Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 12:27:49
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 32705 keer)

Gert1

  • Gast
De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Gepost op: 22 March 2011, 09:35:35 »
In het draadje "Onlangs gespot - gefotografeerd" kwam ik een door NS-Mikey gemaakte foto tegen waarop een ÖBB-rijtuig in Rotterdam is afgebeeld.
Naar aanleiding van mijn vraag in dat draadje blijkt het te gaan om een van de Oostenrijkse spoorwegen gehuurd rijtuig dat zal worden ingezet in de Benelux-dienst.

Voor zover ik het goed heb geïnterpreteerd zullen er 5 B-rijtuigen en 2 A-rijtuigen gehuurd worden, die samen een stam gaan vormen.
Het lijkt erop dat het om deze twee typen rijtuigen gaat:

http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/ABmz/2005_07_31_61_81_30-70_003-1_Graz_HBf_1_GH_klein2.jpg

en

http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2011_0385%20tn3.jpg

Dikke kans dat er van deze type rijtuigen modellen bestaan in schaal H0. Ik zal later eens gaan zoeken in een Roco-catalogus.
Of is er iemand wiens parate kennis dermate goed is dat hij zo wel kan zeggen welke modellen er bestaan?

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2011, 09:43:12 »
Voor de duidelijkheid nog even de foto waarnaar ik in bovenstaande bericht verwees:



En hetzelfde rijtuig, gefotografeerd in 2005 in Venezia Santa Lucia : http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/Bmz/upgraded/OBB_A_61_81_21-91_071-4_Bmz__VeSL-01.jpg

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 23:39:29 door 0101100001. Reden: Link naar foto toegevoegd »

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2011, 10:21:56 »
Vraagje aan de ÖBB-kenners: Is dit 'm?

Zie: http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

Een type Z dus?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 23:39:46 door 0101100001. Reden: Link aangepast »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2412
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2011, 10:24:17 »
Dat rijtuig stond er vanochtend ook nog, toen stond er ook nog geloof ik een BR186 er bij in het wit/grijs.

mvg,

Matthijs

jakop

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2011, 10:26:19 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Gromit

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
mvg Just

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2011, 10:55:07 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Wat een luie link zeg! Ik heb even een andere link geplaatst. Deze doet het wel.
http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

mvg,
Gert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2011, 10:56:47 »
Maar... geen reserve dus?

Wellicht is de samengestelde stam als reserve te beschouwen voor ICRm stammen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2011, 10:57:21 »
@Just: Nee. Die Roco-rijtuigen lijken er wel veel op, maar als je goed kijkt, dan zie je dat de deuren en draaistellen toch anders zijn.

mvg,
Gert

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2011, 11:09:19 »
De Oostenrijkse rijtuigen zijn niet als reserve gehuurd maar worden ingezet in de Beneluxdienst. De rijtuigen zijn nodig wanneer Fyra binnenkort naar Breda gaat doorrijden. In plaats van een stam Belgische rijtuigen gaat HI Speed nu voor deze stam.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2011, 11:13:29 »
Wat ik bedoel is dat de reserve in het totale aantal stammen zit. Niet in de individuele rijtuigen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2011, 11:21:52 »
Dat zou kunnen, maar ik waag ten zeerste te betwijfelen of dat het geval zal zijn, gegeven dat een hele stam 20 uur per dag terzijde laten staan niet bijzonder efficiënt is. Ik hoop dat ingeval van uitval van een ÖBB-rijtuig een NS- of NMBS-rijtuig wordt ingezet ter vervanging, maar ik vrees de pure en simpele opheffing van de hele "regel" uit de omloop voor zolang de reparatie of uitwisseling met Oostenrijk duurt...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2011, 12:14:39 »
De rijtuigen in de BNL dienst worden gezien als hele stammen. Dus wanneer onderhoud nodig is of het een storing betreft gaat de hele stam de werkplaats in en niet alleen een rijtuig.

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2011, 12:19:09 »
En met één reservestam heb je dus een probleem wanneer zich twee calamiteiten min of meer tegelijk voordoen... efficiënt, doen alsof het een treinstel is terwijl het dat niet is ;D.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2011, 12:21:40 »
Die ABmz is er in ieder geval niet bij. Ik denk niet dat de ÖBB die verhuurt.
Die zitten in bijna iedere IC/OEC, dus die hebben ze zelf te hard nodig.

Groet Peter,