Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 29700 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #15 Gepost op: 22 maart 2011, 12:26:25 »
Welke CNL? ;D De trein uit Wenen bestaat niet meer, dus dan moet dat rijtuig eerst naar München komen. Dat gaat nog meer vertraging opleveren, aangezien de meeste treinen vanuit Wenen en Salzburg railjet geworden zijn... Een ICRm lijkt me dan logischer, al had het me nog logischer geleken om 3 A-bakken en 6 B-bakken te huren :).

Dat is niet zo'n probleem. Ze kunnen altijd via Innsbruck en dan mee achter de Brenner EC naar Munchen vanuit Italië, die rijden met dezelfde rijtuigen. Bovendien via Wenen/Salzburg kan ook, want een Railjet heeft gewoon UIC conform trekwerk aan voor- en achterzijde, dus een extra wagentje aanhaken is geen probleem. 

Groet Peter,

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2011, 12:31:03 »
Euh... de EC's stoppen in Innsbruck veel te kort om de rangeerbeweging uit te kunnen voeren (misschien kan dat in Brennero, maar dan moet je weer de medewerking van de Italianen hebben en wordt het wel heel omslachtig), en ja, je kunt de rijtuigen achter de railjet hangen, maar dan kun je dus geen 230 km/h meer rijden. Ergo: ook geen optie. Het enige wat overblijft zijn twee treinparen vanuit Klagenfurt, plus de Imre Kalman en de Hans Albers... dat moet maar net allemaal goed uitkomen ;). Het is toch vrij lastig hoor 8).

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2011, 12:33:39 »
Bovendien bestaat een Beneluxstam de laatste jaren uit 2 A's en 5 B's, die "en bloc" in de stam zitten (de A's aan de ene kant, de B's aan de andere kant). Om de verhouding te handhaven zou je 2 AB's per stam nodig hebben, en behalve dat dat een beetje onzinnig is, breek je dan die "blokvorming".

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2011, 12:44:51 »
De Railjet rijdt op het baanvak Salzburg-Munchen nergens sneller als 200 km/h, dus het rijtuig kan gewoon achterop meehobbelen in een Railjet. Een rijtuig dat voor 200 km/h geschikt is is immers tot 220 km/h getest volgens de 10% regel.

Groet Peter,

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2011, 12:49:13 »
Dat kan, maar volgens de website van Martijn Haman is het eerste rijtuig toch gewoon met de CNL meegekomen: http://www.martijnhaman.nl/

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2011, 12:52:45 »
Ja, voor de initiële overbrengingen is de CNL meer dan geschikt, dat kun je plannen en dan komt alles in orde. Maar als je bij wijze van reserve een rijtuig op stel en sprong naar Nederland moet krijgen, dan liggen de zaken anders...

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2011, 13:00:14 »
Dan plak je hem gewoon achter een goederentrein. Een tweetal ICK rijtuigen zijn op die manier ook naar Roemenië vertrokken eind vorig jaar. Of je regelt een extra overbrenging.
Spoorgroet, Martin

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2011, 13:08:19 »
Ik zou bijna zeggen: "Gentlemen place your bets!"
M.a.w.: we zullen het wel zien te te zijner tijd.

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2011, 13:13:48 »
Je gaat er al van stotteren  ;D

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2011, 14:44:11 »
Zo'n rijtuig stond vorige week op de Waalhaven en werd in een trein richting Venlo gerangeerd. Het zat van boven tot onder vol met graffiti.

Weet niet of dit het rijtuig was dat in rotterdam is gefotografeerd.

groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2011, 17:06:12 »
Vraagje aan de ÖBB-kenners: Is dit 'm?
Geen idee maar op Somda staat dat de volgende rijtuigen naar Nederland komen: 'Het zijn de rijtuigen 61 81 18-91 018; 61 81 21-91 066, 067, 070 en 072.' Misschien dat iemand dan daar de bijbehorende H0/N rijtuigen kan vinden.

