Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:01:35
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oude rijtuigjes van de NZR
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Oude rijtuigjes van de NZR (gelezen 10001 keer)
Beached
Offline
Berichten: 1104
Oude rijtuigjes van de NZR
«
Gepost op:
04 augustus 2011, 13:06:32 »
Op 20 Maart 1877 werdt toestemming gevraagd aan "Head Office" om een oud drieassig wagentje te verlengen en om de bak volgens het "American Bogie Principle" te laten rijden. De ombouw kostte 50 pond, en later dat jaar was het eerste rijtuig op draaistellen een feit. Dit was A 1, later omgenummerd tot A 300. De ombouw was een succes, maar dit was de enige wagen volgens dit bestek. Later zijn 48 vierassers tot leven gebracht door anderhalve drieasser samen te voegen. Deze rijtuigen waren 4 voet langer dan A 300, die 39' 8 1/2" (11,9 m) lang was
A 300 heeft het uitgehouden tot 1924, het rijtuig is toen afgevoerd. Van de latere rijtuigen is A 222 bewaard gebleven.
Dit waren de "donorrijtuigen", 31' lang en gebouwd in Engeland. Degenen die niet werden omgebouwd tot vierassers waren of gebouwd met of kregen later een "Cleminsons Radial Underframe", waarbij de uiterste assen een soort half draaistel vormen. Dit exemplaar komt uit 1879.
De rollagers zijn niet orgineel
, de wagen was gevonden zonder wielen of scheenplaten, die moesten niew worden gemaakt
In het artikel waar dit is beschreven staat een schets van de wagen, maar lang niet alle details staan daarop, dus ik heb eerst een gedetailleerde tekening gemaakt. Daarbij is veel gebruik gemaakt van de drieasser en fotos van de latere rijtuigen. Van A 300 bestaan helaas geen fotos.
Het frame is toen samengeplakt van stukken kanaalijzer en dubbele stukken 1mm styreen(ik had geen zin om 2mm dik styreen te halen)
Als je goed kijkt is het frame niet symmetrisch, dat komt doordat het oude drieasser frame werdt hergebruikt.
mvg,
Rick
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #1 Gepost op:
08 augustus 2011, 12:49:31 »
We gaan verder met de bovenbouw.
Als eerste zijn de zijkanten uitgesneden. Dit is alleen de onderste helft samen met wat lijstwerk.
Na de zijwanden komen ook de kopwanden. Je kunt nu zien hoe laag het dak wel niet is op deze rijtuigjes. Ik geb al eens m'n hoofd gestoten aan een lamp die van het plafond van de drieasser op de foto hangt. Ze heetten ook niet voor niets "low roofed coaches"
Het lijstwerk op het rijtuigje bestaat in het echt uit halfrond hout. Helaas maakt Evergreen geen halfrond van de juiste maat, maar wel rond styreen. Dus in plaats van halfrond op de platen te plakken wordt rond styreen tussen panelen geplakt, zodat de helft boven de panelen uitkomt, en de andere helft de panelen vast houdt.
Terwijl de kopwanden lagen te drogen heb ik ook de voormalige scheiding tussen eerste en tweede klasse gemaakt. Na 1905 was het hok geheel tweede klasse.
Ik heb ook maar een deur en wat beplanking aan de binnenkant van de kopwanden geplakt. er zitten aardig wat raampjes in het ding, dus de binnenkant is aardig goed te zien.
Toen duurde het ook niet lang meer voordat de kopwanden er ook in zaten
Dat was het dan weer voor vandaag.
Rick
Gelogd
sander1985
Offline
Berichten: 1866
Team Mitropa *
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #2 Gepost op:
08 augustus 2011, 13:23:09 »
Dat ziet er al goed uit!
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #3 Gepost op:
12 augustus 2011, 12:40:39 »
Bedankt Sander
Ik ben verder gegaan met het decoreren van de binnenkant.
Dit soort banken waren aardig normaal voor die tijd, grotendeels omdat de wagens gewoonweg te smal waren om de banken in de breedte te plaatsen.
