Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:32:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 31696 keer)

Gert1

  • Gast
De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Gepost op: 22 March 2011, 09:35:35 »
In het draadje "Onlangs gespot - gefotografeerd" kwam ik een door NS-Mikey gemaakte foto tegen waarop een ÖBB-rijtuig in Rotterdam is afgebeeld.
Naar aanleiding van mijn vraag in dat draadje blijkt het te gaan om een van de Oostenrijkse spoorwegen gehuurd rijtuig dat zal worden ingezet in de Benelux-dienst.

Voor zover ik het goed heb geïnterpreteerd zullen er 5 B-rijtuigen en 2 A-rijtuigen gehuurd worden, die samen een stam gaan vormen.
Het lijkt erop dat het om deze twee typen rijtuigen gaat:

http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/ABmz/2005_07_31_61_81_30-70_003-1_Graz_HBf_1_GH_klein2.jpg

en

http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2011_0385%20tn3.jpg

Dikke kans dat er van deze type rijtuigen modellen bestaan in schaal H0. Ik zal later eens gaan zoeken in een Roco-catalogus.
Of is er iemand wiens parate kennis dermate goed is dat hij zo wel kan zeggen welke modellen er bestaan?

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2011, 09:43:12 »
Voor de duidelijkheid nog even de foto waarnaar ik in bovenstaande bericht verwees:



En hetzelfde rijtuig, gefotografeerd in 2005 in Venezia Santa Lucia : http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/Bmz/upgraded/OBB_A_61_81_21-91_071-4_Bmz__VeSL-01.jpg

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 23:39:29 door 0101100001. Reden: Link naar foto toegevoegd »

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2011, 10:21:56 »
Vraagje aan de ÖBB-kenners: Is dit 'm?

Zie: http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

Een type Z dus?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 23:39:46 door 0101100001. Reden: Link aangepast »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2011, 10:24:17 »
Dat rijtuig stond er vanochtend ook nog, toen stond er ook nog geloof ik een BR186 er bij in het wit/grijs.

mvg,

Matthijs

jakop

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2011, 10:26:19 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Gromit

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
mvg Just

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2011, 10:55:07 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Wat een luie link zeg! Ik heb even een andere link geplaatst. Deze doet het wel.
http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

mvg,
Gert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2011, 10:56:47 »
Maar... geen reserve dus?

Wellicht is de samengestelde stam als reserve te beschouwen voor ICRm stammen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2011, 10:57:21 »
@Just: Nee. Die Roco-rijtuigen lijken er wel veel op, maar als je goed kijkt, dan zie je dat de deuren en draaistellen toch anders zijn.

mvg,
Gert

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2011, 11:09:19 »
De Oostenrijkse rijtuigen zijn niet als reserve gehuurd maar worden ingezet in de Beneluxdienst. De rijtuigen zijn nodig wanneer Fyra binnenkort naar Breda gaat doorrijden. In plaats van een stam Belgische rijtuigen gaat HI Speed nu voor deze stam.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2011, 11:13:29 »
Wat ik bedoel is dat de reserve in het totale aantal stammen zit. Niet in de individuele rijtuigen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2011, 11:21:52 »
Dat zou kunnen, maar ik waag ten zeerste te betwijfelen of dat het geval zal zijn, gegeven dat een hele stam 20 uur per dag terzijde laten staan niet bijzonder efficiënt is. Ik hoop dat ingeval van uitval van een ÖBB-rijtuig een NS- of NMBS-rijtuig wordt ingezet ter vervanging, maar ik vrees de pure en simpele opheffing van de hele "regel" uit de omloop voor zolang de reparatie of uitwisseling met Oostenrijk duurt...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2011, 12:14:39 »
De rijtuigen in de BNL dienst worden gezien als hele stammen. Dus wanneer onderhoud nodig is of het een storing betreft gaat de hele stam de werkplaats in en niet alleen een rijtuig.

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2011, 12:19:09 »
En met één reservestam heb je dus een probleem wanneer zich twee calamiteiten min of meer tegelijk voordoen... efficiënt, doen alsof het een treinstel is terwijl het dat niet is ;D.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2011, 12:21:40 »
Die ABmz is er in ieder geval niet bij. Ik denk niet dat de ÖBB die verhuurt.
Die zitten in bijna iedere IC/OEC, dus die hebben ze zelf te hard nodig.

Groet Peter,