Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Wat was jullie allereerste loc? door Dick55
Vandaag om 12:10:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
  

Auteur Topic: Gouda in H0  (gelezen 643698 keer)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:Gouda in H0
« Reactie #1560 Gepost op: 27 May 2013, 20:35:24 »
Dat hoop ik ook, want zulke vlekken horen niet thuis op een treinbaan! ;)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Gouda in H0
« Reactie #1561 Gepost op: 27 May 2013, 21:45:20 »
Citaat van: fissy


 :'( >:(

Iemand zo iets al erder gezien?

Tillig rail kan niet roesten... je schrijft, dat je de rails gespoten hebt... met acryl ? En daarna zeep ( uiteraard ) in de lijm ?

Misschien dat de verf nog nog niet droog was en daardoor uit is gelopen ???  :-\ :-\

Grtzz,

Karst

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Gouda in H0
« Reactie #1562 Gepost op: 27 May 2013, 21:54:58 »
Als je als ontspanningsmiddel afwasmiddel met citroen gebruikt, kan nikkelzilver rails behoorlijk gaan verkleuren, inderdad zo'n raar geel kleurtje.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1563 Gepost op: 27 May 2013, 22:30:19 »
Tillig rail kan niet roesten...
dit dacht ik tot nu toe ook... Misschien de puntjes, die aan de einden op gelaasd zijn ???

je schrijft, dat je de rails gespoten hebt... met acryl ? En daarna zeep ( uiteraard ) in de lijm ?

met tamiyja verf, en ja deze was droog. zeep niet, maar afwasmiddel in de lijm voor ontspanning, citroon weet ik zo uit het hoofd niet...

Ik heb het ook op andere plekken gezien, maar niet zo erg.



Ik heb Dominik (een vriend) gebeld, en hij heeft het ook. Hij gebruikt ook de ballast van tams, dus ik dacht het kan aan de ballast liggen.

Zit er nu Fe in, ik denk wel, omdat de neodym magnet wel de ballast aan trekkt..



Ik heb inmiddels alles weer roestvrij, maar met de een of andere schade...



Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1564 Gepost op: 12 June 2013, 12:19:52 »
Vandaag heb ik mijn eerste seinen binnen bekomen, het zijn de bekende werken van Mitchell.

Naar de Resultaten van Marcel, wil ik nu ook eens aan de slag gehen met deze:

Dwergseinen (printed)

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1565 Gepost op: 27 June 2013, 18:43:27 »
Ik ben momentaan bezig met seinen, nu heb ik een vraag icm de hoogte. Is en sein op het perron gelijk hoog aan een sein naast het spoor?

Zijn er in Nederland ook seinen net als de "Signalwiederholer" net als wij deze in Duitsland kenen?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re:Gouda in H0
« Reactie #1566 Gepost op: 27 June 2013, 19:27:09 »
Ik ben momentaan bezig met seinen, nu heb ik een vraag icm de hoogte. Is en sein op het perron gelijk hoog aan een sein naast het spoor?

Een sein zowel op het perron als naast het spoor heeft de zelfde hoogte.

Groetjes,

Wesley ;)
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Gouda in H0
« Reactie #1567 Gepost op: 27 June 2013, 20:21:42 »
Ik ben momentaan bezig met seinen, nu heb ik een vraag icm de hoogte. Is en sein op het perron gelijk hoog aan een sein naast het spoor?

Zijn er in Nederland ook seinen net als de "Signalwiederholer" net als wij deze in Duitsland kenen?

Groet

Bernd
Nederland kent geen wiederholers zoals in Duitsland. We kennen wel een herhalingssein en dit geeft echter alleen aan of het sein "veilig" is of niet.

plaatje vanwege auteursrecht verwijderd

Plaatje ff geleend van nicospilt

Wat bedoel je met de sein hoogte?
« Laatst bewerkt op: 28 June 2013, 20:47:06 door Bert van Gelder. Reden: auteursrechtelijk beschermd materiaal? Eerst toestemming vragen! »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re:Gouda in H0
« Reactie #1568 Gepost op: 27 June 2013, 22:40:07 »
Hoi,

De vraag is even wat je bedoelt met even hoog. Ik neem aan dat je doelt op de lengte van de paal. Het antwoord is dan: nee. Hoge seinen op het perron hebben vaak een wat kortere paal, maar dat hoeft niet perse. Het hangt o.m. af van de waarneembaarheid, afstand tot de bovenleiding, de combinatie met een lichtbak e.d. Met de kortere paal zitten de lampen in de regel op dezelfde hoogte als die van een sein naast de baan. Als de paal niet ingekort is, dan zitten de lampen uiteraard hoger.

