Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 20:27:45
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
  

Auteur Topic: OHMB Station EDE 1925  (gelezen 88999 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #225 Gepost op: 24 April 2011, 23:03:52 »
Ja Hans
tis Pasen  ;D  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 April 2011, 23:06:57 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #226 Gepost op: 24 April 2011, 23:06:37 »
Vandaag kwam Leen op het forum bekend als stoomboy even bij me langs (y)
Hij had maar liefst 3 verschillende gereedschapjes bij zich om te kunnen kwarteren 
het mooist was een grondplaat waar je door middel van verende messing strips de wielen met de crank naar beneden kon vast zeten.
daarna met een prisma aan de andere kant het wiel perfekt kon kwarteren.
Natuurlijk het fototoestel gepakt maar helaas de accu leeg >:( 
maar goed de 3500 loopt nu heel mooi al zit er heel af en toe even een zwaar puntje in
dat wil zeggen bij een los chassis.
met het gewicht van de kap er op merk je niks.
nouja nog even uitpluizen waar het zit en dan de aandrijving er op maken
gr jan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #227 Gepost op: 26 April 2011, 00:40:15 »
met hele lichte druk op het chassis rolt het als een tierelier.
zonder druk zie je dat hij heel soms dus ff licht hapert.
kan een kwestie van inlopen zijn.
tandwielkast in elkaar gezet, kappie er op en is ff op de prik aangesloten.
nou das ff teleurstelling tandwielkast loopt soms ook vast.
zo vast dat de cardan los schiet.
 
Goed heb dus een lesje gehad. ;D
ga er niet zo maar van uit dat het goed is
Nu stap voor stap opbouwen .
hele lok weer uitelkaar gegooid.
tandwielkast uit het frame gehaald.
Eerst gekeken  of er idd niks fout  met de wormwielen was.
en rustig los laten proefdraaien.

dit loopt goed  rare groene busje om de kardan is de gebroken kardankoppeling
die heb  ik met een stukje kunstof weer gerepareerd heb , nieuwe koppeling zit erbij
nu tandwielkast in het frame en weer proefdraaien
gr jan   

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #228 Gepost op: 26 April 2011, 01:06:31 »
tot zo ver loopt het goed  ;D

gr jan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #229 Gepost op: 26 April 2011, 02:09:53 »
en ook met alle assen in het frame en de koppelstangen bevestigd kruipt hij nu over de rails (y)

gr Jan

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #230 Gepost op: 26 April 2011, 02:47:12 »
Netjes (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #231 Gepost op: 29 April 2011, 09:23:45 »
Ik begrijp van je dat de lok nu goed rijdt.
Heb je hem inmiddels alweer opgebouwd en wat was er precies aan de hand met het tandwielkastje?

Voor degenen die het interesseert, het tooltje om de wielen mee te kwarteren is dit tooltje:


(klik, foto: Fohrmann).
Het is van de firma Fohrmann en het is duur. Op de koperen basisplaat kun je de lok plaatsen, waarna je een wiel met de crankpin omhoog of omlaag vastklemt met schroefjes. Er zit een plastic prisma bij waarop dunne hulplijntjes gemaakt zijn om te checken of hij wel echt haaks staat. Daarna verplaats je het prisma naar het tegenoverliggende wiel en checkt met behulp van de lijntjes of hij wel echt haaks staat. Daarna doe je dat ook voor de andere wielen.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #232 Gepost op: 29 April 2011, 19:39:43 »
Hoi Leen
Ik had jou bijdrage nog niet gezien ;D
Mooi dat je dit even laat zien.
In het tandwielkastje zit de as met het tandwiel.
Naast het tandwiel zit links en rechts een soort lagertjes waarme hij in de tandwiel kast zit.
Deze lagertjes met 600 waterproof iets meer ruimte gegeven en verder zoals boven afgebeeld gewoon rustig een poos laten inlopen.
Onder de hornbloks van de andere twee assen  zitten die kleine veertjes en van een as waren die ongelijk lang.
Verder was het zo dat het model ergens sluiting maakte die sluiting er ook uitgehaald.
hierna liep het als een trein (y)

Echter gisteravond de remmen geplaatst en je raad het al , weer sluiting.
Wat zitten die krap tussen de assen zeg
dat zal kuurtje dremel en  potje zwarte nagellijk  moeten worden.
Gr Jan
 
 
« Laatst bewerkt op: 29 April 2011, 19:44:02 door roadster36 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #233 Gepost op: 29 April 2011, 20:38:27 »
Nou nou, het is blijkbaar nog niet zo eenvoudig om die 3500 weer in elkaar te zetten.
Sja, met al dat detail kunnen je toleranties wel eens gaan opspelen. 1 cm speling bij het prototype is in model bijna niet goed te krijgen.

Veel succes verder en ik blijf je volgen.

Leen.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #234 Gepost op: 29 April 2011, 22:07:50 »
nou ja dat is natuurlijk inherent aan messing.
het kleinste contact geeft al sluiting.
maar dat lossen we nog op.
tevens nieuw probleem , kennelijk is de ketel destijds onder spanning aan de vuurkist gesoldeerd.
Bij het demonteren van de kap is de soldeernaad los gesprongen  >:(
Dat word dus tzt in de thinner en opnieuw solderen en spuiten.
heeft wel een voordeel,ik wil er eigenlijk een roogenerator in en ik vind de uitvoering met spatborden boven de loopwielen heel mooi , die komen er dan ook gelijk op .
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162271
gr Jan

« Laatst bewerkt op: 29 April 2011, 22:25:02 door roadster36 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #235 Gepost op: 29 April 2011, 22:34:34 »
ik heb wel wat spatborden liggen, kan je dr wat mee?

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #236 Gepost op: 29 April 2011, 22:47:10 »
wie weet  ;D
Gr Jan

ja dus (y)
« Laatst bewerkt op: 30 April 2011, 00:52:13 door roadster36 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #237 Gepost op: 04 May 2011, 22:58:27 »
volgend project is op gestart  ;D
mijn ns 3314 ligt al tijden uit elkaar omdat ik de aandrijving helemaal zat was.

plan van aanpak.
Na aanschaf van de 2100 was er ineens een nieuwe Fleischmann aandrijving over. (y)
Deze motor komt er dus in met decoder
Verder ga ik op zoek naar mooiere dijfwielen. iemand sugesties?
De brede wielkasten aanpassen
en hij word Philo gesuperd .o.a open vaasdom ipv de lompe gegoten DJH klomp.
Hij ligt nu in de thinner.
Gr Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #238 Gepost op: 04 May 2011, 23:46:37 »
Poeh !

Dat lijkt een heftige restauratie...  :o

Die witmetalen wielen lijken idd nergens naar :( Helaas zitten ze ook op de 3700... Ik denk dat ik die vooraf maar eens heel netjes zwart ga spuiten ;)

Grtzz & suc6,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:OHMB Station EDE 1925
« Reactie #239 Gepost op: 04 May 2011, 23:49:39 »
Voor de 3700 heeft /had Piet een mooi setje voor ;D
Gr Jan