Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Nullem
Vandaag om 15:38:02
Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
Vandaag om 15:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3160422 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #10140 Gepost op: 25 August 2016, 10:42:04 »
Ja, ik ook.
Eerlijk gezegd komt dat vooral doordat veel dingen van Hornby voor leuke prijzen in de ramsj gegaan zijn.
Eigenlijk is dat gezien de situatie van Hornby een beetje dubbel  :-\ ::), maar ik probeerde er toch een beetje van mee te profiteren.  :P
Ik zal snel weer eens een paar fotootjes plaatsen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2016, 10:54:04 door St00mboy »

ooykaas

• Offline Offline
  • Wie het laatst lacht..... heeft het langst plezier
« Reactie #10141 Gepost op: 25 August 2016, 12:51:20 »
Leen,

in ieder geval bedankt. Ik nu nog niets gehoord, dus zal eens bellen.

Groet,

Hans

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #10142 Gepost op: 25 August 2016, 17:20:06 »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #10143 Gepost op: 25 August 2016, 20:28:23 »
Vandaag eindigt onze vakantie in het Haagse. We mochten logeren in Duinoord, een tamelijk sjieke wijk achter het Vredespaleis. Het aantal auto's, ver boven modaal, is niet te tellen. Veel voorzien van een CD kenteken. Er wonen ook buitengewoon veel artsen; in iedere straat staan wel een paar verkeersbordjes met "gereserveerd voor arts". Je zou bijna denken dat zo'n artsenstudie gevolgd wordt om in Den Haag voor de deur te kunnen parkeren.

Het is wel een erg mooie buurt met karakteristieke huizen uit eind 19e, begin 20e eeuw.
Als liefhebber van oude architectuur kan ik hier mijn hart ophalen. De panden vertonen immers enorm veel details en prachtige versieringen.
Een uitdaging om deze bouwstijlen op schaal na te maken.

Een paar voorbeelden:

Let vooral op de laatste foto. Originele reclameteksten in een reeds lang vergeten spellingwijze.

Ook op het gebied van spoor (tramsporen dan...) heeft Den Haag een grotere variëteit dan je zou verwachten.
Dit is wat ik zoal voorbij zag komen, danwel waarmee enkele ritjes werden gemaakt:

Historisch materieel in originele kleuren, als hop-on/hop-off attractie.

De opvolger, voorzien van een extra botsneus, maar nu zelf aan vervanging toe...

... Door deze, in een regio-jasje: R-Net. Wel een fijne, en stille tram.

Maar deze reed ook door ons vakantiebuurtje:

Wel een herriemaker, als hij de bocht om ging.

Tenslotte, heb ik samen met Noor (onze hond) een ritje gemaakt in de "nieuwe Metro". Deze week werd namelijk het metrostation Den Haag geopend. Je bent in 30 minuten in Rotterdam, dwars door het groene hart.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 26 August 2016, 01:50:22 door Hans van de Burgt »

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #10144 Gepost op: 25 August 2016, 21:36:44 »
Ah, de PCC tram. Geweldig. Nostalgie. Had er 1 in een zeer fraai model. Toch weer weggedaan aangezien alas Brits moest worden.
Attic Junction • www.train.delcour.org

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10145 Gepost op: 25 August 2016, 21:52:47 »
Dit is off-topic.
Het is hier #@&%! geen promotieplek voor NS-modelbanen!  >:(
 ;D

Leen.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #10146 Gepost op: 25 August 2016, 21:56:04 »
Niet mopperen Leen.
Waar was de trein ook alweer uitgevonden?
Eigenlijk is elke trein dus Brits ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10147 Gepost op: 25 August 2016, 21:58:10 »
Ja, dat is zo.
Je moet het breed zien.  (y)

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10148 Gepost op: 25 August 2016, 22:07:00 »
poeh...... :)

Ik hoop dat je begrepen hebt dat het vermelde bedrag van £50,00 een aanbetaling is.
Hier vind je de keuzemogelijkheden:
http://www.locomotionmodels.com/british-model-railways/oo-gauge-4mm/nrm-exclusive-editions-and-collection.htm

Er zijn 2 soorten tender en je kan hem met of zonder sound kopen.
Hij kost £199,00 zonder en £289,00 met sound.

