Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3165051 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #5790 Gepost op: 29 November 2014, 10:33:47 »
@Leen,

Om op jouw vraag terug te komen of de Arduino toepassing betrouwbaar is, dit blijkt een van de meest populaire schakelsystemen te zijn.
Wereldwijd wordt deze toegepast voor het aansturen van van alles en nog wat.

Wil je er meer van weten, lees o.a.:
- Arduino as a combined DCC servo- and function decoder (software included)
- Arduino DCC servo decoder tuning and software configuration
- Arduino used as an S88 occupancy detector board (software included)
- Using an IR sensor for train detection > Arduino S88 > ECoS
- Train detection with a reed switch and a magnet

foto: RudyB

Ik heb samen met Ruud een succesvolle proef gedaan waarbij de servo's bediend werden met Railmaster op mijn laptop.
Zie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/18975948/Films/RM-Arduino.MOV

Onderdelen bestellen?
Zoals eerder opgemerkt in China. En sommige warehouses daar rekenen geen verzendkosten.
Zo kost een setje van 10 servomotoren bij DX vandaag 19,10 euro
Zie: http://www.dx.com/p/sg90-universal-9g-servo-motors-w-accessories-for-r-c-robot-helicopter-blue-yellow-10-pcs-337848#.VHmRpNYSR7s
Ook alle andere onderdelen zijn daar (spotgoedkoop) te vinden.

Wel zo handig, want het aantal servootjes dat we nodig hebben, loopt al heel snel op.
Voor Beltring & Branbridges alleen al: Wissel (1x), overweg (4x), sein (1x) en dan nog een voor het schakelen van de lampjes.

Grzz, Hans

FransS

• Offline Offline
« Reactie #5791 Gepost op: 29 November 2014, 12:07:48 »
Leen,

Lees op de site van Leon v Perlo  http://www.vpeb.nl/ondersteuning/documenten-oc32/   even de handleiding.
Dan merk je dat de RS232 een bus is voor de communicatie naar het Dinamosysteem. Er zit ook een DCC bus op de print voor het geval je digitaal rijdt en hem
hebt aan gesloten op de PC. Op de print zit een 37 polige sub D connector met aansluitingen voor diverse componenten (o.a. servo' s) en voeding van die artikelen.
Nogmaals, ik zit niet deze artikelen te promoten maar wil zeggen; je behoeft niet altijd de grens over te gaan om voor een redelijke prijs een goed systeem te hebben.
Frans
Op de klei rijden ook treinen

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5792 Gepost op: 29 November 2014, 13:33:40 »
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, Frans.
Neef Derailed is pas bij Picommit geweest en was daar best wel enthousiast over. We moeten in Houten nog maar eens gaan kijken, zeker naar het OC32 bord.

Ik heb aardig wat SEEP pointmotors liggen en tijdens Eurospoor heb ik die gebruikt om 4 wissels aan te sturen dmv. deze decoder van DCC Concepts:
http://www.ehattons.com/60672/DCC_Concepts_DCD_ADS2_Solenoid_accessory_decoder_2_way_/StockDetail.aspx

Ik vind de Seeps PM4 prima werken, maar ze zijn wel een beetje lastig correct te positioneren. De decoder heeft een CDU en iedere keer hoorde je een knal en dan wist je dat je wissel goed geschakeld was.  (y) Dat geeft wel een prettig gevoel, ook al is het niet erg natuurgetrouw.

Alleen heb ik zelf een stel wissels in elkaar gesoldeerd en die kun je beter niet op die manier schakelen, want met zo'n klap schakel je zeker een keer de soldering bij de switch blade kapot. Ik heb al een keer een paar Hoffman motoren, en ook die van Conrad, gekocht, maar hiervoor zou een servo zeker een mooie goedkope oplossing kunnen zijn. Ik heb 2 Uhlenbrock decoders voor 8 wissels liggen, en dit ook uitgeprobeerd, maar bij elkaar moeten er een stuk of 32 wissels geschakeld gaan worden in het opstelspoor en daarom zoek ik nog steeds naar een goede oplossing.

Ik heb zojuist nog wat rondgekeken bij de Arduino en dat is misschien ook wel wat. Alleen is het geen plug&play, dus moet je dan wel bereid zijn om even flink achter de PC te zitten om e.e.a. uit te vogelen en ik weet niet of ik dat wel wil. Even goed zou je het voor een paar euro best kunnen proberen.Zo'n bordje kost bij Alie $7,24, zag ik zojuist, dus dat is het proberen eigenlijk ook wel weer waard.

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #5793 Gepost op: 29 November 2014, 17:06:48 »
Ik wil sowieso een "Plug and play" systeem... Servo's moet je altijd inregelen maar dat is te doen..

Om een tijd achter de PC te zitten om alles te programmeren zie ik niet zo zitten... Bij mij wordt de bediening sowieso analoog... Ben niet zo'n treindienstleider achter een laptop...  ;)

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5794 Gepost op: 29 November 2014, 23:27:23 »
Ik vind dit eigenlijk wel leuk:
Frans zegt hierboven:
Citaat
Lees op de site van Leon v Perlo  http://www.vpeb.nl/ondersteuning/documenten-oc32/   even de handleiding.

"Even", zegt Frans, maar de handleiding is er wel een van 68 pagina's  ;D, maar goed, ik heb hem doorgenomen.

Het is zeker heel interessant, alleen denk ik, evenals bij de Arduino, dat je best veel met de PC bezig bent en een eindje op weg gaat om een halve elektronicus te worden, wat trouwens een heel leuk aspect kan zijn van deze hobby. Overigens, als je het uitsluitend bij het besturen van je servo's houdt, dan valt dit waarschijnlijk wel mee. Je leert dan gewoon een kunstje, en dat kun je eindeloos herhalen. Alleen maak je dan geen gebruik van alle mogelijkheden van de OC32.

Ik begrijp dat de OC32 niet 100% rondom foolproof beveiligd is - er zijn mogelijkheden om bij onjuist gebruik, niet goed opletten etc. schade aan te richten - en dat ik nog een DS32 van E23,00 nodig heb om mijn draadjes niet rechtstreeks aan de OC32 te hoeven solderen. De weerstandsbankjes à raison van E 1,50 per stuk die je nodig hebt om je servo's aan te sturen zitten er volgens mij ook niet bij.
De OC32 kan gevoed worden vanuit je DCC-systeem, maar ook m.b.v. een aparte voeding. Je kan een voeding van >7V gebruiken op de PWR ingang, dan is er in het geval van servobesturing sprake van ongewenste warmteontwikkeling, maar je kan in plaats daarvan via een andere ingang een 5V voeding gebruiken, dan heb je geen warmteontwikkeling, maar die voeding mag niet boven de 5,5V uitkomen. Ik vind dat altijd een beetje lastig, want een voeding geeft onbelast altijd een hogere spanning af dan belast, dus hoe ga je er bij zo'n kleine marge dan mee om? De servo's moeten trouwens nog wel via een aparte voeding gevoed worden.

Ik weet niet of het is wat ik zoek - redelijke prijs, heel veel mogelijkheden, maar mogelijk ook een "steep learning curve" en vooral: wat als hij het een keer niet doet? - maar ben nog steeds van plan om in Houten langs te komen bijv. om te kijken hoe er in de praktijk mee omgegaan wordt.
Ik zag trouwens dat de Uhlenbrock decoder zonder puntstukschakeling E 24,50 kost voor 4 servo's.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2014, 12:58:53 door St00mboy »

FransS

• Offline Offline
« Reactie #5795 Gepost op: 30 November 2014, 13:07:10 »
Helemaal mee eens Leen.
Je moet de handleiding goed bestuderen en " even"  is inderdaad wat kort door de bocht. Maar de mogelijkheden zijn divers.
Ik denk niet dat we dit draadje moeten gebruiken om de mogelijkheden en onmogelijkheden uit te pluizen.
De OC32 is een leuke oplossing waar je veel mee kunt doen. Armseinen die na deinen even als spoorbomen maar ook lichtseinen, knipperende overweg beveiliging en nog meer.
Voor sommige bewerkingen moeten keuzes worden gemaakt door het plaatsen sink en- of sourcedrivers en ik betrap me er nu op dat ik de tweede zin in dit stukje ga overtreden.
Mijn grootvader zei altijd: Bestudeer alles goed en behoud het goede" .

