Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 11:41:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:38:00
Oud model gangbaar maken door Torikoos
Vandaag om 11:29:41
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Polderbaan(tje) 0,3m2 door tothebeach
Vandaag om 10:28:18
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 10:21:56
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Rondom Charlois door Vislijn
Vandaag om 09:56:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 09:29:13
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 09:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:01:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:56:09
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:49:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3308675 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #9495 Gepost op: 01 June 2016, 12:53:24 »
@Sierd Jan,

Het is maar de vraag of Paul de doosjes kan vonden. :D

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9496 Gepost op: 01 June 2016, 14:15:12 »
Blijft het probleem dat dat flensloze wiel net iets te laag hangt. Zal er eens naar kijken of iets hoger hangen kan...... En er zitten wissels in. Dat is vragen om problemen.

Hangt het wiel te laag of zit de rail op die plek iets te hoog? Bijv. niet helemaal secuur gelegd of die plek zit net aan het begin van een (al of niet bedoelde) helling?
Het asje zit geborgd in een soort inside bearing, die uit 2 delen bestaat waarvan de onderste vastgedraaid zit met een schroefje. Als het gat voor het asje te groot is, dan kan het inderdaad te laag komen te hangen. Zit het schroefje helemaal goed vast? Zit er teveel speling op het asje waardoor hij te laag kan uitkomen? Zit er misschien een braam tussen de twee gedeelten van de bearing waartussen het asje draait waardoor het gat te groot is?

Als je Peco Streamline wissels gebruikt dan hebben die doorgaans een boog die voldoende is voor je loks. Lopen ze er toch uit, dan moet je de B2B even nameten met een schuifmaat of een B2B gauge. Ga er maar niet zomaar van uit dat alle wielen 100% op de goede B2B zitten. Tegenwoordig meestal wel, maar soms nu eenmaal niet.
Ook kun je nog even een fijne vijl over de rails halen, om de bovenkanten van alle componenten gelijk te maken.

Ik heb hier nog geen verhandeling neergezet bijv. over wat men allemaal tegenkomt aan concessies bij het bouwen van een stoomlok op schaal. Daar staan we meestal niet bij stil: het ding moet het gewoon doen.   :police:
Bedenk wel dat in het echt onze treinen in principe alleen maar rechtdoor rijden. Bogen vanaf 435mm bestaan in het echt op het hoofdspoor niet. Als je een stoomlok daarvoor geschikt maakt dan ga je automatisch concessies doen aan het uiterlijk van de lok.

Een stoomlok is gebouwd met kleine toleranties zodat alles goed kan bewegen. Als je die allemaal exact op schaal nabouwt dan loopt je lok niet, dan zit hij muurvast. Ook dat impliceert automatisch dat er concessies gedaan moeten worden om het te laten bewegen. Denk maar aan de drijfstangen en kijk maar eens hoe dicht de aandrijfwielen van een echte Ivatt Atlantic bij elkaar zitten. Dit is voor 00 niet exact na te bouwen. Bachmann heeft daar dan ook concessies moeten doen en in de kit van DJH zitten soortgelijke concessies.

Uit het bovenstaande - kleine bogen plus toleranties - vloeit voort dat de drijfstangen extra ruimte nodig hebben t.o.v. de juiste schaal. Als je de drijfstangen van een A1 of een P2 exact op schaal nabouwt en volgens schaaltoleranties bevestigt, dan bewegen ze niet, maar ook komen ze de bocht niet om. Dat is op te vangen met het gebruik van dunner en flexibeler materiaal, kortere stukken drijfstang en vooral door meer speling op de crankpins, waar ze aan de wielen mee vastzitten.
Gezien het feit dat 00-spoor met 16,5 mm smaller is dan de 18,83mm van 1 op 76 geeft het de bouwers aan weerszijden ruim 1 mm extra ruimte om met de concessies toch nog redelijk binnen de buitenmaten van de 1 op 76 schaal te kunnen blijven, samen met de dikkere wielen dan op schaal die wij, evenals H0 nu eenmaal hebben.
Bij H0, wat gezien wordt als een vééél betere en juistere schaal, zal men diezelfde concessies moeten doen en waarschijnlijk komen de drijfstangen daar een flink stuk verder naar buiten dan op schaal. Ik denk dat het niet anders kan.

In het algemeen kun je zeggen dat bij oudere loks dit soort concessies, plus een aantal andere zoals hoge wielflenzen, onbeschaamd toegepast werden om onder alle omstandigheden een zo goed mogelijk rijgedrag te waarborgen. Vaak is er dan nauwelijks nog sprake van een schaalmodel. Vanwege de roep om betere schaalmodellen uit de modelling fraternity hebben we die sinds de jaren '90 gekregen compleet met fijne details, RP25 wielen en noem maar op, maar het is niet voor iedereen een onverdeeld genoegen. De roep om oudere, minder "fragile" loks met minder losse snuisterijen erop weerklinkt nog dagelijks vooral uit de "hamfisted" hoek, de mannen met de wat ruwere handelwijze en degenen met heimwee naar de mooie jaren '60 en '70.

