Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48

Auteur Topic: Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model  (gelezen 15064 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #45 Gepost op: 20 February 2011, 17:05:22 »
@JP
als je begrijpt wat ik bedoel.
Je begrijpt hem dus duidelijk niet....

Keuze's maken, daar draait het in het leven voortdurend om. En die maak je uiteraard zelf.
Daarom...   
No dress rehearsel, this is our life.

henk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 20 February 2011, 17:30:19 »
Ik begrijp hem dus ook niet.
Die zelfquote komt hieruit ...

Dat is ook niet de bedoeling van de discussie in dit draadje. Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.

... maar ik lees toch echt helemaal nergens in de posts van Tomasso dat hij wie dan ook zou willen voorschrijven om geld te lenen voor een treintje.
Sowieso gaat het hele draadje niet over lenen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JP

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 20 February 2011, 17:34:30 »
Marc, ik ben het helemaal met je eens wanneer je stelt dat je in dit leven zélf je keuzes bepaalt. Daarover is geen discussie mogelijk.

En trouwens, ik laat me al helemaal de wet niet voorschrijven over wat ik met mijn (toekomstige) geld moet doen en hoe ik het moet besteden!
Dat is ook niet de bedoeling van de discussie in dit draadje. Jij hebt geen problemen met lenen maar dat betekent nog niet dat ik me door jou laat voorschrijven dat ik voor deze hobby wel moet gaan lenen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Keuze's maken, daar draait het in het leven voortdurend om. En die maak je uiteraard zelf.

Dat wordt door hem ook niet beweerd/voorgeschreven. Diverse mensen in dit topic zijn mordicus tegen het lenen van geld, en raden anderen ook (zeer sterk) af dit te doen. Dit stuit hem tegen de borst en daar reageert hij op. Nergens stelt hij dat een ander moet gaan lenen maar geeft hij aan dat hij daar wel het nut van kan inzien.
@JPJe begrijpt hem dus duidelijk niet.... 
Met alle respect, Marc, denk ik dat je het bovenstaande nog eens rustig moet nalezen. Tomasso stelt, na diverse reacties van forumleden dat geld lenen onverstandig is en dat je daar niet aan moet beginnen, dat hij zich niet door anderen laat voorschrijven of hij wel of niet geld mag/moet lenen en hoe hij zijn geld besteedt. Niets meer en niets minder. Jij draait vervolgens deze uitspraak om en stelt dat hij jou voorschrijft dat je wel geld moet gaan lenen. Dat heeft hij nergens beweerd en dit is ook waarop ik reageerde.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 20 February 2011, 17:47:04 »
Ik ga trouwens ook niks lenen voor het ding, ga alleen minder ver op vakantie ;D

En ik was eigenlijk vooral pissig op iemand die zei dat je niet spoort als je gaat sparen/afbetalen als je zo'n ding wil kopen. Dat stuitte mij vooral tegen de borst en daar ging het mij vooral om. En nee, ik dwing niemand om te lenen, net zo min als ik iemand dwing om het per direct te betalen. Ik sluit alleen het ene niet uit terwijl ik alleen mijn voorkeur voor het andere zou geven. Ik denk dat er voor beide gevallen wat te zeggen valt en ik kan me goed indenken dat beide systemen (dus direct kopen of sparen/afbetaling) goed zouden kunnen zijn. Sterker nog, ik zou het als service richting de klant zien om beide manieren aan te bieden. Dat je daarmee de verantwoordelijkheid van de klant aanspreekt mag duidelijk zijn, het is niet aan het bedrijf om te letten op de klant of die zich diep in de schulden werkt (wat dus niet per definbitie het geval hoeft te zijn) of verstandig met zijn geld om gaat. Wat je als bedrijf kan doen is het aanbieden als service, maar niet agressief dit promoten zoals veel instanties doen en waar veel mensen zich door laten verleiden. Ik denk dat als je hier een gulden middenweg in zoekt je een boel mensen een plezier kan doen.

