Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:33:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:29:33
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
Vandaag om 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62070 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:RAIL 2011
« Reactie #195 Gepost op: 15 March 2011, 15:31:09 »
Maarten: standhouder
Je bent er bij de reguliere Houtense beurs toch immers ook vrijwel atijd?

Zeg maar altijd, behalve wanneer door ziekte of overlijden (tot nu toe van anderen) verhinderd.

En inderdaad als standhouder, niet als exposant.
Bovendien ook nog als informant. Wanneer op Houten rare dingen gebeuren weten de betreffende importeurs het meestal eerstvolgende maandag. Of vaak ook al eerder, krijgen ze alleen nog een bevestiging.
Dus ik ben niet de enige die het gebeuren met argusogen volgt. Ik zie ook met enige regelmaat inspecteurs (al dan niet officiëel) van diverse pluimage rondlopen, voor zover door mij gekend.

Maar wees gerust, ik heb meestal niet zoveel tijd om rond te lopen, dus het betreft dan alleen in het oog springende uitwassen. Ik praat graag cq. te veel  (naar eigen smaak kiezen). ;D

Maarten.

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #196 Gepost op: 15 March 2011, 15:35:29 »
Wat ik bij teruglezen zo leuk vind is dat er toch sprake is van "beurzen"  en OnTraXs, waarbij bij de beurzen wel "zooi" of lees: handel aanwezig is (Rail, Eurospoor, Rijswijk en nog duizend andere beurzen) en bij OnTraXs niet.

Dus heren van OnTraXs (tentoonstelling, evenement):  houden zo !  Laat je nooit "beurs" noemen, dat heeft een andere betekenis. En zorg er dus ook voor dat je geen "beurs" wordt. Die zijn er al genoeg.

Maarten
(importeur, vertegenwoordiger, producent)


Eurospoor is geen beurs maar al bijna 20 jaar het meest gehouden en drukst bezochte modelspoor evenement van Nederland. We hebben het bewust geen beurs genoemd omdat je daarmee het evenement tekort doet. Het marktgedeelte neemt slechts 1/3 van de totale oppervlakte in beslag.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 15:38:06 door Leo_H »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #197 Gepost op: 15 March 2011, 15:44:52 »
Waarom verbaast het me niet, dat deze reactie geen half uur op zich liet wachten? ;)
....

Omdat je betiteling 'elite' niet waar is?

Volgens mij heeft het ook met doorzettingsvermogen te maken. Vergelijk het met een tekening zoals kinderen die maken; als je elke keer halverwege stopt omdat je 'het niks vindt' of hele delen open laat omdat 'dat nog wel een keer komt' overtuigt je tekening niet echt. Als je daarentegen doorzettingsvermogen toont en met enthousiasme de hele tekening afmaakt en aandacht (lees; je fantasie) besteedt aan alle hoekjes, dan overtuigt-ie. Dan kun je ermee voor de dag komen. En als je 'm inlijst helemaal!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #198 Gepost op: 15 March 2011, 15:56:58 »
Gezond verstand misschien? Als je een beginner iets 'haalbaars' wilt laten zien dan lijkt me een spaanplaatvlakte van dertig vierkante meter met twintig treinen er op en zeshonderd flikkerlichten niet direct het geëigende middel. Iedereen die lid is geweest van een club weet hoeveel contributiegeld er maandelijks in dit soort banen wordt gepompt, en hoeveel er moet worden gesleuteld om zo'n ding draaiende te houden. Die grote modulebanen zijn niet zoals ze zijn omdat de bouwers ervan minder kundig zijn - ze zijn zo omdat er een te grote groep aan een te onoverzichtelijk project werkt en dat er op een gegeven moment teveel tijd en geld in zit om het tij nog fatsoenlijk te kunnen keren.

 Het 'kan' eigenlijk alleen maar omdat er van de zestig leden van een vereniging meestal maar een handjevol bij zit die regelmatig op komen dagen, de rest krijgt het clubblaadje en komt op een open dag/beurs buurten.

