Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:03:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 September 2025, 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
20 September 2025, 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
20 September 2025, 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
  

Auteur Topic: Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?  (gelezen 14114 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 April 2011, 11:28:32 »
Heeft gereden, kijk hier maar.
ja, maarr, ombouwdrieassers reden altijd als setjes van twee, met de wc ramen aan de buitenkant van het setje (had met kabels te maken).
Dus als je de witte raampjes juist positioneert is het een typische 60er jaren Ruhrgebied of Frankfurter Raum set.

dirkjan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 April 2011, 11:29:29 »
Dat is een overtuigend beeldargument! Mooie link trouwens.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8901
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #17 Gepost op: 21 April 2011, 11:31:10 »
Er hebben heel veel rare combinaties gereden met stuurstand. Interessant is dan deze Eisenbahn Journal: http://www.eisenbahn-journal.de/art/511004.html (april 2010)
Daarin zie je o.m. de donnerbuchsen met stuurtstand, Umbauers met Mitteneinsteig stuurstand. Maar ook geduwde treinen met een goederenwagon weer achter de lok gekoppeld. Of coupé rijtuigen met stuurstand, Natuurlijk ook aandacht voor de dubbeldekker van de LBE (Lübeck Büchener Eisenbahn), zelfstandig als duweenheid, maar ook met voorgekoppelde silberling stuurstand.
Mocht je meer willen weten dan is deze uitgave een aanrader.

Groet,
michel


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #18 Gepost op: 21 April 2011, 11:34:38 »
Dank voor de verwijzing. Dat nummer ga ik zeker aanschaffen!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8901
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2011, 11:38:09 »
Graag gedaan,
Er zitten heel wat thema's in die goed passen bij jouw baan! (Tp III)

groet,
michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #20 Gepost op: 21 April 2011, 12:16:14 »
Van werkelijkheid naar model ;D (ik kon het niet laten). Stuurstand middeninstap 4-assig, twee 3-assige umbauers en een BR 78:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 13:37:15 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8901
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #21 Gepost op: 21 April 2011, 13:38:12 »
Gaaf!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #22 Gepost op: 21 April 2011, 22:30:33 »
Wat een prachtige combinaties.

N.B.
Wat me opvalt is dat de stoomlocs alle met de schoorsteen aan de treinzijde gekoppeld zijn. Wat zou daarvan de reden zijn?
(Dat de stoker de linkerzijde in de gaten houdt lijkt mij geen argument omdat de machinist in de stuurstand zicht naar beide kanten heeft. Maar wat dan wel?)

Groet, Bas

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #23 Gepost op: 21 April 2011, 23:22:14 »
tenderlocs als 65 en 78 reden in hoofdzaak met de schoorsteen naar de treinzijde. Alleen de wendezug-P8'en (die met Wannentender en gesloten machinistenhuis) reden ook wel met de tender gekoppeld aan de trein.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Anoniem

  • Gast
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #24 Gepost op: 21 April 2011, 23:23:57 »
Mogelijk omdat het zicht iets beter is als de trein getrokken rijdt? En met een P8 gaat dat dan natuurlijk weer niet op, want tender voor = snelheidsbeperking...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #25 Gepost op: 21 April 2011, 23:29:24 »
met een kuiptender kan je ook tender-voor lekker doorkarren hoor...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Anoniem

  • Gast
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #26 Gepost op: 21 April 2011, 23:34:23 »
Exact dezelfde snelheid als met schoorsteen voor? Ik ben totaal niet thuis in Duits stoom namelijk... maar als het bijvoorbeeld 20 km/h scheelt t.o.v. met de schoorsteen voor, dan is het dus nuttig om schoorsteen-voor te rijden...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #27 Gepost op: 22 April 2011, 01:01:42 »
Bij een BR23 lijkt me niet dat de machinist beter zicht heeft, toch stonden die ook meestal met de loc tegen de trek/duwtrein. Misschien het voordeel dat je bij trekken dan minder last van neerslaande rook heb. De schoorsteen bevind zich dan immers achter je.
Maar waarom dat bij de BR38 dan weer anders was?

Huub

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #28 Gepost op: 22 April 2011, 01:14:22 »
Volgens mij had het met de besturing te maken. De machinist kon vanuit de stuurstand alleen remmen, maar geen tractie geven; dat deed de stoker. Deze moest dan wel aan een rechterzijde van de lok staan, want daar zit de regelaar. Dan is het wel fijn als daar ook de seinen staan, zodat die niet alleen naar de bel hoeft te luisteren, maar ook buiten kan zien wat de bedoeling is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #29 Gepost op: 22 April 2011, 13:30:22 »
Citaat
...ombouwdrieassers reden altijd als setjes van twee, met de wc ramen aan de buitenkant van het setje (had met kabels te maken).
Dus als je de witte raampjes juist positioneert is het een typische 60er jaren Ruhrgebied of Frankfurter Raum set.
dirkjan
Hoe zat het dan met de BD's (met bagageruimte dus)? Die hebben hun toilet bij het passagiersgedeelte. En ze zullen waarschijnlijk ook het met het passagiersgedeelte gekoppeld zijn aan een andere 3-asser. Anders vervalt namelijk de doorloopmogelijkheid door de trein. Dan zit het toilet hier dus niet aan de buitenkant van het setje??

Groet, Bas