Leen liet zien mist die naambordjes ook.

Gr, Hans

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #10158 Gepost op: 27 August 2016, 08:13:20 »
Ik hoop dat je begrepen hebt dat het vermelde bedrag van £50,00 een aanbetaling is.
Ja, geen zorgen :)

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10159 Gepost op: 27 August 2016, 08:28:47 »
@Jelle,

De tussenrijtuigen van de Hornby Brighton Belle line zijn extreem duur omdat ze voorzien zijn van 4-polige koppelingen. Ze zijn ook enorm schaars. Tja tot 90,- BRP voor één coach?
Als er qua model passende Kitchen en Parlour rijtuigen te vinden zijn in de losse, lees standaard sets, zou je kunnen overwegen om de koppelingen van de EMU motorwagen en de bijbehorende dummy te vervangen door normale koppelingen. Wel moet dan ook de stroomvoering van de lampjes in de dummy mogelijk worden aangepast. Deze ombouw lijkt me met de vaardigheden binnen de EMV niet zo'n probleem te zijn. Overigens zo'n EMU is erg mooi. Ik zelf zou met de korte al heel tevreden zijn.

Gr, Hans

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #10160 Gepost op: 27 August 2016, 09:13:10 »
Jelle zoekt iets voor achter zijn LBSC E4. Schijnbaar heeft deze ook met Pullmans gereden. Het gaat dus om een getrokken trein en niet de Brighton Belle.

Werner

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10161 Gepost op: 27 August 2016, 09:52:15 »
@Jelle

Ken je deze link al?
The L.B.& S.C.R. Modellers Digest

Helaas niets over Pulmanns achter de E4, maar wel andere interessante info. Aan de andere kant, wat let je om gewoon Pullmans te gebruiken. Ik zou dan wel gaan voor exemplaren met witte daken en brandende lampjes.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10162 Gepost op: 27 August 2016, 15:02:18 »
Naar aanleiding van de vraag van Jelle wat er achter zijn LBSC E4 zou kunnen, vond ik een digitaal tijdschrift van de L.B.&S.C.R. Modellers Digest. Dit blijkt het 0-nummer te zijn geweest. Je kunt de overige nummers ook bekijken. Gebruik daarvoor de volgende link:

http://www.lbscr.org/Models/Journal/LBSCR-Modellers-Digest-0.pdf

Verander steeds het laatste cijfer, dus 0, 1, 2 en 3. Meer nummers staan niet op het web. Maar dat zegt niets, er kunnen meer mummers zijn. Lidmaatschap kost 18,- BRP/jaar. Het is werkelijk een goudmijn. Niet alleen voor LBSC liefhebbers, maar voor alle liefhebbers van Brits modelspoor. Zo vind ik in een van de nummers een beschrijving en link naar deze website:
http://www.2bdeveloped.co.uk/index.html

Het bevat een zeer gedetailleerde  beschrijving van Lewes Station aan de lijn Londen - Brighton. Ook staan er CAD tekeningen van de diverse opstallen. Niet de .dwg bestanden, maar meer dan genoeg info, om eea na te bouwen.

Verder zie ik in de LB&SCR pdf's maatschetsen, bouwsuggesties, diverse kits ... Teveel om op te noemen. Echt een aanrader!

Gr, Hans

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #10163 Gepost op: 27 August 2016, 15:42:21 »
Progress aan de Signalbox van Queens Cross. De trappartij aan de noordzijde is klaar. Aan de zuidkant zit het balkon. Nu de trappen nog. Alslaatste nog de railing voor de ramen langs en dan kan er geschilderd worden.

Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10164 Gepost op: 27 August 2016, 16:39:18 »
Jelle zoekt iets voor achter zijn LBSC E4. Schijnbaar heeft deze ook met Pullmans gereden. Het gaat dus om een getrokken trein en niet de Brighton Belle.

OK, ik zal eens in mijn Pullmanboeken kijken of er iets te vinden valt.
Zo te zien is er beslist wat te vinden, want er reden al sinds mensenheugenis Pullmantreinen op de LBSCR:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brighton_Belle

Overigens weet ik niet of de E4 bij uitstek de lok was die met Pullmantreinen reed, maar een ECS-trein (Empty Coaching Stock) zou altijd moeten kunnen.

@Ed
Fraaie plaatjes weer.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 16:42:55 door St00mboy »

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #10165 Gepost op: 27 August 2016, 18:18:41 »
@Ed

Geweldige trappartij De signal box word steeds fraaier.

