Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...  (gelezen 69402 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #180 Gepost op: 12 December 2016, 14:31:42 »
Die is in principe rijvaardig, maar wacht nog op een setje geëtste drijfstangen om het onderstel verder af te kunnen bouwen. Daarna kunnen de verdere details op de bovenbouw erop, als ik dat nu doe wordt hij te kwetsbaar. Het blijft tenslotte maar styreen.

Ik verwacht 'm begin januari te kunnen voltooien, dan zet ik nog wel even een plaatje neer hier :)
« Laatst bewerkt op: 12 December 2016, 14:33:14 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #181 Gepost op: 12 December 2016, 15:19:31 »
Ik kreeg recentelijk de vraag of Schoonhoven nog leeft. Ja dus: omdat het een nog te presenteren baan is zal ik geen totaalplaatje maken, maar bijvoorbeeld het zo herkenbare stationsgebouw waarvan de start hier al te zien was, mag natuurlijk gezien worden.

Waarvoor dank! Met deze grootte van de foto's komt de indruk nog beter tot zijn recht. Strak werk Bessel!
Net als het lokje (y)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 12 December 2016, 16:53:41 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #182 Gepost op: 29 December 2016, 21:47:58 »
Achter het station staat een grote loods, een replica van wat vroeger de locloods was. Gelukkig heeft het Utrechts Archief alle tekeningen en genoeg foto's om de oude toestand te herscheppen.

De loods is voorzien van een zaagtanddak: een echt vroeg-20e eeuwse uitstraling in baksteen, met van die ronde raampjes in de punten. Die zitten niet op de Slater's platen, dus autistisch verantwoord snijden ende plakken.


Dan de wanden overeind zetten. Ik had de tekeningen al eens verschaald, toch is de hulp van foto's onmisbaar omdat de loods reeds vóór opening van de lijn flink verbouwd werd.


De basis is het donkergrijze foam wat ook als basis voor de sporen is gelegd: door de vorm van de bodemplaat uit te snijden past de loods naadloos in de baan maar blijft wel afneembaar voor transport.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #183 Gepost op: 29 December 2016, 22:03:33 »
De vloer in dit soort loodsen bestond meestal uit grof tegelwerk. Ik heb een Goovers klinkerplaat gebruikt en versneden om langs de sporen klinkers in lengterichting te kunnen leggen.


Om ook wat beweging op de baan te hebben (Het was tenslotte een heel rustig eindstationnetje waar één keer per uur wat te beleven viel) komen er grappen op als houten roldeuren die zich openen en sluiten. Die zijn gemaakt door stripjes styreen op een stoffen drager te lijmen en in een gootje te geleiden. Omdat oprollen zoals het origineel niet goed werkt op deze schaal, schuift de deur omhoog tot onder het schuine dak.


In een loods als deze was soms een "lampisterie" aanwezig: een loketje waar gevulde olielampen werden uitgereikt en onderhouden. In de beginjaren was dat een met schuine zijden aangelegd houten bouwwerk, waar geen duidelijke tekening van is maar wél foto's gemaakt tijdens de bouw van de loods rond 1902.
Dit uitbouwtje is ontstaan door de doos met plasticsnippers om te keren en net zo lang te snijden en puzzelen tot het leek op wat ik hebben wil.

Hoera, snippers!


Dat wordt de kleine façade


Een likje houtkleur voor de geloofwaardigheid..


En zo dichtbij is hij straks alleen te zien als je een Preisertje bent. Of door het glazen dak heen kunt kijken.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #184 Gepost op: 29 December 2016, 22:14:26 »
Over glazen dak gesproken: Dat verklappen we dan ook maar meteen. Het glas zit bij een zaagtanddak alleen in de korte zijden, met als doel daglicht in de loods te laten vallen.


Allereerst moeten de draagbalken in de muren gelegd worden, hierbij wordt zoveel mogelijk van de originele bouwtekening uitgegaan.


Dan de uitdaging: een complete zaagtand dakconstructie samenstellen die klopt met de bouwtekeningen, gedragen wordt met langsbalken op de aanwezige dwarsbalken, maar dan ook nog als geheel afneembaar is om in geval van nood in de loods te kunnen komen.


