Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3164960 keer)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4125 Gepost op: 25 November 2013, 19:32:56 »
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4126 Gepost op: 25 November 2013, 19:42:11 »
Fraaie foto's mannen! (y)
Weer wat gemist. Misschien dat ik in het voorjaar (Ally Pally) weer een kans ga wagen om die kant op te gaan. Het moet er toch maar eens van komen!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4127 Gepost op: 25 November 2013, 19:58:00 »
Als ik het zo zie heb ik dus wel weer veel gemist   :(  Helaas  ging het echt niet lukken om te gaan....

in 2014 maar naar Doncaster of London.....

Groeten,

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4128 Gepost op: 25 November 2013, 20:04:40 »
Ach, er is altijd een volgende keer  ;D. Dit was tenslotte ook mijn eerste uitje naar één van de grote linksrijdende snoepwinkels, smaakt duidelijk naar meer.

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4129 Gepost op: 25 November 2013, 21:18:30 »
Mannen,

Mooie plaatjes van afgelopen weekend! Volgend jaar wil ik zeker de oversteek wagen naar één of meerdere shows. Wat dat betreft hebben jullie foto's genoeg leuks laten zien. :)

Kunnen jullie trouwens wat advies geven? Ik wil een dezer dagen wat railmateriaal bestellen bij Hattons. Het gaat om wat rechte railstukken en twee (of vier) wissels. Bij Hattons heb ik de keuze uit Peco Setrack code 100 en Streamline code 100 en 75. Code 75 valt wat mij betreft af, omdat ik waarschijnlijk wat oud materieel wil kunnen gebruiken dat nog oude hoge flenzen heeft. Code 100 lijkt dan een voor de hand liggende keuze.

Helaas heb ik nog nooit met flexrail gewerkt, dus heb ik behoorlijk wat koudwatervrees om met Streamline code 100 te beginnen. Ook het fröbelen met dwarsliggers bij wissels staat me niet zo aan. Setrack lijkt dan een aardig alternatief, omdat dit systeem werkt met vaste railstukken. Helaas hebben de wissels van dit systeem een radius uit het stenen tijdperk en zijn het Insulfrogs, wat mij niet echt kan bekoren. Kortom: op elk systeem valt wel wat aan te merken. Echter: in hoeverre zijn Streamline code 100 en Setrack code 100 overtuigend voor een baantje in 00? Hoe zit dat met bijvoorbeeld de afstand van dwarsliggers? Ik heb thuis ook nog wel wat Piko A-rails, maar die zijn h0 zodat de dwarsliggers mij wat te klein lijken voor 00.

Misschien zie ik teveel beren op de weg bij het gebruik van Streamline, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen of ideeën. Ik wil proberen een beetje een afgewogen keuze te maken voor ik ga bestellen. Alvast dank!

Groeten, Geoffrey

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4130 Gepost op: 25 November 2013, 21:25:52 »
Ik ga juist wel voor code 75, en dan zet ik er andere wielstellen in.
Voor die prijs hoef je het niet te laten Geoffrey...
Heb je overgens de rail met stalen biels al gezien? Mooi spul
Mvh Steef

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4131 Gepost op: 25 November 2013, 21:34:29 »
Ik heb voor de BNLS-module wat lengte's Streamline coee 100 in huis en ook daar vind ik de dwarsliggerafstand aan de krappe kant. Voor Broad Street denk ik erover om dat aan te passen. De algehele uitstraling van code 100 vind ik toch wat grof. Ik zou het op een baan van mezelf, als u begrijpt wat ik bedoel, niet zo snel toepassen.
Voor wat betreft het gebruik van flex; ik wil niet anders meer. Toen ik jĂ¡Ă¡Ă¡ren geleden min of meer toevallig een stuk aanschafte was ik om. Strakker te leggen dan vaste stukken, veel minder lasjes, rijdt mooier en natuurlijk alle vrijheid in de layout. Met name dat laatste vond ik belangrijk. Je bent daardoor veel minder geneigd om in vaste (krappe!) boogstralen te denken en dat geeft veel ruimte voor creativiteit en realiteit.
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4132 Gepost op: 25 November 2013, 21:50:10 »
@Geoffrey
Probeer eerst eens op een stukje code 75 of je hoge flenzenspul er niet op rijdt. Ik weet niet hoe hoog je flenzen zijn, maar het zou kunnen werken.  Als het er niet teveel zijn kun je natuurlijk ook overwegen om je flenzen iets af te vijlen. Er zijn ook overgangsstukken van code 75 naar code 100, dus je kunt ook beide gebruiken.

