Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door FritsT
Vandaag om 17:29:51
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model  (gelezen 15088 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #75 Gepost op: 21 February 2011, 14:01:14 »
De verklaring die ik namens Artitec mocht afgeven (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34954.msg536503.html#msg536503
) maakt de hier gevoerde discussie voor de SS700/NS3700 tot een academische. Ik zou hier dan ook voor kunnen stellen dit draadje te sluiten. Dat doe ik echter niet omdat ik graag jullie oplossingen zou willen weten over een item dat ik nog niet tot mijn tevredenheid zou hebben kunnen invullen. Dat item is: hoe zo goed als mogelijk zeker te  stellen dat de aanbieder van de spaarmogelijkheid er niet met het ingelegde geld vandoor gaat. Ikzelf had gedacht aan een rekening waarvan alleen geld opgenomen kan worden mbv betaalopdrachten voorzien van minimaal 2 (rechtsgeldige) handtekeningen. Bij navraag bij een bank blijkt dat dit in het papieren tijdvak een oplossing zou hebben kunnen zijn, maar niet in het tijdvak van elektronisch bankieren. Zodra er een bankpas is uitgegeven kan de bezitter daarvan met het geld alles doen wat hem leuk lijkt. Een andere oplossing die ik heb bedacht geeft geen betonnen zekerheid maar berust op vertrouwen. Die oplossing is een soort "raad van toezicht". Twee of meer algemeen aanvaarde betrouwbare personen die toezicht houden op de financiele wandel van de aanbieder. In het geval van de SS700/NS3700 gingen mijn gedachten uit aan ((ik heb ze hiervoor nog niet benaderd en ze weten dus ook van niks!!!) iemand uit het bestuur van BNLS en 1 van de heren Artitec. Mijn vraag is: geeft zo'n constructie voldoende vertrouwen om gebruikt te maken van een spaarmogelijkheid. Zo niet - wat heel goed zou kunnen - heeft iemand dan een andere mogelijke oplossing voor dit toch wezenlijke onderdeel van een spaarmogelijkheid.

B.v.d. voor het meedenken
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #76 Gepost op: 21 February 2011, 17:54:52 »
Citaat
Iemand uit het bestuur van BNLS


Je betrekt dan wel BNLS bij onze aankoop praktijken...dat hoeft van mij niet.
Die heren zijn druk genoeg met andere dingen, omdat er dan ook nog eens bij te doen, lijkt me teveel vant goede. Waarom niet rechtstreeks met Artitec? Let wel, dan heb je ook het probleem dat mocht Artitec omvallen, om wat voor een reden dan ook, ben je wel je poen kwijt...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #77 Gepost op: 21 February 2011, 18:06:36 »
Makkelijkste oplossing lijkt mij een model wat langer van tevoren aankondigen.
Zeker bij dit soort mooie en prijzige modellen.

Kun je lekker zelf sparen.

Tinus.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #78 Gepost op: 21 February 2011, 19:14:30 »
Tipje van de Iceberg

geld in vertrouwen in beheer geven.....

zelfs banken blijken niet altijd te vertrouwen en die instellingen zijn er voor bedoeld.
met de groeten van Maarten

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #79 Gepost op: 21 February 2011, 20:57:54 »
Vertrouwen is mooi, controle is beter..

Sympathiek plan maar ik denk dat er juridisch nogal wat haken en ogen aan zitten
No dress rehearsel, this is our life.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #80 Gepost op: 21 February 2011, 21:51:47 »
Tipje van de Iceberg

geld in vertrouwen in beheer geven.....

zelfs banken blijken niet altijd te vertrouwen en die instellingen zijn er voor bedoeld.

Maar bedragen onder 250.000 geloof ik zijn wel verzekerd en krijg je door het garantiefonds terug.
Ik neem aan als je spaart voor een 3700 niet meteen zo'n bedrag hebt gespaart.

Ben.