Sierd Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10166 Gepost op: 27 August 2016, 23:24:01 »
De Pullman trein die voor de LBSCR van Londen naar Brighton reed heette vanaf 1908 de "Southern Belle".
Na de electrificatie (1932) werd hij in 1934 door de SR "Brighton Belle" genoemd.
Hier staat het verhaal:
http://www.brightontoymuseum.co.uk/info/Category:Southern_Belle

Of er na de electrificatie helemaal geen stoomlokgetrokken Pullmantreinen naar Brighton meer reden is me niet duidelijk.
Ik heb in elk geval van een latere periode minstens één foto van een LBSCR H2 Atlantic met Pullman rijtuigen en ook een stel foto's van deze rijtuigen bij Preston Park, waar de rijtuigen gebouwd waren en waar ze blijkbaar onderhouden werden. Die rijtuigen kwamen daar heus niet op een dieplader, maar ik weet niet of ze nog op normale diensten ingezet werden.

Even in de Pullman boeken gekeken.

12-wheel Pullman rijtuigen.
De LBSCR was een vroege gebruiker van de Pullman rijtuigen. In mijn boek zie ik foto's van "I3" en "J" tankloks met 12-wheel Pullmans erachter.
De bekende "Southern Belle" was een Pullman trein en er zijn zelfs veel rijtuigen bij Preston Park in Brighton gebouwd.
Tot 1908 reden er op de LBSCR Pullmans van Amerikaanse snit. In 1908 verschenen de eerste zeven rijtuigen met Brits uiterlijk.
Er zijn rijtuigen voor de LBSCR gebouwd in 1908, 1911, 1914 en 1917.
De in 1920/21 gebouwde rijtuigen zijn niet voor de LBSCR gebouwd, maar sommige reden na WW2 naar Brighton, want dat is op een paar foto's te zien.

De Hornby 12-wheel Pullman rijtuigen zijn van een ander type dan die er voor de LBSCR gemaakt zijn. Dit type werd voor de SECR en voor de LNER gemaakt.
Dat wil niet zeggen dat zij nooit op Brighton gereden hebben.
Als je met deze fraaie rijtuigen een trein wil samenstellen, dan kun je daarmee een trein vanaf de jaren '30 trein weergeven, maar het is niet gezegd dat de namen en nummers van de rijtuigen in overeenstemming zijn.

8-wheel standard "K-type" Pullman rijtuigen.
In 1926 werden er 6 gebouwd voor de "Southern Belle", nos. 31 t/m 36. Van 1929 tot 1931 werden zij voorgoed naar andere streken verbannen.
De in 1926-7 gebouwde rijtuigen hebben tot 1928 op de "Southern Belle"gereden. Het waren "Cassandra", "Octavia", "Plato", "Rainbow", "Penelope" en "Philomel".

In de jaren '20 waren de zijkanten van Pullman rijtuigen boven de ramen wit i.p.v. bruin. Ergens in de jaren '30 kwam pas de bruine bovenzijkant.
Toen reden alle rijtuigen al elders, bijv. op de "Bournemouth Belle", de "Devon Belle" of de "Golden Arrow".
Het is dus met de uitgebrachte Hornby rijtuigen niet goed mogelijk om een authentieke jaren '20 Pullman trein te recreëren, maar je kan met deze rijtuigen wel een trein uitbeelden die naar Preston Park rijdt.
De lichtjes horen dan eigenlijk uit te zijn.  :-\

Je kan wel proberen om een paar Hornby rijtuigen van het oude type te bemachtigen met witte bovenzijkanten.
Hornby heeft die een paar keer uitgebracht, o.a.voor hun versie van de "Southern Belle":

(foto Hattons, Liverpool).

Leen.

« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 23:28:01 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10167 Gepost op: 28 August 2016, 00:34:05 »
De vraag is nu, wat er wél past. Dat is nog een hele waslijst trouwens; wel veel zelfbouw overigens.
Hier vind je een overzicht. Jammer genoeg niet bijgehouden, terwijl de website in juni nog een update had. De E4 van Jelle staat er dan ook niet op.

Die H2 Atlantic class vind ik trouwens wel een erg mooie loc. Deze is, of komt binnenkort uit in groene kleuren. Of hij ook in deze bruine variant zal verschijnen, weet ik niet.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10168 Gepost op: 28 August 2016, 10:24:05 »
De vraag is nu, wat er wél past. Dat is nog een hele waslijst trouwens; wel veel zelfbouw overigens.

Volgens mij hebben we het hier tot nu toe alleen over de Pullman rijtuigen, Hans.

Leen.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10169 Gepost op: 28 August 2016, 10:34:33 »
Jelle zoekt iets voor achter zijn LBSC E4.

@Leen,

De vraag is wat ruimer...

Gr, Hans