Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Nieuweveenschekanaal  (gelezen 48761 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #150 Gepost op: 18 maart 2021, 19:19:10 »
Rick is back in to........... op het forum. Ook na 6 jaar nog steeds mooie bouwsels en plaatjes zie ik.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #151 Gepost op: 18 maart 2021, 19:51:01 »
Mooie baan!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #152 Gepost op: 18 maart 2021, 22:57:03 »
 (y) (y)
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #153 Gepost op: 18 maart 2021, 23:36:45 »
Waarom kende ik dit leuke topic niet   ???
Oh; omdat het jaren inactief was   :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #154 Gepost op: 19 maart 2021, 13:18:06 »
Ik zie dit draadje nu voor het eerst. Ik heb volgen nu aangezet, kijken of dat helpt...  ;)
Ik kwam in het begin een link tegen naar Rick's draadje over een rijtuig (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38286.msg0#msg0. "There sacks me the trousers from off", om maar eens met mijn beste Engels te spreken. Terwijl ik mij, bij wijze van spreken, het hoofd breek over waar ik een geschikt wielstel op de kop kan tikken maakt Rick ze gewoon zelf, en dan ook nog in H0.  (y)

Als ik zoiets zie vraag ik me altijd af: wat zit ik eigenlijk allemaal te doen boven op mijn treinenkamer... Nou ja, gewoon doorgaan. Ik wordt 100.

Albert

p.s.: overigens ligt Nieuweveenschekanaal vlak bij Jipsingachtertangerboermusselerveen. Zuid, dan ook nog. Tis maar dat je het weet.

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2021, 13:22:24 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #155 Gepost op: 29 september 2021, 04:11:48 »
Bedankt allemaal (y) Hoog tijd dat ik hier weer eens wat fotos plaats.

De bouw van het station gaat min of meer net zo als dit draadje, eventjes activiteit en dan komt alles weer stil te liggen vanwege een of ander detail en ga ik met wat anders bezig.

Enfin, op het dak kwam ik nog een paar dingen tekort, schoorstenen en wat decoratieve bollen-op-een-stokje voor op het dak. Die zijn allemaal in een draaibank gemaakt uit wat plastic overgebleven uit de bekende Faller ect bouwdozen waar ik ooit mee begonnen was. Kwestie van spelen met de maten een een paar keer uitproberen totdat ik iets had waar ik tevreden mee was, en dan een paar keer herhalen.
Het resultaat:


Ondertussen was ik een plattegrond van de benedenverdieping van de stations Gieten en Rolde tegengekomen in de online archieven van HUA. Wat blijkt? ik kwam een deur tekort tussen het kantoor en de goederenloods >:(  Dus dan maar even wat slopen.
Eerst maar even voorzichtig met een mesje de deur uittekenen



En dan de zaag er in en slopen maar! (y) ;D. Een nieuwe deur was al snel gemaakt, met als resultaat


En dan wordt het eens hoog tijd dat ik de rest van het interieur afbouw. De stukgoederenloods was aardig makkelijk, bureau bouwen, een stoel en een lamp en dat is al een goed begin



Groeten,

Rick

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #156 Gepost op: 29 september 2021, 12:42:33 »
Mooi gelukt, die bollen-op-een-stokje. Mooi dak, ook, met al die verschillende vlakken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #157 Gepost op: 29 september 2021, 15:47:07 »
Je kan het maar makkelijk vinden,persoonlijk zou ik m zo "makkelijk" niet vinden  :o
Wel knap gelukt allemaal  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #158 Gepost op: 29 september 2021, 16:59:22 »
Mooi werk! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #159 Gepost op: 10 oktober 2021, 12:29:32 »
Bedankt allemaal  (y)

Makkelijk is een relatief concept... De rest van het stations heeft me heel veel hoofdbrekens gekost. Op de baan staat het stationsgebouw zo ongeveer recht voor je neus, dus de Faller aanpak van alle gordijntjes dicht en een gloeilampje er in was geen oplossing.

We beginnen maar met de bovenverdieping. Van de constructietekeningen was het vloerplan aardig goed, maar niet 100%, in the schatten. Maar wat was dan de bestemming van de kamers? Tja, goede vraag... Met een beetje giswerk, en een paar aanwijzingen op andere tekeningen heb ik een redelijk idee kunnen opbouwen. Volgende uitdaging. Hoe moest het er dan uitzien? Uren verder op het internet zoeken naar obscure fotos van de gemiddelde woonkamer, keuken en eetkamer uit de jaren '20 en '30. Echt veel is daar niet over te vinden, en even op pad naar een Nederlands openluchtmuseum is ook niet echt een optie. Motivatie daalt dan al snel en dan wordt weer een ander project op te pakken. Na een paar valse starten is het uiteindelijk toch gelukt om stukje bij beetje wat meubilair uit stukjes styreen te bouwen.