Waar ik een beetje mee zit is dat er van de zogenoemde 'topbanen' altijd maar wordt geroepen dat ze zouden afschrikken omdat ze voor de doorsnee modelspoorder onhaalbaar zijn. Dat is echt pertinente onzin. Even afgezien van Proto- en Purnormen waar de wiel- en railnorm enorm veel eist van de nauwkeurigheid van werken en in sommige gevallen ook de financiën, zijn die 'topbanen' ook maar met huis-, tuin- en keukenmiddelen in elkaar gezet door mensen die thuis ook geen superwerkplaats hebben.
Het enige dat ze vóór hebben op anderen is dat ze door schade en schande wijs zijn geworden, ze hebben doorgaans ook bij een club gezeten die jarenlang aan dezelfde grote clubbaan voortploeterden of zelf zo'n monster op zolder gehad. En op basis van die ervaringen hebben ze besloten hun effort op een wat overzichtelijker project te concentreren. En geloof me, dan komen de resultaten 'vanzelf'...
Echt, er zijn geen 'supermodelbouwers'. Er zijn er wel die hun leergeld hebben betaald en daar ook lering uit hebben getrokken.

Moeten we nieuwelingen en aspiranten dan nog steeds de heilloze weg op wijzen van de grote baan met alles erop en eraan, die nooit af komt? Misschien leuk voor de omzet van de industrie, maar verder?

Mijn gezonde vestand zegt me dat de bezoeker van een niet te moeilijke baan eerder aan het modelbouwen slaat dan dat hij iets ziet waarvan hij verwacht het nooit te kunnen bouwen. Als ik een schilderij van Rembrandt zie zakt de moed me ook in de schoenen als ik zou willen gaan schilderen.

Als die baan heel groot is snapt de bezoeker ook wel dat hij dat niet thuis kan nabouwen. Wel kan hij door elementen uit zo'n modelbaan op ideeën gebracht worden voor een kleinere modelbaan thuis.

Dat die grote banen altijd maar lelijke molochen zijn omdat ze niet af komen en er weinig aandacht aan detail besteed wordt? (Jij hebt blijkbaar slechte ervaringen met een club?) Dat is volgens mij niet altijd zo. Afgelopen jaar heb je op Eurospoor de Bergische Eisenbahn Freunde kunnen zien met een modelbaan van ca. 250 vierkante meter. Ik vond er niks verkeerd aan, maar hoor graag wie daar wat op aan te merken heeft. Voor dit jaar staat er namelijk weer een giga modelbaan op het programma. Maar ik ga off topic merk ik (veeg gerust).

Groeten,
leo

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #199 Gepost op: 15 March 2011, 16:12:45 »
Mijn gezonde vestand zegt me dat de bezoeker van een niet te moeilijke baan eerder aan het modelbouwen slaat dan dat hij iets ziet waarvan hij verwacht het nooit te kunnen bouwen.

En een baantje op basis van een ovaal met achtergrondplaat als scheiding, of een rangeerstukkie met een schuifplank achter een muizenholletje zijn een stuk makkelijker om te bouwen dan zestig meter dubbelsporige hoofdlijn met evenveel moduulscheidingen, bloksysteem en elektra van heb ik jou daar. Als je de houtbouw, het railplan en de elektra simpel houdt, heb je vanzelf meer tijd om te detailleren. Detailleren is namelijk niet moeilijk, het kost alleen tijd, en doorzettingsvermogen om het tot het eind vol te houden.

En ja, natuurlijk zijn er lange banen met een mooi landschap. Het zijn er alleen niet genoeg om een tentoonstelling mee te vullen (en ze kosten best geld omdat er veelal ook een vrachtwagen bij hoort ;) ).