Doordat we nu treintje spelen met een groter gehalte aan schaalmodel zullen we ermee rekening moeten houden, dat we een baan niet meer zo kunnen bouwen als we in de jaren '60 gewend waren, want dan lopen onze loks er gegarandeerd uit. Bij onze BMB-modulebaan is het telkens weer de vraag of hij nu weer secuur genoeg opgezet is om sommige "moeilijke" loks in de rails te houden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2016, 22:16:10 door St00mboy »

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #9497 Gepost op: 01 June 2016, 17:52:55 »
Leen, fantastisch verhaal. Wat een kennis en inzicht. Je verwoordt feilloos wat ik nu allemaal tegenkom en allemaal wel bedacht had zonder het precies aan te kunnen duiden. Uiteraard moeten er veel concessies worden gedaan en compromissen gesloten. Wat dat betreft bewonder ik oprecht de ontwerper en bouwers van de modellen en heb ik een hekel aan het te vaak te gemakkelijk mopperen op een model omdat er iets niet heelmaal volgende de werkelijkheid zou zijn. Voor mij geldt vooraleerst dat de indruk van de trein er is, pas later of het allemaal we klopt. Dat wil ik eigenlijk zelfs liever helemaal niet weten. Wat schiet ik daar mee op?

Uit jouw verhaal komt logischerwijs ook voort dat de diesel en elektrische modellen vaak makkelijker te maken zijn en dat zij beter rijden, toleranter zijn zeg maar. Wat daar vooral opvalt is het veel ter ver uitscharen van de draaistellen en dus de bak, maar ja, dat is bijna niet anders te doen, tenzij je veel ruimte hebt voor zeer ruime bochten of naar schaal N gaat.

Het blijft voor mij kijken of ik ze acceptabel kan laten rijden, want de baan aanpassen kan eigenlijk niet. Dat laat de kamer domweg niet toe.

Ik meld me hier als ik e.e.a. wil verkopen!
Attic Junction • www.train.delcour.org

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9498 Gepost op: 01 June 2016, 17:59:12 »
Uit jouw verhaal komt logischerwijs ook voort dat de diesel en elektrische modellen vaak makkelijker te maken zijn en dat zij beter rijden, toleranter zijn zeg maar. 
Ik meld me hier als ik e.e.a. wil verkopen!

De meeste diesels hebben draaistellen en dus in de bogen in feite een kortere wielbasis, meestal geen voorloopwielen en ze hebben ook geen drijfstangen. De wielen hoeven dan ook niet correct gekwarterd te zijn.

Probeer nou maar om gewoon lekker zelf plezier van die mooie loks te krijgen i.p.v. ze te verkopen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 June 2016, 19:20:29 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #9499 Gepost op: 01 June 2016, 21:49:03 »
Even wat anders. Gisteren (dinsdag) was er een uitzending van Rail Away over de spoorwegen op Isle of Man. Voor de liefhebbers nog terug te zien via uitzending gemist.

Werner

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #9500 Gepost op: 01 June 2016, 21:59:38 »
Heb de Flying Scotsman opgelost. Stukje plastic onder het loopwiel geplaatst waardoor het nu eigenlijk boven de rails zweeft. Iets de dik. Verander ik nog wel eens. Maar hij rijdt nu probleemloos door alle bochten en wissels. Tada!

De Green Arrow van Bachmann heeft een split chassis. Nu vond ik gelukkig een mooi beeldverhaal,m maar oef, wat een gedoe. Zal kijken of ik die uitdaging aan durf. Maar hij is wel mooi, dus de moeite waard.

De Pannier van Bachmann vraagt een kleine decoderen zal dan best mooi rijden, zij het uiteraard met een beperkte last.

Dan een Hornby Stanier 4MT. Te grote decoder geplaatst zonder kap: rijdt prachtig. Mooie loc. Ik heb iets met tenderlocs. Weet niet waarom. Is meer een huisje op rails en dat vind ik zo leuk aan treinen.

OK. Er is dus nog stoomhoop...

Eerst nog eens wat kleine decoders scoren en wat 21-pins, want meerdere locs zijn zo modern. Had wel een verloop printje, maar dan nog eens een 8-pins stekker er in past meestal niet onder de diverse locdaken.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9501 Gepost op: 01 June 2016, 22:48:28 »
Ik heb in een aantal split-framed loks decoders ingebouwd, waaronder in een V2.
Ik soldeer eerst altijd 2 draadjes aan de motor met krimpkousjes om de motortags en vijl dan uitgangen voor de draadjes in het chassis.
Let daarbij wel goed op dat je vijlsel niet bij de motor etc. kan komen.

