Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)  (gelezen 89885 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #150 Gepost op: 24 June 2011, 09:02:32 »
Huibert,

Ik had natuurlijk al gezien dat de ramen in de koppen, maar ook in de stuurstanden allemaal rechte ruiten zijn. En die van Kleinspoor lopen allemaal rond. Maar om nu 18 ruiten voor de koppen en ook een dergelijk aantal voor de stuurstanden te gaan maken is wel heel veel extra werk. Mooier zeker, maar op een gegeven moment is het ook genoeg. Ik heb nog wel meer aan te merken op de vormgeving van de kop: strakheid en de koplampen en zo.

Je hebt me natuurlijk weer aan het denken gezet  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #151 Gepost op: 24 June 2011, 11:05:37 »
ik heb ooit een DKM DE-II volledig van nieuwe ramen voorzien, waarvan de draairamen apart. Ja, dat is een boel werk, maar wat een verbetering. En de kop is wel het smoel van het spul, he... En met de stuurstanden de bliktrekkers.
Overigens kan ik me wel voorstellen dat genoeg genoeg is, hoor. Maar je krijgt spijt, spijt, spijt.... ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #152 Gepost op: 13 August 2011, 16:07:28 »
Weinig voortgang, vakantie en gepieker over de ramen in de koppen. Ik gebruik altijd de kunststof folie van Philotrain voor ramen, maar deze vind ik voor de frontruiten te slap. Dus ik zoek eigenlijk glashelder en wat steviger kunststof, dat je ook wat makkelijker kunt vijlen, zonder dat er een lastig dun vel aan de achterkant komt. Ik heb de indruk dat de transparante kunststof, die Gerco voor de plan U gebruikt wel eens geschikt kan zijn, maar die zie ik zo gauw nergens vinden. Ik heb de voorkeur voor kunststof plaat met aan beide zijden nog een folie, zodat je het bij de bewerking niet beschadigt.

Iemand suggesties?

Vast bedankt,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #153 Gepost op: 13 August 2011, 20:49:25 »
Geen beschermende vellen, maar wel erg stevig: lamineerplastic. Ik haal ze door het lamineerapparaat en verwerk ze vervolgens.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #154 Gepost op: 13 August 2011, 21:11:11 »
Ivo,

Voor mijn modeltreinen in schaal H0 gebruik ik meestal Tyvak van GM&S. Dit is 0,5 mm dik en prima te snijden.


Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #155 Gepost op: 13 August 2011, 21:23:41 »
Tyvak? Is zeker een merknaam. Maar 0,5mm dik klinkt goed, dan heb je enig houvast. Ik zal Piet eens bellen.

Lamineerplastic is ook een idee, maar lijkt me slap. Maar er zijn mogelijk verschillende kwaliteiten? Koop je dat gewoon in de kantoorboekhandel?

Bedankt,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #156 Gepost op: 13 August 2011, 22:48:57 »
Is absoluut niet slap, zeker niet na lamineren en idd in de kbh te koop.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #157 Gepost op: 29 August 2011, 21:21:32 »
Ivo , ik heb hier genoeg lamineer spul liggen (incl. apparaat) als je wat wil proberen , laat maar weten .

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #158 Gepost op: 29 August 2011, 23:25:01 »
Ronald,

Wil ik zeker eens proberen.

Inmiddels al een plaatje Vivak in huis van GM&S. Toen het binnenkwam bleek ik al een aantal grotere platen van hetzelfde spul in huis te hebben staan van de Wapstad, voor het poppenhuis van mijn jongste dochter ;)

Binnenkort meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #159 Gepost op: 28 January 2012, 11:59:42 »
Hoi,

Hoe staat het met het project Ivo?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #160 Gepost op: 29 January 2012, 00:45:23 »
De Vivak ligt nog onaangebroken in de kast. Ik moet dus de ramen maken en dan kan ik verder.  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #161 Gepost op: 08 February 2012, 10:52:18 »
Vraagje:

Gisteravond de eerste ramen uit Vivak gemaakt. De makkelijkste zijn de kleine ramen vooraan. Nu lijken vrijwel alle ruiten vlakke rechte ruiten te zijn. Dat geldt in elk geval voor alle ruiten in de stuurstanden en bijna alle ruiten in de kop. De enige ruiten waar ik aan twijfel zijn de eerste ruiten vanaf het rechte stuk van de bak in de kop. Ik kan nergens zien dat het een vlakke dan wel gebogen ruit is, maar het lijkt er toch op dat er een kleine buiging in die ruit zit. De 5 ruiten in het midden van de kop zijn alle 5 vlak, maar de 2 ernaast kan ik dus niet zien. Iemand een idee?



Dit ruitje dus.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #162 Gepost op: 08 February 2012, 11:11:44 »
Ivo, volgens mij is het ook een vlakke, niet gebogen ruit. kijk maar naar deze foto die ik gemaakt heb:

http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Rit%20Kameel%2018-03-08/09018-03-08.jpg

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #163 Gepost op: 08 February 2012, 11:30:14 »
Als ik kijk naar de reflectie in de ruit van deze foto dan zou je zeggen dat het deels een rechte ruit is.. echter zie je de ruit een curve maken onderin en dat geld ook voor de 2e ruit.. bij die 2e ruit is het zelfs wat beter te zien aan die "witte" baan..


Als ik naar deze foto kijk dan lijkt het er op als je naar het onderste raamrubber kijkt dat de ruit daar een bolling maakt in de zelfde curve als de carrosserie..


Hier zie je het misschien nog beter dat de ruit de contouren van de carrosserie overneemt.. als de ruit recht zou zijn dan zou hij ergens in de sponning verder naar binnen vallen..

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #164 Gepost op: 08 February 2012, 11:43:51 »
Johan, je bevestigt mijn vermoeden. Prachtig, die grote foto. Zitten er allemaal BNLS leden achter de ramen? Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het ook geldt voor het raam ernaast. Ik dacht op andere foto's in de boeken te zien dat die toch echt vlak is.

@Maarten,

De foto die je laat zien had ik ook al bekeken, maar daar kan ik het niet zo goed op zien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*