Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:52:01
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?  (gelezen 13860 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 April 2011, 11:28:32 »
Heeft gereden, kijk hier maar.
ja, maarr, ombouwdrieassers reden altijd als setjes van twee, met de wc ramen aan de buitenkant van het setje (had met kabels te maken).
Dus als je de witte raampjes juist positioneert is het een typische 60er jaren Ruhrgebied of Frankfurter Raum set.

dirkjan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 April 2011, 11:29:29 »
Dat is een overtuigend beeldargument! Mooie link trouwens.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #17 Gepost op: 21 April 2011, 11:31:10 »
Er hebben heel veel rare combinaties gereden met stuurstand. Interessant is dan deze Eisenbahn Journal: http://www.eisenbahn-journal.de/art/511004.html (april 2010)
Daarin zie je o.m. de donnerbuchsen met stuurtstand, Umbauers met Mitteneinsteig stuurstand. Maar ook geduwde treinen met een goederenwagon weer achter de lok gekoppeld. Of coupé rijtuigen met stuurstand, Natuurlijk ook aandacht voor de dubbeldekker van de LBE (Lübeck Büchener Eisenbahn), zelfstandig als duweenheid, maar ook met voorgekoppelde silberling stuurstand.
Mocht je meer willen weten dan is deze uitgave een aanrader.

Groet,
michel


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #18 Gepost op: 21 April 2011, 11:34:38 »
Dank voor de verwijzing. Dat nummer ga ik zeker aanschaffen!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2011, 11:38:09 »
Graag gedaan,
Er zitten heel wat thema's in die goed passen bij jouw baan! (Tp III)

groet,
michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #20 Gepost op: 21 April 2011, 12:16:14 »
Van werkelijkheid naar model ;D (ik kon het niet laten). Stuurstand middeninstap 4-assig, twee 3-assige umbauers en een BR 78:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 April 2011, 13:37:15 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #21 Gepost op: 21 April 2011, 13:38:12 »
Gaaf!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #22 Gepost op: 21 April 2011, 22:30:33 »
Wat een prachtige combinaties.

N.B.
Wat me opvalt is dat de stoomlocs alle met de schoorsteen aan de treinzijde gekoppeld zijn. Wat zou daarvan de reden zijn?
(Dat de stoker de linkerzijde in de gaten houdt lijkt mij geen argument omdat de machinist in de stuurstand zicht naar beide kanten heeft. Maar wat dan wel?)

Groet, Bas

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #23 Gepost op: 21 April 2011, 23:22:14 »
tenderlocs als 65 en 78 reden in hoofdzaak met de schoorsteen naar de treinzijde. Alleen de wendezug-P8'en (die met Wannentender en gesloten machinistenhuis) reden ook wel met de tender gekoppeld aan de trein.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Anoniem

  • Gast
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #24 Gepost op: 21 April 2011, 23:23:57 »
Mogelijk omdat het zicht iets beter is als de trein getrokken rijdt? En met een P8 gaat dat dan natuurlijk weer niet op, want tender voor = snelheidsbeperking...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #25 Gepost op: 21 April 2011, 23:29:24 »
met een kuiptender kan je ook tender-voor lekker doorkarren hoor...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Anoniem

  • Gast
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #26 Gepost op: 21 April 2011, 23:34:23 »
Exact dezelfde snelheid als met schoorsteen voor? Ik ben totaal niet thuis in Duits stoom namelijk... maar als het bijvoorbeeld 20 km/h scheelt t.o.v. met de schoorsteen voor, dan is het dus nuttig om schoorsteen-voor te rijden...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #27 Gepost op: 22 April 2011, 01:01:42 »
Bij een BR23 lijkt me niet dat de machinist beter zicht heeft, toch stonden die ook meestal met de loc tegen de trek/duwtrein. Misschien het voordeel dat je bij trekken dan minder last van neerslaande rook heb. De schoorsteen bevind zich dan immers achter je.
Maar waarom dat bij de BR38 dan weer anders was?

Huub

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #28 Gepost op: 22 April 2011, 01:14:22 »
Volgens mij had het met de besturing te maken. De machinist kon vanuit de stuurstand alleen remmen, maar geen tractie geven; dat deed de stoker. Deze moest dan wel aan een rechterzijde van de lok staan, want daar zit de regelaar. Dan is het wel fijn als daar ook de seinen staan, zodat die niet alleen naar de bel hoeft te luisteren, maar ook buiten kan zien wat de bedoeling is.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #29 Gepost op: 22 April 2011, 13:30:22 »
Citaat
...ombouwdrieassers reden altijd als setjes van twee, met de wc ramen aan de buitenkant van het setje (had met kabels te maken).
Dus als je de witte raampjes juist positioneert is het een typische 60er jaren Ruhrgebied of Frankfurter Raum set.
dirkjan
Hoe zat het dan met de BD's (met bagageruimte dus)? Die hebben hun toilet bij het passagiersgedeelte. En ze zullen waarschijnlijk ook het met het passagiersgedeelte gekoppeld zijn aan een andere 3-asser. Anders vervalt namelijk de doorloopmogelijkheid door de trein. Dan zit het toilet hier dus niet aan de buitenkant van het setje??

Groet, Bas