De bielzen kun je op een betere afstand zetten bijv. op de manier zoals ik het op blz. 1 van dit topic heb gedaan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2013, 22:12:58 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4133 Gepost op: 25 November 2013, 22:00:14 »
Geoffrey...code 75...gewoon doen, echt mooier, niet zo grof. (y)
En zeker als flex, ideaal. En met zo'n speciaal kniptangetje eenvoudig op de juiste lengte te brengen. Ik zweer er al 20 jaar bij.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4134 Gepost op: 25 November 2013, 22:25:31 »
@ Steef: voor rijtuigen gaat dat nog wel simpel, bij locs vereist dat vaak wat meer werk. Hoewel ik inmiddels ook wel heb uitgevonden dat Ultrascale voor veel oudere modellen wel wielen met korte flenzen in het assortiment heeft. OK, code 75 hoef ik dus niet bij voorbaat af te schrijven.  ;)

@ Marc: voor m'n projectje heb ik eigenlijk alleen rechte stukken voorzien. Vandaar ook het idee voor Setrack (lekker makkelijk!), alleen vind ik die wissels niet meer van deze tijd. Aan de andere kant: flexrail reduceert het aantal raillasjes en op een layout zonder bochten is het relatief eenvoudig flexrail leggen. Hoewel... heb wel twee linkerhanden, hè? ;)

@ Leen: Goed punt. Het gaat voornamelijk om wat oude class 47's en 50's van Lima. Misschien moet ik die locs gewoon eens onder handen nemen met nieuwe wielstellen (of een ViTrains chassis in het geval van de 47). Zoals hierboven gemeld, misschien toch maar code 75 een kans geven.

@ Thijs: hm, zoveel jubelende commentaren over code 75 trekken me wel over de streep, hoor.  ;D

Ik durf bijna geen code 100 meer te bestellen na jullie feedback, waarvoor dank! Nogmaals, de koudwatervrees blijft, maar die raak je volgens mij alleen maar kwijt door in het diepe te springen. Eerste keer fietsen zonder zijwieltjes is ook eng. Ben wel benieuwd hoe Hattons die flexrail gaat verzenden. Alternatief is de Wapstad in Rijswijk als dichtstbijzijnde locotoko, maar die vind ik behoorlijk prijzig met z'n materialen. Bovendien heb ik toch nog wat Britse frutsels nodig, dus dan kan dat meteen in één zending mee.

Bedankt zo ver, mannen!

Groeten, Geoffrey

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4135 Gepost op: 25 November 2013, 22:36:37 »
Gewoon aan de slag gaan Geoffrey, zo zijn we allemaal ooit eens begonnen.
Verzenden en verpakken kunnen ze bij Ehattons als de beste is mijn ervaring. Flexen van Peco zijn ook weer niet zo exptisch dat ze bijna nergens verkrijgbaar zijn.
Oh ja, nog een voordeel van flex; lekker goedkoop.
No dress rehearsel, this is our life.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4136 Gepost op: 25 November 2013, 22:52:04 »
Oh nee, een stukje flex is niets exotisch. En kost zoiets om de hoek een eurootje meer, dan is dat ook geen ramp.

Wissels zijn een ander verhaal: Bij Hattons kosten wissels van Peco tegen de 10 pond (nog geen 12 euro), hier in NL al snel over de 16 euro. Bij twee wissels is 'Liverpool' voor mij goedkoper, verzending met wat klein grut kost maar 2 pond. Jaja, in tijden van crisis en sinterkerstkadootjes is alle besparing geoorloofd...  ;)

Groeten, Geoffrey


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4137 Gepost op: 25 November 2013, 22:55:33 »
Tracksettas kunnen je helpen om de flex rails mooi mee te leggen:
http://www.ehattons.com/stocklist/results.aspx?searchfield=tracksetta

Code 75 buigt ook weer soepeler dan de code 100, en de code 100 van Peco is al zo soepel.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4138 Gepost op: 25 November 2013, 23:00:52 »
Rijtuigen en karretjes heb je nooit genoeg.  ;)

Gisteren op Warley nog twee Hornby Thompson suburban LNER coaches gekocht:




De achterkant met ramen van de brake van:


en de detaillering van dichtbij:


Het zijn rijtuigen van na WWII, eigenlijk niet mijn favoriete tijdperk, maar ik vind ze gewoon erg mooi.  (y)

Ook van na WWII zijn deze rijtuigen:




Het zijn twee ex-GWR Hawksworth rijtuigen in de vroege BR-uitvoering van de Western Region. Hornby heeft ze ook nog in de GWR-uitvoering uitgebracht, maar de vraag is of er veel in die uitvoering hebben rondgereden. Momenteel zie je deze rijtuigen nogal eens voor weinig aangeboden worden. Deze kostten 21 pond.
Een vroege BR-trein in deze uitvoering met een Castle of een Manor of zo ervoor ziet er helemaal niet lelijk uit.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2013, 23:21:12 door St00mboy »

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4139 Gepost op: 26 November 2013, 00:45:26 »
Mooie aanwinsten, Leen (y)
Vooral die teak? Houten rijtuigen zijn schitterend. Nu nog een mooie Scotsman ervoor, heb je vast wel liggen ;D

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.