Alles kan. Maar de waarschijnlijkheid dat er een mooie baan ontstaat die 'af' is, is omgekeerd evenredig aan de afmetingen en ingewikkeldheid van een project. Met een paar goed uitgezochte ingrediënten kook je sneller een smakelijke maaltijd dan door alles bij elkaar te gooien. Dat laat onverlet dat er best koks zijn die het koken met heel veel ingrediënten toch tot een goed einde weten te brengen. Maar dàt is dan juist weer iets voor de (heel) gevorderden.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 16:19:50 door Eric van Spelde »

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:RAIL 2011
« Reactie #200 Gepost op: 15 March 2011, 16:14:25 »
Voor dit jaar staat er namelijk weer een giga modelbaan op het programma. Maar ik ga off topic merk ik (veeg gerust).

Groeten,
leo

Even hier namens de "elite", ook grote banen kunnen natuurlijk fantastisch mooi afgewerkt zijn. Een goed voorbeeld is de grote Duitse baan die je afgelopen Eurospoor had staan. Zo heb ik trouwens nog een fantastische grote Amerikaanse baan voor je, ben ik vorige week vergeten. Ik heb een compleet foto/infopakket aan Paul meegegeven wat je binnenkort op je bureau zult ontvangen. Echt een schitterende baan waar veel kinderen, ouders, jongeren "elite" en "oudere" jongeren van zullen genieten...

En blijf toch eens een keertje on topic, man...  ;D

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:RAIL 2011
« Reactie #201 Gepost op: 15 March 2011, 16:21:20 »
We hebben het bewust geen beurs genoemd omdat je daarmee het evenement tekort doet.

Anderen vinden het blijkbaar wel een beurs, zo lees ik. Als je dat een verkeerd imago vindt, zou je daar dus iets aan moeten doen.
En de hoeveelheid "beurs" t.o.v. de rest, in oppervlak gemeten, zegt niets. Het gaat erom wat het beursgedeelte tenietdoet aan de rest. Motto:   Één beun maakt meer kapot dan 10 mooie banen goed kunnen maken.
Misschien gescheiden entree maken en de tussendeur sluiten? Kan ieder kiezen wat die wil: het een, het ander of allebei. Het een betekent nog een Houten erbij, het ander betekent duidelijke keuzes in de uitnodigingen en allebei betekent: ga zo door. Ik heb al jaren begrepen dat jullie het laatste doen, dat is nou eenmaal jullie concept.

Mijn mening (bekend):  ik vind het ook een beurs, geen tentoonstelling. Het woord evenement hangt denk ik van de persoonlijke wens/invulling af.

Maarten

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #202 Gepost op: 15 March 2011, 16:42:06 »
Elite op Ontraxs?
Onzin!
Niet bij de bouwers en ook niet bij het publiek. Ik heb daar toch vooral burgers, boeren en buotelui gezien (als er dan toch in hokjes ingedeeld moet worden).
Die zogenaamde hogeschoolbanen zijn echt geen hogeschoolwerk. Dat is net zo goed met liefde en vooral geduld inelkaar gezet. En daar is vaak minder fortuin en kapitaal voor nodig dan voor menige megabaan die niet eens afgewerkt is. Niet alsmaar kiezen voor de hapklare brokken maar gewoon huis tuin en keuken materialen of afval gebruiken. In menig baantje zitten de stokjes van oude vuurpijlen verwerkt. De inhoud van theezakjes, of metselzand zijn ook niet de kostenposten. Dit integenstelling tot een batterij wissels van een renormeerd merk.
Net even iets anders denken en te werk gaan. Ook voor kinderen hoeft dat geen probleem te zijn. Die zitten nog vol met fantasie en inventiviteit. Maak daar gebruik van en sla die grote bouwdoos van FaVoKi over. Koop voor. Helft van het geld materiaal waar je twee maal zoveel meekan bouwen dat ook nog eens uniek is. Voor je het weet hoor je daarmee in een keer tot de "elite".  Wat een klotewoord is dat zeg.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:RAIL 2011
« Reactie #203 Gepost op: 15 March 2011, 16:45:18 »
Omdat je betiteling 'elite' niet waar is?
Welke naam wil je dan dat ik eraan geef? Er stonden toch de mooist gedetailleerde banen die er zijn?
Mocht elite een negatieve klank hebben, dat is in het geheel niet zo bedoeld...

Volgens mij heeft het ook met doorzettingsvermogen te maken. Vergelijk het met een tekening zoals kinderen die maken; als je elke keer halverwege stopt omdat je 'het niks vindt' of hele delen open laat omdat 'dat nog wel een keer komt' overtuigt je tekening niet echt. Als je daarentegen doorzettingsvermogen toont en met enthousiasme de hele tekening afmaakt en aandacht (lees; je fantasie) besteedt aan alle hoekjes, dan overtuigt-ie. Dan kun je ermee voor de dag komen. En als je 'm inlijst helemaal!
Doorzettingsvermogen is zeker een deel van het verhaal, maar volgens mij behoren ook bepaalde vaardigheden ertoe. Je kunt -volgens mij- niet stellen dat iedereen een baan kan bouwen die internationaal gezien tot de "top" behoort.

@ René: haal es diep adem, en lees bovenstaande eens..
« Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 16:52:39 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #204 Gepost op: 15 March 2011, 17:03:15 »
Ik durf hem wel aan: ieder lid van BNLS kan een baan(tje) bouwen die door de organisatie van Ontraxs (of een soortgelijke show in het buitenland) graag zal worden geplaatst in een volgende editie.
 
Het is echt niet moeilijk.

Het is een kwestie van een keuze maken voor een overzichtelijk onderwerp (of een thema dat overzichtelijk gemaakt kan worden door er een kleine uitsnede van te presenteren) en daarbij blijven, niet in de verleiding komen daar nog van alles aan toe te voegen (dat bewaar je voor je tweede, derde en vierde baan/diorama), kijken naar hoe iets er in 1:1 uitziet/zag, je een beetje inlezen/leven, een beetje oog voor enscenering, geduld en doorzettingsvermogen.

Er is, echt waar, niks elitairs aan. Je moest eens weten uit wat voor 'rommel' die 'topbanen' zijn opgebouwd...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #205 Gepost op: 15 March 2011, 17:07:22 »
@Bart,

Met doorzettingsvermogen komen geduld en oog voor detail. Met doorzettingsvermogen komen fantasie en inventiviteit mee. Je kiest dan niet voor de makkelijke weg, maar voor het natuurgetrouwe. Dat kost tijd en dat kost inventiviteit. Zoals René al aangaf; je gebruikt soms de gekste of de meest voor de hand liggende materialen. Zoals vuurwerkstokjes, zoals satéprikkers, zoals naaigaren. Dus soms ook de basale of goedkope materialen. Daarom word ik ook niet moe om te vertellen hoe ik Rhenen inelkaar heb gezet. Ook omdat ik op sommige vindingen een beetje trots ben, maar ook om aan te geven dat wat er goed uitziet, niet per sé ingewikkeld of duur hoeft te zijn.
Inderdaad; niet iedereen kan een baan bouwen die tot de internationale top behoort, maar als je er niet aan begint, als je te gauw tevreden bent met je prestaties en als je te snel zegt; 'zo kannie wel' , gaat het nooit gebeuren ook. En laat zien waar je mee bezig bent. Hier op dit forum bijvoorbeeld. En filter dan 90 berichten door tot je die ene vindt die je verder helpt.

