Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:35:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 15:57:36
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 15:43:44
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:21:10
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model  (gelezen 15753 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #75 Gepost op: 21 February 2011, 14:01:14 »
De verklaring die ik namens Artitec mocht afgeven (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg536503.html#msg536503
) maakt de hier gevoerde discussie voor de SS700/NS3700 tot een academische. Ik zou hier dan ook voor kunnen stellen dit draadje te sluiten. Dat doe ik echter niet omdat ik graag jullie oplossingen zou willen weten over een item dat ik nog niet tot mijn tevredenheid zou hebben kunnen invullen. Dat item is: hoe zo goed als mogelijk zeker te  stellen dat de aanbieder van de spaarmogelijkheid er niet met het ingelegde geld vandoor gaat. Ikzelf had gedacht aan een rekening waarvan alleen geld opgenomen kan worden mbv betaalopdrachten voorzien van minimaal 2 (rechtsgeldige) handtekeningen. Bij navraag bij een bank blijkt dat dit in het papieren tijdvak een oplossing zou hebben kunnen zijn, maar niet in het tijdvak van elektronisch bankieren. Zodra er een bankpas is uitgegeven kan de bezitter daarvan met het geld alles doen wat hem leuk lijkt. Een andere oplossing die ik heb bedacht geeft geen betonnen zekerheid maar berust op vertrouwen. Die oplossing is een soort "raad van toezicht". Twee of meer algemeen aanvaarde betrouwbare personen die toezicht houden op de financiele wandel van de aanbieder. In het geval van de SS700/NS3700 gingen mijn gedachten uit aan ((ik heb ze hiervoor nog niet benaderd en ze weten dus ook van niks!!!) iemand uit het bestuur van BNLS en 1 van de heren Artitec. Mijn vraag is: geeft zo'n constructie voldoende vertrouwen om gebruikt te maken van een spaarmogelijkheid. Zo niet - wat heel goed zou kunnen - heeft iemand dan een andere mogelijke oplossing voor dit toch wezenlijke onderdeel van een spaarmogelijkheid.

B.v.d. voor het meedenken
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #76 Gepost op: 21 February 2011, 17:54:52 »
Citaat
Iemand uit het bestuur van BNLS


Je betrekt dan wel BNLS bij onze aankoop praktijken...dat hoeft van mij niet.
Die heren zijn druk genoeg met andere dingen, omdat er dan ook nog eens bij te doen, lijkt me teveel vant goede. Waarom niet rechtstreeks met Artitec? Let wel, dan heb je ook het probleem dat mocht Artitec omvallen, om wat voor een reden dan ook, ben je wel je poen kwijt...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #77 Gepost op: 21 February 2011, 18:06:36 »
Makkelijkste oplossing lijkt mij een model wat langer van tevoren aankondigen.
Zeker bij dit soort mooie en prijzige modellen.

Kun je lekker zelf sparen.

Tinus.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #78 Gepost op: 21 February 2011, 19:14:30 »
Tipje van de Iceberg

geld in vertrouwen in beheer geven.....

zelfs banken blijken niet altijd te vertrouwen en die instellingen zijn er voor bedoeld.
met de groeten van Maarten

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #79 Gepost op: 21 February 2011, 20:57:54 »
Vertrouwen is mooi, controle is beter..

Sympathiek plan maar ik denk dat er juridisch nogal wat haken en ogen aan zitten
No dress rehearsel, this is our life.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #80 Gepost op: 21 February 2011, 21:51:47 »
Tipje van de Iceberg

geld in vertrouwen in beheer geven.....

zelfs banken blijken niet altijd te vertrouwen en die instellingen zijn er voor bedoeld.

Maar bedragen onder 250.000 geloof ik zijn wel verzekerd en krijg je door het garantiefonds terug.
Ik neem aan als je spaart voor een 3700 niet meteen zo'n bedrag hebt gespaart.

Ben.

