Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:08:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:49:19
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:07
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:23:31
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)  (gelezen 89114 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #135 Gepost op: 27 May 2011, 22:31:30 »
De 3 sleuven zitten dicht:

Bijna niet zichtbaar op de foto, maar ook de verticale sleuven voor de vergrendeling van de schortplaten in het styreen gevijld, daar waar de DE-1 een verdiepte instap heeft en de Kameel niet. Vervolgens nog eens de foto's bekeken en nog meer afwijkingen gezien, maar het is wel goed zo. Aan de toiletkant zouden ook nog enkele roosters moeten verschuiven. Kan allemaal wel, maar de stevigheid van het chassis wordt dan minder en alleen Robin en ik zien dat nog. De kant met de voormalige 2 sleuven klopt vrijwel perfect op een punt na.

Tijdens alle DE 2 opwinding (die van mij ligt ook klaar bij de winkelier) ook nog tijd gevonden voor een ander detail:

de asbakken:

Zoals eerder gezegd: in de koptafels een putje frezen, met een ponsje een iets groter gaatje ponsen in een stukje Tamiya tape, daarmee afplakken en aluminium aflakken.

De asbakken op de tafel moeten eigenlijk een iets ander model zijn, maar ik vind het wel goed zo: rond stukje styreen afknippen, met een bol freesje een deukje in de kop frezen, in de aluminium lak zetten en dan kort afzagen en met een drupje lijm op tafel. De meest linker op tafel is nog iets te hoog, maar het lukt me zo gauw niet dat voldoende af te vijlen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 28 May 2011, 00:09:30 »
Eerlijk gezegd moet ik gokken wat of je bedoeld bij de schorten  ;)
Ik ken de kameel erg goed, zie hem geregeld van dichtbij, maar zo goed heb ik het ook weer niet in mijn hoofd zitten  :)

Wel nog een klein detail  ;D De tafel in het front van de salon was niet recht, maar had een soort van slinger erin zitten en was afgezet met een aluminium rand zoals ook de bekende rode tafeltjes hebben, welke nu alleen nog in de aan de kant staande dubbeldekkers zitten. Indien gewenst, ik moet er nog wel ergens een foto van hebben. (overigens denk ik niet dat als het gehele model in elkaar zit dat dit op zal vallen ;))

Overigens, de instap bij het middenbalkon is niet van echt te onderscheiden!

edit: valt mij nog wel een ander detail op: De afdichting van de schuifdeuren (rechtopstaand) zijn zwart aangezien dit rubber is.
zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/152305
Lijkt mij een zeer opvallend detail  ;)

mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 28 May 2011, 00:16:27 door robin binsbergen »

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 28 May 2011, 14:39:51 »
Robin,

Dat de tafel niet recht is, maar een slinger heeft wist ik, maar ik heb dit zo gelaten. De verschillen tussen de schorten in model en in het echt zal ik nog wel eens laten zien. Met het boek Dieseltreinen in Nederland staan 2 foto's van de 2 zijkanten, waarop je beide schorten goed kunt zien en ook de verschillen.

Rubber strips zijn zo gemaakt!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 28 May 2011, 21:51:05 »
Vanmiddag de bodem en draaistellen in de primer en de beige/zandkleur gespoten. En nu is het effect van het kleine randje beter zichtbaar:

Er zit nu nog een spleetje tussen bodem en bak, maar dat verdwijnt als je het vastschroeft. Maar omdat dit lak van Kleinspoor is wacht ik daar nog even mee tot het goed is uitgehard.

Ik denk dat ik de roosters nog een wash ga geven en daarna kan de bodem in de blanke lak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jordy

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #139 Gepost op: 28 May 2011, 22:02:59 »
Heel mooi, lijk alsof op de laatste foto de rode lijn krom is.

Hoort dit zo?

Groeten Jordy

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 28 May 2011, 22:35:31 »
Je kijkt goed  (y) .
Antwoord: nee, dat hoort niet. Ik heb het net gecontroleerd en het is inderdaad op het model ook niet goed. Maar je ziet er niets van.
Dat is het nadeel van foto's in macrostand: je ziet veel meer dan met het blote oog.

Ik laat dit zo, want dit corrigeren wordt eerder lelijker dan mooier.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 19 June 2011, 23:40:00 »
Tijd voor een update.

Met het inkorten van het chassis op de manier die ik heb gedaan (op 2 punten ipv 1 volgens de handleiding van Kleinspoor) moeten er nog 2 andere punten worden aangepast. Eén wist ik al, dat is de cardanas tussen motor en aangedreven draaistel, maar er bleek nog een aanpassing nodig.

Hier zie je de te lange cardanas en er boven ligt een interieurdeel gezien vanaf de onderkant. In deze onderkant heeft Kleinspoor keurig een ruimte ingegoten waarin de motor en de 2 vliegwielen passen. Maar..., die ruimte is bij het anders inkorten van het chassis dus tekort. Hier heb ik de ruimte al een stukje groter gefreesd. Je gaat daarmee door het chassis heen, maar dit stukje valt precies onder de stuurstand en daar kun je niet van bovenaf en niet vanaf de zijkant in kijken dus daar zie je niets van.

Onderkant

Bovenkant

Onder de bank zit straks de aandrijving.

Hier het gat in de vloer van het interieur:

En met de bank eroverheen:

Daarna aan de slag met de cardan. Deze is van kunststof. Hier knip je met een zijkniptang zo een stukje van 3,5mm uit het midden tussenuit.

Daarna op zoek naar een passend busje. Dat kon ik niet vinden, dus heb ik een passend messing pijpje gemaakt door deze aan de binnenkant net zo lang op te boren totdat het past. Het zit nu klemvast en ik hoef het alleen nog te borgen met een drupje cyanoacrylaat. Spanning op de motor en het geheel loopt keurig geruisloos en het draaistel kan alle kanten uit.