Groeten,
Peter

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Gouda in H0
« Reactie #1569 Gepost op: 27 June 2013, 22:45:10 »
Seintje nav Peter ^

Gekanteld
« Laatst bewerkt op: 27 June 2013, 22:49:41 door J J H S »
Jeroen

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Gouda in H0
« Reactie #1570 Gepost op: 28 June 2013, 09:51:57 »
E-mail gestuurd.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Gouda in H0
« Reactie #1571 Gepost op: 28 June 2013, 20:30:04 »
Hoi,

bedankt voor het plaatsen van de info!

ik bedoel dit sein:



Ik bedoel hier bij de hoogte van de lichten zelfs, zijn deze even hoog aan de seinen, die naast het spoor staan?

Op het zoek naar het plaatje ook nog de sein kombi gevonden, die JJHS, deze is idd, niet even hoog...



@dave, bedankt voor de mail!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

guest7823

  • Gast
Re:Gouda in H0
« Reactie #1572 Gepost op: 28 June 2013, 22:31:26 »
Je hebt in Nederland twee soorten seinen in dat opzicht
- hoge seinen (met de afgeronde onder en bovenkant, meestal)
- lage seinen (de "driehoekjes")

Hoge seinen mogen met baanvaksnelheid voorbij gereden worden. Dwergseinen mogen maximaal met 40 km/u voorbij gereden worden. De hoogte van de paal maakt daarin niets uit. Strikt genomen zou een dwergsein bovenin een seinbrug gehangen mogen worden (vanwege de zichtbaarheid bij voorbeeld) en toch maar met 40 km/u max voorbij gereden worden. Niet dat ik me bewust ben van een dergelijke situatie in Nederland.

Herhalingsseinen zijn relatief zeldzaam in Nederland (t.o.v. de UK bij voorbeeld). Meestal is het in het Nederlandse seinstelsel dan domweg makkelijker / handiger om er domweg een extra sein tussen te zetten. Dit omdat het Nederlandse seinstelsel in principe geen onderscheid heeft tussen hoofd- en voorseinen. In het Nederlandse seinstelsel is ieder sein in principe voor- en hoofdsein in een keer

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Gouda in H0
« Reactie #1573 Gepost op: 28 June 2013, 23:12:19 »
Ik vind herhalingsseinen geen zeldzaamheid in Nederland,ik kom ze nog genoeg tegen ;) en ook Nederland kent aparte voorseinen,deze zijn meestal te herkennen aan een rechte bovenzijde ipv rond,al zijn ze nou niet echt dikgezaaid.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2013, 23:16:35 door Remco vM »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:Gouda in H0
« Reactie #1574 Gepost op: 28 June 2013, 23:19:30 »
Herhalingsseinen zijn relatief zeldzaam in Nederland (t.o.v. de UK bij voorbeeld). Meestal is het in het Nederlandse seinstelsel dan domweg makkelijker / handiger om er domweg een extra sein tussen te zetten. Dit omdat het Nederlandse seinstelsel in principe geen onderscheid heeft tussen hoofd- en voorseinen. In het Nederlandse seinstelsel is ieder sein in principe voor- en hoofdsein in een keer

Dit is ons herhalingssein:



Ze komen nog ruim voldoende voor, op plekken waar het zicht op het gekoppelde hoofdsein niet voldoende is. Bij de stand horizontaal toont het gekoppelde hoofdsein rood of geel knipper, bij de schuine stand toont het gekoppelde sein een beter beeld dan rood of geel knipper.

In het Nederlandse seinstelsel is er wel degelijk een groot verschil tussen hoofd- en voorsein. Dat komt met name tot uiting bij een gedoofd sein ( dat dus geen licht uitstraalt ). Een voorsein is een lichtsein dat geen rood kan tonen, mochten we zo'n sein tegenkomen en het is gedoofd, dan moeten we hem behandelen als geel en melden aan de trdl, verder niets. Bij een hoofdsein ( bediend ) ga je onmiddelijk rijden op zicht, tenzij je vorige seinbeeld geel of geel-knipper was, in dat geval stop je ervoor omdat hij rood kan tonen. Bij een gedoofd p-sein ga je ten alle tijden rijden op zicht.

Er zit dus wel degelijk heel wat verschil tussen ;)

Het toepassen van voorseinen is overigens afhankelijk van de soort vrije baanbeveiliging die we kennen, in Nederland kennen we er 4:

* Enkelspoorbeveiliging
* Dubbel enkelspoorbeveiliging
* Dubbelspoorbeveiliging
* Dubbelspoor met linkerspoorbeveiliging.

« Laatst bewerkt op: 28 June 2013, 23:26:52 door AlfaArjen »