Frans  ;)

n.b. die DS32 heb je niet nodig als je er een sub-D male connector in prikt en dan aan de achterkant de draadjes aan soldeert. Een stabiele voeding is een voorwaarde.
Op de klei rijden ook treinen

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #5796 Gepost op: 30 November 2014, 15:02:27 »
Als ik het goed begrijp zou je de OC32 kunnen gebruiken icm de goedkope Chinese servootjes.

Grzz, Hans

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #5797 Gepost op: 30 November 2014, 15:07:25 »
Persoonlijk besteed ik mijn schaarse vrije tijd liever aan het in elkaar knutselen van rollend materieel dan klooien met electronika.   
Daarom denk ik er zelf over om die paar wissels die ik voor mijn eerste proefbaantje nodig heb te gaan bedienen met de ESU Switchpilot Servo http://www.esu.eu/en/products/former-products/switchpilot-servo/ in combinatie met een Switchpilot Extention http://www.esu.eu/en/products/switchpilot/switchpilot-extension/voor de polarisatie. Met wat zoeken kun je deze twee samen voor rond de € 55,- aanschaffen. Dat komt inclusief een servo neer op ongeveer € 15,- per wissel. Lijkt me alleszins redelijk voor een beproefd Plus and Play systeem, waarbij je de wissel ook nog eens zowel digitaal als analoog kunt bedienen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #5798 Gepost op: 30 November 2014, 15:19:57 »
Let wel, alleen servos van Esu gebruiken i.c.m deze decoder.
Dit zit hem in de ingebouwde electronica in de Esu servo.
Een Esu servo werkt ook niet op een oc32 of digikeijs systeem
zover ik weet.

Voordeel van het systeem, het werkt makkelijk en is ook zonder
centrale in te regelen middels de knoppen op de decoder

Daarnaast kan je op de decoder ook puls-schakelaars aansluiten
om zo handmatig de servos te bedienen.
Dit systeem gebruik ik i.c.m mijn seinen op Scones Please.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #5799 Gepost op: 30 November 2014, 15:37:46 »
@Robbert Jan,

Ik had begrepen dat je ook rustig andere servo's kunt gebruiken met de ESU SwitchPilot Servo?
Heb je ervaringen op dat gebied?

Rob

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #5800 Gepost op: 30 November 2014, 15:44:24 »
Zag vandaag toevallig bij de Appie een tijdschrift liggen over de Raspberry Pi microcomputer.
Net als bij de Arduino blijkt er behoorlijk mee geexperimenteerd te worden icm DCC.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen kijk op modelspoor; er is gelukkig plaats voor alle 'kleuren van de tegenboog'.

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 30 November 2014, 20:08:45 door Hans van de Burgt »

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #5801 Gepost op: 30 November 2014, 19:56:57 »
@ Rob,

Je hebt gelijk, ik heb het nagezocht op de website van ESU, je kan er gewoon servo's van andere fabrikanten aan hangen.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #5802 Gepost op: 30 November 2014, 21:00:15 »
@Robbert Jan,
Dat is mooi, want dat maakt dit alternatief voor analoge/digitale besturing wel erg aantrekkelijk. Dank voor het nazoeken.

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5803 Gepost op: 30 November 2014, 21:41:02 »
Misschien een domme vraag hoor, maar is de ESU switchpilot dan beter dan de Uhlenbrock 67810 en zo ja, waarom?:
https://www.youtube.com/watch?v=m7bjlSmj1jk

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2014, 21:45:38 door St00mboy »

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #5804 Gepost op: 30 November 2014, 22:20:54 »
Gisteren terug een leuk dagretourtje Thanet Isle gemaakt:

Te Broadstairs was er de Broadstairs Railway Exhibition. En Op amper 2km was er stockverkoop van Hornby in het nabijgelegen Hornby visit centre. Een pak producten van Hornby-Airfix-Selectrix werden aan -50% tot -70% aangeboden.

Plaatjes van de beurs:
https://picasaweb.google.com/celtjan/BroadstairsModelrailwayExhibitiion2014#

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal