Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
DR4024 door San-Markos
Vandaag om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2860754 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12465 Gepost op: 29 november 2017, 23:20:00 »
Dat ziet er goed uit Rolph.
Ik heb maar gelijk een stel van die koppelingen besteld.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12466 Gepost op: 30 november 2017, 16:52:38 »


Is toch fraai!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)


Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12468 Gepost op: 30 november 2017, 19:11:31 »
Oh Thijs wat een mooierds zo samen! Nog even en ik val van mijn Southern geloof  ;)
Mvg, Bjorn.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12469 Gepost op: 30 november 2017, 19:58:46 »
Maar dit is ook wel heel erg mooi:
https://railsofsheffield.com/lner-dynamometer-car-version-2-lner-livery-as-it-ran-post-1946-as-no-902502-as-it-was-for-the-1948-british-railways-locomotive-exchange-trials-JJJA33462

Heb nog geen LNER verzameling, maar misschien zou ik er aan moeten beginnen...

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12470 Gepost op: 30 november 2017, 20:37:19 »
@Sierd Jan,

Daar past een loc voor die net zo kostbaar is als die C Class met gouden “knop”. ;D
Was dit rijtuig voor de gewone man of voor de royals?

Gr, Hans

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12471 Gepost op: 30 november 2017, 21:10:23 »
Hans,

Dat rijtuig was voor de gewone man die voor de spoorwegen werkte  ;). Volgens mijn een rijtuig om onder andere snelheden te meten. Vandaar de naam dynamometer car. Of ik heb een eerdere link met heeeeele mooie rijtuigen gemist...
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12472 Gepost op: 30 november 2017, 21:45:19 »
Nee hoor.
Daar zijn we nog steeds naar op zoek.
 De NER clerestory rijtuigen waren er ooit in kitvorm, maar nu niet meer.

Leen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 01 december 2017, 10:59:11 door St00mboy »

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12473 Gepost op: 01 december 2017, 07:59:19 »
Mooi span Thijs.

Die SE&CR locs zijn wel erg fraai,
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12474 Gepost op: 01 december 2017, 12:00:48 »


Is toch fraai!

Thijs

Er komt er nog eentje aan!!
Krijgen we dan weer zo' n mooie foto?

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12475 Gepost op: 02 december 2017, 13:49:12 »
Als iemand nog belangstelling heeft voor dat oogverblindende 'kleurenplaatje' voor een redelijke prijs; Olivia's heeft hem blijkbaar nog op voorraad; normale prijs daar £150 maar in het kader van advent krijgen vaste klanten 25% korting....

Gr Gerard

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12476 Gepost op: 02 december 2017, 17:38:51 »
Citaat
Krijgen we dan weer zo' n mooie foto?


Maar uiteraard! Ik denk ergens komend weekeind  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12477 Gepost op: 02 december 2017, 20:47:18 »
Olivia's biedt in hun advent mails ook dit jaar weer Beyer Garratts aan voor £190,00.
Elders gaan ze hard richting de £300,00.
Ik heb er vorig jaar een van hun gekocht.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 20:55:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12478 Gepost op: 02 december 2017, 22:34:26 »
Zoals sommige Litter Binners wellicht weten ben ik de afgelopen maanden druk geweest met het leggen van code 75 bullhead track op mijn nieuwe BMB-bakken.
Ik wil de komende tijd in een paar posts uiteen zetten waar ik allemaal mee te maken kreeg bij het leggen van het spoor met bullhead rail op mijn bakken.

Volgende keer verder met de lasjes en de Legacy track.

Vorige week Warley en dus nu pas weer verder met het vervolg (deel 3) van post # 12365....
Twee weken geleden heb ik al een indruk gegeven van de raillasjes die je voor bullhead kan gebruiken.
Hierbij laten we nog even het complete assortiment zien:


In het linker rijtje zie je van boven naar beneden 4 isolasjes:
De bovenste is de SL-11 Peco las voor code 100, die daaronder de SL-111 voor code 75 of 83, die daaronder is een Tillig lasje voor code 75 of 83 en de onderste is een bullhead-lasje van Exactoscale.

In het midden zie je op de foto links het fosforbrons bullhead raillasje van Legacy en rechts ernaast dat van Peco.
Die van de Legacy was krom en is weer rechtgebogen, dat is te zien. :-\

In het rechter rijtje zie je van boven naar beneden 3 metalen Peco lasjes:
De bovenste is de SL-10 voor code 100, de middelste de SL-110 voor code 75 en de onderste de SL-210 voor Z-spoor.
Met het kleine Z-spoor lasje kun je de bullhead rails mooi en niet al te opvallend aan elkaar krijgen, maar ook met het code 75 lasje kun je prima bullhead rails aan elkaar zetten en die heb ik op mijn bak gebruikt op plekken waar het niet direct in het gezicht ligt.
Bovendien heb ik zowel het Z-spoorlasje als het code 75 lasje gebruikt om schuiflasjes van te maken. Die met het Z-spoorlasje zitten in het midden van de bak.
 
Hier zie je dezelfde lasjes van de voorkant:


Op de linker drie bullhead lasjes is detail aanwezig van de bouten waarmee de echte lassen vastgebout zitten.
Verder valt het verschil in grootte op: de code 100 en code 75 lassen zijn reusachtig lomp in vergelijking met de bullhead lassen en de spoor Z-las.

