Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 11:10:26
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:08:54
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 11:06:40
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:39
3d printen van ns daglichtseinen door schipcas
Vandaag om 10:57:30
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:55:40
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 10:41:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:48:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 09:37:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:31:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:20
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 09:16:44
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door ruudns
Vandaag om 08:55:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 06:44:08
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
  

Auteur Topic: Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?  (gelezen 14344 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
  • Aachenau West
Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Gepost op: 07 February 2011, 19:53:07 »
Onlangs zag ik een foto van een 65-er die een trein met 3-assige Umbaurijtuigen duwde (schoorsteen vooruit, zijde Umbaurijtuigen). Volgens het bijschrift: een Wendezug (dus geen rangeermanoeuvre). Op weg naar Essen, ergens in de eerste helft van de 60-er jaren.
Wie weet wat voor stuurstandrijtuigen men voor zulke treinen gebruikte? Silberlinge? Donnerbuschse? Of zijn er nog andere mogelijkheden? Voor zover mij bekend waren er geen Umbaurijtuigen met stuurstand.

(N.B. Op de foto zie ik geen sluitseinen bij de 65-er. Reed men zonder?)

Groet, Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2011, 19:57:54 »
Hi,

Een Wendezug uit ombouw drie assers had of een Donnerbüchse als stuurstand of een Mitteleinstieg stuurstand, beide groen. Er is ooit een enkele ombouw 3 assige pakwagen mets tuurstand geweest, maar die heeft nooit met de 65 gereden. In Duitsland hoeft een trein alleen in het donker lichten te voeren (tot voor kort), dus inderdaad overdag geen lichten aan.

Dirkjan

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2011, 20:12:35 »
Hallo Bas.

In de Jaren 60 zijn er ook loklantanens geweest.
Er zijn toen lampen geweest met een rode losse schijf deze konden ze dan in de lamp schuiven.
Deze waren op vele stoomloks terug te vinden.

Gr, Ernst.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2011, 20:16:02 »
Hoi!

Huib Maaskant heeft ooit een artikel voor Railhobby geschreven betreffende een stuurstand-donderbus. En daar ook een stuk op zijn website gezet: Donderbus Stuurstand. Daarnaast had of heeft Weinert ombouwsets voor een donderbus. Anders is hier misschien nog een kant en klaar model te krijgen: Lokwerkstatt steuerwagen

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2011, 20:38:38 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2011, 20:29:34 »
Over verlichting op treinen: in ieder geval de donderbus-stuurstandrijtuigen en misschien ook andere stuurstandrijtuigen moesten wél altijd verlichting voeren. Dit omdat stuurstandrijtuigen toen een nieuw verschijnsel waren en wegwerkers etc. anders het idee konden hebben dat de trein van hen af reed in plaats van naar hen toe.

Dan nog wat vragen van mijn kant nu dit onderwerp toch leeft: tot wanneer zijn 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf gebruikt, zijn er ook Silberling-stuurstanden gebruikt in combinatie met 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf en zijn er ook diesellocomotieven (V100/211/212) gebruikt in combinatie met 3-assige Umbaurijtuigen in het trekduw-bedrijf? Als iemand ze kan beantwoorden, graag!
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2011, 20:40:05 »

Hallo nog een keer.

heb een paar foto,s van een Drie asige umbau wagen deze is er maar een geweest.

.



Groeten Ernst.

[ www.mbsnederland.nl ].

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2011, 21:03:09 »
Fleischmann heeft trouwens de donderbus stuurstand als neuheit aangekondigd. Scheelt Weinert frotten (ja, die ligt bij mij nog ergens half af)

En in Hamburg werd op het laatst met de stoomtractie (begin 70) met Silberling stuurstanden en 2 tot 4 ombouw drie assers gereden.

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2011, 21:10:40 »
In Duitsland hoeft een trein alleen in het donker lichten te voeren (tot voor kort), dus inderdaad overdag geen lichten aan.

Dat is niet helemaal correct. Juist bij geduwde treinen was seinverlichting overdag wel verplicht. (hoewel ik nog even na moet gaan of dat alleen voor de frontseinen gold of ook voor de sluitseinen)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2011, 21:13:35 »
DB kende de verplichting voor front- en sluitseinen bij Wendezüge.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #9 Gepost op: 08 February 2011, 21:02:47 »
Interessante informatie, heren. Dank.

Ik heb een Lima Silberling met Karlsruher Kopf (zo heet dat toch?). Tijdperk IV, oranje waarschuwingsband aan het front en nog met zwarte onderzijde (dus geen oceaanblauw). Zou misschien nog net kunnen bij mijn 3-assers, helemaal begin van tijdperk IV.
Aan een Mitteleinstieg had ik nog niet gedacht. Ook een leuk idee.
De Donnerbüchs had ik ook al in de noviteitenfolder van Fleischmann zien staan. Scheelt inderdaad een hoop geknutsel.
Ook leuk om te vernemen dat 4-assige Umbau's ook in trek-duwbedrijf werden gereden. Zo zijn er heel wat leuke combinaties denkbaar.

Groet, Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2011, 22:35:11 »
Ik heb een Lima Silberling met Karlsruher Kopf (zo heet dat toch?). Tijdperk IV, oranje waarschuwingsband aan het front en nog met zwarte onderzijde (dus geen oceaanblauw). Zou misschien nog net kunnen bij mijn 3-assers, helemaal begin van tijdperk IV.

Ook leuk om te vernemen dat 4-assige Umbau's ook in trek-duwbedrijf werden gereden. Zo zijn er heel wat leuke combinaties denkbaar.
3 assige ombouwers waren al weg toen de silberling met Karlsruher kop werden gebouwd. Die passen echt niet bij elkaar

En ik lees hierboven nergens dat er 4 assige ombouwers werden ingezet in trek-duw, wat ook niet kan, want ze hadden de kabels er niet voor.

dirkjan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
  • Aachenau West
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2011, 22:22:13 »
3 assige ombouwers waren al weg toen de silberling met Karlsruher kop werden gebouwd. Die passen echt niet bij elkaar
Duidelijk. (In zekere zin vind ik de oorspronkelijke stuurstanden ook mooier, zo zonder opsmuk. Maar dat terzijde)
En ik lees hierboven nergens dat er 4 assige ombouwers werden ingezet in trek-duw, wat ook niet kan, want ze hadden de kabels er niet voor.
Ik bij nader inzien ook niet. In eerste instantie dus te vluchtig gelezen.

Bas

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #12 Gepost op: 20 April 2011, 23:03:35 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Stuurstand bij 3-assige Umbaurijtuigen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 April 2011, 10:46:24 »
Ik vraag me af of deze combinatie in werkelijkheid gereden heeft. Niet dat het veel uitmaakt hoor, op de modelbaan kan veel en zo los je het keertreinprobleem met 3-assige umbauers wel op. Al ga ik wel het aangekondigde umbau-stuurstandrijtuig van Flm aanschaffen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362