Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
W.V. Kalender 2026 door Ronald69
Vandaag om 12:24:26
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:51:13
Raadplaatje door wimk
Vandaag om 11:27:15
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:05
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:26:43
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door henk
Vandaag om 11:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:26:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:46:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 09:10:38
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:49:23
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:21:03
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
Baanplan Belkamp H0 door Gerrit H
Vandaag om 04:52:28
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3303584 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9630 Gepost op: 16 June 2016, 18:01:17 »
Na in 1990 weer met de modelspoorhobby begonnen te zijn, ging ik jaarlijks een of meer keren naar Engeland op vakantie en ook om samen met de maten pubs, evenementen en museumbanen te bezoeken.
Vorig jaar ben ik er voor het eerst sinds 1990 niet geweest en dit jaar was er - samen met Michael (draisinenl) en Cor (cor59) - tot nu toe alleen een vluggertje Ally Pally met als toetje de Bluebell Railway in maart.
Morgen begint het Great Central Model Railway Event en ik zou er eigenlijk best heen willen...... :P
Dus eerst maar eens even kijken hoeveel de P&O ferry kost.
Schrik niet: €683,00 voor twee personen + auto.
Ik heb ook nog bij Direct ferries gekeken en dat scheelt iets van €200,00. Het kan dus wel goedkoper, maar het is nog steeds een heleboel voor een weekendje.

Nog niet eens zo heel lang geleden ging ik met de OAD en dan kostte zo'n tripje incl. hut bij twee personen iets van €100,00 p.p. en als je met drie of vier was zelfs nog minder.
Je kan natuurlijk zeggen: "Ga eens met je tijd mee!", maar mijn salaris bestaat nog steeds uit omgerekende guldens, terwijl ze bij de prijzen alleen het €-teken aangepast lijken te hebben.
P&O had ook wel eens minitrips waarbij de auto mee kon, maar die zie ik al tijden niet meer.
Een paar jaar geleden heeft P&O het hoofdseizoen al uitgebreid en nu grom brom brom brom..... >:(

Helaas is het een erg lange reis als je via Calais-Dover naar de GCR wil, dus dat kun je nauwelijks een alternatief noemen.
En via Hoek van Holland - Harwich is het leuk om naar Londen te gaan, maar niet naar het noorden.
Ik heb daar toch even gekeken en bij €475,00 voor 2 personen ben ik gestopt.
In beide gevallen heb ik dan nog niets gegeten of gedronken.

Naar Warley kun je wel met de vlugzeug, want het NEC ligt naast het vliegveld, maar helaas geldt dat niet voor de GCR, de NYMR etc.
Bij de KLM heb ik al een paar keer iets van €110,00 - 120,00 afgerekend. Dat lijkt me netjes voor wat je krijgt.
Ik heb er al eens over gedacht om daar een auto te huren, misschien kom je dan gunstiger uit.
Alleen kun je natuurlijk bijna niks meenemen in zo'n ellendige vliegdwangbuis.  ;D

Wie weet er een goed alternatief om tegen redelijk geld af een toe een kort bezoekje aan het noorden van de snoepwinkel te kunnen brengen, bij voorkeur met de auto?
Anders voel ik me haast wel genoodzaakt om qua modeltreinen over te stappen op de SNCF.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2016, 21:27:40 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9631 Gepost op: 16 June 2016, 18:19:29 »
Ik ben nog nooit met de boot naar Engeland geweest. Tenminste, niet vanuit het Europese vasteland. Wel vanuit Dublin en Isle of Man.  8)

Als ik die kant op ga is het de laatste jaren meestal per vliegtuig (met huurauto) en afgelopen jaar ook een keer met de trein. Ik heb eigenlijk nooit last gehad van het feit dat ik te weinig mee terug kon nemen. Gewoon op de terugweg rekening mee houden. Het toppunt was bij mij vorig jaar met 11 boeken, 2 loks (grote Dapol dozen) en wat losse rommel. Ik weet niet wat jij gemiddeld mee terug neemt vanaf de overkant?

