Maarten: standhouderJe bent er bij de reguliere Houtense beurs toch immers ook vrijwel atijd?
Wat ik bij teruglezen zo leuk vind is dat er toch sprake is van "beurzen" en OnTraXs, waarbij bij de beurzen wel "zooi" of lees: handel aanwezig is (Rail, Eurospoor, Rijswijk en nog duizend andere beurzen) en bij OnTraXs niet.Dus heren van OnTraXs (tentoonstelling, evenement): houden zo ! Laat je nooit "beurs" noemen, dat heeft een andere betekenis. En zorg er dus ook voor dat je geen "beurs" wordt. Die zijn er al genoeg.Maarten(importeur, vertegenwoordiger, producent)
Waarom verbaast het me niet, dat deze reactie geen half uur op zich liet wachten? ....
Gezond verstand misschien? Als je een beginner iets 'haalbaars' wilt laten zien dan lijkt me een spaanplaatvlakte van dertig vierkante meter met twintig treinen er op en zeshonderd flikkerlichten niet direct het geëigende middel. Iedereen die lid is geweest van een club weet hoeveel contributiegeld er maandelijks in dit soort banen wordt gepompt, en hoeveel er moet worden gesleuteld om zo'n ding draaiende te houden. Die grote modulebanen zijn niet zoals ze zijn omdat de bouwers ervan minder kundig zijn - ze zijn zo omdat er een te grote groep aan een te onoverzichtelijk project werkt en dat er op een gegeven moment teveel tijd en geld in zit om het tij nog fatsoenlijk te kunnen keren. Het 'kan' eigenlijk alleen maar omdat er van de zestig leden van een vereniging meestal maar een handjevol bij zit die regelmatig op komen dagen, de rest krijgt het clubblaadje en komt op een open dag/beurs buurten. Waar ik een beetje mee zit is dat er van de zogenoemde 'topbanen' altijd maar wordt geroepen dat ze zouden afschrikken omdat ze voor de doorsnee modelspoorder onhaalbaar zijn. Dat is echt pertinente onzin. Even afgezien van Proto- en Purnormen waar de wiel- en railnorm enorm veel eist van de nauwkeurigheid van werken en in sommige gevallen ook de financiën, zijn die 'topbanen' ook maar met huis-, tuin- en keukenmiddelen in elkaar gezet door mensen die thuis ook geen superwerkplaats hebben. Het enige dat ze vóór hebben op anderen is dat ze door schade en schande wijs zijn geworden, ze hebben doorgaans ook bij een club gezeten die jarenlang aan dezelfde grote clubbaan voortploeterden of zelf zo'n monster op zolder gehad. En op basis van die ervaringen hebben ze besloten hun effort op een wat overzichtelijker project te concentreren. En geloof me, dan komen de resultaten 'vanzelf'... Echt, er zijn geen 'supermodelbouwers'. Er zijn er wel die hun leergeld hebben betaald en daar ook lering uit hebben getrokken.Moeten we nieuwelingen en aspiranten dan nog steeds de heilloze weg op wijzen van de grote baan met alles erop en eraan, die nooit af komt? Misschien leuk voor de omzet van de industrie, maar verder?
Mijn gezonde vestand zegt me dat de bezoeker van een niet te moeilijke baan eerder aan het modelbouwen slaat dan dat hij iets ziet waarvan hij verwacht het nooit te kunnen bouwen.
Voor dit jaar staat er namelijk weer een giga modelbaan op het programma. Maar ik ga off topic merk ik (veeg gerust).Groeten,leo
We hebben het bewust geen beurs genoemd omdat je daarmee het evenement tekort doet.
Omdat je betiteling 'elite' niet waar is?
Volgens mij heeft het ook met doorzettingsvermogen te maken. Vergelijk het met een tekening zoals kinderen die maken; als je elke keer halverwege stopt omdat je 'het niks vindt' of hele delen open laat omdat 'dat nog wel een keer komt' overtuigt je tekening niet echt. Als je daarentegen doorzettingsvermogen toont en met enthousiasme de hele tekening afmaakt en aandacht (lees; je fantasie) besteedt aan alle hoekjes, dan overtuigt-ie. Dan kun je ermee voor de dag komen. En als je 'm inlijst helemaal!
De kleine zaal, ach mooi landschap bouw ( en zelfs dat niet eens bij alle banen ), maar daarvoor kom ik niet naar z'n beurs, ik wil treinen zien rijden, liefst door een mooi landschap met een bijpassende snelheid, maar in elk geval rijdend. Maar dat gebeurde bijna niet in dat zaaltje. Dus wat dat betreft waren de andere zalen beter. (al heb ik ook best genoten in die kleine zaal, maar zeker niet meer dan in de andere zalen )
1. Het "rommelige" effect van handel en banen door elkaar heen, waardoor je zomaar in de hoek weggestopte baantjes over het hoofd kan zien. Daarnaast zie je de bekende handelaren hier normaliter ook al, alleen mis je er nu veel tov normale Houten. Is het niet beter om 1 of desnoods 2 hallen met alleen handel en de rest alleen banen te doen?2. De organisatie wil graag voor een duppie op de eerste rang zitten en beknibbelt heel erg op onkostenvergoedingen, hierdoor haken veel door de wol geverfde bouwers, die in bv. Duitsland goed betaald worden door de organisatie, af. Blijft over een aantal clubs die allang blij zijn dat ze mogen komen, zelfs misschien wel als ze geld toe moeten geven....ik denk dat Rail, wil het serieus blijven pretenderen hoogwaardige modelbouw te showen, vooral bij punt 2 eens achter zijn oren moet krabben....
@Bart,Met doorzettingsvermogen komen geduld en oog voor detail. Met doorzettingsvermogen komen fantasie en inventiviteit mee. Je kiest dan niet voor de makkelijke weg, maar voor het natuurgetrouwe. Dat kost tijd en dat kost inventiviteit. Zoals René al aangaf; je gebruikt soms de gekste of de meest voor de hand liggende materialen. Zoals vuurwerkstokjes, zoals satéprikkers, zoals naaigaren. Dus soms ook de basale of goedkope materialen. Daarom word ik ook niet moe om te vertellen hoe ik Rhenen inelkaar heb gezet. Ook omdat ik op sommige vindingen een beetje trots ben, maar ook om aan te geven dat wat er goed uitziet, niet per sé ingewikkeld of duur hoeft te zijn.Inderdaad; niet iedereen kan een baan bouwen die tot de internationale top behoort, maar als je er niet aan begint, als je te gauw tevreden bent met je prestaties en als je te snel zegt; 'zo kannie wel' , gaat het nooit gebeuren ook. En laat zien waar je mee bezig bent. Hier op dit forum bijvoorbeeld. En filter dan 90 berichten door tot je die ene vindt die je verder helpt.