Leen.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10149 Gepost op: 25 August 2016, 22:31:00 »
Ja, dat is zo.
Je moet het breed zien.  (y)

De wijk Duinoord heeft de grootste concentratie woningen en gebouwen in Neo-Renaissance stijl ter wereld. Maar deze bouwstijl was ook in andere landen heel geliefd.
Ook en vooral in Engeland. Goed kijken in Den Haag levert ook inspiratie op voor Britse modelbanen (of BMB modules).

Ik bezocht deze week het Haagse gemeentemuseum. Daar was een tentoonstelling over Delfts Blauw. Het leukste was de vergelijking van Chinees blauw porselein en Delfts aardewerk. Vormen en motieven kwamen buitengewoon met elkaar overeen. Namaak? Wellicht... Of navolging?

Hendrik Jan heeft natuurlijk gelijk. Als de Britse locomotieven niet zo succesvol waren geweest, hadden we ze hier niet gehad. Zo heb ik een boek gekregen uit een nalatenschap over de Stoomlocs van Werkspoor. Bij de meeste kun je met een beetje fantasie de Britse broertjes en zusjes er bij bedenken.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10150 Gepost op: 25 August 2016, 23:19:17 »
Hornby brengt al sinds jaar en dag Pullman rijtuigen op de markt en ook Bachmann maakt tegenwoordig Pullman rijtuigen.
Er zijn nu 4 soorten verkrijgbaar. Drie ervan zijn zeer mooie reproducties van het prototype met brandende lampjes en de vierde ziet er ook mooi uit, maar dat is een ouder model met de nodige concessies.
In welke treinen zou je die verschillende versies nou zo'n beetje kunnen toepassen?
Hierbij gaan we niet te veel in detail, want dan kunnen we er beter een boek over schrijven, wat er trouwens al is.

Hornby heeft al vanaf 1974 resp. 1980 de bekende first class Parlour en de Parlour brake in het assortiment, tegenwoordig zitten die in de Railroad range.
Deze fraaie rijtuigen zijn gebaseerd op de Pullmans uit de jaren '20, al zitten er wel de nodige compromissen aan, o.a. te korte bogies.
De tafellampjes worden weergegeven door een goudkleurig plastic knopje en dat ziet er netjes uit, maar het kan niet echt branden.
Deze Pullmans zijn gebaseerd op de rijtuigen die bij de LNER rondreden. Zij zijn niet voorzien van NEM-schachten.

Vanaf 2002 bracht Hornby een nieuwe versie van de Pullman-rijtuigen uit. Dat zijn de inmiddels bekende fraaie Pullman rijtuigen met de brandende tafellampjes. Deze zijn evenals de vanaf 2010 uitgebrachte 6-assige Pullman rijtuigen gebaseerd op Pullman rijtuigen die voornamelijk op de Southern Railways/BR (Southern Region) dienst deden, o.a. op de boottreinen.
Deze rijtuigen zijn heel mooi weergegeven en gedetailleerd en ook de bogies zijn nu op de juiste lengte.
De oudste versies van 2002 zijn nog niet voorzien van NEM-schachten, de latere hebben allemaal NEM-schachten.

Tot zover de SR. Als men een LNER Pullmantrein wilde samenstellen dan kwamen jammer genoeg de minder mooie oude Pullmans dichter bij het prototype dan de nieuwe met de mooie lampjes.
Maar gelukkig kwam Hornby vorig jaar to the rescue met de "K" type Pullman rijtuigen. Dat zijn de Pullmans die vanaf 1928 op de LNERte zien waren.
Er kwamen 5 verschillende rijtuigen uit met witte daken. Zij zijn bijzonder fraai en kostten £46,00 per stuk.
Inmiddels zitten zij in de ramsj voor £33,00 en degen die ze eerder gekocht hebben, hebben nu hun haren uitgetrokken. :-\
In ieder geval kunnen zij nu een trein maken met 5 rijtuigen en wachten op de volgende serie om de trein langer te maken.

Die volgende serie is er sinds kort, maar die heeft grijze daken en is uitgevoerd in de post-war uitvoering.  :-\
In feite kun je hem niet echt mooi combineren met de eerdere versie van deze "K"-type rijtuigen, maar je kan er wel een fraaie na-oorlogse trein mee maken.
Ook deze rijtuigen hebben NEM-schachten.

Bachmann heeft vanaf 2005 de MK1 Pullmans (met NEM-schachten) uitgebracht. Dat zijn de veel latere BR Pullman-rijtuigen uit de jaren '60.
Ook dit zijn zeer fraai uitgevoerde rijtuigen met tafellampjes, maar de bruine kleur is wat lichter dan die van Hornby. Geen idee in hoeverre ze beide afwijken van het prototype, misschien was dat in het echt ook wel zo dat die rijtuigen lichter van kleur waren.

Van de Mk1 Pullmans is er nooit een brake coach uitgekomen, ook niet op het prototype.
Om je trein met Bachmann Pullmans compleet te maken heb je dus een brake coach nodig van het type waarvan Hornby er zojuist twee uitgebracht heeft:
http://www.hattons.co.uk/164377/Hornby_R4693_K_Type_Pullman_Third_Class_brake_Car_No_78_/StockDetail.aspx

of deze:
http://www.hattons.co.uk/164379/Hornby_R4695_K_Type_Pullman_Third_Class_Parlour_Brake_Car_Car_No_80_/StockDetail.aspx

(foto van Hattons, Liverpool)

Fraai hè?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2016, 18:41:04 door St00mboy »

rvdb

• Offline Offline
  • Rolph
« Reactie #10151 Gepost op: 26 August 2016, 13:55:47 »
Even wat ander nieuws wat ik nog niet voorbij zag komen hier... Hornby heeft echt leuke dingen in de pijplijn:

Peckett wordt echt heel fraai vind ik:
http://www.hornby.com/uk-en/news/the-engine-shed/a-stamp-of-approval-how-to-decorate-a-peckett-w4/

En de nieuwe SR cattle wagon is ook heel mooi:
http://www.hornby.com/uk-en/news/the-engine-shed/cattle-wagon-decoration-samples-and-the-merchant-navy-updates/

Daar staan trouwens ook illustraties van de Merchant Navy. Ben geen enorme fan van die lichtgroene livery. Maar die BR versie wordt waarschijnlijk ook top.
Rolph

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10152 Gepost op: 26 August 2016, 19:24:44 »
Over veewagens gesproken.
Oxford Rail heeft er ook een uitgebracht:

en van opzij, de ene kant:

en de andere kant:

Wat opvalt is, dat beide zijden gelijk zijn, terwijl zij gespiegeld hadden moeten zijn.
Daarvoor heeft Oxford enige kritiek gekregen.  :-\
Dat is niet onterecht, maar hierdoor hebben zij waarschijnlijk wel de prijs aanvaardbaar laag kunnen houden.
Van dit karretje is ook een BR-versie gemaakt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 August 2016, 19:31:05 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #10153 Gepost op: 26 August 2016, 20:01:04 »
Peckett wordt echt heel fraai vind ik:
http://www.hornby.com/uk-en/news/the-engine-shed/a-stamp-of-approval-how-to-decorate-a-peckett-w4/
Ik zie de bui al weer hangen. Die blauwe is wel erg schattig. Die zal wel weer op de aankopenlijst komen.

Werner

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10154 Gepost op: 26 August 2016, 20:27:43 »
Ik "vrees" het ook...  :D
Die blauwe lijkt inderdaad wel de leukste.

Dit zou je er mee kunnen doen:

Gr, Hans