Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 09:41:21
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 477140 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1845 Gepost op: 23 May 2012, 09:21:36 »
Ik heb qua trekkracht hele andere ervaringen. Bij mij sleepte het ding meerdere philotrainrijtuigen (moeilijk lopende rijtuigen) met gemak mee. En dan heb ik de metalen verzwaring nog niet eens geplaatst.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1846 Gepost op: 23 May 2012, 17:36:52 »
De 3700-en (en 39/6300-en) hebben een cilinderverdeling waarbij de binnenkrukken onder een hoek van 90 graden t.o.v. van elkaar staan (dus 4 slagen per omwenteling) en de binnen-buiten cilinder per kant onder 180 graden t.o.v. van elkaar staan (dus de slagen van deze cilinders lopen anti-parallel, maar gelijk). Vandaar dat een dergelijke viercilinder net als een twee cilinder klinkt.

ik denk dat ik em ongeveer snap, bedankt voor de uitleg :)

gr

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1847 Gepost op: 23 May 2012, 19:00:27 »
De 3700-en (en 39/6300-en) hebben een cilinderverdeling waarbij de binnenkrukken onder een hoek van 90 graden t.o.v. van elkaar staan (dus 4 slagen per omwenteling) en de binnen-buiten cilinder per kant onder 180 graden t.o.v. van elkaar staan (dus de slagen van deze cilinders lopen anti-parallel, maar gelijk). Vandaar dat een dergelijke viercilinder net als een twee cilinder klinkt.

Maar als ik opnames van 3700'den hoor, klinkt het toch beduidend anders dan bijvoorbeeld een 52'er. Of ligt dat aan mij?

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1848 Gepost op: 23 May 2012, 19:30:56 »
Het geluid van de uitlaatslag kan door zoveel factoren worden bepaald, de diameter van
de zuigers en uiteraard de lengte van de slag, de slag van de schuif (lees volle voeding of beperkt tot zeg 30%)
De grootte van de rookkast, deze genereerd net als een "bass speaker" de "zwaardere ondertoon" die
de duitse loc's zo'n zwaar kinkende uitlaatslag geeft.
En uiteraard zijn er legio dingen op te noemen die invloed hebben op het geluid wat een locomotief produceerd.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1849 Gepost op: 23 May 2012, 19:52:50 »
2 cilinder lok geluid is natuurlijk afwijkend bij verschillende loks. ook klinken auto's lang niet allemaal hetzelfde ;)

gr

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1850 Gepost op: 24 May 2012, 10:02:23 »
Maar als ik opnames van 3700'den hoor, klinkt het toch beduidend anders dan bijvoorbeeld een 52'er. Of ligt dat aan mij?

Volgens mij heeft de NS, grotendeels onterecht, vastgehouden aan een korte schuifslag. Het zou mij niet verbazen als de 52-ers al een lange schuifslag hebben. Dit zou al een redelijke verklaring geven voor het verschil in geluid.

Nog even afgezien van het feit dat een 52-er een twee cilinder is volgens mij (maar zo goed ken ik mijn Duitse klassiekers niet :-[ )

Verder het verhaal van de krukken die onder 180 graden staan voor binnen en buiten is een theoretisch verhaal. Er zit (aan de voorkant onder de voetenplaat) een tuimelhefboom met gelijke armen, van daar de 180 graden fase verschil. Echter e.a. is wel gevoelig voor temperatuursverschillen (uitzetting schuifstangen tgv warmte). Bij het (koud) afstellen van de schuiven werd met deze uitzetting rekening gehouden, waardoor er nog al wat spreiding zat in de afstelling tussen een warme en koude kar.

Tenslotte weet ik niet of er bij de 3700 sprake was van bussen in de zuigers en schuiven, maar indien dat het geval was ben je ook nog eens een keertje afhankelijk (qua geluid o.a.) of alle bussen op de goede plaats vast zitten.

De LTM 21 had daar last van. Die had duidelijke een kromme woef. Bij de laatste revisie (waarbij het weer LTM 26 werd) zijn de bussen vervangen en weer op de goede plek teruggezet. Daarmee verdween ook de kromme woef  :'(

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1851 Gepost op: 24 May 2012, 10:05:33 »
Nog even afgezien van het feit dat een 52-er een twee cilinder is volgens mij (maar zo goed ken ik mijn Duitse klassiekers niet :-[ )

52'ers zijn idd 2-cilinders. Ik maakte die vergelijking dan ook omdat je zei dat een 3700 ook als een 2-cilinder klonk:

De 3700-en (en 39/6300-en) hebben een cilinderverdeling waarbij de binnenkrukken onder een hoek van 90 graden t.o.v. van elkaar staan (dus 4 slagen per omwenteling) en de binnen-buiten cilinder per kant onder 180 graden t.o.v. van elkaar staan (dus de slagen van deze cilinders lopen anti-parallel, maar gelijk). Vandaar dat een dergelijke viercilinder net als een twee cilinder klinkt.

Maar goed, ik zie dat het geluid van veel meer factoren afhankelijk is. Dank voor de uitleg!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1852 Gepost op: 10 June 2012, 08:55:08 »
Ik kan niet zo vlug een draadje vinden met samenstellingen voor de 3700, dus plaats ik ze maar hier.

De 3737 heeft haar laatste ritten bij de ZLSM gedaan alvorens het vuur definitief gedoofd werd.
En dat zag er zo uit.



Dit heeft echt zo gereden, alleen met iets meer dan 4 rijtuigen.

Echter het restauratierijtuig had wat problemen met het achterste draaistel.
Er zaten wat trapjes in de weg, dus het ding haalde geen enkele bocht.
Dat heb ik dus zo opgelost:


Trapje van de brede dienstdeur er onderuit gezaagd, en toen met een stukje dus styreen op het draaistelframe gekleeft.


Zoals te zien is haalt het draaistel enorm uit.
Zelfs een lang wissel nemen met vaste trapjes is bij dit rijtuig uit den boze.
Sommige rijders zouden ze gewoon radicaal hebben afgezaagd.
Ik heb ervoor gekozen om ze terug te plaatsen, maar dan vast aan het draaistel.
Dat oogt nog goed ook al zeg ik het zelf.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2012, 10:02:29 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1853 Gepost op: 10 June 2012, 09:37:59 »
Mooi hoor!!

Groet,
Chris

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1854 Gepost op: 12 June 2012, 13:47:20 »
Hallo allemaal

Waarschijnlijk is mijn vraag al aan de orde geweest maar kan het antwoord niet vinden.
Ik heb zelf 2 Artitec's de 3737 en 700 aangeschaft, nu heb ik nu pas een test gelezen in het blad Rail hobby en lees en zie op de foto's de opmerking over een opstaande rand achter op het dak van het machinistenhuis + een beugel die dienst deed voor de veiligheid in relatie met de bovenleiding.
Nu blijkt dat beide niet aanwezig zijn op mijn exemplaren.
Weet iemand hier meer van hoe dat zit is dit bij vele locs die uitgeleverd zijn ?
En zo ja waarom dan op de foto's in het artikel van Rail Hobby wel zo'n opstaande rand en beugel.
Zo nee wat kan ik er dan nog aan doen om dit ook te krijgen want nu heb ik het gevoel dat mijn loc's niet compleet zijn.
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1855 Gepost op: 12 June 2012, 13:50:58 »
Op de SS 700 hoefde zo'n beugel niet te zitten omdat er toen nog geen bovenleiding was. Voor de 3737 hangt het er van af welke versie je hebt gekocht. Als je de jaren '20 versie in grasgroene kleur hebt, heeft deze ook geen beugel. De 3737 als museumloc heeft wel een opstaande rand en een beugel.

Eelco

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1856 Gepost op: 12 June 2012, 14:35:18 »
"Voor de seinen veilig gaan" (1938) heeft het over een dergelijke beugel. Helaas staat daar niet in vanaf wanneer die beugels zijn aangebracht  :-[

Kon zo gauw in de 3700 en 3900 boeken geen lijst met CW's vinden. Persoonlijk schat ik in dat de beugels ergens tussen "mat '24" en 1938 zijn aangebracht icm de grote elektrificatie ronde in Nederland.

3900 zijn "af fabriek" (=1929) (blz 17, 3900 boek) geleverd met dergelijke beugel.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 14:44:50 door guest7823 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4215
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1857 Gepost op: 12 June 2012, 14:58:06 »
..........

Dit is de NS 3700

Van de SS 700 heb ik nog geen foto gemaakt stom eigenlijk.
Die 3737 ziet er uit als een grasgroene versie, die hoort geen beugel en geen opstaande rand te hebben.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1858 Gepost op: 12 June 2012, 15:27:43 »
3700 boek blz 54:

vervangen locplaten 7XX door 37XX CW 76, dd 01-09-1921

plaatsen beugel achterop machinistenhuis: CW 369 dd 23-07-1923

verwijderen demperkast ("mechnisme op rookkast") CW 445 23-11-1923

Hierbij was het volgens mij niet zo dat na iedere CW direct alle loc's de aanpassing kregen, maar wel "zsm"

CW 76 (locplaten) moest wel voor 01-12-1921 zijn uitgevoerd

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1859 Gepost op: 12 June 2012, 18:57:26 »
Hallo mensen

Heel erg bedankt voor jullie uitleg wat betreft het opstaande randje en beugel, van die beugel kon ik wel bedenken omdat ik zelf ook dacht toen had je toch nog geen bovenleiding maar van dat opstaande randje begrijp ik niet helemaal.
Dat randje is bedoeld voor de vele rook neerslag heb ik ergens gelezen en dan denk ik welk tijdperk ook rookneerslag heb je altijd dus waarom dan niet bij elk type een opstaand randje ?

Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html