En toen kon ik het maken van de ramen niet langer vooruit schuiven
De bovenste helft van de wagen bestaat bijna geheel uit ramen. Omdat het me nooit ging lukken om alle raamlijsten strak te maken zonder glas erachter, heb ik de raamlijsten maar op het glas geplakt, wel met Krystal Klear om vlekken te voorkomen.
Van het bovenste raampartij zie je de binnenkant, en van de onderste raampartij ze je de buitenkant.
En als je die ramen in de bak plakt ziet het er dan zo uit
Ik weet nu ook weer waarom ik altijd de ramen er pas na het spuiten in zet: Lijmvingerafdrukken
Die moet ik met een beetje Brasso er dus weer af poetsen.
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6144
***
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #4 Gepost op:
12 augustus 2011, 15:36:24 »
Topwerk
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4116
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #5 Gepost op:
12 augustus 2011, 17:46:59 »
Mooi werk!
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #6 Gepost op:
28 augustus 2011, 02:14:50 »
Dank u Ruud en Gert
Net als de ramen zijn de ventilators(of wat daar voor door moet gaan) boven de ramen ook een heel priegelwerk. Door vier stukken 0,5mm vierkant styreen op elkaar te stapelen heb ik hetzelfde effect verkregen als de echte dingen. Een paar keer met een vijltje erover om de bovenhoeken rond te maken en ze waren klaar. Pas nadat het gepriegel klaar was kreeg ik de geniale ingeving om voor de ventilators wat "clapboard siding" van Evergreen te gebruiken
Da's dus iets voor de volgende
Ik ben toen maar begonnen aan de onderkant. Ik ben begonnen met de spanbanden, uit messing gesoldeerd. Daarna een tweetal remcylinders uit wat spuitgietwerk gedraaid. Waarom twee? De eerste is ontsnapt toen het ding uit de dremel vloog
Toen ik fotos aan het maken was voor het open wagentje in mijn andere draadje stond er toevallig ook een rijtuig boven de inspectieput. Het remwerk heb ik toen goed kunnen fotograferen. Aan de hand van die fotos heb ik toen maar het hele remwerk nagebootst. Omdat mijn vooraad 0,5mm rond messing op begon te raken heb ik de stang van de handrem (linksonder) maar uit dezelfde maat styreen gemaakt. Deze stang hoort met een stuk ketting verbonden te zijn met de rest van het remwerk, maar ik heb nog niets gevonden dat aardig op ketting lijkt(behalve heel fijne ketting, maar dat is moeilijk te krijgen) Heeft iemand nog andere ideen?
Als laatste heb ik een stuk pen van de juiste doorsnee gesloopt om er twee gastanks van te maken.
De draaistellen waren dan aan de beurt. als eerste maar een zijkant gemaakt om te kijken of het een en ander wel kan in styreen.
De hoofdconstructie bestaat uit 1x0,5mm styreenstrip, wat wonder boven wonder stevig genoeg is en precies op schaal(al ontdekte ik dat pas een paar dagen later
) Koperdraad voor de veren komt uit gesloopt telefoonsnoer.
Drie avondjes prutsen later en het hok staat op wielen
mvg,
Rick
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #7 Gepost op:
02 september 2011, 02:57:17 »
Ik ben weer verder met de details gegaan. Dit keer grotendeels soldeerwerk.
Als eerste een paar opstaptredes gemaakt uit styreen en aan de bak gelijmd. Ik heb meteen ook de draaistellen onder de bak geschroefd, want anders waren de aardig zwakke tredes weer binnen de kortste keren kapot. Daarna ben ik aan de slag gegaan met het hekwerk aan de uiteinden van de bak. Eerst het hoofd fame gesoldeerd en toen de kleine spijltjes gemaakt. Als je de stukjes draad op een plank MDF plakt met wat afplaktape, dan is het heel makkelijk solderen. Dan de twee delen samenvoegen en het hekwerk is klaar. Voor de handgrepen op de bak heb ik ook een malletje gemaakt en voordat het hekwerk op z'n plaats was gelijmd zijn de handgrepen aangebracht.