Anyway, genoeg gezeverd over dit onderwerp, best een leuk locje hè? Kan niet wachten tot ik niet op vakantie ga maar de hele tijd naar mijn vitrine zit te staren waar hij in staat te glimmen (olie op het vuur, onverantwoordelijk, geld over de balk gooien, niet op vakantie gaan, broodnodige rust in een mooi oord omruilen voor wereldse goederen, gevolg = stress, ziektewet, bijstand, afgeschreven... En dat allemaal door deze uitgave... Dat wordt nog wat ;D)
Spoor 0 adept

hippel500

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 20 February 2011, 18:36:15 »
Beste mensen
Natuurlijk is de 3700 een lok die velen graag zullen willen hebben. Ook ik. Het is een hoop geld, maar er zijn mogelijkheden.
De aankondiging was 2 weken geleden. Inmiddels weten we dat de 1ste modellen volgens Artitec in juni zullen verschijnen. Dat zijn de modellen die voor aankomende dinsdag besteld zijn. Kortom dat is dus de 1ste ronde. Niet bekend is wanneer de volgende exemplaren geleverd gaan worden. Wel is een feit dat dit dus NA juni gebeurd. Wat heb ik gedaan. Ik heb een spaarrekening speciaal voor dit soort dingen. Daar heb ik dus 2 weken geleden (na aankondiging dus) de eerste centjes op gestort.
De uitvoering die ik graag wil hebben bestel ik pas NA dinsdag, want ik verwacht het bedrag pas in augustus bij elkaar te hebben.
Voordeel is dat ik zeker weet dat ik het bedrag bij elkaar krijg en als de levering wat langer op zich laat wachten ontvang ik ook nog wat rente. Zal niet veel zijn, maar daar houd je dan misschien nog een stukje rails aan over.
Kortom op deze manier bereik ik dat ik toch kan aanschaffen wat ik erg graag zou willen hebben.
Eigenlijk doe ik dus prive datgene wat hier voorgesteld wordt

Johan

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #50 Gepost op: 20 February 2011, 18:48:09 »
Anyway, genoeg gezeverd over dit onderwerp, best een leuk locje hè? Kan niet wachten tot ik niet op vakantie ga maar de hele tijd naar mijn vitrine zit te staren waar hij in staat te glimmen (olie op het vuur, onverantwoordelijk, geld over de balk gooien, niet op vakantie gaan, broodnodige rust in een mooi oord omruilen voor wereldse goederen, gevolg = stress, ziektewet, bijstand, afgeschreven... En dat allemaal door deze uitgave... Dat wordt nog wat ;D)

En nu maar hopen dat de uitlevering wat vertraagd wordt. Immers het spreekwoord zegt: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. ;D ;D ;D

Ted

Die er van overtuigd is dat je er ook daarna nog heel veel plezier aan zult beleven. (y)
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #51 Gepost op: 20 February 2011, 18:48:56 »

Eigenlijk doe ik dus prive datgene wat hier voorgesteld wordt

Johan

Prima oplossing

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 20 February 2011, 19:10:26 »
En nu maar hopen dat de uitlevering wat vertraagd wordt. Immers het spreekwoord zegt: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. ;D ;D ;D

Ha Ted, lijkt me heerlijk, lekker uitsmeren over 3/4 jaar. :P ;D
Spoor 0 adept

ONR

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 20 February 2011, 19:20:24 »
Ik was eigenlijk vooral pissig op iemand die zei dat je niet spoort als je gaat sparen/afbetalen als je zo'n ding wil kopen.

Sparen is de enige juiste methode (moet iedereen) en ZEKER niets op tegen, een lening afsluiten daarintegen is geen lokje waard!!!

Laat jullie toch niet steeds gek maken dat het dadelijk allemaal niet meer is te krijgen met de onzinnige eenmalige oplagen, dit is alleen verkoop techniek..... (en KASSA voor Ted, in dit geval)!!!!!!!

Maar goed sommige denken er anders over....

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #54 Gepost op: 20 February 2011, 20:34:33 »
Ik vraag mij toch af is er met deze constructie niet een zekere risico gemoeit. Je gaat bij de fabrikant sparen wat mooi is mits het gewenste artikel dan ook verzekerd is van levering als het bedrag bij elkaar gespaard is. Maar toch wat als onverhoopt Artitec failliet gaat dan ben je je spaar geld kwijt (IK ZEG NIET DAT ARTITEC FAILLIET GAAT) Tenzij Artitec een bank vergunning heeft, dan ben je in iedergeval verzekerd tot €250.000. Ik denk dat zij geen bank vergunning heeft, dus bij een faillisement weg geld. Daarnaast twijfel ik of zo'n spaar constructie wel mag volgens de wet.

Ik denk dat als je dit dure model wilt hebben en niet meteen zo'n bedrag kan ophoesten sparen de oplossing is. Want wat is er verkeerd met een spaarpot/varken of spaar rekening. Lenen tja ik zou dat niet doen is altijd duurder tenslotte moet er renten worden betaald. Ik ben er persoonlijk op tegen om te lenen voor zo'n luxe product (ook voor tv, computers etc. etc.)

Daarnaast ben ik verrast dat ineens vele het toch wel een duur model vinden. Misschien een teken naar de fabrikant om eens te kijken of een goedkopere versie van kunststof een optie is.

Groetjes Ben.

stig

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20 February 2011, 20:40:04 »
Kunststof is juist niet goedkoper omdat het maar kunststof is. Het gaat om de aantallen... Die zijn relatief klein en dus is er gekozen voor deze methode. Zou je dit model in kunststof aanbieden, komt het misschien op het zelfde bedrag, misschien zelfs wel meer, maar dat pikt geen hond, zoveel geld voor een kunststof model. En ga nou niet vergelijken met hornby, want die rommel willen we nie... (bovendien zijn er 80miljoen britten en 16miljoen nederlanders... Iets andere verhoudingen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 20 February 2011, 20:47:43 »
Jij draait vervolgens deze uitspraak om en stelt dat hij jou voorschrijft dat je wel geld moet gaan lenen.
En dat was, uiteraard, ironisch bedoeld. Vandaar de woorden "als je begrijpt wat ik bedoel" in mijn bericht.
Internet blijft een lastig vehikel voor het overbrengen van de juiste nuances....  

Overigens vind ik het spaaridee wel sympathiek al zullen er op de een of andere manier toch kosten aan verbonden moeten zijn. Ik ken geen bedrijf dat zonder kosten kredieten verstrekt.

« Laatst bewerkt op: 20 February 2011, 20:50:03 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 20 February 2011, 20:51:19 »
Geld lenen voor modelspoor? Lijkt me niet de bedoeling. Spaarhulp voor modelspoor? Best aardig idee.

Wat zou ik nu interessant vinden?
Ik wil er graag 2: een vooroorlogse versie met een 4 as tender en een grasgroene versie uit de jaren 20. Dus bestellen maar? En dan worden ze tegelijk geleverd en dan moet ik ineens 1000 euro betalen.

Ik zou er best graag 2 willen bestellen, maar dan zou ik ze graag met een tussenpoze van 6 maanden willen ontvangen. Dan kan ik zelf wel sparen.

Het probleem wordt voor mij veroorzaakt, omdat het een mode is om vooral kleine series te maken en dan heb je de keus: nu kopen of hopen dat ze over een paar jaar goedkoper worden aangeboden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 20 February 2011, 20:54:44 »
Aangezien ze op bestelling gemaakt worden. Krijg je bestellingen van particulieren (die worden direct afgenomen) en wellicht bestellingen van winkeliers die het aandurven enkele exemplaren op de plank te zetten, wetende dat ze die binnen xx tijd wel kwijt raken. Ik ga er niet op gokken, dat ze er dan nog zijn en dat je dan nog keuze hebt. Wat wel fijn zou zijn is om te weten in hoeveel batches ze geproduceerd worden. Nu loopt kennelijk dinsdag de termijn af voor de eerste batch. Maar hoeveel kansen om te bestellen komen er nog?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #59 Gepost op: 20 February 2011, 20:55:57 »
3 batches
en afgaande op wat ik gisteren gezien heb wacht ik de eerste batch af
3737 zou in de laatste batch nog een keer gemaakt worden