Bovendien bestaat een Beneluxstam de laatste jaren uit 2 A's en 5 B's, die "en bloc" in de stam zitten (de A's aan de ene kant, de B's aan de andere kant). Om de verhouding te handhaven zou je 2 AB's per stam nodig hebben, en behalve dat dat een beetje onzinnig is, breek je dan die "blokvorming".
Volgens mij zitten de rijtuigen de laatste jaren juist in een B A A B B B (B) samenstelling, nadat ze een tijd inderdaad met de A's aan 1 zijde reden. Wat bedoel je trouwens met 'de verhouding handhaven', een A en een B in plaats van twee AB's komt toch op hetzelfde neer?

Die ABmz is er in ieder geval niet bij. Ik denk niet dat de ÖBB die verhuurt.
Die zitten in bijna iedere IC/OEC, dus die hebben ze zelf te hard nodig.
In iedere IC/OEC zitten ook A en B rijtuigen, die hebben ze zelf ook hard nodig. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2011, 17:22:23 »
In iedere IC/OEC zitten ook A en B rijtuigen, die hebben ze zelf ook hard nodig. ;D

Nou, ze zitten in de A en B rijtuigen vrij ruim. Aangezien er een hoop getrokken rijtuigen over zijn, sinds een deel van de treindienst op belangrijke routes is overgenomen door de Railjet stammen.

Groet Peter,

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #27 Gepost op: 22 maart 2011, 19:05:33 »
Dan plak je hem gewoon achter een goederentrein.

Ja, dat duurt tenminste drie dagen, dan ben je lekker snel ::). Anyway, ik ben pessimistisch over dat soort creativiteit / flexibiliteit bij de Oostenrijkers, Duitsers en Nederlanders... maar de toekomst zal mijn pessimisme gestand doen, of juist logenstraffen natuurlijk ;D.

Maar... ICK in Roemenië? Tell me more... ik ga daar binnenkort een aantal weken rondhangen voor een stage :) (graag per PM, om niet al te veel af te dwalen in dit draadje).
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2011, 19:10:00 door Wesley­­ »

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #28 Gepost op: 22 maart 2011, 19:16:02 »
Volgens mij zitten de rijtuigen de laatste jaren juist in een B A A B B B (B) samenstelling, nadat ze een tijd inderdaad met de A's aan 1 zijde reden. Wat bedoel je trouwens met 'de verhouding handhaven', een A en een B in plaats van twee AB's komt toch op hetzelfde neer?

Oh dat zou kunnen, ik ben natuurlijk al even weg uit Nederland :). En wat ik bedoel met "de verhouding handhaven" is inderdaad precies dat: om de verhouding te handhaven, heb je 2 AB's nodig (in plaats van 1 A en 1 B), en da's een beetje onlogisch omdat je dan net zo goed... wel... 1 A en 1 B kunt hebben dus ;D. Bovendien heeft het inbrengen van 2 AB's automatisch tot gevolg dat je de A-zitplaatsen "versnippert" over de trein, zelfs als je ze met de A-zijden tegen elkaar zet (er is immers elders in de trein nog een "volle" A-bak aanwezig, en die wordt dan door minstens een half rijtuig van de eersteklaszitplaatsen in de AB's gescheiden). Dat was vooral wat ik met dat "in blok" bedoelde: de eerste klasse bij elkaar houden. Dat daar dan nog een losse B voor of achter zit, maakt daarvoor niet zoveel uit natuurlijk ;).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #29 Gepost op: 22 maart 2011, 20:57:15 »
@Peter: wat je eerst zei was dubbel uit te leggen. ;)

@Wesley: Aha, nu snap ik het wel. Het is natuurlijk wel mogelijk om de AB's met de A-zijde aan de A te zetten, met nog een B aan de ene zijde heb je de eerste klasse redelijk in het midden zitten (al verdeelt de NS de eerste klasse vaak ook over de trein).

Overigens komen de rijtuigen deze week in Nederland binnen:
Citaat van: Broek53 op Somda
volgende week komen de overige 5 rijtuigen in drie porties met EN 490/420 van Wenen naar Keulen. Op 25 maart overbrenging naar Venlo, 26 maart Watergraafsmeer, 27 maart proefrit Brussel (met de complete stam).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.