Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2864924 keer)

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3675 Gepost op: 05 september 2013, 22:05:32 »
Hevig geรฏnspireerd door onze gezellige bijeenkomst afgelopen zaterdag gisteravond de stoute schoenen aangetrokken en mijn chassis kit voor mijn J72 tevoorschijn gehaald. Maar nadat ik daar een half uur naar had zitten staren, durfde ik het toch niet aan om er verder mee te gaan. Ik realiseerde me dat ik onvoldoende kennis en vooral vaardigheden heb om dit soort zaken geheel zelfstandig aan te pakken. Gelukkig herinnerde ik me dat ik enige tijd geleden een paar messing kitjes van wagons bij Lochgorm kits had besteld nadat ik op het RM web had gelezen dat dit goede introductie kits zijn voor diegenen die met messing willen starten. De kits zelf bestaan uit een messing sheet, je moet zelf wielen en buffers toevoegen.



Er zit een hele uitgebreide instructies bij plus een kleurenkopie van twee artikelen uit de Railway Modeller van enige jaren gelden waarin de bouw van de kit wordt beschreven. Zoals je misschien kunt zien bestaat de body van de wagon uit รฉรฉn deel van 4 wanden en de bodem. Dat bleek nog niet mee te vallen om dat recht te buigen. Sterker nog, het viel sowieso niet mee om iets goed te buigen in een Hold and Fold als je dat nog nooit (nou ja, heel erg weinig) hebt gedaan. Dus weer een stapje terug en eerst maar eens met een strookje messing dat ik ooit speciaal voor dit doel had mee besteld bij MainlyTrains, oefenen om rechte vouwen van 90 graden te maken met de Hold and Fold. Maar uiteindelijk lukte het aardig.



Gelukkig was ik wel zo verstandig om voor het vouwen al de aangegeven klinknagels (?) aan te brengen door deze van de achterzijde in te drukken.





Al met al viel het me niet mee. Toen ik de body min of meer recht recht had gevouwen en er enig model in lijkt te komen, bleek ik al twee en een half uur bezig te zijn ! Niet zo veel gedaan, wel veel geleerd en een welbestede avond. Wordt vervolg, hopelijk dit weekend al.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3676 Gepost op: 05 september 2013, 23:10:46 »
Mooie kit, Rob.  (y)
Het is er zo te zien eentje van Alistair Wright:
http://rmweb.co.uk/forum/viewtopic.php?f=8&t=9834

2,5 uur, gezelligheid kent geen tijd.  ;)
Ben benieuwd naar het vervolg.

Leen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3677 Gepost op: 06 september 2013, 10:57:21 »
Mooie indruk van 60 jaar dezefde verbinding. Wel een irritant muziekje eronder, en het is lastig om de drie beelden tegelijkertijd te zien en te vergelijken. Maar na 6x kijken heb je dat wel onder de knie, zou ik denken  ;) In een kleiner scherm gaat het makkelijker, vond ik.
http://www.youtube.com/watch?v=tGTwSNPqAqs#t=141
Gevonden via de NRC

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 06 september 2013, 10:59:40 door tothebeach. Reden: extra link toegevoegd »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3678 Gepost op: 06 september 2013, 13:17:32 »
Bedankt voor het plaatsen, Michel.  (y)

Leen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3679 Gepost op: 06 september 2013, 13:28:34 »
Graag gedaan. Ik vind dit een leuk en actief draadje. Ik heb alleen weinig met de Britse spoorwegen. Hoe raar ook, want sommige modellen die hierin langskomen zijn wel mooi. En Rae Bridge van Ted Polet heeft mij van af het begin geรฏnspireerd. Ik was blij om een aantal jaren geleden, op Rail, dit baantje eens te zien. Mooi spul en leuke bouw.  Misschien ben ik te weinig in Groot Brittaniรซ geweest.. Wie weet, ooit  ;)

Groet,
Michel

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3680 Gepost op: 06 september 2013, 18:09:18 »
Pas maar op - als je er eenmaal geweest ben kan de verslaving al toeslaan.

Een verslaafde.

 ;D ;D

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3681 Gepost op: 07 september 2013, 16:08:08 »
OK,
Mijn BR 8F geweathered met de nieuwe Humbrol weathering powders.
Het is wel een kunstje dat je onder de knie moet krijgen. Het is iets minder makkelijk dan de beschrijvingen en de Humbrol filmpjes doen geloven.
Zo lijkt het alsof het poeder heel gemakkelijk aan de kunstof van de loc blijft "kleven". Dat is dus niet zo. Na wat uitproberen kwam ik er achter dat je de lok het beste eerst een coating van Humbrol Acrylic Matt kunt geven uit de spuitbus (heel lichtjes is genoeg). De poeders hechten dan stukken beter. Daarnaast moet je de poeders fixeren met de zelfde spuitbus. Truc daarbij is dat je van grote afstand heel kort en heel licht spuit. Zodra de poeders echt nat worden verdwijnt het effect en kun je opnieuw beginnen. Maar.... nadat ik eerst getest had op een non-runner, nu dan toch het echte werk gedaan en ik ben niet ontevreden. Onder dit felle kunstlicht is het heel erg opvallend, maar gewoon onder de normale lampen op de baan ziet het er goed uit.
Hieronder het resultaat.



Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3682 Gepost op: 07 september 2013, 21:37:53 »
Je bent weer goed bezig, Ed, dat ziet er zo op de foto weer heel goed uit.  (y)
Kun je later de poeders weer verwijderen als je dat wilt of heb je ze permanent gemaakt met blanke lak?

Leen.



St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3683 Gepost op: 07 september 2013, 22:53:34 »
Alweer een tijdje geleden heb ik bij Cottage Railways een Flying Scotsman opgehaald en ook een EWS Class 67 voor onze gewaardeerde Class 37 van deze parochie. Beide loks - nee ik bedoel hier niet Class 37  ;D - hadden defecten, dat staat o.a. elders in dit topic. Twee weken geleden kwam Class 37 langs om zijn Class 67 op te halen. We hebben er toen een gezellig middagje van gemaakt, en gelijk gekeken wat er met de lok aan de hand was.

Het instructieblad ontbrak, dus om hem open te maken zonder de boel te slopen keken we eerst op Rmweb en zochten uiteindelijk  het instructieblad op op de web site van Hornby. Op beide web sites stond dat de body met clips vastzat, maar na een half uur of meer kwamen we erachter dat dit niet zo was. Er zaten gewoon 4 schroeven aan de onderkant om hem los te krijgen.
Na inspectie bleek dat er een nokje van een bogie afgebroken was en er was ook een buffer afgebroken. Class 37 besloot om de onderdelen direct te bestellen en ik vroeg hem om gelijk een paar stoomdeflectors voor mijn Bulleid Pacific mee te bestellen. Toen hij naar huis ging nam hij de Class 67 mee voor verdere klinische behandeling.

Begin deze week kreeg ik te horen dat de stoomdeflectors, samen met de Class 67-onderdelen, gearriveerd waren en donderdag ben ik op de fiets naar Class 37 gegaan om ze op te halen. Het was een mooie dag en ik moest toch nog wat kilometers maken. Ik heb zijn mooie nieuwe huis bewonderd en kreeg een "rondleiding door het bedrijf". Nou, ruimte zat voor een mooie baan hoor!  (y)

Onder de Class 67 had Class 37 inmiddels de nieuwe bogies gezet, maar hij vroeg zich af hoe hij de buffer er netjes op kon krijgen en moest nog een soldeerbout kopen om de draadjes weer vast te solderen. Dus kort en goed, voor ik weer wegging stelde ik voor om de lok maar weer mee te nemen om te kijken of ik het buffertje erop kon krijgen. En zo kwam na 65 km fietsen de Class 67 weer hier terecht.

Vrijdag gelijk aan de slag. Voor het buffertje moest een gaatje van 23mm geboord worden. Na 22mm geboord te hebben paste de nieuwe buffer er strak in. Ik heb hem met wat cyano vastgezet:


Toen hij opgedroogd was, bleek hij nogal stroef te veren. Ik had het gat misschien toch beter tot 23mm kunnen ruimen, maar hij paste ook zo mooi. :-[
Ik heb er een klein drupje olie opgedaan in de hoop dat hij nu wat makkelijker veert.

Op deze website staan foto's van de dit type Class 67 en ook van het chassis:
http://s374444733.websitehome.co.uk/class-67new/index.htm
Daarop kon ik zien hoe de bedrading ongeveer precies zat. De contactstripjes met de bruine en de witte draad zaten aan een kant los en die moesten weer origineel, dus niet omgedraaid, op het chassis gelijmd worden om contact met de cabine te maken t.b.v. de verlichting.

Na de klemmetjes weer vastgeplakt en de draadjes aan de beide bogies vastgesoldeerd te hebben had ik dit voor me staan:




Proefrijden en ja hoor, hij reed weer. Kap erop om te kijken of de lampen het allemaal doen. Nou, dat viel tegen, een paar deden het maar.
De verlichting wordt met het chassis verbonden door veercontactjes. Je ziet er links 4 zitten en rechts onderaan op het schot  zie je er nog twee:


Die maken contact met de 6 stripjes op het chassis:


Ik vraag me af waarom gerenommeerde fabrikanten voor essentiรซle functies dit soort veercontactjes op ontoegankelijke plaatsen maken met oxyderende materialen als nikkelzilver of messing.  ??? >:( Neem dan ten minste gewoon goud.  ;D Dit doet me denken aan de Fleischmann Plan V waar het voedingstransport ook met veercontacten plaatsheeft. Om de zoveel tijd kun je weer gaan poetsen. Nou ja, ik heb de contacten met een 8B potlood bewerkt, in de hoop dat het grafiet goed contact waarborgt en bovendien oxydatie tegengaat:


Class 37 was vergeten om de 4 bevestigingssschroeven van de kap in de doos te doen, dus nu kan ik de verlichting maar ten dele testen. Aan de ene kant doet alles het:




en aan de andere kant alleen als ik er licht op druk. Ik ga ervan uit, dat ook daar alles werkt als de contactjes door de 4 ontbrekende schroeven op hun plaats gedrukt worden.