Maar met meubilair is alles nog niet af. Het behang moet nog uitgekozen worden! Weer lange uren op het internet ronddolen met weinig resultaat. En dan een ingeving. Tegenwoordig doen TV series en films aardig hun best om de juiste atmosfeer weer te geven. Even zoeken in de voorraad TV series, Peaky Blinders was aardig de goede richting op. En dan maar door de afleveringen heen. Niet te luxe, maar ook niet te armoedig, en een beetje in focus en goed belicht. Uiteindelijk wat gevonden, screenshot genomen en in Inkscape overgetekend. dat, samen met een aantal schilderijen is dat dan uitgeprint. Laagje zijdematte lak erover zodat het hopelijk niet al te snel verkleurd, en behangen maar!



Licht moest er natuurlijk ook wezen, en wel niet het bekende Faller gloeilampje. Uit de voorraad LED's heb ik een paar micro LED's gevist, die met een creatieve aanpak zijn omgebouwd tot lampen. Beetje messing staf op een voetje, LED er bovenop, dan voorzichtig de draadjes om de staf wikkelen en een papieren kapje en je hebt een staande lamp. De oude petroleumlamp doet het ook, die bestaat uit een stukje plastic staf, met vijlen in de accuboor op vorm gemaakt. LED erop, draadjes omhoog, kapje van 0,25mm styreen met gaatjes voor de draadjes, beetje priegelen en wat verf en je hebt een lamp.

En als je het dan wat stroom aansluit krijg je dit:



Wat ik hier in een avondje beschrijf heeft me maanden aan piekeren gekost, en hier en daar een avondje bouwen. Dan was die goederenloods toch een stuk makkelijker...

Groeten,

Rick

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #160 Gepost op: 10 oktober 2021, 13:05:08 »
Rick, wel heel mooi hoor, dit interieur! Alleen jammer dat je er later, als 't op de baan staat
niet meer zoveel van ziet. Vaak blijft het bij een lamp, en bijv. een bank of tafel die daar dan weerl
pal naast staat.
Maar..... ik geniet hiervan.
Wim

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #161 Gepost op: 18 oktober 2021, 00:13:51 »
Dat moeilijk zien valt wel mee. Ik sta er haast met m'n neus bovenop als ik voor het controlepaneel sta ;)



Verder met de benedenverdieping. Weer een geval van het internet afstruinen voor geschikte plaatjes, en de weinige fotos die ik heb gemaakt de laatste keer dat ik in Nederland was. De plaats van de banken, deuren en ramen was af te leiden van de tekeningen, de rest moest ik maar zelf uitzoeken.

De wachtkamer, met een forse kachel (afgekeken van de wachtkamer in Zuidbroek) en de nodige advertenties



Dan het midden van het gebouw, het loket en de bagageafgifte. De figuurtjes zijn uit een grote Preiser set. De figuren zijn allemaal in het gebruikelijke Duitsland TP III, dus hier en daar moet ik soms wat aan de figuurtjes sleutelen om het passend te maken voor de jaren '30



En dan het kantoor van de Stationschef. Daar zitten nog de meeste details in, een rek met plaatskaarten, netjes op kleur gesorteers, telefoon, bureau en nog een kachel.



Aan de perronzijde van het station zijn op oude fotos witte borden te zien. De tekst was meestal niet te lezen, maar na wat nazoeken in Beeldbank Groningen was de tekst eindelijk te achterhalen. Natuurlijk was de tekst in hetzelfde lettertype als de stationsnaam in het tegeltableau. Avondje de nog niet getekende letters overtrekken en rondschuiven en dan krijg je dit:



Ook de benedenverdieping is verlicht, deze keer een stuk simpeler, schijfje messing dat in een platte kegelvorm is gedrukt, gaatje erdoor, LED erin, en een likje verf


En met wat spelen met de kleur van de LED. In deze foto nog een beetje te geel, dat is nu aangepast.


Groeten,

Rick

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #162 Gepost op: 18 oktober 2021, 09:16:44 »
Heel fraai  (y) (y)
Groet,

Gerard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #163 Gepost op: 18 oktober 2021, 10:37:29 »
Schitterend!
Ik volg het met grote interesse.

En mooi dat je dat tekstplaatje (Wachtkamer etc) met ons deelt, daar kunnen meer mensen plezier van hebben :).

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Nieuweveenschekanaal
« Reactie #164 Gepost op: 18 oktober 2021, 12:15:20 »
Adhesie!

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran