Hornby brengt al sinds jaar en dag Pullman rijtuigen op de markt en ook Bachmann maakt tegenwoordig Pullman rijtuigen.Er zijn nu 4 soorten verkrijgbaar. Drie ervan zijn zeer mooie reproducties van het prototype met brandende lampjes en de vierde ziet er ook mooi uit, maar dat is een ouder model met de nodige concessies.In welke treinen zou je die verschillende versies nou zo'n beetje kunnen toepassen?Hierbij gaan we niet te veel in detail, want dan kunnen we er beter een boek over schrijven, wat er trouwens al is.Hornby heeft al vanaf 1974 resp. 1980 de bekende first class Parlour en de Parlour brake in het assortiment, tegenwoordig zitten die in de Railroad range.Deze fraaie rijtuigen zijn gebaseerd op de Pullmans uit de jaren '20, al zitten er wel de nodige compromissen aan, o.a. te korte bogies.De tafellampjes worden weergegeven door een goudkleurig plastic knopje en dat ziet er netjes uit, maar het kan niet echt branden.Deze Pullmans zijn gebaseerd op de rijtuigen die bij de LNER rondreden. Zij zijn niet voorzien van NEM-schachten.Vanaf 2002 bracht Hornby een nieuwe versie van de Pullman-rijtuigen uit. Dat zijn de inmiddels bekende fraaie Pullman rijtuigen met de brandende tafellampjes. Deze zijn evenals de vanaf 2010 uitgebrachte 6-assige Pullman rijtuigen gebaseerd op Pullman rijtuigen die voornamelijk op de Southern Railways/BR (Southern Region) dienst deden, o.a. op de boottreinen.Deze rijtuigen zijn heel mooi weergegeven en gedetailleerd en ook de bogies zijn nu op de juiste lengte.De oudste versies van 2002 zijn nog niet voorzien van NEM-schachten, de latere hebben allemaal NEM-schachten.Tot zover de SR. Als men een LNER Pullmantrein wilde samenstellen dan kwamen jammer genoeg de minder mooie oude Pullmans dichter bij het prototype dan de nieuwe met de mooie lampjes.Maar gelukkig kwam Hornby vorig jaar to the rescue met de "K" type Pullman rijtuigen. Dat zijn de Pullmans die vanaf 1928 op de LNERte zien waren.Er kwamen 5 verschillende rijtuigen uit met witte daken. Zij zijn bijzonder fraai en kostten £46,00 per stuk.Inmiddels zitten zij in de ramsj voor £33,00 en degen die ze eerder gekocht hebben, hebben nu hun haren uitgetrokken. In ieder geval kunnen zij nu een trein maken met 5 rijtuigen en wachten op de volgende serie om de trein langer te maken.Die volgende serie is er sinds kort, maar die heeft grijze daken en is uitgevoerd in de post-war uitvoering. In feite kun je hem niet echt mooi combineren met de eerdere versie van deze "K"-type rijtuigen, maar je kan er wel een fraaie na-oorlogse trein mee maken.Ook deze rijtuigen hebben NEM-schachten.Bachmann heeft vanaf 2005 de MK1 Pullmans (met NEM-schachten) uitgebracht. Dat zijn de veel latere BR Pullman-rijtuigen uit de jaren '60.Ook dit zijn zeer fraai uitgevoerde rijtuigen met tafellampjes, maar de bruine kleur is wat lichter dan die van Hornby. Geen idee in hoeverre ze beide afwijken van het prototype, misschien was dat in het echt ook wel zo dat die rijtuigen lichter van kleur waren.Van de Mk1 Pullmans is er nooit een brake coach uitgekomen, ook niet op het prototype.Om je trein met Bachmann Pullmans compleet te maken heb je dus een brake coach nodig van het type waarvan Hornby er zojuist twee uitgebracht heeft:http://www.hattons.co.uk/164377/Hornby_R4693_K_Type_Pullman_Third_Class_brake_Car_No_78_/StockDetail.aspxof deze:http://www.hattons.co.uk/164379/Hornby_R4695_K_Type_Pullman_Third_Class_Parlour_Brake_Car_Car_No_80_/StockDetail.aspx(foto van Hattons, Liverpool)Fraai hè?Leen.
Ik hoop dat je begrepen hebt dat het vermelde bedrag van £50,00 een aanbetaling is.
Jelle zoekt iets voor achter zijn LBSC E4. Schijnbaar heeft deze ook met Pullmans gereden. Het gaat dus om een getrokken trein en niet de Brighton Belle.
De vraag is nu, wat er wél past. Dat is nog een hele waslijst trouwens; wel veel zelfbouw overigens.
Jelle zoekt iets voor achter zijn LBSC E4.