JP

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #81 Gepost op: 21 February 2011, 22:02:30 »
Een andere oplossing die ik heb bedacht geeft geen betonnen zekerheid maar berust op vertrouwen. Die oplossing is een soort "raad van toezicht". Twee of meer algemeen aanvaarde betrouwbare personen die toezicht houden op de financiele wandel van de aanbieder. In het geval van de SS700/NS3700 gingen mijn gedachten uit aan ((ik heb ze hiervoor nog niet benaderd en ze weten dus ook van niks!!!) iemand uit het bestuur van BNLS en 1 van de heren Artitec. Mijn vraag is: geeft zo'n constructie voldoende vertrouwen om gebruikt te maken van een spaarmogelijkheid. Zo niet - wat heel goed zou kunnen - heeft iemand dan een andere mogelijke oplossing voor dit toch wezenlijke onderdeel van een spaarmogelijkheid.

B.v.d. voor het meedenken
Ted
Wat dacht je van een "Stichting derdengelden Modelspoorreserveringen", een beetje zoals notarissen dat doen. De stichting wordt bestuurd door het stichtingsbestuur en heeft enkel tot taak de ingelegde gelden te beheren en deze, na goedkeuring van de inlegger, over te boeken naar de verkoper. Zo kan de stichting ook niet failliet gaan en zijn de leden van het bestuur aansprakelijk in geval van mismanagement/fraude.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #82 Gepost op: 21 February 2011, 22:34:37 »
Poeh hé, wat een constructies allemaal. En dat allemaal om 1 loc. Moest trouwens echt hard lachen om die Iceberg hahaha, nog steeds eigenlijk ;D
Spoor 0 adept

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #83 Gepost op: 21 February 2011, 23:13:53 »
Een Stichting die niet is vastgelegd bij een notaris is niet rechtsgeldig volgens mij.
Vast leggen van een stichting kost om en nabij de 250+ euro....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #84 Gepost op: 21 February 2011, 23:20:14 »
En dan heb je dus al een halve loc, beetje zonde ...

achterhoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #85 Gepost op: 21 February 2011, 23:24:47 »
Wat een geneuzel allemaal.
Gewoon tanden op elkaar en ouderwets zelf sparen voor je speelgoed, in jampot of oude sok, om het even wat.
O ja, en een heel jaar niet naar Houten.
Of gewoon een krantenwijk nemen in plaats van hier op BLS rond te hangen.
Handen uit de mouwen!

mvg
Rob

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #86 Gepost op: 22 February 2011, 00:01:07 »
Een jaar lang NIET 10 koffiepads op een dag drinken, van bijna 0,14 euro p/st.

(voorbeeld met pak van 36 pads voor 5,00 euro)

artitec 500 euro gedeeld door 13,888 cent = 3600 kopjes koffie en dat is bijna 10 kopjes per dag
 ;D

Glaasjes water dan maar

Of misschien een velletje wc-papier minder.....
 :P
met de groeten van Maarten

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #87 Gepost op: 22 February 2011, 00:08:48 »
Ik ga nog meer troep zoeken om te verkopen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #88 Gepost op: 22 February 2011, 00:37:41 »
€500,00 voor zo'n metalen supermodel is veel geld, maar m.i. zeker niet te duur. Hopelijk zijn de rijeigenschappen in overeenstemming met de prijs

Is de wereld op z'n kop. Pas als je de rijeigenschappen weet, kun je bepalen of ie te duur is. Tenzij je alleen een vitrinemodel zoekt.
Wat mij betreft is het op dit moment een stevig bedrag, of het te duur is zal de toekomst leren.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Voors en tegens van spaarmogelijkheid voor gewenst nieuw model
« Reactie #89 Gepost op: 22 February 2011, 01:47:52 »
..............Maar bedragen onder 250.000 geloof ik zijn wel verzekerd en krijg je door het garantiefonds terug............

Tot Euro 100.000,- krijg je terug van het garantiefonds, mits de bank omvalt (zoals bv Iceberg en DSB) en de bank officeel is goedgekeurd als bankinstelling door de Nederlandse Bank (DNB).

Maar zo duur was die lok toch ook weer niet.............

Geld toevertrouwen aan een bedrijf of persoon heeft altijd een hoog risico, kijk maar naar de mensen met een aanbetaling bij electronicawinkel IT's.

« Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 10:42:35 door P J G »
Ook Engelse treinen zijn leuk