Hierbij nog wat foto's van de lok, ik heb ze nu eenmaal gemaakt:






Als je ervan houdt is het best een mooie lok.  ;D
Ik ben blij dat hij het weer doet - in gedachten zie ik blije gezichtjes - en kan nu met het serieuze werk beginnen. (y)
Het verhaal van de Flying Scot zit nog in de pijplijn, dat wordt een omnummeringsproject, iedere keer een stukje.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2013, 23:54:58 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3684 Gepost op: 07 september 2013, 22:58:30 »
Leen, je moet de poeders wel fixeren met een blanke lak. Ik heb daarvoor een spuitbus Humbrol Acrylic Matt gebruikt. Als je niet fixeert kun je de lok eigenlijk niet oppakken want dan zitten je vingers er onder en krijg je lelijke afdrukken op je lok. Ben zelf inderdaad ook wel happy met het resultaat. Ga alleen het wit bij de boiler wash out plugs nog wat aanzetten.
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3685 Gepost op: 07 september 2013, 23:02:54 »
Ed, blijft het poeder goed zitten als je met de blanke lak eroverheen spuit?

Leen.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3686 Gepost op: 07 september 2013, 23:06:54 »
Goed bezig Leen! Heb je trouwens die messing kit voor de Dynamometer car al binnen? Ik ben nog steeds aan het kijken of 3D printen een optie is. Heb inmiddels een bedrijfje gevonden die veel meer trein(onderdelen) maakt. Kijken of hij interesse heeft (Www.cwrailways.com). Toch wel een interessante ontwikkeling hoor, dat 3D printen.  ;)
Ed

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3687 Gepost op: 07 september 2013, 23:09:02 »
Leen,
Je moet heeeeeel voorzichtig, van een afstand van minstens 60 centimeter een beetje misten. Het mag niet nat worden, dan verdwijnt het effect. Ik heb meerdere "mistings" over elkaar heen gedaan en dat werkt goed.
Ed

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3688 Gepost op: 07 september 2013, 23:26:40 »
Hallo allemaal,

Ged 2 uurtjes geleden weer teruggekeerd van 3 weken  Engeland... Deze keer wat minder treintjes als normaal maar je moet je een beetje aan je reisgezelschap aanpassen... Ben kort in Ravenglass geweest en een leuk dagje B'oness gedaan (zie foto) ook bij de ELR geweest... Maar die reden direct achter de camping in Bury langs dus dat was makkelijk... En Class 45 (of 40) is trouwens een prima wekker!!! 

Ook Liverpool bezocht en dus ook even op zondag bij Hattons geweest.. Inderdaad een winkel waar je niet speciaal voor moet moet reizen maar wel leuk om een keer geweest te zijn en best een bezoek waard als je in de buurt bent... Maar maak een wensenlijstje van te voren.. De winkel is te klein om alles uit te stallen. Ik heb er voor weinig een Class 15 en 2 groene Mk 1's gescoord en nog wat andere dingen.. Ook de boekenkast moet weer wat groter.....

Meer foto's komen nog maar een wil ik jullie niet onthouden.



Groeten,

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3689 Gepost op: 07 september 2013, 23:32:29 »
Gisteren kwamen de Alan Gibson wielen binnen voor de trailing bogies van de Flying Scotsman en ook de Duchess.
De wielen van de Flying Scotsman moeten volgens het prototype  3' 8ยจ, ca. 14,8mm zijn, maar toen ik die er onlangs onder deed bleken die te klein te zijn en raakten niet constant de rails. Daarom heb ik nu wielen van 3' 11" laten komen.
Gisteravond heb ik ze gelijk chemisch zwart gemaakt en ze te drogen gezet. Vanmorgen heb ik er Electrofix op gedaan.
Vanavond heb ik de wielen vervangen door de nieuwe:


Sja, je ziet het amper, maar het past nu precies en het wiel raakt continu de rails zonder dat de aandrijfwielen opgetild worden.
Hier staat hij op een proefboogje van 60 cm:


Dat past zo te zien net, ik denk dat voor een kleinere boog de vijl ter hand genomen moet worden. Om zorgvuldig over de rijkwaliteiten door deze boog te kunnen oordelen, moet ik eerst nog mijn baan bouwen.  ;D

De tweede set wielen - ik heb er twee besteld - zal ik morgen onder een andere lok monteren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2013, 23:43:22 door St00mboy »