Werner

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9632 Gepost op: 16 June 2016, 18:33:07 »
Goedkoopste is met de boot via Duinkerken. Dan twee uur varen naar Dover.
Als je met z'n tweeën gaat kun je om de beurt rijden.

De boot kost minimaal 90 euro retour voor dit weekend. Maar dan moet je je wel kunnen vinden in de afvaarttijden.
Je mag wel een boot eerder mee als er nog plek is.

Zelf twee keer met die boot meegeweest en goed bevallen. Duinkerken is niet echt ver rijden. Maar in Engeland zul je wel nog een stukje moeten. Let wel. Vliegen kost deur tot deur ook veel tijd.
Rolph

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9633 Gepost op: 16 June 2016, 18:44:21 »
Ik vrees toch dat de overtocht via Dover het goedkoopste is.. Met een beetje zoeken kun je met een auto en 4 personen voor 120 euri heen en weer, mits je maar 3 nachten in de UK blijft. Dat is op zich goed te doen.  Het is pakweg 3,5 uur rijden naar Calais en dan weer 4 uur in de UK naar Quorn. Dat is inderdaad een hele reis. Je bent dus een hele dag onderweg. Dat zou dus vrijdag heen en maandag terug worden. Dan zijn de kosten te overzien en hou je nog geld over voor hotel, bier en o ja, treintjes.
Alternatief is vliegen naar Birmingham en daar een auto huren. Iets sneller maar beduidend duurder per persoon.
De tijden van goedkope ferries en retourtjes Londen met Eurolines voor 60 gulden zijn helaas voorbij  :(.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9634 Gepost op: 16 June 2016, 19:14:24 »
....Ik weet niet wat jij gemiddeld mee terug neemt vanaf de overkant?

Kun je een of twee dozen rails meenemen in het vliegtuig?  ???

De laatste keer nam ik naast wat treinenspul ook veel thee mee. Maar twee dozen lauw bier konden er niet meer bij.
Daarom heeft Michael nu een grotere auto gekocht.  ;D

Maar nogmaals, voor Zuid-Engeland is dat allemaal prima via Dover.
Vgoegâh ging ik genoeg keren via Dover naar Nottingham.
De weg van Harwich naar het noorden vind ik een *** (gecensureerd) weg.
Ik ga liever via Dover naar Nottingham dan via Harwich.
Maar het is wel een pokke-eind en als je op de M25 of de M1 nog wat files hebt dan komt dat er ook nog bij.  >:(
OK, ik heb altijd alles alleen gereden, want wagen van de zaak. Misschien moet ik er maar eens aan wennen dat je zo'n stuk beter met zijn tweeën kan rijden.

De tijden van goedkope ferries en retourtjes Londen met Eurolines voor 60 gulden zijn helaas voorbij  :(.
Ja, het vermogen van 's werelds 61 rijksten neemt niet voor niets steeds sneller toe.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2016, 21:32:03 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1694
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9635 Gepost op: 16 June 2016, 19:32:17 »
Voor een bezoekje aan het noorden heeft Rotterdam Hull zwaar mijn voorkeur..

De Ferry is weliswaar duur maar je komt redelijk waar je wezen wil.... Leeds, York en nog meer plekken ben je binnen een uur.. Als je van Dover naar het noorden moet rijden ben je een hoop tijd kwijt en de brandstof die je extra verstookt is ook niet mis.....

En in die nieuwe verhuiswagen van mij stouw je echt heel veel weg... :-)

In Oktober mag ik weer.. Deze keer naar Dover... Even een beursje doen in Swanley met mijn smalspoorbaantje en natuurlijk in November weer met de blauwe vogel naar Birmingham....


Michael

Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6588
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9636 Gepost op: 16 June 2016, 19:53:43 »
Tja, soms is het een voordeel om in het zuiden te wonen.
Dan hief je niet zo ver te rijden.

Maare... Ik begreep laatst op de BMB rijdag, dat Jantje nog het beste woont.
Snel naar Londen, snel naar Parijs en ... Nee, niet zo snel naar NL.
Omdat we de "verkeerde" treinen hebben, hier.

Ik vraag me in dit verband regelmatig af waarom zo'n ICE wel over Arnhem/Utrecht en niet over Eindhoven/Rotterdam kan rijden.
Kortom, waarom we zo'n allerbelabberdste internationale treinverbindingen hebben. Want eigenlijk zou ik het liefste met de trein gaan.
Kun je een koffer vol OO spul mee sjouwen (Mits er genoeg gespaard is, natuurlijk).

Gr, Hans

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9637 Gepost op: 16 June 2016, 20:06:16 »
Van Spike City naar Quorn via Dover is pakweg 1250 km heen en terug, komt neer op 84 liter diesel ofwel € 110 euri. Dan hou je vergeleken met Rotterdam - Hull nog heel veel geld over voor bier en speelgoed. Dan maar een paar uurtjes rijden en lekker naar de Engelse radio luisteren  :).

En als die gladiolen straks ook nog uit de EU stappen, wordt het een stuk goedkoper  (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9638 Gepost op: 16 June 2016, 20:40:25 »
En als die gladiolen straks ook nog uit de EU stappen, wordt het een stuk goedkoper  (y)

Voor ons?  ???
Of voor hun?

Leen

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9639 Gepost op: 16 June 2016, 21:10:40 »
Voor ons, die Britse Lira gaat echt in een vrije val
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9640 Gepost op: 16 June 2016, 21:24:03 »
We zullen het zien, we zullen het zien.

Onze treinen worden niet in de UK gemaakt - dus daar zit geen voordeel - en voorlopig moeten wij weer invoerrechten en/of BTW gaan betalen die niet bij alle shops even makkelijk teruggeclaimd kan worden.
En onze eurolire is nou ook niet echt de harde munt zoals we die gewend waren.
Hij is t.o.v. de $ al ca. 25 - 30% gezakt en het einde is nog niet in zicht.
De pond is nu vanwege de onzekerheid gezakt, maar de vraag is of dat na een Brexit doorzet of dat hij misschien zelfs weer gaat stijgen.
Gezien de problemen die alle landen hebben kan het m.i. alle kanten op.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9641 Gepost op: 16 June 2016, 21:30:19 »
Kun je een of twee dozen rails meenemen in het vliegtuig?  ???

Met ruimbagage wel, maar dat is niet interessant voor een weekendje. Dat is niet voordeliger dan verzendkosten. Ik ga meestal een week of twee. Dan heb je toch al ruimbagage.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9642 Gepost op: 16 June 2016, 21:33:01 »
Van Spike City naar Quorn via Dover is pakweg 1250 km heen en terug, komt neer op 84 liter diesel ofwel € 110 euri. Dan hou je vergeleken met Rotterdam - Hull nog heel veel geld over voor bier en speelgoed. Dan maar een paar uurtjes rijden en lekker naar de Engelse radio luisteren  :).

Wanneer gaan we eigenlijk?  ???

Leen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9643 Gepost op: 16 June 2016, 21:39:56 »

De pond is nu vanwege de onzekerheid gezakt, maar de vraag is of dat na een Brexit doorzet of dat hij misschien zelfs weer gaat stijgen.
Gezien de problemen die alle landen hebben kan het m.i. alle kanten op.

Leen.

Mocht die Brexit er komen dan neemt ook de kans op een Scottish exit weer toe.
Het wordt razend interessant, volgende week donderdag. Het kan inderdaad alle kanten op.

Ik ben net terug van een "wandelingetje" aldaar, zal hier binnenkort verslag doen.
Ten slotte ben ik heen- en teruggereisd per trein, wat een groot genoegen was.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9644 Gepost op: 16 June 2016, 21:49:52 »
@Leen,

Ik ga dit weekend eens kijken of ik de agenda hier in Spike City kan afstemmen op de Engelse shows agenda  (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders