Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:33:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:29:33
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
Vandaag om 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
  

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62048 keer)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #180 Gepost op: 15 March 2011, 13:03:16 »
(Het is juist goed. Beginnende hobbyisten kunnen zich daarmee eerder identificeren dan met topmodelbanen).

Hmm, dat betwijfel ik. Het punt van zo'n baan is dat je veel meters kunt maken en met veel lange treinen rijden. Dat ligt buiten het bereik van de beginnende modelspoorder, zowel financieel als qua techniek. Als je nog niet helemaal waus van treinen op zich bent, dan zien ze er (voor een niet-treinofiel) ook helemaal niet aantrekkelijk uit, want slecht en rommelig afgewerkt. Dan kun je nog beter een strakke tafel zonder scenery hebben.

Nee, als je een beginnende modelspoorder wilt laten zien wat je met weinig middelen kan, dan  kun je ze beter zo'n klein baantje tonen met een ovaal die door een achtergrondplaat heen loopt waardoor het niet direct als zodanig herkenbaar is, met een klein stationnetje of halteplaats en een of twee rangeerspoortjes. Zoiets als Irgendwo of een jaar of wat geleden dat Franse baantje Morvallon.

Dat ligt voor een beginner gevoelsmatig heel dicht bij het ovaaltje uit de beginset, er kan in een weekend al wat staan dat op een modelbaan lijkt en toch je kunt een jaartje lekker bezig zijn met het uitproberen van technieken om een weggetje, een waterloop, een weide te imiteren of een industriegebiedje te bouwen zonder gelijk een tweede hypotheek te nemen of van de complete zolder/kelder/extra kamer een permanente bouwput te maken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:RAIL 2011
« Reactie #181 Gepost op: 15 March 2011, 13:09:08 »
Iedereen is vrij om te maken wat ie wilt, ik zal de laatste zijn om daar wat van te zeggen, maar waarom moet acceptatie van anders denkende altijd van 1 kant af komen ??

Nou herken ik dat eigenlijk bij meerdere kanten hier.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #182 Gepost op: 15 March 2011, 13:14:51 »
Calomero gedrag komt van alle kanten Henk, maar als jij een draadje kan vinden waar ik iets ononderbouwd en gemeend afzeik, dan zie ik hem graag
Mvg Marty,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:RAIL 2011
« Reactie #183 Gepost op: 15 March 2011, 13:18:32 »
Jij niet, maar er zijn heel veel meerdere kanten aan het woord in dit draadje Marty.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:RAIL 2011
« Reactie #184 Gepost op: 15 March 2011, 13:19:39 »
ooo wacht, ik vat um :)
Mvg Marty,

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #185 Gepost op: 15 March 2011, 13:29:00 »
Jong geleerd is oud gedaan, Leo...  ;)
De dagjesmensen van nu brengen de modelbouwers van morgen mee aan de hand...  (y)
Henk

Als je daar met je evenement goed op inspeelt wel ja. Daar hebben we het in het NSM urenlang over gehad. Hoe je dat zou kunnen doen.

Jong geleerd is oud gedaan, Leo...  ;)
Die zorgen in de branche zijn niet van vandaag en ook niet echt uniek in deze branche. (....) Kortom, daar gaan wij met onze evenementen geen wonderen in verrichten...
Cheers,
Henk

Je hoeft geen wonderen te verrichten maar een positieve bijdrage is ook al wat.
Leo

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #186 Gepost op: 15 March 2011, 13:32:17 »
Hmm, dat betwijfel ik. Het punt van zo'n baan is dat je veel meters kunt maken en met veel lange treinen rijden. Dat ligt buiten het bereik van de beginnende modelspoorder, zowel financieel als qua techniek. Als je nog niet helemaal waus van treinen op zich bent, dan zien ze er (voor een niet-treinofiel) ook helemaal niet aantrekkelijk uit,

Hoe weet jij dat? Heb je daar onderzoek naar gedaan of spreek je (alleen maar) uit eigen ervaring?

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re:RAIL 2011
« Reactie #187 Gepost op: 15 March 2011, 13:36:20 »
Nederland is verwend met jaarlijks 3 modelspoorshows

4 toch? of zijn de Ned. Modelspoordagen in Rijswijk een te klein evenement geworden zodat deze niet meer meetelt? In ieder geval afgelopen jaar hele mooie baantjes gezien waarvan een aantal Ontraxs-waardig zijn.

Greetz, Jeroen (die elk jaar braaf naar alle 4 de evenementen gaat omdat ze allemaal wel wat hebben)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:RAIL 2011
« Reactie #188 Gepost op: 15 March 2011, 13:47:23 »
"Maar meneertje; dit is echt antiek uit de jaren '60 hoor, zo vind je ze tegenwoordig niet meer" en, WAT??????????????? u wilt AFDINGEN????????????? "nee meneer, het is al BIJNA voor niks"......

Daar doen onze inderdaad gewaardeerde oosterburen het toch beter.....

Bij zo'n reactie gewoon doorlopen naar de volgende kraam, hopelijk een Duitser?

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:RAIL 2011
« Reactie #189 Gepost op: 15 March 2011, 14:00:48 »
Wat ik bij teruglezen zo leuk vind is dat er toch sprake is van "beurzen"  en OnTraXs, waarbij bij de beurzen wel "zooi" of lees: handel aanwezig is (Rail, Eurospoor, Rijswijk en nog duizend andere beurzen) en bij OnTraXs niet.

Dus heren van OnTraXs (tentoonstelling, evenement):  houden zo !  Laat je nooit "beurs" noemen, dat heeft een andere betekenis. En zorg er dus ook voor dat je geen "beurs" wordt. Die zijn er al genoeg.

Maarten
(importeur, vertegenwoordiger, producent)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:RAIL 2011
« Reactie #190 Gepost op: 15 March 2011, 14:22:23 »
Samenvattend uit vele berichten hierboven: Ontraxs voor de elite, de beurzen voor het "normale publiek"? Natuurlijk zullen de (meeste) banen op beurzen als Rail of Eurospoor niet de detaillering van de baantjes op Ontraxs halen. Maar je kun erover discusseren of de beursbezoekers van een Rail of Eurospoor daarop wachten? Laat staan hun kinderen, die zien waarschijnlijk liever veel treinen rijden (of zelfs racen) dan dat ze een locje met twee wagentjes heen-en-weer zien kruipen...

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Gert1

  • Gast
Re:RAIL 2011
« Reactie #191 Gepost op: 15 March 2011, 14:30:34 »
Maarten
(importeur, vertegenwoordiger, producent)

Volgens mij vergeet je nog wat in je opsomming Maarten: standhouder
Je bent er bij de reguliere Houtense beurs toch immers ook vrijwel atijd?
 ;)


mvg,
Gert

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:RAIL 2011
« Reactie #192 Gepost op: 15 March 2011, 14:31:14 »
Hoe weet jij dat? Heb je daar onderzoek naar gedaan of spreek je (alleen maar) uit eigen ervaring?

Gezond verstand misschien? Als je een beginner iets 'haalbaars' wilt laten zien dan lijkt me een spaanplaatvlakte van dertig vierkante meter met twintig treinen er op en zeshonderd flikkerlichten niet direct het geëigende middel. Iedereen die lid is geweest van een club weet hoeveel contributiegeld er maandelijks in dit soort banen wordt gepompt, en hoeveel er moet worden gesleuteld om zo'n ding draaiende te houden. Die grote modulebanen zijn niet zoals ze zijn omdat de bouwers ervan minder kundig zijn - ze zijn zo omdat er een te grote groep aan een te onoverzichtelijk project werkt en dat er op een gegeven moment teveel tijd en geld in zit om het tij nog fatsoenlijk te kunnen keren.

 Het 'kan' eigenlijk alleen maar omdat er van de zestig leden van een vereniging meestal maar een handjevol bij zit die regelmatig op komen dagen, de rest krijgt het clubblaadje en komt op een open dag/beurs buurten.

Waar ik een beetje mee zit is dat er van de zogenoemde 'topbanen' altijd maar wordt geroepen dat ze zouden afschrikken omdat ze voor de doorsnee modelspoorder onhaalbaar zijn. Dat is echt pertinente onzin. Even afgezien van Proto- en Purnormen waar de wiel- en railnorm enorm veel eist van de nauwkeurigheid van werken en in sommige gevallen ook de financiën, zijn die 'topbanen' ook maar met huis-, tuin- en keukenmiddelen in elkaar gezet door mensen die thuis ook geen superwerkplaats hebben.
Het enige dat ze vóór hebben op anderen is dat ze door schade en schande wijs zijn geworden, ze hebben doorgaans ook bij een club gezeten die jarenlang aan dezelfde grote clubbaan voortploeterden of zelf zo'n monster op zolder gehad. En op basis van die ervaringen hebben ze besloten hun effort op een wat overzichtelijker project te concentreren. En geloof me, dan komen de resultaten 'vanzelf'...
Echt, er zijn geen 'supermodelbouwers'. Er zijn er wel die hun leergeld hebben betaald en daar ook lering uit hebben getrokken.

Moeten we nieuwelingen en aspiranten dan nog steeds de heilloze weg op wijzen van de grote baan met alles erop en eraan, die nooit af komt? Misschien leuk voor de omzet van de industrie, maar verder?

Ontraxs 2009 - 2013

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:RAIL 2011
« Reactie #193 Gepost op: 15 March 2011, 14:47:57 »
Samenvattend uit vele berichten hierboven: Ontraxs voor de elite, de beurzen voor het "normale publiek"? Natuurlijk zullen de (meeste) banen op beurzen als Rail of Eurospoor niet de detaillering van de baantjes op Ontraxs halen. Maar je kun erover discusseren of de beursbezoekers van een Rail of Eurospoor daarop wachten? Laat staan hun kinderen, die zien waarschijnlijk liever veel treinen rijden (of zelfs racen) dan dat ze een locje met twee wagentjes heen-en-weer zien kruipen...

Groetjes, Bart

Ik hoop dat je voor je werk niet veel hoeft samen te vatten, beste Bart. On TraXS! voor de elite? Alleen al met het gebruik van het woord "elite" slaat je de plank echt volledig mis. Vraag maar eens aan de deelnemers wat kinderen leuk vinden om te zien. Beter nog, vraag het die kinderen zelf eens. Kijk eens naar de foto's en het filmpje van het Spoorwegmuseum en herhaal dan nogmaals je bovenstaande tekst. Nogmaals, ik geef geen mening over de andere evenementen. Ieder van de 3 evenementen kent zijn eigen publiek. Ouders, kinderen, jongeren en natuurlijk de "oudere" jongeren. Elite hoort daar echter niet bij...

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:RAIL 2011
« Reactie #194 Gepost op: 15 March 2011, 15:21:29 »
Waarom verbaast het me niet, dat deze reactie geen half uur op zich liet wachten? ;)

De woordkeuze elite lijkt me in ieder geval voor de tentoongestelde banen niet onterecht. Want, de daar getoonde banen zijn zeer gedetailleerd en zoiets is voor de meesten velen onder ons niet haalbaar, om welke reden dan ook. Hetzij door gebrek aan tijd, geduld, vaardigheden, omdat men ook nog andere hobby's heeft of wat dan ook. Menigeen zal dit niet met me eens zijn, prima, maar voor mij geldt dat dus wel.

Maar we zijn het er blijkbaar wel over eens, dat het publiek -danwel hun verwachtingen- per beurs verschillend is.  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart