Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 17:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 17:49:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:48:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 16:58:15
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 16:29:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 16:01:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
  

Auteur Topic: OHMB Station EDE 1925  (gelezen 88989 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #210 Gepost op: 21 April 2011, 22:14:31 »
Hoe bedoel je  niet meer aan de praat.
kun je het niet vinden?      http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29294.0.html
Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 22:16:50 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #211 Gepost op: 21 April 2011, 22:19:22 »
Even iets anders
heeft er iemand handige tips om wielen te kwarteren?
Dat ga ik morgen nl doen ;D
Gr Jan

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #212 Gepost op: 21 April 2011, 22:31:41 »
Storing aan mijn computer denk ik. Nee ik heb geen idee wat kwarteren is. Is dat in vieren zagen? Hallo mannen help die jongen eens.

Groeten en ik spreek je nog
Henk

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #213 Gepost op: 21 April 2011, 22:44:55 »
De wielen van een stoomlok zitten links en rechts een kwart gedraaid  ;D ivm de koppelstangen.
Die moeten dus allemaal precies in lijn zitten.
Daar zijn vast foefjes voor.
Gr Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #214 Gepost op: 21 April 2011, 22:45:19 »
Ik heb voor het kwarteren van o.a. Gibson wielen een apparaatje van GW Models:



Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #215 Gepost op: 21 April 2011, 22:47:10 »
Hoi Leen
Hoe werkt die dan?
Gr jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #216 Gepost op: 21 April 2011, 22:53:22 »
Het gaat ongeveer zo:
Eerst druk je 1 wiel op de as. Daarna doe je die in de lok en legt het andere wiel voor het gat van de as. Dan zet je de crankpin van beide wielen in de gaatjes aan de binnenkant van de tool en knijpt de twee helften van de tool samen. Het is makkelijker dan ik het hier kan beschrijven en duurt nog geen minuut. De as zit daarna gelijk aan de buitenkant van de wielen en dat is vrijwel gelijk aan de juiste wielafstand.

Hier zie je een bewogen (sorry) foto van de binnenkant van het apparaat waar het wiel komt. Je ziet een piefje van 1/8" voor het asgat en daarnaast een gaatje, waarin een sleufje van net geen mm zit voor de crankpin:

 

Op deze foto zit er een gibson wiel om het piefje heen met zijn crankpin in het sleufje:



De andere helft is exact gelijk, dus als je de wielen op de tool hebt met de as er op de goede plaats tussenin (ik duw 1 wiel een beetje op de as), dan knijp je gewoon de 2 helften naar elkaar toe en klaar is Kees.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 23:32:38 door Stoomboy »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #217 Gepost op: 21 April 2011, 23:50:30 »
Als iemand dat in de UK gaat bestellen, doe ik mee.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #218 Gepost op: 21 April 2011, 23:50:47 »
Ja dat is makkelijk.
en nog belangrijker , hij gaat er recht op
ik maak graag van je aanbod gebruik
@ Stig ,is het niks voor mitropa , 1 in de club is toch genoeg ;D
ik heb al gegoogeld ,maar GW heeft geen website
Zou Piet hem niet hebben.
Hij is overigens dus wel beperkt bruikbaar alleen voor Gibson
As diameter moet 1/8 zijn , crank niet groter dan 0.9 en de maat as tot crank zal ook uitmaken
Karst bijv heeft er voor zijn 9500 niks aan.
gr Jan
« Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 23:58:50 door roadster36 »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #219 Gepost op: 22 April 2011, 00:03:28 »
Ik krijg het Wageningen draadje van Hans niet meer aan de praat. ligt dat aan mij of is er echt iets mis?

@ Henk, er is met mij en het stationetje Wageningen niets aan de hand. Ben nu bezig om een Merryweather te bouwen en een diorama voor EU 2011.
Groet,Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #220 Gepost op: 22 April 2011, 09:13:39 »

@ jan, ik heb zo'n ding, kan hem wel meenemen de volgende bouwdag.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #221 Gepost op: 22 April 2011, 09:15:58 »
Hoi Sander,
Dat is niet nodig, Leen komt zondag even bij me langs (y)
toch bedankt.
Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 22 April 2011, 09:20:32 door roadster36 »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #222 Gepost op: 22 April 2011, 09:23:42 »
Is dat niet zelf te maken ?
Als je dan iets met verwisselbare busjes erin maakt , dan misschien voor meerdere soorten wielen en cranckpins te gebruiken.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #223 Gepost op: 22 April 2011, 09:46:21 »
ja daar had ik ook aan gedacht
maar om nu voor 3 wielen een hele dag bezig te zijn om iets uit te vogelen.
Gr Jan

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #224 Gepost op: 24 April 2011, 19:59:23 »
Dat is niet nodig, Leen komt zondag even bij me langs (y)
Iets te vieren? ;)
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de