Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Oude rijtuigjes van de NZR  (gelezen 10001 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Oude rijtuigjes van de NZR
« Gepost op: 04 augustus 2011, 13:06:32 »
Op 20 Maart 1877 werdt toestemming gevraagd aan "Head Office" om een oud drieassig wagentje te verlengen en om de bak volgens het "American Bogie Principle" te laten rijden. De ombouw kostte 50 pond, en later dat jaar was het eerste rijtuig op draaistellen een feit. Dit was A 1, later omgenummerd tot A 300. De ombouw was een succes, maar dit was de enige wagen volgens dit bestek. Later zijn 48 vierassers tot leven gebracht door anderhalve drieasser samen te voegen. Deze rijtuigen waren 4 voet langer dan A 300, die 39' 8 1/2" (11,9 m) lang was
A 300 heeft het uitgehouden tot 1924, het rijtuig is toen afgevoerd. Van de latere rijtuigen is A 222 bewaard gebleven.

Dit waren de "donorrijtuigen", 31' lang en gebouwd in Engeland. Degenen die niet werden omgebouwd tot vierassers waren of gebouwd met of kregen later  een "Cleminsons Radial Underframe", waarbij de uiterste assen een soort half draaistel vormen. Dit exemplaar komt uit 1879.

De rollagers zijn niet orgineel ;D , de wagen was gevonden zonder wielen of scheenplaten, die moesten niew worden gemaakt


In het artikel waar dit is beschreven staat een schets van de wagen, maar lang niet alle details staan daarop, dus ik heb eerst een gedetailleerde tekening gemaakt. Daarbij is veel gebruik gemaakt van de drieasser en fotos van de latere rijtuigen. Van A 300 bestaan helaas geen fotos.


Het frame is toen samengeplakt van stukken kanaalijzer en dubbele stukken 1mm styreen(ik had geen zin om 2mm dik styreen te halen)

Als je goed kijkt is het frame niet symmetrisch, dat komt doordat het oude drieasser frame werdt hergebruikt.

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2011, 12:49:31 »
We gaan verder met de bovenbouw.
Als eerste zijn de zijkanten uitgesneden. Dit is alleen de onderste helft samen met wat lijstwerk.

Na de zijwanden komen ook de kopwanden. Je kunt nu zien hoe laag het dak wel niet is op deze rijtuigjes. Ik geb al eens m'n hoofd gestoten aan een lamp die van het plafond van de drieasser op de foto hangt. Ze heetten ook niet voor niets "low roofed coaches"

Het lijstwerk op het rijtuigje bestaat in het echt uit halfrond hout. Helaas maakt Evergreen geen halfrond van de juiste maat, maar wel rond styreen. Dus in plaats van halfrond op de platen te plakken wordt rond styreen tussen panelen geplakt, zodat de helft boven de panelen uitkomt, en de andere helft de panelen vast houdt.

Terwijl de kopwanden lagen te drogen heb ik ook de voormalige scheiding tussen eerste en tweede klasse gemaakt. Na 1905 was het hok geheel tweede klasse.

Ik heb ook maar een deur en wat beplanking aan de binnenkant van de kopwanden geplakt. er zitten aardig wat raampjes in het ding, dus de binnenkant is aardig goed te zien.

Toen duurde het ook niet lang meer voordat de kopwanden er ook in zaten

Dat was het dan weer voor vandaag.

Rick

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2011, 13:23:09 »

Dat ziet er al goed uit! (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2011, 12:40:39 »
Bedankt Sander
Ik ben verder gegaan met het decoreren van de binnenkant.

Dit soort banken waren aardig normaal voor die tijd, grotendeels omdat de wagens gewoonweg te smal waren om de banken in de breedte te plaatsen.

En toen kon ik het maken van de ramen niet langer vooruit schuiven  :( De bovenste helft van de wagen bestaat bijna geheel uit ramen. Omdat het me nooit ging lukken om alle raamlijsten strak te maken zonder glas erachter, heb ik de raamlijsten maar op het glas geplakt, wel met Krystal Klear om vlekken te voorkomen.
Van het bovenste raampartij zie je de binnenkant, en van de onderste raampartij ze je de buitenkant.

En als je die ramen in de bak plakt ziet het er dan zo uit

Ik weet nu ook weer waarom ik altijd de ramen er pas na het spuiten in zet: Lijmvingerafdrukken >:( Die moet ik met een beetje Brasso er dus weer af poetsen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6144
  • ***
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:36:24 »
Topwerk  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2011, 17:46:59 »
Mooi werk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2011, 02:14:50 »
Dank u Ruud en Gert

Net als de ramen zijn de ventilators(of wat daar voor door moet gaan) boven de ramen ook een heel priegelwerk. Door vier stukken 0,5mm vierkant styreen op elkaar te stapelen heb ik hetzelfde effect verkregen als de echte dingen. Een paar keer met een vijltje erover om de bovenhoeken rond te maken en ze waren klaar. Pas nadat het gepriegel klaar was kreeg ik de geniale ingeving om voor de ventilators wat "clapboard siding" van Evergreen te gebruiken  :-X Da's dus iets voor de volgende

Ik ben toen maar begonnen aan de onderkant. Ik ben begonnen met de spanbanden, uit messing gesoldeerd. Daarna een tweetal remcylinders uit wat spuitgietwerk gedraaid. Waarom twee? De eerste is ontsnapt toen het ding uit de dremel vloog ;D
Toen ik fotos aan het maken was voor het open wagentje in mijn andere draadje stond er toevallig ook een rijtuig boven de inspectieput. Het remwerk heb ik toen goed kunnen fotograferen. Aan de hand van die fotos heb ik toen maar het hele remwerk nagebootst. Omdat mijn vooraad 0,5mm rond messing op begon te raken heb ik de stang van de handrem (linksonder) maar uit dezelfde maat styreen gemaakt. Deze stang hoort met een stuk ketting verbonden te zijn met de rest van het remwerk, maar ik heb nog niets gevonden dat aardig op ketting lijkt(behalve heel fijne ketting, maar dat is moeilijk te krijgen) Heeft iemand nog andere ideen?
Als laatste heb ik een stuk pen van de juiste doorsnee gesloopt om er twee gastanks van te maken.

De draaistellen waren dan aan de beurt. als eerste maar een zijkant gemaakt om te kijken of het een en ander wel kan in styreen.

De hoofdconstructie bestaat uit 1x0,5mm styreenstrip, wat wonder boven wonder stevig genoeg is en precies op schaal(al ontdekte ik dat pas een paar dagen later :D) Koperdraad voor de veren komt uit gesloopt telefoonsnoer.
Drie avondjes prutsen later en het hok staat op wielen (y)


mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #7 Gepost op: 02 september 2011, 02:57:17 »
Ik ben weer verder met de details gegaan. Dit keer grotendeels soldeerwerk.
Als eerste een paar opstaptredes gemaakt uit styreen en aan de bak gelijmd. Ik heb meteen ook de draaistellen onder de bak geschroefd, want anders waren de aardig zwakke tredes weer binnen de kortste keren kapot. Daarna ben ik aan de slag gegaan met het hekwerk aan de uiteinden van de bak. Eerst het hoofd fame gesoldeerd en toen de kleine spijltjes gemaakt. Als je de stukjes draad op een plank MDF plakt met wat afplaktape, dan is het heel makkelijk solderen. Dan de twee delen samenvoegen en het hekwerk is klaar. Voor de handgrepen op de bak heb ik ook een malletje gemaakt en voordat het hekwerk op z'n plaats was gelijmd zijn de handgrepen aangebracht.
Aan een kant zit een handrem, een mooi ding maar lastig te bouwen. Ik ben begonnen met een stuk messing ring gebogen om een pijpje. Daarna uit telefoonsnoer de gebogen spaken gemaakt en vastgesoldeerd. Met low-melt soldeer zijn toen de pen en de as aangebracht. Met low melt zit het vast aan het hekwerk.

Ik moet nog een verbinding maken tussen de kap en het onderstel, dus die spleet gaat nog verdwijnen ;)
Aan de onderkant heb ik ook nog het een en ander aangebracht waaronder remslangen en handrem onderdelen.

En dan begint het er al aardig kiwi uit te zien

Dat was het dan weer.

Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #8 Gepost op: 02 september 2011, 09:11:48 »


Interesssant! Hoe heb je die verenpakketten gemaakt?

Eelco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2011, 11:19:06 »
dat wordt wel een retevet apparaat zeg! (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2011, 11:21:08 »
Absoluut mooi Rick!  (y) En hyperstrak ook, als ik naar die raampjes kijk. Echt strak werken is geen sinecure bij het uitsnijden van raampjes.

@Eelco; Zelf koperdraad winden denkik?
Ik heb wel eens een imitatie-schroefveer gemaakt door een staafje styreen door een moertje te wringen. Dan kun je zo'n staafje makkelijk aan een draaistel lijmen en alstie te dik is (bv bij H0m) kun je de achterkant vlak maken terwijl de voorkant er nogs steeds als schroefveer uitziet.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2011, 11:23:59 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2011, 11:22:28 »
Zelf koperdraad winden denkik?

Het ging mij om de verenpakketten tussen die veren van koperdraad  ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #12 Gepost op: 02 september 2011, 11:35:56 »
Deze rijtuigjes doet mij denken aan een kindertelevisieserie van lang geleden (1982 ongeveer) over een australische stoomloc genaamd 'Wombat". Daar stonden ongeveer dezelfde rijtuigjes achter. De serie was opgenomen bij museum "Puffing Billy".
Officieel heette de serie iets van  Midnight Monday wat het einde van het spoorlijntje inluidde. door enkele kinderen werd de sluiting natuurlijk tegengehouden. Ik zat aan de buis gekluisterd. Helaas is de serie nooit meer herhaald in Nederland. ;)
Andre

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #13 Gepost op: 02 september 2011, 12:22:20 »
Bedankt iedereen (y)
De verenpakketen bestaan uit 0,25x1mm styreen strips op elkaar gelijmd. Voor deze veerpakketten heb ik vier strips per helft op elkaar gelijmd, elk 2,5 mm korter dan de vorige. Als de lijm nog nat is buig ik ze voorzichtig. Ik heb een stukje  styreen in het midden van de holle kant gelijmd en toen zijn twee helften op elkaar gelijmd met de holle kanten naar elkaar. Omdat ik lui ben heb ik toen de verenpakketten door midden gesneden zodat ik maar de helft hoef te maken.
Een stukje rond styreen maakt de set van drie af.

Gert, de ramen zelf bestaan maar uit 4 stukken doorzichtig styreen. De lijsten zij er op geplakt met KK. het wordt nog een rotlus met verven, maar anders werden de muren te zwak. De echte rijtuigen waren ook niet echt stevig, en na ongelukken zagen ze er vaak uit als de bekende wokkel rijtuigen. Daarom werden vaak ramen dichtgemaakt om verstevegingen in te bouwen, net zoals de drieasser op de foto.

De rijtuigen van de Puffing Billy Railway hebben inderdaad wat weg van de NZR. Sommige locs lijken ook wel op onze Wb en Wd class locs. Waarschijnlijk ook een product van Baldwin.(Wc komt niet voor in de nummerschema's. Geen idee waarom ;D)

mvg,
Rick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #14 Gepost op: 02 september 2011, 12:24:41 »
Dank voor je antwoord, was ook wat ik in gedachten had om te doen  (y)