Aan een kant zit een handrem, een mooi ding maar lastig te bouwen. Ik ben begonnen met een stuk messing ring gebogen om een pijpje. Daarna uit telefoonsnoer de gebogen spaken gemaakt en vastgesoldeerd. Met low-melt soldeer zijn toen de pen en de as aangebracht. Met low melt zit het vast aan het hekwerk.
Ik moet nog een verbinding maken tussen de kap en het onderstel, dus die spleet gaat nog verdwijnen
Aan de onderkant heb ik ook nog het een en ander aangebracht waaronder remslangen en handrem onderdelen.
En dan begint het er al aardig kiwi uit te zien
Dat was het dan weer.
Rick
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11415
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #8 Gepost op:
02 september 2011, 09:11:48 »
Citaat van: Beached op 28 augustus 2011, 02:14:50
Interesssant! Hoe heb je die verenpakketten gemaakt?
Eelco
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #9 Gepost op:
02 september 2011, 11:19:06 »
dat wordt wel een retevet apparaat zeg!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4116
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #10 Gepost op:
02 september 2011, 11:21:08 »
Absoluut mooi Rick!
En hyperstrak ook, als ik naar die raampjes kijk. Echt strak werken is geen sinecure bij het uitsnijden van raampjes.
@Eelco; Zelf koperdraad winden denkik?
Ik heb wel eens een imitatie-schroefveer gemaakt door een staafje styreen door een moertje te wringen. Dan kun je zo'n staafje makkelijk aan een draaistel lijmen en alstie te dik is (bv bij H0m) kun je de achterkant vlak maken terwijl de voorkant er nogs steeds als schroefveer uitziet.
«
Laatst bewerkt op: 02 september 2011, 11:23:59 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11415
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #11 Gepost op:
02 september 2011, 11:22:28 »
Citaat van: Gert Arkema op 02 september 2011, 11:21:08
Zelf koperdraad winden denkik?
Het ging mij om de verenpakketten tussen die veren van koperdraad
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4465
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #12 Gepost op:
02 september 2011, 11:35:56 »
Deze rijtuigjes doet mij denken aan een kindertelevisieserie van lang geleden (1982 ongeveer) over een australische stoomloc genaamd 'Wombat". Daar stonden ongeveer dezelfde rijtuigjes achter. De serie was opgenomen bij museum "Puffing Billy".
Officieel heette de serie iets van Midnight Monday wat het einde van het spoorlijntje inluidde. door enkele kinderen werd de sluiting natuurlijk tegengehouden. Ik zat aan de buis gekluisterd. Helaas is de serie nooit meer herhaald in Nederland.
Andre
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #13 Gepost op:
02 september 2011, 12:22:20 »
Bedankt iedereen
De verenpakketen bestaan uit 0,25x1mm styreen strips op elkaar gelijmd. Voor deze veerpakketten heb ik vier strips per helft op elkaar gelijmd, elk 2,5 mm korter dan de vorige. Als de lijm nog nat is buig ik ze voorzichtig. Ik heb een stukje styreen in het midden van de holle kant gelijmd en toen zijn twee helften op elkaar gelijmd met de holle kanten naar elkaar. Omdat ik lui ben heb ik toen de verenpakketten door midden gesneden zodat ik maar de helft hoef te maken.
Een stukje rond styreen maakt de set van drie af.
Gert, de ramen zelf bestaan maar uit 4 stukken doorzichtig styreen. De lijsten zij er op geplakt met KK. het wordt nog een rotlus met verven, maar anders werden de muren te zwak. De echte rijtuigen waren ook niet echt stevig, en na ongelukken zagen ze er vaak uit als de bekende wokkel rijtuigen. Daarom werden vaak ramen dichtgemaakt om verstevegingen in te bouwen, net zoals de drieasser op de foto.
De rijtuigen van de Puffing Billy Railway hebben inderdaad wat weg van de NZR. Sommige locs lijken ook wel op onze Wb en Wd class locs. Waarschijnlijk ook een product van Baldwin.(Wc komt niet voor in de nummerschema's. Geen idee waarom
)
mvg,
Rick
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11415
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
«
Reactie #14 Gepost op:
02 september 2011, 12:24:41 »
Dank voor je antwoord, was ook wat ik in gedachten had om te doen
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Oude rijtuigjes van de NZR