Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:03:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 07:02:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: OHMB Station EDE 1925  (gelezen 88677 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #270 Gepost op: 14 May 2011, 19:24:43 »
Ja stukje op die laatste foto bedoel ik.
Dat is bij het theehuisje.
dat staat er nog nu nog.

deze vind ik mooi




Bron :beide hist ver oud Bennekom
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 14 May 2011, 21:28:14 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #271 Gepost op: 14 May 2011, 20:44:22 »
De driehoek onder de ketel klopte bij DJH niet helemaal
de oude verwijderd en een nieuwe gemaakt


klinknagels in een plaatje koper van 0.01 dik gedrukt met een oud freesje , uitgeknipt en er op gesoldeerd



Gr Jan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #272 Gepost op: 14 May 2011, 23:11:30 »
hoogte van de ketel klopte ook niet  
ketel iets omhoog gebracht
lijkt beter zo of niet?


vergelijk
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/161335

front is nu dus beter , alleen heb je nu weer te veel ruimte tussen ketel en voetplaat GRRRRRRRR

dit komt omdat de diameter van de DJH ketel ook iets te klein is
compromis zoeken morgen , voor nu kap ik er mee

gr Jan
« Laatst bewerkt op: 14 May 2011, 23:29:52 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #273 Gepost op: 15 May 2011, 23:00:09 »
Nou het weekend is weer om.
Mijn hemel een heel weekend voor 6x1 mm PFFFFFFFF ;D
Wel veel ervaring opgedaan met witmetaal
Zou ik het nog eens doen ??????? nee te veel werk voor zo weinig gewin.
Het ziet er beter uit maar tegelijk loop je tegen zoveel problemen aan.
 
De wielen liepen  aan in de wielkasten , uitfrezen dus.
De vuurkist past niet meer tussen de achterspatborden door het naar binnen plaatsen.

Flensen afdraaien , bij 1 ging het helemaal mis.(Wie o wie heeft er een wiel voor me  de mijne zijn gekwarteerd met een half maantje
en het is de geisoleerde)

Zijwaardse speling op de middelste as , niet meer mogelijk (wat doet dat in de bogen ?)

Compensatie is nu echt nodig ivm met de kleine flensen.

En de frameplaat word er niet strakker van.
Maar goed het resultaat tot nu toe.
 

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 15 May 2011, 23:30:38 door roadster36 »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #274 Gepost op: 15 May 2011, 23:14:20 »
Mozeskriebel, moet dat ding morgen af zijn of zo? :P

Maarre, hoezo kloppen de maten van DJH niet Jan? Is dat op het oog (en de gok), of heb je inmiddels onderbouwing? Volg het overigens wel met plezier hoor, je gaat af en toe aardig rigoreus te keer hahaha, dat durf ik allemaal niet hoor ;D

Gr. Tom.
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #275 Gepost op: 15 May 2011, 23:29:54 »
Hoi Tom,
Ja Hij moet af
Ik wil met mn Ede modules gaan beginnen ;D
De maten van de spatborden kloppen niet.
Ze zijn te hoog en staan te ver naar buiten.
Eigenlijk klopt van het hele hok niks , de driehoeksteunen voor de rookkast moeten een  verlengde van de frameplaten zijn.
Nu zijn die veel te smal omdat de wielen te dik en zijdelingse speling nodig hebben.
Dus gaat die ketelsteun precies op schaal al helemaal niet luken ;D
 

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #276 Gepost op: 15 May 2011, 23:41:48 »
Dat van die spatborden wist ik, maar de hoogte van de ketelsteun dan? Is dat bij DJH niet oke dan?
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #277 Gepost op: 15 May 2011, 23:45:01 »
nou de hoogte is eigenlijk wel oke maar de ketel diameter is te klein
en het mach huis 2 mm te laag en dat is best veel .
dus heb ik die driehoeken iets hoger gemaakt.
ook moet de bovenkant gelijk liggen met de voor en achterkant van de rook kast.
je mail adres klopt niet ;D   o toch wel geloof ik
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 15 May 2011, 23:50:43 door roadster36 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #278 Gepost op: 16 May 2011, 08:12:05 »




Zo lijkt de loc wel een beetje op een 2900, zonder cabine en met zichtbare frames.

Het begint langzamerhand weer op een 3300 te lijken zo. Je gaat in ieder geval de juiste kant op (y)

mvg,
Rick

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #279 Gepost op: 16 May 2011, 13:50:23 »
Het volgende bedacht.
Als je afstandsringen tussen wiel en frame kunt plaatsen
Dan kunnen die ringen dus ook tussen de frame platen
in 10 min gepiept , 2 mm gewonnen
frame is nu 22 mm breed en de driehoekige ketel steun is nu bijna net zo breed als het frame.
Alleen hebben die DJH klojo`s de schroefjes precies achter de wielbanden weggewerkt  ::)
Dat loopt nu aan .
Maar als ik het soldeer kunen die schroefjes vervallen
Zijdelingse spelling is nu 0.0

Gr Jan 

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #280 Gepost op: 16 May 2011, 16:55:00 »
Bedoel je afstandsringen (die heb je tussen de frameplaten toch niet nodig) of de aslagers?
BTW, als je nog compensatie wilt inbouwen kun je die aslagers toch niet gebruiken; die laten nl geen verticale bewegingen toe. Hornblocks wel, maar dan mag je je zaag weer ter hand nemen....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #281 Gepost op: 16 May 2011, 18:21:12 »
Hoi Gert
ik bedoelde te zeggen dat als er ruimte is voor vulringen.
dan kunnen de frameplaten ook verder naar buiten.
m.a.w. het busje waar de 2 frame platen mee bevestigd zitten kan langer worden
compensatie is niet wenselijk ivm de krappe afstand flens-spatbord.
het mooist zou zijn de ketelsteun driehoeken aan de frameplaten solderen en dan de voet plaat er om heen maken ;D ;D ;D helaas dat gaat net niet
Gr jan

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #282 Gepost op: 16 May 2011, 19:45:42 »
Hallo Jan,
Heb je je pc op je werkbank staan? Ik krijg de indruk dat je met één hand aan het frezen bent en met de andere zit te tikken... Pas op dat je je niet vergist en een stuk van je toetsenbord afzaagt. Soms kan ik je in Den Helder horen zuchten. En dat is een eind weg hoor.

Groeten en pas op veur d'n vingers he,
Henk


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #283 Gepost op: 16 May 2011, 19:49:14 »
Nou dan !  :o

Ben ik even een dikke week het land uit, verzaagt meneer gelijk een hele 3300  :o ;D ;D

Ben wel erg benieuwd hoe het er nu in reallife uit ziet :) Het verbaasd me, dat je de originele wielkappen hebt teruggezet. Welke diameter hebben ze ?? 22mm mischien ;) Had je mooi uit 22mm koperen gaspijp kunnen draaien, plaatje van 0.3 ervoor en klaro :)


Grtzz,

Karst

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #284 Gepost op: 16 May 2011, 21:10:55 »
Tja Karst,

Zo zie je maar, ben je ff weg en Jan sloopt een 3300 tot op de voetplaat omdat er een paar mm verschil is ;)
Maar het resultaat wordt fenominaal en misschien komen er een paar roodkoperen wielkappen en zal het nog strakker worden.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de