Daarna zet ik het chassis weer in elkaar en soldeer de draadjes van de decoder aan de 2 van de motor, ook met krimpkousjes erom.
De andere 2 draadjes maak ik aan het chassis vast. Ik doe dat altijd bij de schroeven waarmee de 2 delen aan elkaar zitten en vijl dan een soort toegangsgleufje zodat het kabeltje niet kniekt. Ik maak een soort oogje aan het kabeltje zodat hij goed om de schroef heen past. Ik heb ook gezien dat men een printplaat tussen de beide chassishelften klemde en de draadjes daaraan vastsoldeerde.

Je moet wel goed van tevoren kijken of er plek is voor je decoder, want vaak is er weinig ruimte. Ik heb er TCS decoders voor gebruikt, de MC2 en de M1. De M1 voor als het heel erg krap werd.
In de V2 was nog wel plek, maar bijv. in de J72 moest ik een stuk van het chassis wegvijlen of - slijpen om ruimte voor de decoder te maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2016, 21:17:26 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #9502 Gepost op: 01 June 2016, 23:09:08 »
@Paul,

Net toevallig vanavond heeft mijn EMV clubgenoot Marcel een micro Uhlenbrock Multiprotokoll Lokdecoder 73400 in onze tweede Terrier geplaatst.
Deze kleine decoder past zelfs boven op het motortje.

De loc blijkt nog wat onrustig te lopen.
Dat was ook bij de eerste Terrier het geval.
De loc moet dus goed schoongemaakt worden en gesmeerd.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 01 June 2016, 23:20:44 door Hans van de Burgt »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9503 Gepost op: 02 June 2016, 19:27:26 »
Terriers zijn nu eenmaal een ietwat onrustig ras.
Misschien moet je maar eens een Dukedog proberen.  ;D

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9504 Gepost op: 02 June 2016, 19:29:11 »
Even wat anders. Gisteren (dinsdag) was er een uitzending van Rail Away over de spoorwegen op Isle of Man. Voor de liefhebbers nog terug te zien via uitzending gemist

Toevallig samen met de St00mgirl gezien en wie weet gaan we er een keer met vakantie heen.  ::)
Lijkt me niet verkeerd.

Leen.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #9505 Gepost op: 02 June 2016, 21:41:59 »
Ik ben er een paar jaar geleden geweest. We hebben het gecombineerd met wat Beatlemania in Liverpool en dan met de boot over. Helaas was het slecht weer op de dag dat we met de Electric Tramway mee gingen. Daardoor maar weinig van de kustlijn gezien :(. Verder wel erg naar mijn zin gehad. Hieronder een plaatje van de dag dat we aankwamen (toen de zon nog wel scheen).

Groeten,
Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9506 Gepost op: 02 June 2016, 21:44:55 »
Ja, dat ziet er heel aantrekkelijk uit.  (y)

Leen.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #9507 Gepost op: 02 June 2016, 23:17:35 »
Heb de Flying Scotsman opgelost. Stukje plastic onder het loopwiel geplaatst waardoor het nu eigenlijk boven de rails zweeft. Iets de dik. Verander ik nog wel eens. Maar hij rijdt nu probleemloos door alle bochten en wissels. Tada!

Je bedoelt ontsporen voorkomen door de loopas te 'ontsporen'?
Da's wel een heel rigoureuze oplossing  ;D

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9508 Gepost op: 03 June 2016, 09:41:58 »
De achterste loopas is flensloos en het is de bedoeling dat de wielen op de rails lopen.
Vaak hangen de wielen net iets boven de rails en dan staan ze stil.
Deze hingen waarschijnlijk iets te laag, waardoor ontsporingen ontstonden als ze in een bocht tegen de zijkant van een rail aanstootten.

De wielen kunnen door gewone met flenzen worden vervangen, maar dan past het niet meer op een kleine boogstraal.

Leen.

Paul Delcour

• Offline Offline
    • Attic Junction
« Reactie #9509 Gepost op: 03 June 2016, 09:42:12 »
Maar het werkt!

Ik staar weer zeer vertwijfeld naar de stoomlocs. Heb de Stanier zenderlocs van een decoder voorzien. Rijdt behoorlijk mooi, maar het blijft echt een idioot gezicht als het voorste loopstel dramatisch uitwijkt bij een wissel of ene bocht. Je ziet het ook vrij abrupt gebeuren bij verandering van straal en dat is dan vooral bij meerdere gebogen wissels na elkaar. Echt geen gezicht. OK, dit is enkel maar het schaduwstation, maar de bovenaan zal vergelijkbare wisselstraten hebben en hoe blij word ik als ik steeds weer dat uitwijkende loopstel moet aan zien. Oef!
Nee, dan bv. een Deltic die echt over de rails glijdt. Machtig en prachtig!

Ik wacht tot na de vakantie in Engeland waar we hopelijk wat stoom zullen beleven en kijk dan wat ik er van vind bij thuiskomst.

Maakte een Freudiaanse typefout: stom i.p.v. stoom. Wat zegt me dat?!