Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 16:00:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:39:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
  

Auteur Topic: NS dreigt HSL kwijt te raken  (gelezen 11687 keer)

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #30 Gepost op: 18 February 2011, 15:38:31 »
Typfoutje, verbeterd! ;D

Gr. Rick

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #31 Gepost op: 18 February 2011, 15:48:58 »
Klopt, je zal wel ERTMS in moeten planten, maar goed... Als ik zie wat sommige locs aan beveiliging aan boord hebben moet dit in een virm toch geen punt zijn... lijkt me...  ::)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #32 Gepost op: 18 February 2011, 16:06:06 »
Dat valt nog wel mee, ik zat elke dag in die trein en als je in rotterdam te laat was voor een zitplaats had je pas na breda kans. In dordrecht ging er echt 5 man uit ofzo, in breda liep letterlijk de halve trein leeg. Er zou daar wat geld te verdienen moeten zijn.

@-Floris:
In het algemeen wordt er bij een kosten/baten plaatje niet gekeken naar een of enkele trein op een druk moment, maar naar de opbrengst ten opzichten van de kosten over langere periode, bv een dag of werkweek of week. 
Jouw drukke trein blijkt dan heel anders op de begroting te drukken dan je misschien nu denk. Een eenvoudige rekensom laat namelijk zien dat de spits voor een vervoersbedrijf als NS altijd verliesgevend is, immers er moet met veel materieel worden gereden, welke, heel belangrijk, een groot deel van de dag of week stil staat te staan.
Het dure materieel levert dan niets op, terwijl veel kosten gewoon doorlopen.
Slechts enkele uren per dag, ook nog buiten de weekenden, is dit dure materieel dus nodig.

Ook bij de Fyra zijn er wat drukkere treinen, echter over de week genomen, zit er amper iemand in. In de weekenden hebben de treinen een bezetting van bv 5 tot 10 reizigers per trein, per rit. Dit levert 10.000 euro's per weekend kosten op, zo ook 's avonds op werkdagen.
Op zulke momenten zijn de kosten zo hoog, dat een drukke trein dit NOOIT kan compenseren, en dat is bij NS ook zo (helaas)

De winst welke NS dus maakt op de trein waar jij vaak inzit, is maar zeer relatief.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #33 Gepost op: 18 February 2011, 17:39:13 »
VIRM die 200km/u rijd,,, NICEEEEE


Mijn 2 centen:
als ze nu gewoon de normale prijs ervoor vragen als een normaal kaartje,, trek je veel meer mensen!
en mss wat meer promotie?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #34 Gepost op: 18 February 2011, 19:35:15 »
De VIRM 4 serie (De nieuwste) hebben wel septische tanks en kunnen zelfs 200 km/h.
Dat lees ik vaker maar ik heb nog nooit iemand daar ook een bron van zien geven. Daarom denk ik tot nu toe dat dat onzin is en ze 'maar' 160 kunnen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #35 Gepost op: 18 February 2011, 19:40:17 »
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er testritten met V-IRM gedaan zijn tussen Amersfoort en Zwolle. De exacte snelheid weet ik zo niet meer maar dit was boven de 160 km/u. Er heeft toen ook wel ergens een foto op het internet gestaan van de cabinedisplay waar op de snelheid stond weergegeven. Wellicht heeft iemand die foto nog ergens? ::)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #36 Gepost op: 18 February 2011, 21:16:17 »
Dat is ook ooit geopperd: Intercity Max
Achter afgezien toch niet zo'n gek idee. Vooraf gezien overigens ook niet  ;)

Tja, Netelenbos vond dit voorstel van NS, waarbij de Nederlandse treinreiziger (en belastingbetaler) maximaal geprofiteerd zou hebben van de nieuwe HSL, onvoldoende en ging vervolgens over tot Europese aanbesteding, maar dan alleen van het vervoer op de lijn zelf, zonder intergratie met de rest van het IC-net dus. Deze integratie is in andere landen juist doorslaggevend voor het succes van Hogesnelheidslijnen. Hier heeft Verkeer &Waterstaat een van de grootste blunders gemaakt in het hele HSL-dossier.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #37 Gepost op: 18 February 2011, 23:08:09 »
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er testritten met V-IRM gedaan zijn tussen Amersfoort en Zwolle. De exacte snelheid weet ik zo niet meer maar dit was boven de 160 km/u. Er heeft toen ook wel ergens een foto op het internet gestaan van de cabinedisplay waar op de snelheid stond weergegeven. Wellicht heeft iemand die foto nog ergens? ::)
176 km/u misschien, de maximumsnelheid plus 10% waarmee wel vaker word proefgereden? Maar dan nog wil dat niet zeggen dat VIRM 200 km/u kan en mag.

Niet dat ik het specifiek aan jou vraag maar ik las het wel vaker dat VIRM 200 km/u kan terwijl dat nergens staat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #38 Gepost op: 18 February 2011, 23:37:22 »
Is het niet zo dat in Nederland er simpelweg geen traject was tot vor kort waar je "officieel" harder dan 160 mocht? 176 ook wel eens met remproefritten meegemaakt. Best geinig een noodstop met die snelheid... (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

wvdm

  • Gast
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #39 Gepost op: 19 February 2011, 01:49:18 »
Net goed en niet op zijn Gronings.
NS zit slechts voor 50% in de HSL, de andere 50% is van de KLM.
Ondanks dat het Nederlandse spoorweg net voor iedere personen vervoer maatschappij beschikbaar is zijn er nog maar weinig andere maatschappijen, die er gebruik van (mogen?) maken.NS en zijn maatje Prorail weten telkens weer wat te vinden om het openbare gebruik van de rails door andere maatschappijen te ontmoedigen.
Zo doet de NS ook met de HSL hetzelfde.

De HSL is een spoorlijn voor hoge snelheden. Doordat de maatschappij, die de hogesnelheids treinen beheert, nog geen treinen heeft, heeft een van de investeerders (de NS) andere treinen in gezet.

Deze dertig jaar oude wagons rijden ze nu met 160 km/U.

Met een tien jaar oude auto kan je ook niet meer zo snel rijden als toen die nieuw was.

Waarom verwachten ze dit van de rood/gele benelux wagons wel?
Dan is er nog die vreselijke kleuren combinatie waardoor de ingezette treinen er uit zien als gay treinen.

Dus laat ze maar lekker failliet gaan , dat maatschappijtje met 50% KLM en 50% NS, dan komt er tenminste een nieuw maatschapijtje, die met een schone lei wel de HSL winstgevend kan maken.

Het is al eens eerder gebeurt met de kanaal tunnel. Tunnel failliet, leve de chunnel, die nu wel winstgevend opereert.

De HSL is duurder, logisch toch. De concorde was ook een vliegtuig net als andere vliegtuigen. Alleen ging je daarmee twee keer door de geluids barriëre en kwam je eerder op de plek van bestemming.Zo kan je de hoge snelheids treinen ook bekijken, ze zijn sneller en daar betaal je dus meer voor.

Enne ge-integreerd in het spoorwegnetwerk zijn ze, de HSL treinen, al in de stations.

Nog een laatste mis verstandje. Met een gewone auto kan je een dagje rijden op een circuit. Gewoon kaartje kopen en leef je uit. Met een formule 1 raceauto kan je rijden op gewone straten. Het wordt wat problematischer als je tijdens een formule 1 wedstrijd met je gewone auto op het circuit gaat rijden. (Dat moet kunnen volgens een van de reacties hiervoor.)
Of als je met formule 1 raceauto's een wedstrijd gaat rijden op zaterdag middag in een stad terwijl iedereen daar met hun gewone auto's boodschappen aan het doen is.
Maar ja, het kan wel, alleen gaat het niet goed.

Als je dit nou ook toepast op de racetreinen (250 a 300 km/u.)en de boodschappentreinen (gewone goederen en personentreinen 160 km/u) dan begrijp je misschien, waarom hoge snelheids treinen een apart eigen spoor hebben.

Totdat de nieuwe HSL Fyra treinen in mei dit jaar gaan rijden is het nog behelpen en is de HSL spoorlijn een gewoon langzaam spoorlijntje met een ander beveiligings systeem als de rest van de spoorlijnen in Nederland.

De NS liegt daarover en misleidt de reizigers en krijgen nu dus klapjes.
Al laat je een stoomlocomotief met 220 km/u over een hoge snelheids spoorlijn rijden en dat konden de laatste stoomtreinen, dan is het nog steeds geen HSL trein. Die stoom locomotief heeft dezelfde spoorbreedte als de HSL treinen en rijdt probleemloos op de rails van de HSL.

Groetjes
Wil


Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #40 Gepost op: 19 February 2011, 02:04:47 »
Citaat
NS zit slechts voor 50% in de HSL, de andere 50% is van de KLM.

klopt niet. NS bezit 90% en KLM 10%
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #41 Gepost op: 19 February 2011, 04:43:42 »
@I love trainz

Citaat
Dan is er nog die vreselijke kleuren combinatie waardoor de ingezette treinen er uit zien als gay treinen.

;D heel toepasselijk voor als we met redelijk hoge snelheid naar de jaarlijkse canalparade in Amsterdam gaan hoeven wij Gays in ieder geval niet ook de trein op te vleuren. Pas maar op misschien wordt je na een reisje in deze treinen wel fulltime member of de Nederlandse vereneging van Gays met leuke welkomst geschenken als handtasjes leuke avond uit met een bekende Gay ach te veel om op te noemen.

Toedeloe Ben.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #42 Gepost op: 19 February 2011, 08:08:38 »
NS zit slechts voor 50% in de HSL, de andere 50% is van de KLM.

Ah, U is een expert: http://nl.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Alliance   :-\

Zullen we proberen wat minder uit de duim te zuigen?
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #43 Gepost op: 19 February 2011, 08:38:52 »
Deze dertig jaar oude wagons rijden ze nu met 160 km/U.

Met een tien jaar oude auto kan je ook niet meer zo snel rijden als toen die nieuw was.

Want rijtuigen (geen wagons!!) die gaan tegenstribbelen als ze ouder worden?
Je vergelijkt nu een auto met rijtuigen op hun motorisch gedeelte  :P

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:NS dreigt HSL kwijt te raken
« Reactie #44 Gepost op: 19 February 2011, 08:47:14 »
En ze zijn nog geen 30 jaar oud...   :-\   
Dit jaar zijn de beneluxrijtuigen 25 jaar in dienst.
No dress rehearsel, this is our life.