JP

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #81 Gepost op: 21 February 2011, 22:02:30 »
Een andere oplossing die ik heb bedacht geeft geen betonnen zekerheid maar berust op vertrouwen. Die oplossing is een soort "raad van toezicht". Twee of meer algemeen aanvaarde betrouwbare personen die toezicht houden op de financiele wandel van de aanbieder. In het geval van de SS700/NS3700 gingen mijn gedachten uit aan ((ik heb ze hiervoor nog niet benaderd en ze weten dus ook van niks!!!) iemand uit het bestuur van BNLS en 1 van de heren Artitec. Mijn vraag is: geeft zo'n constructie voldoende vertrouwen om gebruikt te maken van een spaarmogelijkheid. Zo niet - wat heel goed zou kunnen - heeft iemand dan een andere mogelijke oplossing voor dit toch wezenlijke onderdeel van een spaarmogelijkheid.

B.v.d. voor het meedenken
Ted
Wat dacht je van een "Stichting derdengelden Modelspoorreserveringen", een beetje zoals notarissen dat doen. De stichting wordt bestuurd door het stichtingsbestuur en heeft enkel tot taak de ingelegde gelden te beheren en deze, na goedkeuring van de inlegger, over te boeken naar de verkoper. Zo kan de stichting ook niet failliet gaan en zijn de leden van het bestuur aansprakelijk in geval van mismanagement/fraude.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #82 Gepost op: 21 February 2011, 22:34:37 »
Poeh hé, wat een constructies allemaal. En dat allemaal om 1 loc. Moest trouwens echt hard lachen om die Iceberg hahaha, nog steeds eigenlijk ;D
Spoor 0 adept

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #83 Gepost op: 21 February 2011, 23:13:53 »
Een Stichting die niet is vastgelegd bij een notaris is niet rechtsgeldig volgens mij.
Vast leggen van een stichting kost om en nabij de 250+ euro....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #84 Gepost op: 21 February 2011, 23:20:14 »
En dan heb je dus al een halve loc, beetje zonde ...

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #85 Gepost op: 21 February 2011, 23:24:47 »
Wat een geneuzel allemaal.
Gewoon tanden op elkaar en ouderwets zelf sparen voor je speelgoed, in jampot of oude sok, om het even wat.
O ja, en een heel jaar niet naar Houten.
Of gewoon een krantenwijk nemen in plaats van hier op BLS rond te hangen.
Handen uit de mouwen!

mvg
Rob

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #86 Gepost op: 22 February 2011, 00:01:07 »
Een jaar lang NIET 10 koffiepads op een dag drinken, van bijna 0,14 euro p/st.

(voorbeeld met pak van 36 pads voor 5,00 euro)

artitec 500 euro gedeeld door 13,888 cent = 3600 kopjes koffie en dat is bijna 10 kopjes per dag
 ;D

Glaasjes water dan maar

Of misschien een velletje wc-papier minder.....
 :P
met de groeten van Maarten

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #87 Gepost op: 22 February 2011, 00:08:48 »
Ik ga nog meer troep zoeken om te verkopen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1890
  • Roco Fccpps vriend
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #88 Gepost op: 22 February 2011, 00:37:41 »
€500,00 voor zo'n metalen supermodel is veel geld, maar m.i. zeker niet te duur. Hopelijk zijn de rijeigenschappen in overeenstemming met de prijs

Is de wereld op z'n kop. Pas als je de rijeigenschappen weet, kun je bepalen of ie te duur is. Tenzij je alleen een vitrinemodel zoekt.
Wat mij betreft is het op dit moment een stevig bedrag, of het te duur is zal de toekomst leren.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #89 Gepost op: 22 February 2011, 01:47:52 »
..............Maar bedragen onder 250.000 geloof ik zijn wel verzekerd en krijg je door het garantiefonds terug............

Tot Euro 100.000,- krijg je terug van het garantiefonds, mits de bank omvalt (zoals bv Iceberg en DSB) en de bank officeel is goedgekeurd als bankinstelling door de Nederlandse Bank (DNB).

Maar zo duur was die lok toch ook weer niet.............

Geld toevertrouwen aan een bedrijf of persoon heeft altijd een hoog risico, kijk maar naar de mensen met een aanbetaling bij electronicawinkel IT's.

« Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 10:42:35 door P J G »
Ook Engelse treinen zijn leuk