Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Jeroen Water
Vandaag om 11:13:30
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 10:59:12
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 10:18:04
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 10:03:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:57:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jean
Vandaag om 09:41:01
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
  

Auteur Topic: Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?  (gelezen 13801 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Gepost op: 07 February 2011, 19:53:07 »
Onlangs zag ik een foto van een 65-er die een trein met 3-assige Umbaurijtuigen duwde (schoorsteen vooruit, zijde Umbaurijtuigen). Volgens het bijschrift: een Wendezug (dus geen rangeermanoeuvre). Op weg naar Essen, ergens in de eerste helft van de 60-er jaren.
Wie weet wat voor stuurstandrijtuigen men voor zulke treinen gebruikte? Silberlinge? Donnerbuschse? Of zijn er nog andere mogelijkheden? Voor zover mij bekend waren er geen Umbaurijtuigen met stuurstand.

(N.B. Op de foto zie ik geen sluitseinen bij de 65-er. Reed men zonder?)

Groet, Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2011, 19:57:54 »
Hi,

Een Wendezug uit ombouw drie assers had of een Donnerbüchse als stuurstand of een Mitteleinstieg stuurstand, beide groen. Er is ooit een enkele ombouw 3 assige pakwagen mets tuurstand geweest, maar die heeft nooit met de 65 gereden. In Duitsland hoeft een trein alleen in het donker lichten te voeren (tot voor kort), dus inderdaad overdag geen lichten aan.

Dirkjan

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2011, 20:12:35 »
Hallo Bas.

In de Jaren 60 zijn er ook loklantanens geweest.
Er zijn toen lampen geweest met een rode losse schijf deze konden ze dan in de lamp schuiven.
Deze waren op vele stoomloks terug te vinden.

Gr, Ernst.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2011, 20:16:02 »
Hoi!

Huib Maaskant heeft ooit een artikel voor Railhobby geschreven betreffende een stuurstand-donderbus. En daar ook een stuk op zijn website gezet: Donderbus Stuurstand. Daarnaast had of heeft Weinert ombouwsets voor een donderbus. Anders is hier misschien nog een kant en klaar model te krijgen: Lokwerkstatt steuerwagen

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 20:38:38 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2011, 20:29:34 »
Over verlichting op treinen: in ieder geval de donderbus-stuurstandrijtuigen en misschien ook andere stuurstandrijtuigen moesten wél altijd verlichting voeren. Dit omdat stuurstandrijtuigen toen een nieuw verschijnsel waren en wegwerkers etc. anders het idee konden hebben dat de trein van hen af reed in plaats van naar hen toe.

Dan nog wat vragen van mijn kant nu dit onderwerp toch leeft: tot wanneer zijn 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf gebruikt, zijn er ook Silberling-stuurstanden gebruikt in combinatie met 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf en zijn er ook diesellocomotieven (V100/211/212) gebruikt in combinatie met 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf? Als iemand ze kan beantwoorden, graag!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2011, 20:40:05 »

Hallo nog een keer.

heb een paar foto,s van een Drie asige umbau wagen deze is er maar een geweest.

.



Groeten Ernst.

[ www.mbsnederland.nl ].

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2011, 21:03:09 »
Fleischmann heeft trouwens de donderbus stuurstand als neuheit aangekondigd. Scheelt Weinert frotten (ja, die ligt bij mij nog ergens half af)

En in Hamburg werd op het laatst met de stoomtractie (begin 70) met Silberling stuurstanden en 2 tot 4 ombouw drie assers gereden.

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2011, 21:10:40 »
In Duitsland hoeft een trein alleen in het donker lichten te voeren (tot voor kort), dus inderdaad overdag geen lichten aan.

Dat is niet helemaal correct. Juist bij geduwde treinen was seinverlichting overdag wel verplicht. (hoewel ik nog even na moet gaan of dat alleen voor de frontseinen gold of ook voor de sluitseinen)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

sneek

  • Online Online
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2011, 21:13:35 »
DB kende de verplichting voor front- en sluitseinen bij Wendezüge.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2011, 21:02:47 »
Interessante informatie, heren. Dank.

Ik heb een Lima Silberling met Karlsruher Kopf (zo heet dat toch?). Tijdperk IV, oranje waarschuwingsband aan het front en nog met zwarte onderzijde (dus geen oceaanblauw). Zou misschien nog net kunnen bij mijn 3-assers, helemaal begin van tijdperk IV.
Aan een Mitteleinstieg had ik nog niet gedacht. Ook een leuk idee.
De Donnerbüchs had ik ook al in de noviteitenfolder van Fleischmann zien staan. Scheelt inderdaad een hoop geknutsel.
Ook leuk om te vernemen dat 4-assige Umbau's ook in trek-duwbedrijf werden gereden. Zo zijn er heel wat leuke combinaties denkbaar.

Groet, Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2011, 22:35:11 »
Ik heb een Lima Silberling met Karlsruher Kopf (zo heet dat toch?). Tijdperk IV, oranje waarschuwingsband aan het front en nog met zwarte onderzijde (dus geen oceaanblauw). Zou misschien nog net kunnen bij mijn 3-assers, helemaal begin van tijdperk IV.

Ook leuk om te vernemen dat 4-assige Umbau's ook in trek-duwbedrijf werden gereden. Zo zijn er heel wat leuke combinaties denkbaar.
3 assige ombouwers waren al weg toen de silberling met Karlsruher kop werden gebouwd. Die passen echt niet bij elkaar

En ik lees hierboven nergens dat er 4 assige ombouwers werden ingezet in trek-duw, wat ook niet kan, want ze hadden de kabels er niet voor.

dirkjan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2011, 22:22:13 »
3 assige ombouwers waren al weg toen de silberling met Karlsruher kop werden gebouwd. Die passen echt niet bij elkaar
Duidelijk. (In zekere zin vind ik de oorspronkelijke stuurstanden ook mooier, zo zonder opsmuk. Maar dat terzijde)
En ik lees hierboven nergens dat er 4 assige ombouwers werden ingezet in trek-duw, wat ook niet kan, want ze hadden de kabels er niet voor.
Ik bij nader inzien ook niet. In eerste instantie dus te vluchtig gelezen.

Bas

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #12 Gepost op: 20 April 2011, 23:03:35 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 April 2011, 10:46:24 »
Ik vraag me af of deze combinatie in werkelijkheid gereden heeft. Niet dat het veel uitmaakt hoor, op de modelbaan kan veel en zo los je het keertreinprobleem met 3-assige umbauers wel op. Al ga ik wel het aangekondigde umbau-stuurstandrijtuig van Flm aanschaffen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362