En geheel geassembleerd past het dan precies. Na deze fase wordt dan het houtwerk allemaal geschilderd en al het glas geplaatst.


Hoewel dus nog niet geheel voltooid is wel het hoogste punt bereikt: de vlag mag dus gehesen worden!

Wordt vervolgd.
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5553
  • Team Mitropa
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #185 Gepost op: 30 December 2016, 01:30:22 »
Daar drinken we er een op  (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #186 Gepost op: 30 December 2016, 10:42:17 »
Mooi hoor. (y)
Ik ben benieuwd hoe lang dit gebouw er nog zal staan.

Leen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #187 Gepost op: 30 December 2016, 15:53:44 »
Ik ook... het is dan wel een replica, het is toch erg karakteristiek voor de omgeving.
Wat er in elk geval niet meer staat is de houten watertoren die vlak vóór de loods geinstalleerd was. In de jaren '20 nog wel, dus die maken we ook:

Het onderstel was een stalen constructie met 4 staanders die halverwege een dwarsverbinding hadden en in elk vak kruislings aangebrachte spankabels die in het centrum waren vastgebout in een ring. Voor de stevigheid is dit gesoldeerd en niet uit styreen geplakt.


Het onderstel is daarna metaalzilver gespoten als basis: de opbouw is van styreen met lattenprofiel, per latje in een punt gesneden zoals het origineel.


Tenslotte het onderstel wat geweatherd met een vleugje bruin en matzwart, de betonnen fundering op kleur gebracht en de waterkolom geplaatst.
Het fundament zal na plaatsing grotendeels in het zand verdwijnen.
Grootste uitdaging waren de ringen waarin de spankabels bevestigd waren: dat is in H0 nauwelijks te realiseren, daarom zijn de kabels gewoon kruislings gespannen en is de (plastic) ring door verhitting aan de kabels bevestigd.

Wordt weer vervolgd..
RETROBAHN A.G.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #188 Gepost op: 30 December 2016, 16:59:41 »
Complimenten, vooral voor die watertoren.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #189 Gepost op: 30 December 2016, 18:42:16 »
Mooi ding. Goed gemaakt!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #190 Gepost op: 30 December 2016, 18:45:43 »
Die spankabels en ring zijn wel héél fraai gemaakt!   (y)
No dress rehearsel, this is our life.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #191 Gepost op: 02 January 2017, 08:41:58 »
Dat ziet er schitterend uit, met name de watertoren (y) (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #192 Gepost op: 09 January 2017, 22:45:27 »
Tussen de bedrijven door even verder gebouwd aan de andere objecten die verspreid over het terrein een plaats moeten krijgen. Even een kleintje tussendoor: het gemetselde privaatgebouwtje wat naast het station komt te staan.

Aan de voorzijde 2 toiletten...

...en aan de achterzijde urinoirs voor de heren. Die, volgens de tekening, bestonden uit op de vloer gemetselde lage bakken.

Volgende is dan het kantoortje annex magazijn wat voor de remise geplaatst was. Vrijwel alle foto's waar het gebouwtje duidelijk opstaat (en dat zijn er niet veel) zijn van na 1930, toen alle houten gebouwen wit met groen geschilderd waren. In de beginperiode echter was al het hout echter bruin gebeitst: hoewel van dit kantoortje geen foto's bestaan uit die tijd, is het aannemelijk dat het tegelijk met de andere nederzettingen geschilderd is. De datum van het project is medio jaren '20, dus bruin muss es sein.

Even een blik op de werkplek: niet van dichtbij te zien straks, maar wel verlicht dus toch maar wat interieur erin.


De achterzijde (magazijnkant) van het kantoortje. Staat op geen enkele bekende foto, dus de tekening maar aangehouden.


En de zichtzijde, die straks op de baan te zien zal zijn.

En door...
RETROBAHN A.G.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #193 Gepost op: 09 January 2017, 23:06:20 »
Dat ziet er erg mooi uit!  (y)

Leen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express...
« Reactie #194 Gepost op: 10 January 2017, 06:58:10 »

Pardon ?..... Hoe heb je dat deurbeslag gemaakt?? Werkelijk fabuleus, Bessel (y)

Groet,
Michel