Denk je dat ik, toen ik alweer 9 jaar geleden aan Rhenen begon, dat ik toen dacht; 'En Nu Ga Ik Een Baan Van Internationale Topklasse Bouwen?' Nee je begint gewoon en je laat jezelf ontwikkelen door de problemen / uitdagingen die je tegen komt. En als je zover bent, dan geef je niet op voordat je vindt dat het echt af is, dat je elk plekje je maximale aandacht hebt gegeven.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:RAIL 2011
« Reactie #206 Gepost op: 15 March 2011, 17:09:56 »
Volkomen eens met Gert.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

FILIP SLEURINK

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • POLDERMODEL
Re:RAIL 2011
« Reactie #207 Gepost op: 15 March 2011, 17:27:52 »
Wat een verschillende meningen allemaal. Iedereen heeft op zijn gebied wel een beetje gelijk. De meeste bezoekers komen tenslotte om lekker een dagje eruit te zijn. Treintjes kijken en hier en daar een leuk koopje doen. Als modelbouwer heb je altijd wel iets nodig of zie je iets leuks wat in je spoorbaan te pas komt.

Ik heb 3 dagen het Rail Theater gedraaid. Elke lezing of demonstratie zat barstensvol met geïnteresseerde mensen.
Soms duurde een lezing wel bijna een uur en men bleef geboeid luisteren naar de spreker. (die moet natuurlijk wel een boeiend verhaal kunnen vertellen).

Ook ik heb 3 dagen op Rail 2011 rondgelopen, demonstraties en lezingen gegeven. Ik heb veel enthousiaste, blije en vooral tevreden mensen gesproken. Natuurlijk is er altijd wel iets te verbeteren, maar in doorsnee gaan de meeste bezoekers weer volkomen tevreden naar huis.

Of je nu op Rail, Ontraxs of Eurospoor bent, je komt om de sfeer, de treintjes en de koopjes of je zoekt iets wat je nodig hebt. Niet te vergeten de croquetten of andere versnaperingen.

Ik geef het je te doen om een tentoonstelling te organiseren, de risico's die je financieel kunt lopen en al de zorgen, voorbereidende gesprekken met Jan en Alleman. Wie doet dit, wil dit en kan dit.
De 4 evenementen op modelspoor gebied in Nederland voldoen volgens mij ruimschoots aan de behoefte van de DOORSNEE modelbouwer.

Ik heb het op alle 4 de evenementen geweldig naar mijn zin gehad, zowel als deelnemer met een modelbaan, als bezoeker, als filmmaker of als medewerker in het Railtheater.

Laten we van onze MOOIE HOBBY genieten.

Filip Sleurink
Bouwer van POLDERMODEL

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:RAIL 2011
« Reactie #208 Gepost op: 15 March 2011, 18:12:50 »

De kleine zaal, ach mooi landschap bouw ( en zelfs dat niet eens bij alle banen ), maar daarvoor kom ik niet naar z'n beurs, ik wil treinen zien rijden, liefst door een mooi landschap met een bijpassende snelheid, maar in elk geval rijdend. Maar dat gebeurde bijna niet in dat zaaltje. Dus wat dat betreft waren de andere zalen beter. (al heb ik ook best genoten in die kleine zaal, maar zeker niet meer dan in de andere zalen )

Hier ben ik het mee eens, die Proto-zaal was ik ook in no-time weer uit.
Ik wil vooral rijdende treinen op een grote baan zien. Landschap moet er zijn, liefst mooi ook. Maar ik kom niet voor de modules van 1 meter waar af en toe een trein even heen en weer rijdt. Dat was voor mij ook een reden om niet naar Ontraxs te gaan trouwens.


1. Het "rommelige" effect van handel en banen door elkaar heen, waardoor je zomaar in de hoek weggestopte baantjes over het hoofd kan zien. Daarnaast zie je de bekende handelaren hier normaliter ook al, alleen mis je er nu veel tov normale Houten. Is het niet beter om 1 of desnoods 2 hallen met alleen handel en de rest alleen banen te doen?
2. De organisatie wil graag voor een duppie op de eerste rang zitten en beknibbelt heel erg op onkostenvergoedingen, hierdoor haken veel door de wol geverfde bouwers, die in bv. Duitsland goed betaald worden door de organisatie, af. Blijft over een aantal clubs die allang blij zijn dat ze mogen komen, zelfs misschien wel als ze geld toe moeten geven....

ik denk dat Rail, wil het serieus blijven pretenderen hoogwaardige modelbouw te showen, vooral bij punt 2 eens achter zijn oren moet krabben....
Inderdaad, de presentatie moet beter. En als je hoogwaardige banen wilt, dan moet je ook beter vergoeden.
Door de presentatie te verbeteren, krijg je volgens mij al een veel beter beeld. Nu stond alles maar wat door elkaar.

