Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 29741 keer)

Gert1

  • Gast
De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Gepost op: 22 maart 2011, 09:35:35 »
In het draadje "Onlangs gespot - gefotografeerd" kwam ik een door NS-Mikey gemaakte foto tegen waarop een ÖBB-rijtuig in Rotterdam is afgebeeld.
Naar aanleiding van mijn vraag in dat draadje blijkt het te gaan om een van de Oostenrijkse spoorwegen gehuurd rijtuig dat zal worden ingezet in de Benelux-dienst.

Voor zover ik het goed heb geïnterpreteerd zullen er 5 B-rijtuigen en 2 A-rijtuigen gehuurd worden, die samen een stam gaan vormen.
Het lijkt erop dat het om deze twee typen rijtuigen gaat:

http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/ABmz/2005_07_31_61_81_30-70_003-1_Graz_HBf_1_GH_klein2.jpg

en

http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2011_0385%20tn3.jpg

Dikke kans dat er van deze type rijtuigen modellen bestaan in schaal H0. Ik zal later eens gaan zoeken in een Roco-catalogus.
Of is er iemand wiens parate kennis dermate goed is dat hij zo wel kan zeggen welke modellen er bestaan?

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2011, 09:43:12 »
Voor de duidelijkheid nog even de foto waarnaar ik in bovenstaande bericht verwees:



En hetzelfde rijtuig, gefotografeerd in 2005 in Venezia Santa Lucia : http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/Bmz/upgraded/OBB_A_61_81_21-91_071-4_Bmz__VeSL-01.jpg

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2012, 23:39:29 door 0101100001. Reden: Link naar foto toegevoegd »

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2011, 10:21:56 »
Vraagje aan de ÖBB-kenners: Is dit 'm?

Zie: http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

Een type Z dus?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2012, 23:39:46 door 0101100001. Reden: Link aangepast »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2011, 10:24:17 »
Dat rijtuig stond er vanochtend ook nog, toen stond er ook nog geloof ik een BR186 er bij in het wit/grijs.

mvg,

Matthijs

jakop

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2011, 10:26:19 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Gromit

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
mvg Just

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2011, 10:55:07 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Wat een luie link zeg! Ik heb even een andere link geplaatst. Deze doet het wel.
http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

mvg,
Gert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2011, 10:56:47 »
Maar... geen reserve dus?

Wellicht is de samengestelde stam als reserve te beschouwen voor ICRm stammen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2011, 10:57:21 »
@Just: Nee. Die Roco-rijtuigen lijken er wel veel op, maar als je goed kijkt, dan zie je dat de deuren en draaistellen toch anders zijn.

mvg,
Gert

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2011, 11:09:19 »
De Oostenrijkse rijtuigen zijn niet als reserve gehuurd maar worden ingezet in de Beneluxdienst. De rijtuigen zijn nodig wanneer Fyra binnenkort naar Breda gaat doorrijden. In plaats van een stam Belgische rijtuigen gaat HI Speed nu voor deze stam.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2011, 11:13:29 »
Wat ik bedoel is dat de reserve in het totale aantal stammen zit. Niet in de individuele rijtuigen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2011, 11:21:52 »
Dat zou kunnen, maar ik waag ten zeerste te betwijfelen of dat het geval zal zijn, gegeven dat een hele stam 20 uur per dag terzijde laten staan niet bijzonder efficiënt is. Ik hoop dat ingeval van uitval van een ÖBB-rijtuig een NS- of NMBS-rijtuig wordt ingezet ter vervanging, maar ik vrees de pure en simpele opheffing van de hele "regel" uit de omloop voor zolang de reparatie of uitwisseling met Oostenrijk duurt...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1844
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2011, 12:14:39 »
De rijtuigen in de BNL dienst worden gezien als hele stammen. Dus wanneer onderhoud nodig is of het een storing betreft gaat de hele stam de werkplaats in en niet alleen een rijtuig.

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2011, 12:19:09 »
En met één reservestam heb je dus een probleem wanneer zich twee calamiteiten min of meer tegelijk voordoen... efficiënt, doen alsof het een treinstel is terwijl het dat niet is ;D.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2011, 12:21:40 »
Die ABmz is er in ieder geval niet bij. Ik denk niet dat de ÖBB die verhuurt.
Die zitten in bijna iedere IC/OEC, dus die hebben ze zelf te hard nodig.

Groet Peter,