Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62151 keer)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re:RAIL 2011
« Reactie #165 Gepost op: 15 March 2011, 11:01:47 »
Citaat
Off topic, maar ik denk dat ik niet de enige ben die hier het nut van een achtergrondplaat ziet, cq het gemis duidelijk ervaart.

Dat zit voor fremo bedrijf alleen maar hopeloos in de weg. Voor maken van foto's moet de fotograaf maar een achtergrondje meenemen. :)

Voor een demobaan is een achtergrondje onmisbaar.

Erik

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #166 Gepost op: 15 March 2011, 11:13:09 »
Als er ruim voldoende kwaliteitsbanen staan en er is ruimte over, geeft het niet als er ook wat "grasmatten" tussendoor liggen. (Het is juist goed. Beginnende hobbyisten kunnen zich daarmee eerder identificeren dan met topmodelbanen). Die clubs ga je zeker niet stigmatiseren door ze apart te zetten. De bezoeker bepaalt zelf wel wat hij /zij daarvan vindt, daar hebben ze de organisatie niet voor nodig.

Kijk ook eens naar hoe sommige operators vanuit onbereikbare hoogte hun kwaliteitsbaantjes staan te bedienen en hoe anderen enthousiast aan hun grasbaan werken. Tja, welke wil je op de tentoonstelling en welke niet? Het is niet alleen de baan zelf die telt, het gaat ook om de mensen daarachter.

Nederland is verwend met jaarlijks 3 modelspoorshows en je moet je na elke show afvragen of het iets bijdraagt aan (het verspreiden van) de modelspoorhobby. Was deze beurs voor velen aanleiding om zich ook in de modelspoorhobby te verdiepen of juist niet? De drie shows moeten zich m.i. inspannen om de modelspoorhobby uit het slop te trekken en dat doet ieder op zijn eigen manier.

Leo
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 11:18:50 door Leo_H »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #167 Gepost op: 15 March 2011, 11:18:08 »
Citaat van: Erik_omBC
Dat zit voor fremo bedrijf alleen maar hopeloos in de weg. Voor maken van foto's moet de fotograaf maar een achtergrondje meenemen. :)
Ah, was het Fremo. Dat zag ik niet.
Overigens ben ik meer van de landschapjes-waar-dan-ook-een-trein-doorheenrijdt dan van de lange opstellingen. Bij dat laatste gaat het meer om de trein dan om de baan en dat vind ik het totaal te kort doen.

Groet Gert (meer landschapsbouwer dan rijder  ;) )
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #168 Gepost op: 15 March 2011, 11:25:29 »
Geloof me Bessel, je wil echt niet gaan overleggen met de mensen waar ze "thuishoren" of waar ze willen gaan staan, dat is niet te doen.
Ik kan achter het idee van je helemaal staan, alleen de uitvoering gaat echt niet lukken, geloof me, kweet een bietsjie hoe het werk  ;D

Leo, ik kan ook een ned met je meekomen, maar een evenemnt is niet per definitei alleen maar om de hobby uit het slob te halen, of om nieuwe zieltjes te winnen.
Het is leuk als je nieuwe mensne binnen hengelt, maar je kan ook deels a;ls doel hebben de mensne een leuk dagje uit te geven.
Om op het spoirten terug te komen, als ik naar een wedstrijd ga, hoef ik toch ook niet gelijk de volgende ochtend de kicks aan te trekken, of al sik naar een musical ga, wordt het zeer op prijs gesteld als ik dat niet na ga doen op de terugweg in de auto, maar ik heb toch een top wedstrijd/musical gezien.

Wat mij verbaast is als je een bepaald concept hebt, en er zijn clubs die zich aanmelden, maar van te voren weten dat ze niet voldoen aan dat concept, vervolgens echt boos zijn, dat ze niet worden toegelaten.
Iedereen is vrij om te maken wat ie wilt, ik zal de laatste zijn om daar wat van te zeggen, maar waarom moet acceptatie van anders denkende altijd van 1 kant af komen ??
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 11:33:22 door Marty »
Mvg Marty,

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:RAIL 2011
« Reactie #169 Gepost op: 15 March 2011, 11:34:45 »
toen Rail begon was de opzet toch ook dat de merken en importeurs aanwezig waren?


Die komen niet meer vanwege die markt met oude afgetrapte zooi.  In Dortmund zie je geen kramen met aftanse plan E rijtuigen met plastic wielen die al 30 jaar niet meer verkocht worden bij de hema. Van mij mogen ze die bende verbieden, daar heb je eurospoor voor. Maarja,  het is overal het zelfde.....al die kramen leveren een dot geld op en en het zal Rail een worst wezen wat de bezoekers van de beurs vinden. De bezoekers komen toch wel......
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:RAIL 2011
« Reactie #170 Gepost op: 15 March 2011, 11:41:06 »
Die komen niet meer vanwege die markt met oude afgetrapte zooi.
(y)
Maarten
(importeur)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #171 Gepost op: 15 March 2011, 11:43:53 »
Leo, ik kan ook een ned met je meekomen, maar een evenemnt is niet per definitei alleen maar om de hobby uit het slob te halen, of om nieuwe zieltjes te winnen.

Ja, dat is natuurlijk zo, helemaal mee eens. Dagjesmensen zijn ook belangrijk, maar over die groep maken wij ons het minste zorgen. De gemiddelde leeftijd van de hobbyist en bezoeker is een groeiende zorg. Niet alleen bij ons, maar bij de gehele sector.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 12:09:09 door Leo_H »

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #172 Gepost op: 15 March 2011, 11:46:41 »
"Importeurs komen niet meer op Rail vanwege de afgetrapte zooi"

Nee, dat is niet zo. Het is andersom. De importeurs lieten Rail los waardoor het oude concept niet meer haalbaar bleek.
Leo
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 11:59:04 door Leo_H »

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #173 Gepost op: 15 March 2011, 11:51:58 »

.....al die kramen leveren een dot geld op en en het zal Rail een worst wezen wat de bezoekers van de beurs vinden. De bezoekers komen toch wel......

Oh ja, dus de bezoekers stellen wel prijs op afgetrapte zooi, anders bleven ze wel weg toch?

En ik kan je vertellen dat er zat bezoekers zijn die het leuk vinden om een aftands limarijtuig met plastic wielen voor bijvoorbeeld 2 euro te kopen. Sommigen bouwen dat om tot kippenhok of steken er de brand in om een uitgebrande trein na te bootsen of, of, of...... Laat je fantasie maar werken, daar draait het toch om; fantasie en creativiteit. Dat bereik je gerust niet alleen maar met tot op de milimmeter nauwkeurig ontworpen fabrieksmodellen voor een stevige prijs.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:RAIL 2011
« Reactie #174 Gepost op: 15 March 2011, 11:59:32 »
En ik kan je vertellen dat er zat bezoekers zijn die het leuk vinden om een aftands limarijtuig met plastic wielen voor bijvoorbeeld 2 euro te kopen.
Probleem is alleen dat je maar zelden zo'n rijtuig ziet voor 2 euro. Veel handelaren vragen een veelvoud van de originele nieuwprijs. Of kijk ik dan in de verkeerde kramen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #175 Gepost op: 15 March 2011, 12:06:57 »
Probleem is alleen dat je maar zelden zo'n rijtuig ziet voor 2 euro. Veel handelaren vragen een veelvoud van de originele nieuwprijs. Of kijk ik dan in de verkeerde kramen?

Nieuw in doos zal je ze er niet voor vinden, maar het loont vaak de moeite om ook eens onder de tafels te kijken en dan is afdingen natuurlijk ook een optie.
Groet,
leo

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:RAIL 2011
« Reactie #176 Gepost op: 15 March 2011, 12:11:14 »
Probleem is alleen dat je maar zelden zo'n rijtuig ziet voor 2 euro. Veel handelaren vragen een veelvoud van de originele nieuwprijs. Of kijk ik dan in de verkeerde kramen?
Ja, 2 euro is de 'scharrelprijs' voor goederenwagentjes en personenrijtuigen doen 4 euro. Ik heb zelfs een eenvoudige Liliput Tigerli voor 15 Euri op de kop getikt, je moet wel ff zoeken maar dat maakt het juist leuk voor de zelfslopertbouwert.
Maar die prijsverschillen heb je overal: kijk maar eens op Ebay, waar die zo gewaardeerde Oosterburen voor oude Roco NS locs een veelvoud van de gangbare prijs vragen. Dan krijg je nét als op de beurzen een artikel wat jarenlang onverkocht steeds de kop op steekt. Ondernemen kun je leren...
RETROBAHN A.G.

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:RAIL 2011
« Reactie #177 Gepost op: 15 March 2011, 12:16:19 »
En ik kan je vertellen dat er zat bezoekers zijn die het leuk vinden om een aftands limarijtuig met plastic wielen voor bijvoorbeeld 2 euro te kopen. Sommigen bouwen dat om tot kippenhok of steken er de brand in om een uitgebrande trein na te bootsen of, of, of...... Laat je fantasie maar werken, daar draait het toch om; fantasie en creativiteit.


Klopt, daar is ook niets mis mee.  Alleen die aftandse zooi hoor niet thuis op een beurs zoals Rail.  Daarvoor heb je de bijvoorbeeld de beurs in Houten. Rail 2011 was mijn inziens ook gewoon een houtense beurs, alleen 50% kleiner.

Probleem is alleen dat je maar zelden zo'n rijtuig ziet voor 2 euro. Veel handelaren vragen een veelvoud van de originele nieuwprijs. Of kijk ik dan in de verkeerde kramen?

De spijker op zijn kop Klaas  (y), je kijk niet in de verkeerde kraam
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:RAIL 2011
« Reactie #178 Gepost op: 15 March 2011, 12:24:55 »
Dagjesmensen zijn ook belangrijk, maar over die groep maken wij ons het minste zorgen. De gemiddelde leeftijd van de hobbyist en bezoeker is een groeiende zorg. Niet alleen bij ons, maar bij de gehele sector.

Jong geleerd is oud gedaan, Leo...  ;)
De dagjesmensen van nu brengen de modelbouwers van morgen mee aan de hand...  (y)

Die zorgen in de branche zijn niet van vandaag en ook niet echt uniek in deze branche. Kijk bijvoorbeeld eens naar de radiografische modelbouw. Tot voor enige jaren geleden was helikopter vliegen iets voor de happy few, oftewel ouderen met voldoende cash over aan het einde van de maand. Heden ten dage vliegt bijna iedere jonge gast met zo'n ding omdat zowel de verbeterde prijsbepaling als de eenvoudigere bediening zijn intreden hebben gedaan. Kortom, daar gaan wij met onze evenementen geen wonderen in verrichten...

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:RAIL 2011
« Reactie #179 Gepost op: 15 March 2011, 13:01:37 »
Probleem is alleen dat je maar zelden zo'n rijtuig ziet voor 2 euro. Veel handelaren vragen een veelvoud van de originele nieuwprijs. Of kijk ik dan in de verkeerde kramen?

"Maar meneertje; dit is echt antiek uit de jaren '60 hoor, zo vind je ze tegenwoordig niet meer" en, WAT??????????????? u wilt AFDINGEN????????????? "nee meneer, het is al BIJNA voor niks"......

Daar doen onze inderdaad gewaardeerde oosterburen het toch beter.....