Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: OHMB Station EDE 1925  (gelezen 87296 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #225 Gepost op: 24 April 2011, 23:03:52 »
Ja Hans
tis Pasen  ;D  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 April 2011, 23:06:57 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #226 Gepost op: 24 April 2011, 23:06:37 »
Vandaag kwam Leen op het forum bekend als stoomboy even bij me langs (y)
Hij had maar liefst 3 verschillende gereedschapjes bij zich om te kunnen kwarteren 
het mooist was een grondplaat waar je door middel van verende messing strips de wielen met de crank naar beneden kon vast zeten.
daarna met een prisma aan de andere kant het wiel perfekt kon kwarteren.
Natuurlijk het fototoestel gepakt maar helaas de accu leeg >:( 
maar goed de 3500 loopt nu heel mooi al zit er heel af en toe even een zwaar puntje in
dat wil zeggen bij een los chassis.
met het gewicht van de kap er op merk je niks.
nouja nog even uitpluizen waar het zit en dan de aandrijving er op maken
gr jan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #227 Gepost op: 26 April 2011, 00:40:15 »
met hele lichte druk op het chassis rolt het als een tierelier.
zonder druk zie je dat hij heel soms dus ff licht hapert.
kan een kwestie van inlopen zijn.
tandwielkast in elkaar gezet, kappie er op en is ff op de prik aangesloten.
nou das ff teleurstelling tandwielkast loopt soms ook vast.
zo vast dat de cardan los schiet.
 
Goed heb dus een lesje gehad. ;D
ga er niet zo maar van uit dat het goed is
Nu stap voor stap opbouwen .
hele lok weer uitelkaar gegooid.
tandwielkast uit het frame gehaald.
Eerst gekeken  of er idd niks fout  met de wormwielen was.
en rustig los laten proefdraaien.

dit loopt goed  rare groene busje om de kardan is de gebroken kardankoppeling
die heb  ik met een stukje kunstof weer gerepareerd heb , nieuwe koppeling zit erbij
nu tandwielkast in het frame en weer proefdraaien
gr jan   

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #228 Gepost op: 26 April 2011, 01:06:31 »
tot zo ver loopt het goed  ;D

gr jan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #229 Gepost op: 26 April 2011, 02:09:53 »
en ook met alle assen in het frame en de koppelstangen bevestigd kruipt hij nu over de rails (y)

gr Jan

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #230 Gepost op: 26 April 2011, 02:47:12 »
Netjes (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #231 Gepost op: 29 April 2011, 09:23:45 »
Ik begrijp van je dat de lok nu goed rijdt.
Heb je hem inmiddels alweer opgebouwd en wat was er precies aan de hand met het tandwielkastje?

Voor degenen die het interesseert, het tooltje om de wielen mee te kwarteren is dit tooltje:


(klik, foto: Fohrmann).
Het is van de firma Fohrmann en het is duur. Op de koperen basisplaat kun je de lok plaatsen, waarna je een wiel met de crankpin omhoog of omlaag vastklemt met schroefjes. Er zit een plastic prisma bij waarop dunne hulplijntjes gemaakt zijn om te checken of hij wel echt haaks staat. Daarna verplaats je het prisma naar het tegenoverliggende wiel en checkt met behulp van de lijntjes of hij wel echt haaks staat. Daarna doe je dat ook voor de andere wielen.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #232 Gepost op: 29 April 2011, 19:39:43 »
Hoi Leen
Ik had jou bijdrage nog niet gezien ;D
Mooi dat je dit even laat zien.
In het tandwielkastje zit de as met het tandwiel.
Naast het tandwiel zit links en rechts een soort lagertjes waarme hij in de tandwiel kast zit.
Deze lagertjes met 600 waterproof iets meer ruimte gegeven en verder zoals boven afgebeeld gewoon rustig een poos laten inlopen.
Onder de hornbloks van de andere twee assen  zitten die kleine veertjes en van een as waren die ongelijk lang.
Verder was het zo dat het model ergens sluiting maakte die sluiting er ook uitgehaald.
hierna liep het als een trein (y)

Echter gisteravond de remmen geplaatst en je raad het al , weer sluiting.
Wat zitten die krap tussen de assen zeg
dat zal kuurtje dremel en  potje zwarte nagellijk  moeten worden.
Gr Jan
 
 
« Laatst bewerkt op: 29 April 2011, 19:44:02 door roadster36 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #233 Gepost op: 29 April 2011, 20:38:27 »
Nou nou, het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig om die 3500 weer in elkaar te zetten.
Sja, met al dat detail kunnen je toleranties wel eens gaan opspelen. 1 cm speling bij het prototype is in model bijna niet goed te krijgen.

Veel succes verder en ik blijf je volgen.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #234 Gepost op: 29 April 2011, 22:07:50 »
nou ja dat is natuurlijk inherent aan messing.
het kleinste contact geeft al sluiting.
maar dat lossen we nog op.
tevens nieuw probleem , kennelijk is de ketel destijds onder spanning aan de vuurkist gesoldeerd.
Bij het demonteren van de kap is de soldeernaad los gesprongen  >:(
Dat word dus tzt in de thinner en opnieuw solderen en spuiten.
heeft wel een voordeel,ik wil er eigenlijk een roogenerator in en ik vind de uitvoering met spatborden boven de loopwielen heel mooi , die komen er dan ook gelijk op .
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162271
gr Jan

« Laatst bewerkt op: 29 April 2011, 22:25:02 door roadster36 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #235 Gepost op: 29 April 2011, 22:34:34 »
ik heb wel wat spatborden liggen, kan je dr wat mee?

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #236 Gepost op: 29 April 2011, 22:47:10 »
wie weet  ;D
Gr Jan

ja dus (y)
« Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 00:52:13 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #237 Gepost op: 04 May 2011, 22:58:27 »
volgend project is op gestart  ;D
mijn ns 3314 ligt al tijden uit elkaar omdat ik de aandrijving helemaal zat was.

plan van aanpak.
Na aanschaf van de 2100 was er ineens een nieuwe Fleischmann aandrijving over. (y)
Deze motor komt er dus in met decoder
Verder ga ik op zoek naar mooiere dijfwielen. iemand sugesties?
De brede wielkasten aanpassen
en hij word Philo gesuperd .o.a open vaasdom ipv de lompe gegoten DJH klomp.
Hij ligt nu in de thinner.
Gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #238 Gepost op: 04 May 2011, 23:46:37 »
Poeh !

Dat lijkt een heftige restauratie...  :o

Die witmetalen wielen lijken idd nergens naar :( Helaas zitten ze ook op de 3700... Ik denk dat ik die vooraf maar eens heel netjes zwart ga spuiten ;)

Grtzz & suc6,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #239 Gepost op: 04 May 2011, 23:49:39 »
Voor de 3700 heeft /had Piet een mooi setje voor ;D
Gr Jan