Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
welke draden om servodecoders te testen door Ben
Vandaag om 16:34:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 16:15:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:03:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 32763 keer)

Gert1

  • Gast
De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Gepost op: 22 March 2011, 09:35:35 »
In het draadje "Onlangs gespot - gefotografeerd" kwam ik een door NS-Mikey gemaakte foto tegen waarop een ÖBB-rijtuig in Rotterdam is afgebeeld.
Naar aanleiding van mijn vraag in dat draadje blijkt het te gaan om een van de Oostenrijkse spoorwegen gehuurd rijtuig dat zal worden ingezet in de Benelux-dienst.

Voor zover ik het goed heb geïnterpreteerd zullen er 5 B-rijtuigen en 2 A-rijtuigen gehuurd worden, die samen een stam gaan vormen.
Het lijkt erop dat het om deze twee typen rijtuigen gaat:

http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/ABmz/2005_07_31_61_81_30-70_003-1_Graz_HBf_1_GH_klein2.jpg

en

http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/2011_0385%20tn3.jpg

Dikke kans dat er van deze type rijtuigen modellen bestaan in schaal H0. Ik zal later eens gaan zoeken in een Roco-catalogus.
Of is er iemand wiens parate kennis dermate goed is dat hij zo wel kan zeggen welke modellen er bestaan?

mvg,
Gert

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2011, 09:43:12 »
Voor de duidelijkheid nog even de foto waarnaar ik in bovenstaande bericht verwees:



En hetzelfde rijtuig, gefotografeerd in 2005 in Venezia Santa Lucia : http://www.railfaneurope.net/pix/at/car/IC-EC/Bmz/upgraded/OBB_A_61_81_21-91_071-4_Bmz__VeSL-01.jpg

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 23:39:29 door 0101100001. Reden: Link naar foto toegevoegd »

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2011, 10:21:56 »
Vraagje aan de ÖBB-kenners: Is dit 'm?

Zie: http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

Een type Z dus?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 23:39:46 door 0101100001. Reden: Link aangepast »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2412
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2011, 10:24:17 »
Dat rijtuig stond er vanochtend ook nog, toen stond er ook nog geloof ik een BR186 er bij in het wit/grijs.

mvg,

Matthijs

jakop

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2011, 10:26:19 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Gromit

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
mvg Just

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2011, 10:55:07 »
Gert, de 2e helft van de link doet niet mee  ;)

Wat een luie link zeg! Ik heb even een andere link geplaatst. Deze doet het wel.
http://www.bahnorama.ch/catalog/product_info.php?products_id=7062&osCsid=6hepbes3n4rmc5bistmkbfud24

mvg,
Gert

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2011, 10:56:47 »
Maar... geen reserve dus?

Wellicht is de samengestelde stam als reserve te beschouwen voor ICRm stammen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2011, 10:57:21 »
@Just: Nee. Die Roco-rijtuigen lijken er wel veel op, maar als je goed kijkt, dan zie je dat de deuren en draaistellen toch anders zijn.

mvg,
Gert

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2011, 11:09:19 »
De Oostenrijkse rijtuigen zijn niet als reserve gehuurd maar worden ingezet in de Beneluxdienst. De rijtuigen zijn nodig wanneer Fyra binnenkort naar Breda gaat doorrijden. In plaats van een stam Belgische rijtuigen gaat HI Speed nu voor deze stam.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2011, 11:13:29 »
Wat ik bedoel is dat de reserve in het totale aantal stammen zit. Niet in de individuele rijtuigen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2011, 11:21:52 »
Dat zou kunnen, maar ik waag ten zeerste te betwijfelen of dat het geval zal zijn, gegeven dat een hele stam 20 uur per dag terzijde laten staan niet bijzonder efficiënt is. Ik hoop dat ingeval van uitval van een ÖBB-rijtuig een NS- of NMBS-rijtuig wordt ingezet ter vervanging, maar ik vrees de pure en simpele opheffing van de hele "regel" uit de omloop voor zolang de reparatie of uitwisseling met Oostenrijk duurt...

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2011, 12:14:39 »
De rijtuigen in de BNL dienst worden gezien als hele stammen. Dus wanneer onderhoud nodig is of het een storing betreft gaat de hele stam de werkplaats in en niet alleen een rijtuig.

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2011, 12:19:09 »
En met één reservestam heb je dus een probleem wanneer zich twee calamiteiten min of meer tegelijk voordoen... efficiënt, doen alsof het een treinstel is terwijl het dat niet is ;D.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2011, 12:21:40 »
Die ABmz is er in ieder geval niet bij. Ik denk niet dat de ÖBB die verhuurt.
Die zitten in bijna iedere IC/OEC, dus die hebben ze zelf te hard nodig.

Groet Peter,