Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?  (gelezen 13072 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Gepost op: 07 februari 2011, 19:53:07 »
Onlangs zag ik een foto van een 65-er die een trein met 3-assige Umbaurijtuigen duwde (schoorsteen vooruit, zijde Umbaurijtuigen). Volgens het bijschrift: een Wendezug (dus geen rangeermanoeuvre). Op weg naar Essen, ergens in de eerste helft van de 60-er jaren.
Wie weet wat voor stuurstandrijtuigen men voor zulke treinen gebruikte? Silberlinge? Donnerbuschse? Of zijn er nog andere mogelijkheden? Voor zover mij bekend waren er geen Umbaurijtuigen met stuurstand.

(N.B. Op de foto zie ik geen sluitseinen bij de 65-er. Reed men zonder?)

Groet, Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2011, 19:57:54 »
Hi,

Een Wendezug uit ombouw drie assers had of een Donnerbüchse als stuurstand of een Mitteleinstieg stuurstand, beide groen. Er is ooit een enkele ombouw 3 assige pakwagen mets tuurstand geweest, maar die heeft nooit met de 65 gereden. In Duitsland hoeft een trein alleen in het donker lichten te voeren (tot voor kort), dus inderdaad overdag geen lichten aan.

Dirkjan

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2011, 20:12:35 »
Hallo Bas.

In de Jaren 60 zijn er ook loklantanens geweest.
Er zijn toen lampen geweest met een rode losse schijf deze konden ze dan in de lamp schuiven.
Deze waren op vele stoomloks terug te vinden.

Gr, Ernst.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2011, 20:16:02 »
Hoi!

Huib Maaskant heeft ooit een artikel voor Railhobby geschreven betreffende een stuurstand-donderbus. En daar ook een stuk op zijn website gezet: Donderbus Stuurstand. Daarnaast had of heeft Weinert ombouwsets voor een donderbus. Anders is hier misschien nog een kant en klaar model te krijgen: Lokwerkstatt steuerwagen

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2011, 20:38:38 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2011, 20:29:34 »
Over verlichting op treinen: in ieder geval de donderbus-stuurstandrijtuigen en misschien ook andere stuurstandrijtuigen moesten wél altijd verlichting voeren. Dit omdat stuurstandrijtuigen toen een nieuw verschijnsel waren en wegwerkers etc. anders het idee konden hebben dat de trein van hen af reed in plaats van naar hen toe.

Dan nog wat vragen van mijn kant nu dit onderwerp toch leeft: tot wanneer zijn 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf gebruikt, zijn er ook Silberling-stuurstanden gebruikt in combinatie met 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf en zijn er ook diesellocomotieven (V100/211/212) gebruikt in combinatie met 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf? Als iemand ze kan beantwoorden, graag!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2011, 20:40:05 »

Hallo nog een keer.

heb een paar foto,s van een Drie asige umbau wagen deze is er maar een geweest.

.



Groeten Ernst.

[ www.mbsnederland.nl ].

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2011, 21:03:09 »
Fleischmann heeft trouwens de donderbus stuurstand als neuheit aangekondigd. Scheelt Weinert frotten (ja, die ligt bij mij nog ergens half af)

En in Hamburg werd op het laatst met de stoomtractie (begin 70) met Silberling stuurstanden en 2 tot 4 ombouw drie assers gereden.

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2011, 21:10:40 »
In Duitsland hoeft een trein alleen in het donker lichten te voeren (tot voor kort), dus inderdaad overdag geen lichten aan.

Dat is niet helemaal correct. Juist bij geduwde treinen was seinverlichting overdag wel verplicht. (hoewel ik nog even na moet gaan of dat alleen voor de frontseinen gold of ook voor de sluitseinen)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2011, 21:13:35 »
DB kende de verplichting voor front- en sluitseinen bij Wendezüge.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #9 Gepost op: 08 februari 2011, 21:02:47 »
Interessante informatie, heren. Dank.

Ik heb een Lima Silberling met Karlsruher Kopf (zo heet dat toch?). Tijdperk IV, oranje waarschuwingsband aan het front en nog met zwarte onderzijde (dus geen oceaanblauw). Zou misschien nog net kunnen bij mijn 3-assers, helemaal begin van tijdperk IV.
Aan een Mitteleinstieg had ik nog niet gedacht. Ook een leuk idee.
De Donnerbüchs had ik ook al in de noviteitenfolder van Fleischmann zien staan. Scheelt inderdaad een hoop geknutsel.
Ook leuk om te vernemen dat 4-assige Umbau's ook in trek-duwbedrijf werden gereden. Zo zijn er heel wat leuke combinaties denkbaar.

Groet, Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #10 Gepost op: 08 februari 2011, 22:35:11 »
Ik heb een Lima Silberling met Karlsruher Kopf (zo heet dat toch?). Tijdperk IV, oranje waarschuwingsband aan het front en nog met zwarte onderzijde (dus geen oceaanblauw). Zou misschien nog net kunnen bij mijn 3-assers, helemaal begin van tijdperk IV.

Ook leuk om te vernemen dat 4-assige Umbau's ook in trek-duwbedrijf werden gereden. Zo zijn er heel wat leuke combinaties denkbaar.
3 assige ombouwers waren al weg toen de silberling met Karlsruher kop werden gebouwd. Die passen echt niet bij elkaar

En ik lees hierboven nergens dat er 4 assige ombouwers werden ingezet in trek-duw, wat ook niet kan, want ze hadden de kabels er niet voor.

dirkjan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2011, 22:22:13 »
3 assige ombouwers waren al weg toen de silberling met Karlsruher kop werden gebouwd. Die passen echt niet bij elkaar
Duidelijk. (In zekere zin vind ik de oorspronkelijke stuurstanden ook mooier, zo zonder opsmuk. Maar dat terzijde)
En ik lees hierboven nergens dat er 4 assige ombouwers werden ingezet in trek-duw, wat ook niet kan, want ze hadden de kabels er niet voor.
Ik bij nader inzien ook niet. In eerste instantie dus te vluchtig gelezen.

Bas

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1224
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2011, 23:03:35 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2011, 10:46:24 »
Ik vraag me af of deze combinatie in werkelijkheid gereden heeft. Niet dat het veel uitmaakt hoor, op de modelbaan kan veel en zo los je het keertreinprobleem met 3-assige umbauers wel op. Al ga ik wel het aangekondigde umbau-stuurstandrijtuig van Flm aanschaffen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 359