@Bart,

Met doorzettingsvermogen komen geduld en oog voor detail. Met doorzettingsvermogen komen fantasie en inventiviteit mee. Je kiest dan niet voor de makkelijke weg, maar voor het natuurgetrouwe. Dat kost tijd en dat kost inventiviteit. Zoals René al aangaf; je gebruikt soms de gekste of de meest voor de hand liggende materialen. Zoals vuurwerkstokjes, zoals satéprikkers, zoals naaigaren. Dus soms ook de basale of goedkope materialen. Daarom word ik ook niet moe om te vertellen hoe ik Rhenen inelkaar heb gezet. Ook omdat ik op sommige vindingen een beetje trots ben, maar ook om aan te geven dat wat er goed uitziet, niet per sé ingewikkeld of duur hoeft te zijn.
Inderdaad; niet iedereen kan een baan bouwen die tot de internationale top behoort, maar als je er niet aan begint, als je te gauw tevreden bent met je prestaties en als je te snel zegt; 'zo kannie wel' , gaat het nooit gebeuren ook. En laat zien waar je mee bezig bent. Hier op dit forum bijvoorbeeld. En filter dan 90 berichten door tot je die ene vindt die je verder helpt.

Misschien kan iedereen het, maar wil iedereen het ook? Het kan natuurlijk zomaar zo zijn dat iemand andere prioriteiten stelt dan jij. Misschien vindt een ander het rijden met treinen wel zoveel leuker dan het bouwen van een baan dat diegene voldoende heeft aan een baan met een 'grasmat en wat huisjes'. Je kunt dan niet zomaar stellen dat diegene te weinig doorzettingsvermogen heeft. De prioriteiten zijn dan gewoon anders. Je moet daar respect voor hebben.

Ik vond de 'grasbanen' van de railclubs Utrecht en Nijmegen wél leuk om te zien, want op deze beurs kwam ik 'gewoon' om treinen te zien rijden op een grote baan met gevarieerd verkeer. Het kan best zijn dat die al op elke beurs te zien waren, maar voor mij was het de eerste beurs in een jaar of 8 (toen ik uitgekeken was op Bike Motion en ook nog maar even langs Eurospoor ging). Als die banen er niet geweest waren, was ik nóg teleurgestelder geweest.

Niettemin viel Rail wel gewoon tegen. Naar mijn idee waren er gewoon überhaupt te weinig banen voor de toegangsprijs. Of misschien had ik wel gewoon een te hoog verwachtingspatroon, dat kan ook natuurlijk. Doordat de banen bovendien verspreid waren tussen de verkoopstands was het ook nog eens chaotisch. De protozaal was ook nog eens redelijk goed verstopt. Dit soort dingen kunnen gewoon beter. Zoals ik in mijn eerste post in dit topic (op pagina 1) al aangaf, was Rail te duur voor een koopbeurs en was er te weinig te zien voor een showbeurs.
Ik denk dat als de banen en de verkoop wat meer van elkaar los worden getrokken, je al een veel beter overzicht krijgt.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:RAIL 2011
« Reactie #209 Gepost op: 15 March 2011, 18:24:16 »


Hier een stukje grasbaan van rail club Utrecht. Ik zie hier meer bomen dan gras op deze module. Is ook geen club-module maar een prive module van mij. Hier is onder andere een omgevallen boom te zien.

 Max. lengte wat er kan rijden is afhankelijk van stationslengte. Momenteel is dat 3 meter. Het is de bedoeling om nog twee module in te bouwen en zo nog 2,4m extra lengte te creëren.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.