De bullhead rails van Legacy komen elk netjes apart verpakt in een plastic zak met een keurige gebruiksaanwijzing:


De rails zijn gemaakt van roestvrij staal en het grote voordeel van minder rails schoonmaken heb ik met beide handen aangerepen. Maar het doorknippen en ook het solderen van droppers (draadjes) aan de rails kan natuurlijk wel problematisch zijn.
T.b.v. het doorknippen van de rails wordt in de gebruiksaanwijzing geadviseerd om tang DCT-XTC van DCC Concepts te kopen, een soort Xuron.
Deze tang bleek echter niet geschikt te zijn voor RVS en ik heb hem beschadigd teruggestuurd naar de leverancier. Ik heb sindsdien de rails doorgeslepen met een Proxxon met diamantschijfje. Dat ging als een speer.  (y)

Voor het solderen wordt geadviseerd gebruik te maken van zilverhoudende 179 graden soldeer en no-clean flux, ook van DCC Concepts. Op zich werkt dat volgens de manual goed, maar in het begin moest ik nog wel leren hoe het solderen precies in zijn werk ging en bovendien blijft het lastig om de rail goed op een printplaat te solderen. Het probleem is dat de rail flink verhit moet worden en de printplaat daarbij al gauw te heet wordt.
Stap voor stap doe ik het nu ongeveer als volgt:
1) Schrap aan de onderkant van de RVS rail met een vijl de oxydelaag weg.
2) Breng flux aan.
3) Vertin de onderkant van de rail . Dit heb ik met een bout van 450 graden gedaan. Het gebruik van veel warmte wordt in de manual aanbevolen, dus ik denk dat het beter is om een gasvlam te gebruiken.
4) Vertin de PCB biels.
5) Leg de rail op de biels en laat de soldeer vloeien. Hierbij moet m.i. niet al teveel hitte gebruikt worden, want dan laat de hechting van de soldeer aan de RVS weer los. Ik heb daarbij echter ook een bout van 450 graden gebruikt.

Na het solderen trok ik flink aan de biels om te voelen of hij los kwam. In het begin gebeurde dat wel, maar later steeds minder. Alle verbindingen zaten op een gegeven moment muurvast. Toch heb ik later steeds last gehad van losschietende verbindingen. Zo is er na transport i.v.m. rijdagen nog een aantal verbindingen los gegaan en ik heb zelfs één stuk RVS vervangen door nikkelzilver omdat ik er genoeg van kreeg om allemaal nieuwe woorden te leren. >:( Ook op dit moment zit er weer ergens een biels los. Als er wat kracht op de verbinding komt te staan dan is hij blijkbaar toch te bros en breekt gemakkelijker dan een gewone soldeerverbinding met nikkelzilver.

Ik moet er nog eens mee aan de slag in het lab om te kijken wat er precies gebeurt, maar ik kan het op dit moment aan niemand aanbevelen om maar even de Legacy track te gaan solderen, zeker niet op een module die steeds los gehaald en getransporteerd moet worden.
Overigens heb ik geen droppers aan de rails gesoldeerd, omdat ik daarvoor de PCB biels gebruik.

Voor het aan elkaar zetten van de rails levert Legacy het fraaie fosforbronzen raillasje van de foto, maar helaas bleken de lasjes ontzettend slecht op ca. 50% van de eigen rails te passen. Soms schuift het erop, maar soms ook niet, en dan krijg je het met geen mogelijkheid voor elkaar. Vandaar dat het lasje van de foto krom was en ik het weer moest rechtbuigen. Ik ben daarom al snel overgegaan tot het gebruik van de fraaie Peco raillasjes, ook met bout-detail. Die deden het goed en zien er ook nog eens mooier uit. Je kan zoals reeds vermeld ook gewone Peco SL-110 code 75 raillasjes of SL-210 Z-spoorgebruiken om bullhead aan elkaar te zetten

Voor bullhead heb ik alleen gebruik gemaakt van het Exactoscale isolasje links vooraan op de foto. Die zijn erg fragiel maar met wat beleid krijg je ze wel op hun plek. Daarna heb ik voorzichtig een kloddertje UHU epoxylijm in de kier tussen de rails laten zakken.
De bullhead rails kunnen natuurlijk ook aan elkaar gezet worden met de code 75/83 lasjes van Peco of Tillig. Dat is gemakkelijker te doen, maar ziet er minder fraai uit.

De webbing is de meegegoten plastic verbinding tussen twee belendende bielzen. Bij Legacy zijn steeds twee belendende bielzen met elkaar door de webbing verbonden en daarnaast zijn er twee niet verbonden:


Het gevolg is, dat de flex ontzettend flexibel is. Het is alleen mogelijk om er een recht spoor mee te leggen bij gebruik van een lineaal o.i.d., maar het is echt lastig om er een flauwe boog mee te maken.  :-\

Het hoofdspoor op mijn BMB-bak heb ik met Legacy gemaakt en je weet nu ongeveer waarmee ik te maken kreeg bij het gebruik ervan. Het ging niet allemaal zo makkelijk als bij Peco code 75 flatbottom, maar uiteindelijk heb ik het resultaat wat ik wilde.

Volgende keer verder over de wissels en de yard.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 23:00:21 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #12479 Gepost op: 02 december 2017, 23:57:56 »
Citaat
Olivia's biedt in hun advent mails ook dit jaar weer Beyer Garratts aan voor £190,00.


Die dingen rijden toch voor geen meter? Hopies trammelant?
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)