Nu aan de slag met het afbouwen: lichtgeleiders in de koppen voor de verlichting, ramen vastlijmen in de kappen, bedrading leggen en dichtschroeven.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 20 June 2011, 18:37:43 »
Netjes!

[...] cyanoacrylaat.

Dat, um, klinkt link. Is het dat ook?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #143 Gepost op: 20 June 2011, 18:44:28 »
Hallo Peter,

Yep dat is een link goedje in de handen van bepaalde mensen (oa kapitein van de Tineke, die een lampje wilde repareren, 4 uur met ogen geforceerd opengehouden (met de vingers), totdat we langzij lagen en de doktor konden oversturen. Eind goed, al goed).

Mits met mate gebruikt kan secondelijm niet zo heel veel kwaad. Even uitlaten gassen, om witte aanslag op de plastic ramen te voorkomen.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #144 Gepost op: 20 June 2011, 18:51:37 »
Waar je ook voor moet uitkijken is dat als je ergens gelijmd hebt , en je moet in de directe omgeving solderen , dan kunnen er behoorlijk agressieve gassen vrijkomen .
Als je dan met je hoofd erboven zit , dan is dit niet fijn (weet dit uit ervaring)

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 20 June 2011, 20:36:19 »
Hoi Ivo,

Kan er weinig van zeggen; oftewel: Ziet er goed uit!!

mvg,
Robin

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 20 June 2011, 21:22:12 »
Dat, um, klinkt link. Is het dat ook?

Link? Gewoon op de goede plaats aanbrengen en dan gaat er toch niks mis? Het gaat erom dat de ingekorte kunststof cardanas muurvast komt te zitten in de messing buis. Anders krijg je met een beetje pech een slippende cardanas en dat lijkt me niks. Dus geen cyanoacrylaat op de koppen van de as en ook niet in de buurt van kunststof ruiten. Maar dat laatste valt erg mee als je er maar voor zorgt dat eventuele cyanoacrylaat damp naar boven kan ontsnappen. Dus ramen in een kap gaan best, zolang je de kap dan maar 24 uur op z'n kop legt om goed te drogen. Dat doet Artitec tenslotte ook met hun ramen in de DE 1.

@Ronald: dat weet ik ook ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #147 Gepost op: 20 June 2011, 21:23:58 »
Jeetje wat is dit mooi! Wat een droompje!
Echt super zeg. Wauw.
Dat geeft inspiratie ;D

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 23 June 2011, 23:21:20 »
Raampjes plakken met crystal clear.

Zoals al eerder vermeld worden de ramen van een DE 1 hergebruikt in de Kameel. Niet allemaal, maar van alle gewone ramen kom je er zelfs een tekort. Ook de middendeuren ramen passen gewoon in de kap. De toiletramen stelden me voor een raadsel. Geen enkel raam past behoorlijk, behalve de ramen van de bagageruimte, maar die hebben eigenlijk teveel ribbels aan de binnenkant. Het moet weer het bekende matglas / zonnetjes glas worden. Geen enkel ander raam paste zonder dat ik de kap ga aanpassen, dus ik heb deze maar gebruikt:

Je moet ze vrij klein uitzagen, want anders krijg je ze niet in de kap.

Met het plakplastic van Jeroen wordt het dan als volgt:

Beetje onscherpe foto, maar op kleiner formaat gaat het misschien. Je ziet dat de bodem in het midden wijkt. Deze staat een beetje hol en dat moet ik uiteindelijk corrigeren door ook in het midden een bevestiging te maken, waarmee je de bodem strak tegen de kap aan kunt schroeven. De verschillende klikverbindingen tussen bodem en bak van de DE 1 zijn niet gekopieerd in de Kleinspoor Kameel kap, dus deze bodem zit straks geschroefd.

Een beetje doorgaan met plakken en dan is een kant gereed:

Omdat de onderlinge raamafstand kleiner is dan bij de DE 1 én omdat de ruimte aan de bovenkant van de ramen in de Kameel veel geringer is zit elk raampje afzonderlijk gelijmd:

Deze mogen nog een nachtje drogen

Maar deze zitten al goed.

Ik heb de binnenkant van de wanden ook maar op de juiste kleur gebracht, maar volgens mij is dat eigenlijk onzin, want ik verwacht dat je daar niets meer van ziet, tenzij je de binnenverlichting heel fel laat branden.

Kleinspoor levert voor de koppen en voor de stuurstanden aparte vacuum getrokken ramen. Die moet je toch behoorlijk klein uitknippen, want bij mij zijn al die ramen in het complete stuk plastic te groot voor de kap.

Hier zit er een redelijk in:

En daar moet aan de binnenkant vlak onder de ramen straks de fronttafel worden ingelijmd, waarin het frontseinenprintje van de DE 1 weer past.

Van de buitenkant ziet het er dan zo uit:

De rode bies boven vraagt nog wat correctie en onder de aluminium strip is het ook nog niet helemaal goed.

Zo ziet een compleet vacuum getrokken frontruit eruit:

Aan de onderkant is deze al goed kort bij de ramen geknipt, maar de hele kap boven knip ik er ook nog uit. Bovendien moeten aan de bovenkant de lichtgeleiders voor de sluitlichten nog door de kap.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #149 Gepost op: 23 June 2011, 23:36:15 »
Die ramen in de kop lopen rond. Je hebt er zoveel veel ingestoken met zo'n verbluffend mooi resultaat.... ik zou ze zelf maken en inleggen. Dit is een beetje als het eerste setje ramen in de Att DE-I...
En zo geïmiteerd kun je er ook nog door naar binnen kijken :)

Groet,

Huibert